Proces Badawczy
TEMAT OGÓLNY:
Czynniki wpływające na dalsze kształcenie się dzieci wiejskich po ukończeniu szkoły podstawowej z uwzględnieniem ich własnych ambicji, oraz zapatrywań ich rodziców na tę kwestię.
UZASADNIENIE:
W związku z niskim odsetkiem dzieci wiejskich, (w stosunku do dzieci miejskich) rozpoczynających naukę w szkołach średnich i kończących je, oraz podejmujących naukę w szkołach wyższych warto się zastanowić, dlaczego sytuacja taka ma miejsce. Nie jest to sytuacja nowa, nie miały na nią wpływu przemiany transformacyjne w skali kraju, ani też przemiany obyczajowości na wsi. Zastanawiający jest bardzo niski odsetek osób z wykształceniem więcej niż średnim mieszkających na wsi i wywodzących się z niej.
W badaniu chcielibyśmy skupić się na określeniu szans edukacyjnych dzieci ze wsi i ustaleniu przyczyn, dla których przebiegają one w taki, a nie inny sposób.
PROBLEMY SZCZEGÓŁOWE
1. Na ile wykształcenie rodziców ma wpływ na ambicje szkolne dziecka?
2. Na ile status materialny rodziny stanowi determinantę nauki dziecka w szkoleponadpodstawowej ?
3. Na ile liczebność dzieci w rodzinie ma wpływ na ich kształcenie po ukończeniuszkoły podstawowej ?
4. Czy dzieci ze wsi położonej blisko ośrodka miejskiego mają większe szansęedukacyjne niż ich rówieśnicy mieszkający w znacznym oddaleniu od takiegoośrodka?
5. Czy częsta i bezpośrednia komunikacja wieś-miasto jest czynnikiem zwiększającymszansę dziecka na podjęcie dalszej edukacji ?
6. W jakim stopniu mogą wpływać na drogę edukacyjną dziecka ogólnie dostępnemedia (telewizja, prasa, radio)i jaki jest stopień zainteresowania nimi dzieci ze wsi ?
7. Na ile własne zainteresowania dziecka mają wpływ na wybór przez nie szkołyponadpodstawowej ?
8. Czy pomoc rodziców w rozwijaniu zainteresowań dziecka ma wpływ na dokonanieprzez niego wyboru szkoły ?
9. Ile czasu przeciętnie musi poświęcać dziecko na pomoc w obowiązkach domowychi gospodarczych ?
10. Na ile rodzaj grupy rówieśniczej, do której dziecko należy może mieć wpływna wybór jego drogi edukacyjnej ?
11. Czy fakt, że tylko jedno z rodziców mieszka na wsi od pokoleń ma wpływna kształtowanie się ambicji szkolnych dziecka ?
12. Czy poziom nauczania w szkole podstawowej zmniejszają szansę dziecka przyubieganiu się o miejsce w szkole średniej?
13. Czy fakt, że któreś z rodziców jest zatrudnione w zawodzie pozarolniczym, możewywierać wpływ na wybór drogi życiowej dziecka?
14. Czy pewne stereotypy przypisywane rolom dorosłych na wsi (mężczyzna powinienbyć dobrym gospodarzem, „głową rodziny" kobieta dobrą żoną i matką) mająwpływ na zapatrywania dziecka dotyczącej własnej przyszłości?
HIPOTEZY:
1. Im wyższe wykształcenie rodziców, tym większe ambicje szkolne pojawiają sięu dziecka.
2. Im wyższy status materialny rodziny, tym większe prawdopodobieństwo,że dzieci podejmą i ukończą naukę w szkołach średnich i wyższych.
3. Im mniejsza liczba dzieci w rodzinie, tym zachodzi większe prawdopodobieństwo,że będą one podejmować naukę w szkołach średnich i wyższych.
4. Im bliżej ośrodka miejskiego znajduje się dana wieś, tym większeprawdopodobieństwo, że dzieci w niej mieszkające podejmą naukę w szkoleponadpodstawowej.
5. Im lepiej zorganizowana komunikacja wieś-miasto, tym większa szansa dzieckana podjęcie nauki w szkole ponadpodstawowej.
6. Im bardziej dzieci wiejskie interesują się telewizją, radiem i prasą, tymprawdopodobniejsze, że atrakcyjniejszą się dla nich stanie perspektywa naukiw szkole średniej.
7. Im szerszy wachlarz zainteresowań dziecka, tym większe prawdopodobieństwo,że będzie ono je pogłębiać poprzez naukę w odpowiedniej szkole.
