Rzeczpospolita podziemna. Społeczeństwo polskie a państwo podziemne - 1939 - 1945 - Tomasz Strzembosz.txt

(1095 KB) Pobierz
Tomasz Strzembosz
Rzeczpospolita 
podziemna
Spo�ecze�stwo
polskie
a pa�stwo
podziemne
1939-1945
Wydawnictwo Krupski i S-ka 
Warszawa 2000


Na ok�adce reprodukcja fragmentu
sztandaru 5 Rejonu VI Obwodu
Okr�gu Warszawskiego AK
ze zbior�w Muzeum Wojska Polskiego
w Warszawie
fot. Robert M�czy�ski
Opracowanie graficzne 
Andrzej Tomaszewski
Redakcja i indeks 
Maciej Sobieraj
� Copyright
by Wydawnictwo Krupski i S-ka,
Warszawa 2000
ISBN 83-86117-49-4
Na�wietlanie 
Publishing Institute
Druk i oprawa
Zak�ady Graficzne �Atext�
Ksi��ka dofinansowana przez 
Urz�d do Spraw Kombatant�w 
i Os�b Represjonowanych


Spis tre�ci
Wst�p / 7
Cz�� I Budowa pa�stwa podziemnego, 1939-1942
Rozdzia� I 
Kampania Wrze�niowa i jej konsekwencje, 11X1939 - 6X1939 / 15
Rozdzia� II
Partyzantka �wrze�niowa" i �powrze�niowa" przed�u�eniem zbrojnego 
oporu. Powstanie pierwszych organizacji konspiracyjnych, 1939�1940 / 18
Rozdzia� III
Polskie W�adze Naczelne na obczy�nie. Ich status prawny i aktywno��. 
Problemy statusu okupowanych ziem polskich i kwestia obywatelstwa / 38
Rozdzia� IV
Krajowe pr�by budowania pa�stwa podziemnego: samodzielnie 
i we wsp�dzia�aniu z Rz�dem Polskim na obczy�nie, 1939-1942) / 55
Rozdzia� V
Wojsko w podziemiu, SZP/ZWZ/AK- 
Polskie Si�y Zbrojne w Kraju, 1939-1942 / 82
Rozdzia� VI
Podziemne s�downictwo pa�stwa 
polskiego 1940-1942. Problemy kolaboracji / 88
Rozdzia� VII
Podziemne organizacje spo�eczne, o�wiatowe, 
samopomocowe, ideowo-wychowawcze i kulturalne 
w ��czno�ci z Pa�stwem Podziemnym, 1939�1945 / 130
Cz�� II Polskie Pa�stwo Podziemne w pe�ni rozwoju, 1943-1944
Rozdzia� I 
Urz�d Pe�nomocnika (Delegata) Rz�du na Kraj / 157
Rozdzia� II 
Delegatura Rz�du na Kraj i jej agendy, 1943�1944 / 169
Rozdzia� III
Kierownictwo Walki Cywilnej - Kierownictwo Walki 
Konspiracyjnej - Kierownictwo Walki Podziemnej, 1941-1945 / 202


SPIS TRE�CI
Rozdzia� IV 
Armia Krajowa. Akcja scaleniowa i walka bie��ca, 1942�1944 / 217
Rozdzia� V
Polityczny Komitet Porozumiewawczy � Krajowa Reprezentacja 
Polityczna - Rada Jedno�ci Narodowej: polski parlament podziemny / 238
Rozdzia� VI 
Wolno�� w niewoli - ma�e wolne ojczyzny / 249
Rozdzia� VII 
Akcja �Burza" - polskie powstanie strefowe / 259
Rozdzia� VIII
Powstanie Warszawskie 1944 - 
wolna Polska w stolicy Kraju, sierpie� - wrzesie� 1944 / 299
Rozdzia� IX 
Polskie Pa�stwo Podziemne. Pr�ba podsumowania / 315
Cz�� III Polskie Pa�stwo Podziemne po upadku 
powstania warszawskiego, pa�dziernik 1944-lipiec 1945
Rozdzia� I
Epilog Akcji �Burza" i jej konsekwencje na Ziemiach Wschodnich 
II Rzeczypospolitej, lato 1944 - 1945 / 327
Rozdzia� II 
Polska Lubelska i ziemie okupowane, lato 1944 � marzec 1945 / 342
Rozdzia� III 
Sprawa Szesnastu, marzec - czerwiec 1945 / 347
Rozdzia� IV
Ostatnie miesi�ce Polskiego Pa�stwa Podziemnego, 
kwiecie� - lipiec 1945 / 359
Rozdzia� V 
Delegatura Si� Zbrojnych na Kraj, kwiecie� - sierpie� 1945 / 365
Epilog
�o�nierze wykl�ci / 373
Aneksy
Deklaracja Rady Jedno�ci Narodowej / 381 
Odezwa Rady Jedno�ci Narodowej do Polak�w / 389 
Indeks / 398


Wst�p
Jak zgodnie twierdz� badacze dziej�w II wojny �wiatowej, Polskie Pa�stwo Pod- 
ziemne by�o zjawiskiem wyj�tkowym w skali okupowanej przez Niemc�w Euro- 
py, to znaczy na obszarze od Moskwy po Kana� La Manche. Oto w kraju podda- 
nym presji okupacji, o wiele silniejszej ni� w krajach Europy Zachodniej i �rod- 
kowej, a r�wnie okrutnej jak na terenach ZSSR, w kraju zagro�onym biologiczn� 
zag�ad� i w kt�rym zamordowano kilka milion�w jego obywateli, potrafiono 
stworzy� w Podziemiu, w ci�gu trzech lat, sprawnie funkcjonuj�cy system pa�- 
stwowy. Pa�stwo podziemne, kt�re dzi�ki swojemu autorytetowi mia�o rzeczywi- 
sty, codzienny wp�yw na poczynania i postawy du�ej cz�ci obywateli II Rzeczy- 
pospolitej. Pa�stwo, kt�re stan�o naprzeciw pa�stw okupacyjnych jako fakt 
realny i kt�re przygotowywa�o w konspiracji istotne elementy ustawodawcze i or- 
ganizacyjne, potrzebne dla funkcjonowania w powojennej przysz�o�ci polskiego 
systemu demokratycznego, realizuj�cego prawa cz�owieka, opartego na etyce 
chrze�cia�skiej, dla ludzi �yj�cych w wolno�ci.
Tak twierdzi zdecydowana wi�kszo�� badaczy, tak czuj� tysi�ce obywateli Pa�- 
stwa Podziemnego, kt�rzy uwa�aj� je za jedn� z najwi�kszych warto�ci, z jakimi 
uda�o si� im zetkn��. Zadajmy jednak, raz jeszcze pytanie, czy rzeczywi�cie Polskie 
Pa�stwo Podziemne, utworzone w tak niecodziennych warunkach i tak specyficz- 
nie funkcjonuj�ce, mo�na nazwa� �pa�stwem". Czy nie ma tu nadu�ycia?
Pozostawiaj�c do w�a�ciwego rozdzia�u rozwa�ania na temat �obywatelstwa 
Polskiego Pa�stwa Podziemnego", jego relacji do polskich W�adz Naczelnych pra- 
cuj�cych daleko, na obczy�nie i jego relacji do Pa�stwa Polskiego, kt�re nie prze- 
sta�o istnie�, ani z dniem i wrze�nia 1939 r., ani po opuszczeniu kraju przez Prezy- 
denta i Rz�d Polski, zastan�wmy si� chwil� nad tym, czym w�a�ciwie jest pa�stwo ?
Wbrew przekonaniom, wdra�anym systematycznie przez nauk� historyczn� 
opart� na zasadach filozoficznych marksizmu-leninizmu, moim zdaniem pa�stwo 
to nie tylko �organizacja polityczna, obejmuj�ca zakresem swego dzia�ania og� 
cz�onk�w spo�ecze�stwa zamieszkuj�cego okre�lone terytorium, zapewniaj�ca 
klasie panuj�cej pod wzgl�dem ekonomicznym panowanie polityczne i ideolo- 
giczne, wyposa�ona w zorganizowany aparat przymusu". Moim zdaniem pa�stwo 
to co� wi�cej, o wiele wi�cej.
Pomin� eksponowany tu � ze wzgl�d�w ideologicznych i �wiatopogl�dowych 
- element s�u�by pa�stwa okre�lonej �klasie panuj�cej", bo � jak wiadomo - dzia- 
�a�o ono wielokrotnie na rzecz nie tylko jednej klasy, czy grupy ludzi, co charakte-


WST�P
8 ryzuje pa�stwo totalitarne, takie jak pa�stwo narodowo-socjalistyczne czy komu- 
nistyczne, a nie �normalne" pa�stwo, w kt�rym do g�osu dochodz� r�ne grupy, 
warstwy i klasy spo�eczne. Pomin� tak�e eksponowany tutaj element pa�stwa 
przymusu. Pragn� natomiast podkre�li�, �e pa�stwo, to przede wszystkim skom- 
plikowany system, w kt�rym struktury pa�stwowe wchodz� w r�norodne relacje 
ze spo�ecze�stwem. Pa�stwo nie musi by� - jak chcieliby niekt�rzy - monopoli- 
st�, zaw�aszczaj�cym ka�d� sfer� ludzkiej dzia�alno�ci, nawet najbardziej intymn�; 
nie musi dyrygowa� ca�o�ci� �ycia publicznego, cho� dla pa�stw totalitarnych 
i autorytarnych jest to sytuacja idealna. Mo�e si� ogranicza� do okre�lonych dzie- 
dzin, takich jak obrona przed wrogiem zewn�trznym i dbanie o porz�dek i spra- 
wiedliwo�� w �yciu wewn�trznym kraju; jak tworzenie ram, w kt�rych rozwija si� 
swobodnie �ycie indywidualne i spo�eczne, �ycie gospodarcze i kulturalne. Mo�e 
by� s�u�ebne wobec tego, niezale�nego od niego, �ycia, wobec ludzi, traktowanych 
jako osoby a zarazem jako warto�� nie do przecenienia, a nie �rubki w machinie 
pa�stwowej, oceniane zale�nie do ich pozycji w �aparacie pa�stwowym" i roli w je- 
go funkcjonowaniu. Mo�e by� w�a�nie takie. Wi�cej - moim zdaniem � powinno 
by� w�a�nie takie.
I takim w�a�nie, ograniczonym do funkcji najwa�niejszych i samoograniczaj�- 
cym si� pa�stwem, by�o pa�stwo podziemne pokolenia Polak�w II wojny �wiato- 
wej. Dysponowa�o ono przy tym ow� subteln� wi�zi� pomi�dzy struktur� poli- 
tyczn� a innymi instytucjami publicznymi, realizuj�cymi zadania edukacyjne, 
wychowawcze, ekonomiczne, intelektualne, samopomocowe, kulturalne, religij- 
ne, inne. Bez tej subtelnej - a zarazem realnej - wi�zi mi�dzy obywatelem, tak�e 
jako� zorganizowanym, a agendami pa�stwowymi, trudno sobie wyobrazi� dzia- 
�alno�� pa�stwa � chyba, �e jest to pa�stwo obce, najezdnicze, narzucone.
Spojrze� wi�c trzeba na pa�stwo i jego aktywno�� nie tylko od strony samego 
�aparatu w�adzy", ale nale�y analizowa� spos�b wykonywania jego zada� w�ad- 
czych i organizacyjnych, nie tylko z punktu widzenia sprawno�ci dzia�ania i sku- 
teczno�ci w operowaniu si�ami danej spo�eczno�ci, czy nawet narzucania swej 
woli innym organizmom pa�stwowym. Trzeba w nim widzie� tak�e emanacj� 
okre�lonego spo�ecze�stwa, wype�niaj�c� - lub nie � zadania, wynikaj�ce z jego 
aktualnych potrzeb; zwi�zan� - lub nie - z jego uczuciami, marzeniami, d��enia- 
mi, tak materialnymi, jak o charakterze duchowym; uznawan� � lub nie � za co� 
bardzo w�asnego, kochanego, koniecznego do �ycia, za. warto�� w obronie kt�rej 
warto zgin�� i o kt�rej dobro nale�y walczy� codziennie.
Takie spojrzenie na pa�stwo, ukazuje nam Polskie Pa�stwo Podziemne z innej 
nieco perspektywy i � jak s�dz� - pozwala g��biej zrozumie� jego istot� i warto�ci.
Zadania nowoczesnego pa�stwa, tak jak kszta�tuj� si� one przynajmniej w Eu- 
ropie, polegaj� zawsze na obronie przed wrogiem zewn�trznym, zapewnieniu po- 
rz�dku i bezpiecze�stwa wewn�trznego, kierowaniu tymi sektorami �ycia publicz- 
nego (w tym tak�e gospodarczego), kt�re dana spo�eczno�� przekaza�a w�adzy


WST�P
pa�stwowej, ustalaniu porz�dku prawnego. W systemach demokratycznych wy-     9 
konywanie tych zada� jest podzielone pomi�dzy instytucje ustawodawcze, wyko- 
nawcze i s�downicze. Czy owe zadania pa�stwowe wykonywa�o owo przedziwne 
pa�stwo, �yj�ce w kraju okupowanym?
Role si�y zbrojnej wype�nia�a - w takim zakresie, jaki by� wskazany i mo�liwy 
Armia Krajowa, skupiaj�ca w swoich szeregach wi�ksz� liczb� obywateli ni� Woj- 
sko Polskie w czasie pokoju. Rol� najwy�szej w�adzy wykonawczej wype�nia�a De- 
legatura Rz�du na Kraj z Delegatem, zast�puj�cym w wielkim stopniu Premiera 
i pod koniec b�d�cym w randze Wicepremiera. Dyrygowa�a ona sieci� Delegatur 
Okr�gowych i Powiatowych � administracj� zast�pcz�; dysponowa�a policj� pa�- 
stwow� w postaci Pa�stwowego Korpusu Bezpiecze�stwa, funkcjonowa�y tak�e 
inne jeszcze agendy w�adzy wykonawczej. W�adz� s�downicz� w imieniu Pa�stwa 
Polskiego realizowa�y Cywilne i Wojskowe S�dy Specjalne, feruj�ce wyroki, kt�re 
by�y wykonywane w nie mniejszym stopniu...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin