Ogólny schemat opisu i analizy przypadku. Dotyczy rozpoznawania i rozwiązywania problemu edukacyjnego i wychowawczego.
o Krótko nazwij zjawisko
o Podaj podstawowe informacje nt. ucznia (grupy, zdarzenia), któregodotyczy ta analiza .
o Wymień główne objawy, wskazujące na istnienie problemu
o Uzasadnij dlaczego zwróciłeś uwagę na to zjawisko (problem) i danego ucznia
o powstanie zjawiska (problemu) z:
§ obserwacji
§ wywiadu
§ analizy dokumentów
§ informacji od osób trzecich
§ innych źródeł
o Przedstaw wnioski dotyczące powstania problemu
o Opisz rozwój zjawiska (problemu) w czasie:
§ Kiedy się zaczęło?
§ Jak długo trwa?
§ Jak przebiegało?/zmieniało się (nasilało)
111. ZNACZENIE PROBLEMU
o Odwołując się do wybranej teorii (ewentualnie także do własnych doświadczeń) opisz znaczenie jakie ma dane zjawisko (problem) dla funkcjonowania ucznia (grupy, szkoły).
o PROGNOZA
o Przedstaw na podstawie własnych doświadczeń i literatury, przewidywania co do skuteczności swoich oddziaływań
§ prognoza negatywna - spodziewany stan w przypadku zaniechania oddziaływań
§ prognoza pozytywna - stan którego spodziewasz się po wdrożeniu oddziaływań
o PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA
o Sformułuj cele
o Przedstaw zadania, jakie sobie postawiłeś:
§ zadania naprawcze (terapeutyczne, korekcyjne,)
§ zadania profilaktyczne (zapobiegawcze)
o Przedstaw plan oddziaływań (kto? co? jak? kiedy?)Uwaga: Analiza przypadku może kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedynie role, diagnostyczną.
o WDRAŻANIE ODZIAŁYWAŃ
o Opisz ramowo przebieg stosowanych oddziaływań i ich skutki
o Przedstaw bardziej szczegółowo przykład, ilustrujący wybraneoddziaływania .
o EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ
o Przedstaw zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań
o Porównaj prognozę pozytywną z uzyskanymi efektami
Uwaga: Analiza przypadku może dotyczyć także rozwiązań strukturalno-systemowych (programowych, organizacyjnych) w szkole
crazy_amazon