NSRR 2001-2006.pdf

(4262 KB) Pobierz
Kszta³towanie polityki rozwoju regionalnego w Polsce wyznacza ustawa o zasadach wspierania rozwoju regionalnego
Kształtowanie polityki rozwoju regionalnego w Polsce wyznacza ustawa o zasadach
wspierania rozwoju regionalnego. Realizując delegację wynikającą z art. 11 ust.1 tej ustawy
Rada Ministrw w dniu 28 grudnia 2000 r. przyjęła Narodową Strategię Rozwoju
Regionalnego 2001-2006 ; określającą zasady, kryteria i mechanizm polityki regionalnej w
Polsce.
NSRR została opracowana w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w ramach
Departamentu Programowania Rozwoju Regionalnego, przez zespł pod kierunkiem Piotra
Żubera w składzie: Renata Calak, Zofia Jakubowska, Beata Grabowska-Markiewicz oraz
Tomasz Grudziński. Bezpośrednio zaangażowany w zakresie prac nad dokumentem był
podsekretarz stanu w MRRiB Włodzimerz Tomaszewski.
Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego stanowi podstawę programowania
średniookresowej polityki rozwoju regionalnego w Polsce, określa cele, priorytety, kryteria
wyodrębniania obszarw wsparcia, zasady i kryteria wsparcia finansowego programw
wojewdzkich z punktu widzenia polityki państwa. Jest więc punktem odniesienia dla
preliminowania wysokości i kierunkw wydatkowania środkw z budżetu państwa, w tym
środkw zagranicznych, na realizację wojewdzkich programw rozwoju regionalnego,
programw wspłpracy przygranicznej oraz działań o charakterze pilotażowym z zakresu
polityki rozwoju regionalnego, ktre będą ujmowane w ramach kontraktw wojewdzkich.
Prace nad Narodową Strategią Rozwoju Regionalnego zostały zapoczątkowane w 1999 r. w
Ministerstwie Gospodarki - resorcie wcześnie wiodącym w sferze polityki rozwoju
regionalnego. Bezpośredni nadzr nad pracami w zakresie NSRR sprawował podsekretarz
stanu w Ministerstwie Gospodarki Pan Tadeusz Donocik. Kierownictwo Departamentu
Rozwoju Regionalnego - zaangażowane w prace w tym zakresie stanowili: Jacek Szlachta,
Piotr Żuber oraz Tomasz Gorzeński wspłpracujący z zespołem ekspertw w składzie: Jerzy
Hausner, Andrzej Klasik, Andrzej Pyszkowski i Witold Sartorius.
Przygotowanie NSRR poprzedzało opracowanie Założeń Narodowej Strategii Rozwoju
Regionalnego 2000-2006, przyjętych przez Komitet Rady Ministrw ds. Polityki Regionalnej
i Zrwnoważonego Rozwoju w 1999 r. oraz Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego -
wstępne tezy . Dokumenty te stanowiące wykładnię do opracowania we wrześniu 1999 r.
projektu Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego były przedmiotem konsultacji z
organami rządowym, a także środowisk samorządowym, naukowym oraz profesorskim.
Zostały także szeroko dyskutowane na posiedzeniach plenarnych Komitetu Przestrzennego
Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk.
Przedkładana edycja NSRR uwzględnia zwiększony zakres wiedzy o przebiegu procesw
przestrzennych, opinie i komentarze rżnego typu instytucji uzyskane w trakcie konsultacji
poprzednich wersji strategii oraz wymogi wprowadzone ustawą o zasadach wspierania
rozwoju regionalnego. Mimo wykorzystania dostępnych źrdeł informacji i ocen
diagnostycznych, prace nad NSRR prowadzone były ze świadomością istnienia znacznego
pola niepewności wynikającego z niedostatecznej bazy diagnostycznej i prognostycznej. W
szczeglności dotyczy to tempa procesu integracji europejskiej oraz terminu przystąpienia
Polski do UE, zaangażowania i efektw procesu decentralizacji.
UCHWAŁA Nr 105 RADY MINISTRìW
z dnia 28 grudnia 2000 r.
w sprawie przyjęcia Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006.
(Mon. Pol. Nr 43, poz. 851)
Na podstawie art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju
regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158) Rada Ministrw
uchwala, co następuje:
£ 1. Przyjmuje się Narodową Strategię Rozwoju Regionalnego 2001-2006, stanowiącą
załącznik do uchwały.
£ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Prezes Rady Ministrw: J. Buzek
Załącznik do uchwały nr 105 Rady Ministrw z dnia 28 grudnia 2000 r. (poz. 851)
Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2001-2006
Spis treści
Wprowadzenie
I. Stan i trendy zrżnicowań regionalnych w Polsce na tle sytuacji regionw Unii
Europejskiej
1. Sytuacja makroekonomiczna Polski na tle Unii Europejskiej
2. Zrżnicowania międzyregionalne
3. Ocena poziomu konkurencyjności wojewdztw - wnioski
II. Proces integracji europejskiej i cele polityki społeczno-gospodarczej państwa w
horyzoncie średniookresowym
1. Uwarunkowania wynikające z procesu integracji europejskiej
2. Uwarunkowania wynikające z celw polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennej
państwa
III. Strategia rozwoju regionalnego
1. Wyzwania stojące przed polityką rozwoju regionalnego państwa
2. Zasady prowadzenia polityki rozwoju regionalnego państwa
3. Cele, priorytety i instrumenty polityki rozwoju regionalnego państwa
A. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności
regionw
B. Restrukturyzacja bazy ekonomicznej regionw i tworzenie warunkw jej dywersyfikacji
C. Rozwj zasobw ludzkich
D. Wsparcie obszarw wymagających aktywizacji i zagrożonych marginalizacją
E. Rozwj wspłpracy regionw
IV. Zasady i kryteria uruchamiania środkw w ramach polityki rozwoju regionalnego
państwa
1. Oglne zasady i kryteria wyodrębniania obszarw wsparcia
2. Zasady i kryteria wsparcia finansowego programw wojewdzkich i zadań przewidzianych
w ich ramach do realizacji
V. Koordynacja i wdrażanie polityki rozwoju regionalnego państwa
1. Instytucje wdrażające politykę rozwoju regionalnego
2. Oglne zasady i sposoby organizacji monitorowania i ewaluacji w polityce rozwoju
regionalnego
VI. Ramy finansowania NSRR
1. Źrdła finansowania
2. Wysokość środkw na realizację NSRR
3. Poziom wspłfinansowania i kierunki wydatkowania środkw
Załącznik: Zestawienie ekspertyz wykonanych na potrzeby NSRR
Aneks
Wprowadzenie
1. Polska, wkraczając w XXI wiek, jest szybko rozwijającym się państwem europejskim
dążącym do pełniejszego włączenia się w procesy społeczno-ekonomiczne wspłczesnego
świata oraz przystąpienia do Unii Europejskiej. Jednocześnie w skali Europy Polska jest nadal
krajem o bardzo niskim poziomie produktu krajowego brutto na mieszkańca, w ktrym
istnieją istotne bariery rozwoju konkurencyjności gospodarki i osiągania wyższego poziomu
życia wszystkich mieszkańcw. Zjawiska te są zrżnicowane przestrzennie, wpływając na
możliwości rozwojowe poszczeglnych regionw i ich mieszkańcw.
2. Polska prowadzi politykę społeczno-gospodarczą zmierzającą z jednej strony do budowy w
pełni efektywnej i konkurencyjnej gospodarki, a z drugiej do stworzenia wszystkim
obywatelom możliwości udziału w korzyściach wynikających ze wzrostu gospodarczego oraz
integracji ze strukturami europejskimi. Aktualnie trwa wprowadzanie wielu reform
systemowych oraz programw restrukturyzacyjnych i rozwojowych, ktre sprzyjać mają
realizacji takiej polityki. Jedną z dziedzin interwencji publicznej, zyskujących na znaczeniu w
Polsce na początku XXI wieku, jest polityka rozwoju regionalnego. Wynika to z kilku
czynnikw, w tym przede wszystkim ze skoncentrowanych przestrzennie problemw
restrukturyzacji i rozwoju, postępującego procesu decentralizacji państwa oraz procesu
integracji europejskiej. W ramach polityki regionalnej państwa istnieje możliwość i
konieczność uruchomienia działań tworzących trwałe infrastrukturalne i instytucjonalne
fundamenty stymulowania rozwoju Polski. Bez sprawnego i efektywnego wykorzystania
regionalnie zrżnicowanych szans i predyspozycji rozwojowych nie jest możliwe osiągnięcie
przez Polskę wysokiej dynamiki rozwoju społeczno-ekonomicznego i włączenie się w proces
budowy w pełni konkurencyjnego społeczeństwa informacyjnego - zgodnie z
postanowieniami szczytu UE w Lizbonie z marca 2000 r.
3. Od roku 1999 dzięki dalszej decentralizacji państwa - poprzez utworzenie mniejszej liczby
wojewdztw, w ktrych funkcjonuje rwnolegle samorząd z administracją rządową oraz
nadaniu samorządom wojewdztw podmiotowości w kreowaniu i prowadzeniu polityki
regionalnej - kompleksowa polityka rozwoju może być prowadzona na dwch poziomach
zarządzania państwem: wojewdzkim i centralnym. Uszczegłowienie zasad i norm
wspłpracy Rządu oraz samorządw wojewdztw i innych podmiotw przy prowadzeniu i
realizacji polityki rozwoju nastąpiło w ustawie z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania
rozwoju regionalnego.
4. Niniejszy dokument formułuje strategię rozwoju regionalnego na lata 2001-2006
rozumianą jako część strategii rozwoju społeczno-gospodarczego państwa, ktra zmierza,
przy przestrzeganiu zdefiniowanych zasad i procedur, do realizacji oglnonarodowych celw
rozwoju określonych w odniesieniu do przestrzeni Polski i Europy. Zgodnie z ustawą o
zasadach wspierania rozwoju regionalnego Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego
(NSRR) jest jednym z narzędzi tworzonego systemu polityki rozwoju regionalnego w Polsce,
określając cele, priorytety i kryteria wyodrębniania obszarw wsparcia, zasady i kryteria
wsparcia finansowego programw wojewdzkich ze strony polityki rozwoju regionalnego
państwa. Stanowi więc punkt odniesienia dla preliminowania wysokości i kierunkw
wydatkowania środkw z budżetu państwa, w tym środkw zagranicznych, na realizację
kontraktw wojewdzkich oraz innych zadań z zakresu rozwoju regionalnego,
programw doradczych, informacyjnych i przedsięwzięć o charakterze pilotażowym.
NSRR określa także sposb koordynacji działań wszystkich ministrw oraz funduszy
celowych, ktre są zgodne z celami i zadaniami polityki rozwoju regionalnego państwa,
są terytorialnie ukierunkowane i przewidziane do prowadzenia w ramach kontraktw
wojewdzkich .
5. NSRR została opracowana z uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-ekonomicznych i
prowadzonej przez Rząd polityki społeczno-gospodarczej. Jej zapisy tworzą podstawy do
programowania rozwoju regionalnego na poziomie operacyjnym oraz uruchamiania
konkretnych przedsięwzięć i projektw zorientowanych na pobudzanie rozwoju regionalnego.
Cele polityki rozwoju regionalnego państwa są formułowane z perspektywy potrzeb
oglnonarodowych. Pierwszeństwo ma utrzymanie wysokiego tempa wzrostu
gospodarczego, tworzenie nowych miejsc pracy, stymulowanie przekształceń strukturalnych
oraz nowoczesnych form działalności związanych z formowaniem się społeczeństwa
informacyjnego przy jednoczesnym umożliwieniu rozwoju i zaspokojenia potrzeb życiowych
mieszkańcw wszystkich regionw Polski. Istotną misją Strategii jest także, przy realizacji
wymienionych celw, pełne wykorzystanie możliwości stworzonych w wyniku
decentralizacji zarządzania państwem.
6. NSRR zakłada pełną harmonizację działań podejmowanych w ramach polityki rozwoju
regionalnego państwa z zasadami ekorozwoju - zgodnie z prowadzoną przez Polskę polityką
ekologiczną oraz przyjętymi zobowiązaniami międzynarodowymi w tej sferze. Dotyczy to
zarwno postanowień konferencji w Rio de Janeiro, jak i Agendy 2000.
7. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego jest jedną z podstawowych średniookresowych
(do roku 2006) strategii strukturalnych, nad ktrymi Rząd podjął prace na początku 1999 r. w
celu zharmonizowania programowania rozwoju w Polsce z programowaniem Unii
Europejskiej. Do strategii strukturalnych należą: Narodowa strategia wzrostu zatrudnienia i
rozwoju zasobw ludzkich, Narodowa strategia rozwoju obszarw wiejskich i rolnictwa
(Spjna polityka strukturalna rozwoju obszarw wiejskich i rolnictwa), Narodowa strategia
rybołwstwa, Narodowa strategia ochrony środowiska oraz Narodowa strategia rozwoju
transportu. Zapisy tych strategii posłużą do przygotowania Narodowego planu rozwoju na lata
2003-2006, zawierającego propozycję działań oraz wykorzystania pomocy Unii Europejskiej
z Funduszy Strukturalnych ukierunkowanych na zmniejszenie dysproporcji społeczno-
gospodarczych pomiędzy Polską a Unią Europejską, zarwno w odniesieniu do
poszczeglnych dziedzin gospodarki, jak i w układzie regionalnym. Przygotowanie
Narodowego planu rozwoju umożliwi wynegocjowanie z Komisją Europejską Podstaw
wsparcia Wsplnoty (Community support framework) - dokumentu zawierającego założenia
finansowania priorytetw i programw operacyjnych odnoszących się do poszczeglnych
dziedzin gospodarki oraz wojewdztw. Przy założeniu objęcia wszystkich wojewdztw w
Polsce celem 1 polityki strukturalnej Wsplnoty, zapisy NSRR będą tworzyły punkt
odniesienia dla przygotowania 16 programw operacyjnych rozwoju regionalnego
stanowiących element Podstaw wsparcia wsplnoty.
8. Przygotowanie niniejszej wersji NSRR poprzedzało opracowanie w maju 1999 r. Założeń
Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz we wrześniu 1999 r. pierwszego projektu
Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego. Zarwno założenia, jak i pierwsza wersja
strategii były przedmiotem konsultacji z układem rządowym, samorządowym, naukowym
oraz profesjonalnym. Niniejsza edycja projektu Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego
uwzględnia zwiększony zakres wiedzy o przebiegu procesw przestrzennych, opinie i
komentarze rżnego typu instytucji, uzyskane w trakcie konsultacji poprzedniej wersji
strategii oraz wymogi wprowadzone ustawą o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.
9. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego uwzględnia zapisy następujących dokumentw
wyznaczających cele i kierunki polityki społeczno-gospodarczej państwa, ktre zostały
zaakceptowane przez Rząd:
1) Polska 2025 - Długookresowa strategia trwałego i zrwnoważonego rozwoju (lipiec
2000 r.),
2) Strategia finansw publicznych i rozwoju gospodarczego, Polska 2000-2010
(kwiecień 1999 r.),
3) Koncepcja średniookresowego rozwoju gospodarczego kraju do 2002 roku
(czerwiec 1999 r.),
4) Koncepcja polityki przestrzennego zagospodarowania kraju (październik 1999 r.).
10. W szerokim zakresie wzięto pod uwagę podstawowe dokumenty odnoszące się do procesu
integracji europejskiej - Narodowy program przygotowań do członkostwa, Wstępny
narodowy plan rozwoju oraz stanowisko negocjacyjne w obszarze Polityka regionalna i
koordynacja instrumentw strukturalnych (z listopada 1999 r.). Przy określaniu
zorientowanych regionalnie kierunkw działań uwzględniono także zapisy przyjętych przez
Zgłoś jeśli naruszono regulamin