Szkoła Podstawowa
im. Kazimierza Wielkiego
w Wieleniu
ZEBRANIE Z RODZICAMI UCZNIÓW
KLAS SZÓSTYCH
DOTYCZĄCE
SPRAWDZIANU W OSTATNIM ROKU NAUKI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
SZKOŁA BEZ RODZICÓW
- SZKOŁĄ BEZ PRZYSZŁOŚCI!
Wieleń, 6 października 2009 r.
I Strony procesu edukacyjnego
RODZIC
UCZEŃ
NAUCZYCIEL
*** Rozdanie rodzicom ankiet anonimowych, w celu uświadomienia istoty umiejętności tworzenia szczęścia rodzinnego.
II Piramida Maslowa, potrzeby ucznia
POTRZEBY
SAMOREALIZACJI
POTRZEBA
POZNANIA
POTRZEBA UZNANIA
I SZACUNKU
POTRZEBA MIŁOŚCI I PRZYJAŹNI
POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA
POTRZEBA BIOLOGICZNA
III Co warto wiedzieć o sprawdzianie w klasie VI?
Począwszy od 2002 roku każdy uczeń klasy szóstej musi przystąpić do sprawdzianu zewnętrznego, organizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
à Sprawdzian ten jest:
- powszechny i obowiązkowy (tzn. muszą do niego przystąpić wszyscy uczniowie);
- taki sam w całym kraju, wszyscy piszą to samo, w tym samym dniu, o tej samej godzinie;
- oceniany poza szkołą, według tych samych kryteriów przez specjalnie przeszkolonych egzaminatorów;
- w trakcie egzaminu może pojawić się obserwator z zewnątrz;
- wynik nie wpływa na promocję, ale jeśli uczeń nie przystąpi do sprawdzianu nie otrzymuje świadectwa ukończenia szkoły;
Ponadto warto wiedzieć, że:
- uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych będą pisali sprawdzian dostosowany do ich możliwości; ( uczeń posiadający orzeczenie z PPP ze wskazanymi warunkami sprawdzianu)
- sprawdzian zawsze odbywa się w kwietniu- w 2010 roku będzie to 8 kwietnia o godz. 9.00; potrwa 60 minut;
- uczniowie, którzy z ważnych przyczyn losowych nie przystąpią do sprawdzianu w pierwszym terminie, będą mogli przystąpić do niego w terminie dodatkowym.
Poprzez sprawdzian zostanie zbadany stopień opanowania wybranych umiejętności ponadprzedmiotowych, które są kształtowane w szkole podstawowej w ramach różnych zajęć edukacyjnych. Są to umiejętności podstawowe dla tego poziomu kształcenia -niezbędne do nauki w gimnazjum oraz przydatne w życiu codziennym. Umiejętności te uzupełniają się i po części przenikają wzajemnie, ale możliwe jest ich wyodrębnienie i ocenienie. Podstawę do przeprowadzenia sprawdzianu stanowią standardy wymagań egzaminacyjnych. Wykaz standardów powstał w wyniku wnikliwej analizy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego. Poprzez zabiegi interpretacyjne przełożono zapisy dotyczące celów edukacyjnych, zadań ogólnych szkoły, treści nauczania i osiągnięć uczniów na standardy wymagań szczegółowo określające pożądane umiejętności ucznia kończącego sześcioletnią szkołę podstawową. Standardy pogrupowano w pięć ponadprzedmiotowych kategorii, które stają się niejako odpowiedzią na pytanie: czego szkoła ma nauczyć ?
ROZUMOWANIE
PISANIE
CZYTANIE
CZEGO SZKOŁA
MA NAUCZYĆ ?
KORZYSTANIE
Z INFORMACJI
WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE
( W TYM LICZENIE)
Uczeń:
1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską,
a) źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,
b) teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,
c) teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
d) proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy,
e) przedstawienia teatralne i filmy,
f) przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,
2) określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:
a) rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm, b) posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą,
3) rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach: a) diagramów, b) map, c) planów, d) schematów, e) innych rysunków,
4) odczytuje dane z: a) tekstu źródłowego, b) tabeli, c) wykresu, d) planu, e) mapy, f) diagramu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.
Pisanie
1) pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi: a) opowiadanie, b) opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki, c) sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki, d) notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, e) kartka pocztowa,
f) list prywatny i oficjalny, g) telegram, h) zaproszenie, i) zawiadomienie, j) ogłoszenie, k) instrukcja, l) przepis,
2) formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):
a) pyta i odpowiada, b) potwierdza i zaprzecza, c) poleca i prosi, d) przyrzeka i obiecuje, e) zachęca i zniechęca, f) zaprasza, g) przeprasza, h) współczuje, i) żartuje, j) wątpi, k)...
milkach15