Public Relations - materialy.doc

(370 KB) Pobierz
OPRACOWANIE STRATEGII

             

PUBLIC RELATIONS – MATERIAŁY DO WYKŁADU

© Jarosław Flis

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ

 

WPROWADZENIE DO PUBLIC REALTIONS

 

trzy rodzaje PR

strategiczne - zarządzanie kontaktami z otoczeniem

 

FIRMA

OTOCZNIE RYNKOWEdzięki nim zarabiamy

klienci, handel, banki, konkurenci

OTOCZNIE OPINIOTWÓRCZE

- mogą nas ignorować lub nie

media, ośrodki naukowe i eksperckie, organizacje branżowe

OTOCZENIE WEWNĘTRZNEdzięki nam zarabiają

pracownicy, dostawcy, udziałowcy

OTOCZENIE OGRANICZAJĄCEmożemy być dla siebie kłopotliwi

sąsiedzi, władza publiczna, organizacje ekologiczne

 

operacyjne - przedsięwzięcia niehandlowe

·         akceptacja dla inwestycji

·         integracja pracowników

·         rozgłos pozastatutowy

·         sytuacje kryzysowe

·         lobbing

taktyczne - komunikowanie przez pośredników

 

motywacje

ORIENTACJE

na siebie

na innych

na rezultaty

ksobność

dobroczynność

na powinności

wzajemność

więź

 

doskonalenie komunikowania

manipulacja - by odbiorca żałował swej decyzji

niezrażanie - by odbiorca nie żałował swej decyzji

zabieganie - gdy odbiorca akceptuje wpływ

 

historia

kontakty z otoczeniem - tak stare, jak historia instytucji

PR przemysłowe - Ivy L. Lee ~ 1900

PR naukowe - Edward L. Bernays - 1923

 

pokrewne zjawiska w dziedzinie komunikowania

propaganda - kontrola niezależnych pośredników

marketing - orientacja na sprzedaż i zysk

reklama - zakup miejsca w kanale przekazu

 

ujęcia

PIELĘGNOWANIE REPUTACJI

POZYSKIWANIE ROZGŁOSU

zdobywanie społecznej akceptacji metodami społecznie akceptowalnymi

 

 


OPRACOWANIE STRATEGII DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH

 

1. Określenie celu

 

              szczeble działania perswazyjnego

 

informacje ® opinie ® działania

 

·         „ŁAPCZYWOŚĆ PERSWAZJI” – sugerowanie opinii i działania podważa wiarygodność źródła informacji – informacje czemuś służące są postrzegane jako mniej obiektywne.

 

2. Określenie odbiorców

 

Żaden problem nie dotyczy wszystkich w tym samym stopniu 

 

2.1. Motywy podziału

 

·                     optymalizacja wykorzystania zasobów

W jakim stopniu możemy liczyć na reakcję poszczególnych grup społeczności?

·                     zróżnicowanie treści przekazu

Które z tych grup mogą otrzymać te same informacje, a które wymagają informacji odrębnych?

 

2.2. Sytuacje informacyjne - relacje cel - odbiorcy

·         CEKAEM” – rozpowszechnianie przekazu w celu uzyskania odzewu u założonego procentu grupy odbiorców (np. rekrutacja na studia)

·         „SNAJPER” – dobranie przekazu celem przekonania wszystkich odbiorców (np. przeciwdziałanie protestom w sprawie inwestycji)

 

2.3. Grupy odbiorców

 

·                     część społeczności określona przez:

obszar zamieszkania, wiek, zawód, rolę społeczną (np. rodzice, kierowcy), własność mieszkania, sposób dojazdu do pracy itp.

·                     przedsiębiorstwa komercyjne:

kadra kierownicza, pracownicy na określonych stanowiskach, właściciele, akcjonariusze, klienci

·                     władza publiczna:

członkowie zarządów, posłowie, liderzy partii politycznych, radni, urzędnicy 

·                     środki przekazu:

media ogólnokrajowe, regionalne, lokalne, specjalistyczne

redaktorzy naczelni, dziennikarze działów informacyjnych, reporterzy, dziennikarze działów tematycznych (np. ekonomia, sport), publicyści

·                     organizacje zawodowe i branżowe:

związki zawodowe, stowarzyszenia zawodowe (np. lekarzy, architektów) organizacje pracodawców, samorząd gospodarczy, izby branżowe (np. turystyki, budownictwa)

·                     organizacje obywatelskie i grupy zainteresowań:

ekologiczne, regionalne, hobbistyczne, kulturalne, środowiskowe, generacyjne (np. młodzieżowe, emeryckie)

·                     ośrodki naukowe

·                     szkoły i ośrodki edukacyjne

·                     instytucje religijne

·                     inni liderzy opinii:

sportowcy, aktorzy, DJ’e itp.

 

2.4. Opozycja/konkurencja

 

·                     Czy jest ktoś, kto może być przeciwny naszym zamierzeniom?

·                     Dlaczego może być przeciwny?

·                     W jaki sposób może się to przejawiać?

 

3. Zrozumienie odbiorców

 

„Wąskie gardło komunikatora”:

Dlaczego odbiorcy dotąd nie wiedzą/sądzą/robią tego, o co nam chodzi?

 

Potrzeby i interesy

·                     Jakie potrzeby i interesy łączą odbiorców z naszymi celami?

 

Zainteresowanie

·                     W jakim stopniu są oni tym zainteresowani?

·                     Czy u podstaw zainteresowania leży zaciekawienie czy obawa?

·                     Jak się ma to, o czym my chcemy powiedzieć, do tego, o czym oni chcą się dowiedzieć?

 

Wiedza

·                     Co odbiorcy już wiedzą o poruszanym zagadnieniu?

·                     Jak szczegółowe i jak sformułowane informacje odbiorcy są w stanie sobie przyswoić?

 

Źródła wiedzy

·                     Jaką drogą odbiorcy zwykle uzyskują informacje?

·                     Jakie czynności zawodowe, zajęcia domowe czy sposoby spędzania wolnego czasu mogą być okazją dotarcia do odbiorców?

 

 

4. Opracowanie przekazu

 

4.1. Zestawienie argumentów ZA i PRZECIW

 

4.2. Dobór i uporządkowanie argumentów

·         sprawdzenie oczywistości

·         wpasowanie we własne cele

·         wpasowanie w motywacje odbiorcy

·         unikanie sprzeczności

 

4.3. główna myŚl przekazu

 

Jak nazwiemy to, o co nam chodzi, na własny użytek?

 

4.4. Konstrukcja argumentacji

§         połączenie argumentacji racjonalnej z emocjonalną

§         unikanie nadmiernej powagi i patosu

§         dla przekazów negatywnych - koncentracja na kluczowym argumencie

§         dla przekazów pozytywnych - wielostronna argumentacja

§         dla odbiorcy wykształconego - argumentacja dwustronna

§         dla odbiorcy niewykształconego lub o ugruntowanych, przychylnych poglądach - argumentacja jednostronna

§         odniesienie się do opinii przeciwnych przed prezentacją własnego stanowiska

§         unikania podkreślania różnic opinii pomiędzy słuchaczami a nadawcą

§         układ "teza - uzasadnianie" a nie "wywód - wniosek"

§         dla odbiorcy wyrobionego - argumenty najważniejsze na końcu

§         dla odbiorcy bez wyrobionej opinii - argumenty najważniejsze na początku

opracowano na podstawie J.Mikułowski-Pomorski, Z.Nęcki "Komunikowanie skuteczne?"

 

5. Określenie ram działania

 

5.1. Zasoby własne

·         pracownicy działu PR

·         pracownicy pozostałych działów

·         kierownictwo instytucji

 

5.2. Partnerzy

·         dotychczasowi partnerzy

·         partnerzy pozyskani dla potrzeb kampanii

5.3. Ramy czasowe

Kiedy nasza kampania ma się rozpocząć, a kiedy skończyć?

Jakie wydarzenia i daty mogą mieć związek z przeprowadzaną kampanią?

 

5.4. Źródła finansowania

 

6. Wybór form przekazu

 

6.1. Zainteresowanie mediów

·                     programy i strony informacyjne

·                     wywiady, reportaże i talk-shows

·                     publicystyka

·                     listy do redakcji

 

6.2. Kontakty z liderami opinii

·                     imprezy oficjalne, konferencje i seminaria:

                            - organizowane z własnej inicjatywy

                            - współorganizowane

                            - zewnętrzne

·                     poparcie na innym forum

 

6.3. Współpraca z organizacjami obywatelskimi

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin