Prezentacja dla rodzicow dotycząca sprawdzianu po klasie szóstej. Opracowanie Magdalena Ryżek, Magdalena Zwolińska..doc

(153 KB) Pobierz

             

Szkoła Podstawowa

im. Kazimierza Wielkiego

w Wieleniu

 

 

ZEBRANIE Z RODZICAMI UCZNIÓW

KLAS SZÓSTYCH

DOTYCZĄCE

SPRAWDZIANU W OSTATNIM ROKU NAUKI

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

 

 

 

 

SZKOŁA  BEZ RODZICÓW

- SZKOŁĄ BEZ PRZYSZŁOŚCI!

 

 

 

 

Wieleń, 6 października 2009 r. 

 

I   Strony  procesu edukacyjnego

 

 

 

 

 

RODZIC



 

UCZEŃ



 

NAUCZYCIEL

 

 

 

 

*** Rozdanie rodzicom ankiet anonimowych, w celu  uświadomienia istoty umiejętności tworzenia szczęścia rodzinnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II  Piramida Maslowa, potrzeby   ucznia

 



 

 

 

 

 

 

 

POTRZEBY

   SAMOREALIZACJI



POTRZEBA



POZNANIA

 

POTRZEBA UZNANIA

I SZACUNKU



          POTRZEBA MIŁOŚCI I PRZYJAŹNI



 

POTRZEBA BEZPIECZEŃSTWA

 



 



POTRZEBA BIOLOGICZNA

 

 

 

 

 

 

 

III  Co warto wiedzieć o sprawdzianie w klasie VI?

              Począwszy od 2002 roku każdy uczeń klasy szóstej musi przystąpić do sprawdzianu zewnętrznego, organizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

à                   Sprawdzian ten jest:

- powszechny i obowiązkowy (tzn. muszą do niego przystąpić wszyscy uczniowie);

- taki sam w całym kraju, wszyscy piszą to samo, w tym samym dniu, o tej samej godzinie;

- oceniany poza szkołą, według tych samych kryteriów przez specjalnie przeszkolonych egzaminatorów;

- w trakcie egzaminu może pojawić się obserwator z zewnątrz;

- wynik nie wpływa na promocję, ale jeśli uczeń nie przystąpi  do sprawdzianu  nie otrzymuje świadectwa ukończenia szkoły;

Ponadto warto wiedzieć, że:

- uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych będą pisali sprawdzian dostosowany do ich możliwości; ( uczeń posiadający orzeczenie z PPP ze wskazanymi warunkami sprawdzianu)

- sprawdzian zawsze odbywa się w kwietniu- w 2010 roku będzie to 8 kwietnia o godz. 9.00; potrwa 60 minut;

- uczniowie, którzy z ważnych przyczyn losowych nie przystąpią do sprawdzianu w pierwszym terminie, będą mogli przystąpić do niego w terminie dodatkowym.

IV Forma i  struktura sprawdzianu

                Poprzez sprawdzian zostanie zbadany stopień opanowania wybranych umiejętności ponadprzedmiotowych, które są kształtowane w szkole podstawowej w ramach różnych zajęć edukacyjnych. Są to umiejętności podstawowe dla tego poziomu kształcenia -niezbędne do nauki w gimnazjum oraz przydatne w życiu codziennym. Umiejętności te uzupełniają się i po części przenikają wzajemnie, ale możliwe jest ich wyodrębnienie i ocenienie.              Podstawę do przeprowadzenia sprawdzianu stanowią standardy wymagań egzaminacyjnych. Wykaz standardów powstał w wyniku wnikliwej analizy Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego. Poprzez zabiegi interpretacyjne przełożono zapisy dotyczące celów edukacyjnych, zadań ogólnych szkoły, treści nauczania         i osiągnięć uczniów na standardy wymagań szczegółowo określające pożądane umiejętności ucznia kończącego sześcioletnią szkołę podstawową. Standardy pogrupowano w pięć ponadprzedmiotowych kategorii, które stają się niejako odpowiedzią na pytanie: czego szkoła ma nauczyć ? 

 

 

 

 

 

 

ROZUMOWANIE

 

PISANIE

CZYTANIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZEGO SZKOŁA

MA NAUCZYĆ ?

 

 

 

 

 

 

 

 

KORZYSTANIE

      Z INFORMACJI

 

 

WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE

( W TYM LICZENIE)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      CZYTANIE

Uczeń:

1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową  i postawę obywatelską,

a) źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,

b) teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie                           i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej - polskiej i światowej,

c) teksty użytkowe, w tym: telegram, zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę  pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,

d) proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym: audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy,

e) przedstawienia teatralne i filmy,

f) przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,

2) określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:

a) rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm, b) posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, legenda, opowiadanie, powieść, proza, poezja oraz podstawowymi terminami związanymi z przekazami ikonicznymi, plastyką, muzyką, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą,

3) rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach:           a) diagramów, b) map, c) planów, d) schematów, e) innych rysunków,

4) odczytuje dane z: a) tekstu źródłowego, b) tabeli, c) wykresu, d) planu, e) mapy,                        f) diagramu oraz odpowiada na proste pytania z nimi związane.

 

 

Pisanie

Uczeń:

 

1) pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się następującymi formami wypowiedzi:                      a) opowiadanie, b) opis przedmiotu, krajobrazu, postaci rzeczywistej i literackiej, dzieła sztuki, c) sprawozdanie z uroczystości szkolnej, wycieczki,  d) notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, e) kartka pocztowa,

f) list prywatny i oficjalny, g) telegram, h) zaproszenie, i) zawiadomienie, j) ogłoszenie,                k) instrukcja, l) przepis,

2) formułuje wypowiedzi ze świadomością celu (intencji):

a) pyta i odpowiada, b) potwierdza i zaprzecza, c) poleca i prosi, d) przyrzeka i obiecuje,              e) zachęca i zniechęca, f) zaprasza, g) przeprasza, h) współczuje, i) żartuje, j) wątpi,                     k)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin