© Jarosław Flis
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ
trzy rodzaje PR
strategiczne - zarządzanie kontaktami z otoczeniem
FIRMA
OTOCZNIE RYNKOWE – dzięki nim zarabiamy
klienci, handel, banki, konkurenci
OTOCZNIE OPINIOTWÓRCZE
- mogą nas ignorować lub nie
media, ośrodki naukowe i eksperckie, organizacje branżowe
OTOCZENIE WEWNĘTRZNE – dzięki nam zarabiają
pracownicy, dostawcy, udziałowcy
OTOCZENIE OGRANICZAJĄCE – możemy być dla siebie kłopotliwi
sąsiedzi, władza publiczna, organizacje ekologiczne
operacyjne - przedsięwzięcia niehandlowe
· akceptacja dla inwestycji
· integracja pracowników
· rozgłos pozastatutowy
· sytuacje kryzysowe
· lobbing
taktyczne - komunikowanie przez pośredników
motywacje
ORIENTACJE
na siebie
na innych
na rezultaty
ksobność
dobroczynność
na powinności
wzajemność
więź
doskonalenie komunikowania
manipulacja - by odbiorca żałował swej decyzji
niezrażanie - by odbiorca nie żałował swej decyzji
zabieganie - gdy odbiorca akceptuje wpływ
historia
kontakty z otoczeniem - tak stare, jak historia instytucji
PR przemysłowe - Ivy L. Lee ~ 1900
PR naukowe - Edward L. Bernays - 1923
pokrewne zjawiska w dziedzinie komunikowania
propaganda - kontrola niezależnych pośredników
marketing - orientacja na sprzedaż i zysk
reklama - zakup miejsca w kanale przekazu
ujęcia
PIELĘGNOWANIE REPUTACJI
POZYSKIWANIE ROZGŁOSU
zdobywanie społecznej akceptacji metodami społecznie akceptowalnymi
1. Określenie celu
szczeble działania perswazyjnego
informacje ® opinie ® działania
· „ŁAPCZYWOŚĆ PERSWAZJI” – sugerowanie opinii i działania podważa wiarygodność źródła informacji – informacje czemuś służące są postrzegane jako mniej obiektywne.
2. Określenie odbiorców
Żaden problem nie dotyczy wszystkich w tym samym stopniu
2.1. Motywy podziału
· optymalizacja wykorzystania zasobów
W jakim stopniu możemy liczyć na reakcję poszczególnych grup społeczności?
· zróżnicowanie treści przekazu
Które z tych grup mogą otrzymać te same informacje, a które wymagają informacji odrębnych?
2.2. Sytuacje informacyjne - relacje cel - odbiorcy
· „CEKAEM” – rozpowszechnianie przekazu w celu uzyskania odzewu u założonego procentu grupy odbiorców (np. rekrutacja na studia)
· „SNAJPER” – dobranie przekazu celem przekonania wszystkich odbiorców (np. przeciwdziałanie protestom w sprawie inwestycji)
2.3. Grupy odbiorców
· część społeczności określona przez:
obszar zamieszkania, wiek, zawód, rolę społeczną (np. rodzice, kierowcy), własność mieszkania, sposób dojazdu do pracy itp.
· przedsiębiorstwa komercyjne:
kadra kierownicza, pracownicy na określonych stanowiskach, właściciele, akcjonariusze, klienci
· władza publiczna:
członkowie zarządów, posłowie, liderzy partii politycznych, radni, urzędnicy
· środki przekazu:
media ogólnokrajowe, regionalne, lokalne, specjalistyczne
redaktorzy naczelni, dziennikarze działów informacyjnych, reporterzy, dziennikarze działów tematycznych (np. ekonomia, sport), publicyści
· organizacje zawodowe i branżowe:
związki zawodowe, stowarzyszenia zawodowe (np. lekarzy, architektów) organizacje pracodawców, samorząd gospodarczy, izby branżowe (np. turystyki, budownictwa)
· organizacje obywatelskie i grupy zainteresowań:
ekologiczne, regionalne, hobbistyczne, kulturalne, środowiskowe, generacyjne (np. młodzieżowe, emeryckie)
· ośrodki naukowe
· szkoły i ośrodki edukacyjne
· instytucje religijne
· inni liderzy opinii:
sportowcy, aktorzy, DJ’e itp.
2.4. Opozycja/konkurencja
· Czy jest ktoś, kto może być przeciwny naszym zamierzeniom?
· Dlaczego może być przeciwny?
· W jaki sposób może się to przejawiać?
3. Zrozumienie odbiorców
„Wąskie gardło komunikatora”:
Dlaczego odbiorcy dotąd nie wiedzą/sądzą/robią tego, o co nam chodzi?
Potrzeby i interesy
· Jakie potrzeby i interesy łączą odbiorców z naszymi celami?
Zainteresowanie
· W jakim stopniu są oni tym zainteresowani?
· Czy u podstaw zainteresowania leży zaciekawienie czy obawa?
· Jak się ma to, o czym my chcemy powiedzieć, do tego, o czym oni chcą się dowiedzieć?
Wiedza
· Co odbiorcy już wiedzą o poruszanym zagadnieniu?
· Jak szczegółowe i jak sformułowane informacje odbiorcy są w stanie sobie przyswoić?
Źródła wiedzy
· Jaką drogą odbiorcy zwykle uzyskują informacje?
· Jakie czynności zawodowe, zajęcia domowe czy sposoby spędzania wolnego czasu mogą być okazją dotarcia do odbiorców?
4. Opracowanie przekazu
4.1. Zestawienie argumentów ZA i PRZECIW
4.2. Dobór i uporządkowanie argumentów
· sprawdzenie oczywistości
· wpasowanie we własne cele
· wpasowanie w motywacje odbiorcy
· unikanie sprzeczności
4.3. główna myŚl przekazu
Jak nazwiemy to, o co nam chodzi, na własny użytek?
4.4. Konstrukcja argumentacji
§ połączenie argumentacji racjonalnej z emocjonalną
§ unikanie nadmiernej powagi i patosu
§ dla przekazów negatywnych - koncentracja na kluczowym argumencie
§ dla przekazów pozytywnych - wielostronna argumentacja
§ dla odbiorcy wykształconego - argumentacja dwustronna
§ dla odbiorcy niewykształconego lub o ugruntowanych, przychylnych poglądach - argumentacja jednostronna
§ odniesienie się do opinii przeciwnych przed prezentacją własnego stanowiska
§ unikania podkreślania różnic opinii pomiędzy słuchaczami a nadawcą
§ układ "teza - uzasadnianie" a nie "wywód - wniosek"
§ dla odbiorcy wyrobionego - argumenty najważniejsze na końcu
§ dla odbiorcy bez wyrobionej opinii - argumenty najważniejsze na początkuopracowano na podstawie J.Mikułowski-Pomorski, Z.Nęcki "Komunikowanie skuteczne?"
5. Określenie ram działania
5.1. Zasoby własne
· pracownicy działu PR
· pracownicy pozostałych działów
· kierownictwo instytucji
5.2. Partnerzy
· dotychczasowi partnerzy
· partnerzy pozyskani dla potrzeb kampanii
5.3. Ramy czasowe
Kiedy nasza kampania ma się rozpocząć, a kiedy skończyć?
Jakie wydarzenia i daty mogą mieć związek z przeprowadzaną kampanią?
5.4. Źródła finansowania
6. Wybór form przekazu
6.1. Zainteresowanie mediów
· programy i strony informacyjne
· wywiady, reportaże i talk-shows
· publicystyka
· listy do redakcji
6.2. Kontakty z liderami opinii
· imprezy oficjalne, konferencje i seminaria:
- organizowane z własnej inicjatywy
- współorganizowane
- zewnętrzne
· poparcie na innym forum
6.3. Współpraca z organizacjami obywatelskimi
...
goffu