8. Im bardziej rodzice dopingują dziecko w rozwijaniu jego zainteresowań, tymwiększe prawdopodobieństwo, że postara się ono wybrać kierunek sprzyjającydalszemu jej rozwojowi.
9. Im mniej czasu musi dziecko poświęcać na pomoc w domu, tym więcej może goprzeznaczyć na rozwijanie własnych zainteresowań i kontynuowanie nauki.
10. Im więcej członków grupy rówieśniczej, do której dziecko należy na ambicjekontynuowania nauki w szkole średniej, tym większe jest prawdopodobieństwo,że liczba dzieci o takich ambicjach będzie w tej samej grupie wzrastać.
11. Jeżeli jedno z rodziców mieszka na wsi od momentu zawarcia związkumałżeńskiego, to prawdopodobniej sze jest, iż wywrze ono większy wpływpowodujący podjęcie przez dziecko dalszej edukacji na poziomie średnim.
12. Im niższy poziom, jaki reprezentuje szkoła podstawowa, tym mniejsze szansędziecka na możliwość znalezienia się i ukończenia szkoły średniej.
13. Jeżeli jedno z rodziców zatrudnione jest w zawodzie pozarolniczym wzrastaprawdopodobieństwo, że dziecko będzie dążyć do zdobycia wykształceniawymagającego opuszczenie rodzinnej miejscowości.
14. Im sztywniejszy podział w rodzinie na tradycyjne role przypisywane kobiecei mężczyźnie, tym mniejsze szansę dziecka na zrobienie kariery wymagającejwyższego wykształcenia.
ZMIENNE NIEZALEŻNE
Geograficzne'.
1. Odległość wsi od ośrodka miejskiego
2. Wielkość zamieszkiwanej miejscowości
3. Komunikacja wieś-miasto
4. Częstotliwość połączeń wieś-miastoSpołeczno-demograficzne
5. Płeć dziecka
6. Liczba osób w rodzinie
7. Wykształcenie rodziców
8. Pochodzenie rodziców
9. Zatrudnienie rodziców
10. Model rodziny
11. Liczba dzieci
12.Poziom nauczania w szkole podstawowej Ekonomiczne
13. Dochody gospodarstwa domowegoIndywidualna sytuacja dziecka
14. Zainteresowanie dziecka środkami masowego przekazu
15. Indywidualne zainteresowania dziecka
16. Czas dziecka przeznaczony na pracę w domu
17. Grupa rówieśnicza, w jakiej znajduje się dzieckoPreferencje rodziców
18. Doping rodziców w rozwijaniu zainteresowań dziecka
19. Ambicje rodziców dotyczące
20. Kariery dziecka
ZMIENNE ZALEŻNE
1. Ambicje dziecka
2. Świadomość dziecka potrzeby podjęcia dalszej nauki
3. Wpływ grupy rówieśniczej na ambicje
4. Szansę dziecka na dostanie się i ukończenie szkoły średniej i wyższej
5. Pogłębianie zainteresowań dziecka poprzez wybór szkoły
KATEGORIE I WSKAŹNIKI DO ZMIENNYCH ZALEŻNYCH I NIEZALEŻNYCH
KATEGORIE
WSKAŹNIKI
Geograficzne
l. Odległość wsi od miasta
Liczona w km.
2. Wielkość miejscowości
Mała- do 2 tyś mieszkańców Średnia-od 2,1 do 5 tyś Duża- od 5,1 i więcej
Informacje zaczerpnięte z atlasu
Ewidencja ludności
3. Komunikacja wiś-miasto
Bezpośrednia
Pośrednia
Zerowa
Informacja PKS i PKP
4. Częstotliwość połączeń wieś-miasto
Duża Mała
Społeczno-demograflczne
Chłopiec Dziewczynka
Informacje z ankiety
6. Liczba dzieci w rodzinie
T.Pochodzenie rodziców
Wiejskie Miejskie
8. Zatrudnienie rodziców
W zawodzie rolniczym W zawodzie pozarolniczym
9. Model rodziny
Z przewagą decyzji ojca Z przewagą decyzji matki Demokratyczny -rodzina jednopokoleniowa -rodzina wielopokoleniowa
10. Poziom nauczania w szkole podstawowej
Wysoki
Średni
Niski
Wyposażenie sal
Dostęp szkoły do prasy, nowości wydawniczych, komputerów
Ekonomiczne
11. Dochody gosp. domowego
Zaspokajające potrzeby w stopniu: niewystarczającym
Wystarczaj ącym
Przekraczaj ącym wydatki
Zaciągnięte kredyty
Posiadanie przez rodzinę dóbr ...
zuza_k5