Metodologia Badań Pedagogicznych J. Gnitecki Proces Badawczy.doc

(89 KB) Pobierz

Proces Badawczy

TEMAT OGÓLNY:

Czynniki wpływające na dalsze kształcenie się dzieci wiejskich po ukończeniu szkoły podstawowej z uwzględnieniem ich własnych ambicji, oraz zapatrywań ich rodziców na tę kwestię.

UZASADNIENIE:

W związku z niskim odsetkiem dzieci wiejskich, (w stosunku do dzieci miejskich) rozpoczynających naukę w szkołach średnich i kończących je, oraz podejmujących naukę w szkołach wyższych warto się zastanowić, dlaczego sytuacja taka ma miejsce. Nie jest to sytuacja nowa, nie miały na nią wpływu przemiany transformacyjne w skali kraju, ani też przemiany obyczajowości na wsi. Zastanawiający jest bardzo niski odsetek osób z wykształceniem więcej niż średnim mieszkających na wsi i wywodzących się z niej.

W badaniu chcielibyśmy skupić się na określeniu szans edukacyjnych dzieci ze wsi i ustaleniu przyczyn, dla których przebiegają one w taki, a nie inny sposób.

PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE

1.      Na ile wykształcenie rodziców ma wpływ na ambicje szkolne dziecka?

2.      Na ile status materialny rodziny stanowi determinantę nauki dziecka w szkole
ponadpodstawowej ?

3.      Na ile liczebność dzieci w rodzinie ma wpływ na ich kształcenie po ukończeniu
szkoły podstawowej ?


4.      Czy dzieci ze wsi położonej blisko ośrodka miejskiego mają większe szansę
edukacyjne niż ich rówieśnicy mieszkający w znacznym oddaleniu od takiego
ośrodka?

5.      Czy częsta i bezpośrednia komunikacja wieś-miasto jest czynnikiem zwiększającym
szansę dziecka na podjęcie dalszej edukacji ?

6.      W jakim stopniu mogą wpływać na drogę edukacyjną dziecka ogólnie dostępne
media (telewizja, prasa, radio)i jaki jest stopień zainteresowania nimi dzieci ze wsi ?

7.      Na ile własne zainteresowania dziecka mają wpływ na wybór przez nie szkoły
ponadpodstawowej ?

8.      Czy pomoc rodziców w rozwijaniu zainteresowań dziecka ma wpływ na dokonanie
przez niego wyboru szkoły ?

9.      Ile czasu przeciętnie musi poświęcać dziecko na pomoc w obowiązkach domowych
i gospodarczych ?

10.  Na ile rodzaj grupy rówieśniczej, do której dziecko należy może mieć wpływ
na wybór jego drogi edukacyjnej ?

11.  Czy fakt, że tylko jedno z rodziców mieszka na wsi od pokoleń ma wpływ
na kształtowanie się ambicji szkolnych dziecka ?

12.  Czy poziom nauczania w szkole podstawowej zmniejszają szansę dziecka przy
ubieganiu się o miejsce w szkole średniej?

13.  Czy fakt, że któreś z rodziców jest zatrudnione w zawodzie pozarolniczym, może
wywierać wpływ na wybór drogi życiowej dziecka?

14.  Czy pewne stereotypy przypisywane rolom dorosłych na wsi (mężczyzna powinien
być dobrym gospodarzem, „głową rodziny" kobieta dobrą żoną i matką) mają
wpływ na zapatrywania dziecka dotyczącej własnej przyszłości?


HIPOTEZY:

1.      Im wyższe wykształcenie rodziców, tym większe ambicje szkolne pojawiają się
u dziecka.

2.      Im wyższy status materialny rodziny, tym większe prawdopodobieństwo,
że dzieci podejmą i ukończą naukę w szkołach średnich i wyższych.

3.      Im mniejsza liczba dzieci w rodzinie, tym zachodzi większe prawdopodobieństwo,
że będą one podejmować naukę w szkołach średnich i wyższych.

4.      Im bliżej ośrodka miejskiego znajduje się dana wieś, tym większe
prawdopodobieństwo, że dzieci w niej mieszkające podejmą naukę w szkole
ponadpodstawowej.

5.      Im lepiej zorganizowana komunikacja wieś-miasto, tym większa szansa dziecka
na podjęcie nauki w szkole ponadpodstawowej.

6.      Im bardziej dzieci wiejskie interesują się telewizją, radiem i prasą, tym
prawdopodobniejsze, że atrakcyjniejszą się dla nich stanie perspektywa nauki
w szkole średniej.

7.      Im szerszy wachlarz zainteresowań dziecka, tym większe prawdopodobieństwo,
że będzie ono je pogłębiać poprzez naukę w odpowiedniej szkole.

