SPOTKANIE 1- „Poznajmy się”
Cele:
Dziecko:
- Przedstawia się imieniem
- aktywnie uczestniczy w zabawie z rodzicami,
- ustawia się w kole
- naśladuje słyszane dźwięki,
- naśladuje ruchy i głosy zwierzątka
- reaguje na sygnał
- bawi się zabawkami
- wspólnie z rodzicem porządkuje zabawki-odkłada je na miejsce
1. Przywitanie w drzwiach rodziców i dzieci, wręczenie im wizytówek –
2. Zaproszenie wszystkich do koła do zabawy( zabawy zapoznawcze).
Wykorzystanie pacynki żabki
Żabcia śpiewa
Jestem sobie żabcia wesoła - Re Re kum kum
Przyszłam z mamą do przedszkola Re Re kum kum
Teraz skoczę hop do góry Re Re kum kum
Razem z dziećmi jak kangury Re Re kum kum
W kole podam rączki swoje Re Re kum kum
Bo niczego się nie boję Re Re kum kum
3.Marsz w kole –rodzic z dzieckiem przy piosence „Jestem sobie przedszkolaczek” ( CD 3-4 latek – 1
4. Wszyscy stoja w kole . Nauczycielka recytuje wiersz- wszyscy pokazują
Pokaż …, gdzie masz oczka, gdzie masz uszka a gdzie nos,Gdzie masz rączki, gdzie masz nóżki, gdzie na głowie rośnie włos?Daj mi rączki, tupnij nogą, kiwnij główką: 'tak i nie'Klaśnij w rączki, hop do góry,Razem pobawimy się!
5. Gadająca piłka – otrzymując piłkę dziecko mówi swoje imię, rodzic swoje
imię i co jego dziecko najbardziej lubi do wyboru: potrawa, zabawa,
zwierzątko..)
6. Cześć !- witamy się z osobami najbliżej nas, z obu stron ( podajemy rękę i
mówimy sobie swoje imię).
7. Taniec „Samolot” – z Pedagogiki zabawy. (CD- Pioseneczki Jedynaczki – 29)
Wszyscy w rytmie muzyki naśladują włączanie silników, zapinanie pasów, wyglądanie przez okno i lot samolotem.
8. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Słonko świeci, deszczyk pada”- na
hasło : słonko świeci- wszyscy spacerują, kłaniając się spotkanym
osobom, na hasło : deszczyk pada-dziecko biegnie do swojego rodzica i
chroni się pod „parasolem”, który robi rodzic.
9. Przytulanki kołysanki – zabawa przy muzyce z wykorzystaniem metody
W. Sherborne:
- Fotelik – dziecko siada pomiędzy nogami dorosłego, jest obejmowane
przez niego rękoma i kołysane.
- Plecaki- rodzice i dzieci siadają do siebie plecami, nogi ugięte w
kolanach, pchanie plecami partnera starając się pokonać jego opór. Zmiana ról.
- Domek- rodzic wykonują klęk podparty , głowami do środka koła , dzieci
przechodzą pod domkiem i wracają do swoich rodziców.
- Tunel – dorośli tworzą tunel, stojąc blisko siebie w rozkroku , a dzieci przechodzą pod
nim, czołgając się.
-Gnieciemy ciasto”- dziecko kładzie się na brzuszku , rodzic siedzi przed dzieckiem i wykonuje polecenia n-lki - gnieciemy ciasto ( rodzice delikatnie gniotą plecy , pośladki , nóżki dziecka); wałkujemy ciasto- rodzic toczy dziecko od siebie i do siebie, kroimy ciasto-rodzic lekko uderza
10. Zabawa „Na łące” – spotykamy różne zwierzątka:
- małe zwierzątka ( dzieci) biegają po łące, wydając odgłosy, duże
zwierzątka ( dorośli) wołają je,
- dzieci biegają do swoich mam, przytulają się i znów zmieniają się w inne
zwierzątka
( nauczycielka mówi jakie : pieski- hau, hau, kotki- miau, miau, żabki-
kum, kum, boćki- kle, kle…)
11.
Masaż „Płynie rzeczka”:
(płynie rzeczka)- ruchem falistym przesuwamy dłoń po plecach z góry na dół (zaświeciły dwa słoneczka)- dłońmi zataczamy dwa koła na plecach
(przeszła pani na szpileczkach)-palcami wskazującymi obu dłoni punktowo wzdłuż kręgosłupa
(przebiegły konie)- pięściami z góry na dół pleców
(przeszły słonie)- otwartymi dłońmi po plecach punktowo
(padał drobny deszczyk)-palcami po całych plecach
(czujesz dreszczyk?)-łapiemy palcami z tyłu szyi
12. Dowolne zabawy dzieci(ok.10-20 min).
13. Zaproszenie dzieci na kolejne zajęcia- niespodzianka – RODZICE- naucza się robic ciastolinę, dzieci i rodzice będą lepić z ciastoliny
14. Pożegnanie
- wypowiada swoje imię
- rozpoznaje i naśladuje słyszane dźwięki: żabki – rech, rech; ptaszka – ćwir, ćwir; much – bzzzz;
- tańczy z mamą w parach w rytmie poleczki ( podskakuje ) i walczyka
- lepi „Łąkę” z ciastoliny
-
Pomoce :
Chusta animacyjna, piórka, CD Moje 3 i 4 lata, ciastolina, kartki z przepisami dla rodziców na ciastolinę domowej roboty, woreczki z grochem,
1.
Rozdanie wizytówek – podpisanie imion dziecka
2.
Zabawa „Całusek”- w kole- powitanie i utrwalenie imion – powiedz
swoje imię i poślij całuska.
3.
Zabawa „Ludzie do ludzi” – swobodny taniec przy muzyce ( CD Moje 3 i 4 lata- 2) ,
Gdy muzyka milknie, witamy się z napotkaną osobą ( witają się rączki,
kolana, małe paluszki, czółka i noski…).
4.
Zabawa w parach przy muzyce „Marsz z woreczkami”- wszyscy
maszeruję w takt muzyki z woreczkami w dłoniach. Na ustalone hasło
umieszczają woreczki: na głowie, pod pachą, stają na nim, podrzucają
do góry…
5.
Zabawa w parach „Lustra”- dziecko stoi naprzeciwko mamy. Dziecko
robi różne ruchy i miny, mama musi go naśladować. Zmiana ról.
6.
Zabawa w kole przy piosence „ Bawiły się dzieci małymi paluszkami”- pokazywanie kolejnych paluszków
Bawiły się dzieci małymi paluszkami.
Jak jeden nie może to drugi mu pomoże”
8.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE
słuchanie dźwięków z nagrania (CD Moje 3 i 4 lata - 51), zgadywanie „ Co to jest?”, naśladowanie słyszanych dźwięków- żabka- rech, rech; ptaszki – ćwir , ćwir;
9.
Prowadząca opowiada o łące. Dzieci w trakcie opowiadania naśladują lot ptaków , motyli, wąchanie kwiatów ( ćw. oddechowe), skoki żabek, bociana.
10.
taniec w parach ( CD Moje 3 i 4 lata – 32 )
- zwrotka w rytmie poleczki – podskoki
- refren w rytmie walczyka- obroty w kółeczku
zabawa z chustą animacyjną
1) wachlowanie przez rodziców , gdy położą chustę na podłodze – dzieci MOTYLKI wbiegają i kucają na jej środku,
2) wachlowanie przez rodziców – na chuście są piórka , piórka powinny wypaść poza chustę – dzieci je chwytają
Lepienie z ciastoliny : zielonej i czerwonej ( z zapachem wanilii)
Dzieci z rodzicami lepią kulę, potem rozgniatają ją na „Placek”- ŁĄKA, robią wałek z czerwonej ciastoliny, urywają kawałki i ozdabiają
Gotowe prace wkładamy w „koszulki”- praca do domu
12.
Podanie rodzicom przepisu na ciastolinę
400 g mąki- 2 szklanki200 g soli- 1 szklanka2 łyżki oleju
1/2l wody gorącej
farbka do malowania jaj, barwnik spożywczy
13.
Zabawy dowolne- rodzice nadzorują zabawę i przypominają(pomagają) odkładać zabawki na miejsce
14. Pożegnanie – zaproszenie na kolejne zajęcia
opracowała: Wiesława Kruczkowska
SPOTKANIE 3 – „ Bawimy się razem”
1. Powitanie- podaj imię i prześlij iskierkę ( uścisk dłoni) do najbliższej
osoby.
2. zabawa ruchowa przy muzyce – stukanie klockami KLANZA 08 - Le Bastringlo.mp3
4. Zabawa w parach „Lustra”- dziecko stoi naprzeciwko mamy. Dziecko
5. Zabawa „Zaczarowana drabina”- na podłodze układamy ze sznurka
szczebelki drabiny i prosimy by po tej „zaczarowanej drabinie” przejść w
zaczarowany sposób ( klaszcząc w dłonie, na czworakach, okręcając się
na każdym szczebelku).
6. Zabawa „Balonik”.
7. Zabawa przy piosence: „My jesteśmy krasnoludki”- nauczycielka śpiewa
piosenkę i proste gesty zgodne z tekstem piosenki.
8. Masaż „Dreszczyk” – dziecko leży na brzuchu, głowa na rękach, obok
siedzi rodzic. Nauczycielka mówi wiersz, demonstrując czynności, które
rodzice powtarzają na ciele dziecka.
- tędy płynie rzeczka
- idzie pani na szpileczkach
- tu płynie rzeczka
- tu przebiegły konie
- tędy przeszły słonie
- a tu idzie szczypaweczka
- zaświeciły dwa słoneczka
- spadł drobniutki deszczyk
- czy przeszedł cię dreszczyk? Zmiana ról.
9. Zabawa „Stary niedźwiedź”.
10. Działalność plastyczna- dziecko lepi z plasteliny( rodzic moŜe pomóc
dziecku) dowolny przedmiot, nazywa swoją pracę.
11. Zabawa pożegnalna w kole - podaj swoje imię i głośno klaśnij.
Załącznik
Rady dla rodziców: ,,Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu”
W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej,
ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania
poza domem wdaje mu się bardzo długi.
Nie mówimy dziecku, że przyjdziemy po nie wcześniej, kiedy to jest
niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, nie składamy obietnic,
których nie możemy wypełnić.
Nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem.
Stosujemy w przedszkolu krótkie pożegnanie. Kiedy je
przedłużamy, dzieci cierpią dłużej.
Pozwalamy dziecku zabrać cząstkę domu do przedszkola (np.
przytulankę).
Wdrażamy dziecko do przestrzegania umów i zasad.
Przyzwyczajamy do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu
załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się.
Przygotowujemy dziecku wygodny strój do samodzielnego
ubierania się, który moŜna pobrudzić pastelami czy farbami.
Nie okazujemy dziecku własnych rozterek zostawiając je
w przedszkolu, przekazujemy mu wtedy swoje lęki.
Scenariusz zajęcia
Piosenka „ Deszczyk „( 3-4 latki , 7)
Malowanie , rysowanie kropelek deszczu , kolorowanie parasola
k.wiesia4