8.      Im bardziej rodzice dopingują dziecko w rozwijaniu jego zainteresowań, tym
większe prawdopodobieństwo, że postara się ono wybrać kierunek sprzyjający
dalszemu jej rozwojowi.

9.      Im mniej czasu musi dziecko poświęcać na pomoc w domu, tym więcej może go
przeznaczyć na rozwijanie własnych zainteresowań i kontynuowanie nauki.

10.  Im więcej członków grupy rówieśniczej, do której dziecko należy na ambicje
kontynuowania nauki w szkole średniej, tym większe jest prawdopodobieństwo,
że liczba dzieci o takich ambicjach będzie w tej samej grupie wzrastać.

11.  Jeżeli jedno z rodziców mieszka na wsi od momentu zawarcia związku
małżeńskiego, to prawdopodobniej sze jest, iż wywrze ono większy wpływ
powodujący podjęcie przez dziecko dalszej edukacji na poziomie średnim.

12.  Im niższy poziom, jaki reprezentuje szkoła podstawowa, tym mniejsze szansę
dziecka na możliwość znalezienia się i ukończenia szkoły średniej.


13.             Jeżeli jedno z rodziców zatrudnione jest w zawodzie pozarolniczym wzrasta
prawdopodobieństwo, że dziecko będzie dążyć do zdobycia wykształcenia
wymagającego opuszczenie rodzinnej miejscowości.

14.             Im sztywniejszy podział w rodzinie na tradycyjne role przypisywane kobiece
i mężczyźnie, tym mniejsze szansę dziecka na zrobienie kariery wymagającej
wyższego wykształcenia.

ZMIENNE NIEZALEŻNE

Geograficzne'.

1.      Odległość wsi od ośrodka miejskiego

2.      Wielkość zamieszkiwanej miejscowości

3.      Komunikacja wieś-miasto

4.      Częstotliwość połączeń wieś-miasto
Społeczno-demograficzne

5.      Płeć dziecka

6.      Liczba osób w rodzinie

7.      Wykształcenie rodziców

8.      Pochodzenie rodziców

9.      Zatrudnienie rodziców

10.  Model rodziny

11.  Liczba dzieci

12.Poziom nauczania w szkole podstawowej Ekonomiczne

13.             Dochody gospodarstwa domowego
Indywidualna sytuacja dziecka

14.             Zainteresowanie dziecka środkami masowego przekazu

15.             Indywidualne zainteresowania dziecka


16.                  Czas dziecka przeznaczony na pracę w domu

17.                  Grupa rówieśnicza, w jakiej znajduje się dziecko
Preferencje rodziców

18.                  Doping rodziców w rozwijaniu zainteresowań dziecka

19.                  Ambicje rodziców dotyczące

20.                  Kariery dziecka

ZMIENNE ZALEŻNE

1.                      Ambicje dziecka

2.                      Świadomość dziecka potrzeby podjęcia dalszej nauki

3.                      Wpływ grupy rówieśniczej na ambicje

4.                      Szansę dziecka na dostanie się i ukończenie szkoły średniej i wyższej

5.                      Pogłębianie zainteresowań dziecka poprzez wybór szkoły

KATEGORIE I WSKAŹNIKI DO ZMIENNYCH ZALEŻNYCH I NIEZALEŻNYCH


ZMIENNE NIEZALEŻNE


KATEGORIE


WSKAŹNIKI


Geograficzne


l. Odległość wsi od miasta


Liczona w km.


 


2. Wielkość miejscowości


Mała- do 2 tyś mieszkańców Średnia-od 2,1 do 5 tyś Duża- od 5,1 i więcej


Informacje zaczerpnięte z atlasu

Ewidencja ludności


 


3. Komunikacja wiś-miasto


Bezpośrednia

Pośrednia

Zerowa


Informacja PKS i PKP


4. Częstotliwość połączeń wieś-miasto


Duża Mała


Informacja PKS i PKP


Społeczno-demograflczne


5. Płeć dziecka


Chłopiec Dziewczynka


Informacje z ankiety


6. Liczba dzieci w rodzinie


T.Pochodzenie rodziców


Wiejskie Miejskie


 


8. Zatrudnienie rodziców


W zawodzie rolniczym W zawodzie pozarolniczym


 


9. Model rodziny


Z przewagą decyzji ojca Z przewagą decyzji matki Demokratyczny -rodzina jednopokoleniowa -rodzina wielopokoleniowa


 


10. Poziom nauczania w szkole podstawowej


Wysoki

Średni

Niski


Wyposażenie sal

Dostęp szkoły do prasy, nowości wydawniczych, komputerów


Ekonomiczne


11. Dochody gosp. domowego


Zaspokajające potrzeby w stopniu: niewystarczającym

Wystarczaj ącym

Przekraczaj ącym wydatki


Zaciągnięte kredyty

Posiadanie przez rodzinę dóbr ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin