Konspekt lekcji "S�d nad �mij�" Temat: S�d nad �mij� (realizuje nauczyciel przyrody) CEL OG�LNY: Poznanie biologii chronionej �mii zygzakowatej. CELE OPERACYJNE: Ucze�: zna �rodowisko �ycia �mii; zna cechy budowy �mii zygzakowatej; zna zasady post�powania w przypadku zetkni�cia si� ze �mij�; zna skutki pok�sania przez �mij�; zna zasady udzielania pierwszej pomocy; wie, �e jest gadem chronionym; potrafi opisa� jej zwyczaje i zachowanie wobec cz�owieka; potrafi formu�owa� pytania do tekstu inscenizacji; potrafi u�o�y� pytania do krzy��wki o �mii z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na lekcji. METODY PRACY I FORMY: drama- inscenizacja procesu s�dowego, pogadanka, pokaz. �CIE�KA EDUKACYJNA: ekologiczna i prozdrowotna �RODKI DYDAKTYCZNE: tekst inscenizacji :S�d nad �mij�", krzy��wka, atlasy z gadami, mapa Polski CZAS TRWANIA:45 minut Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiej�tno�ci kluczowe Czynno�ci nauczyciela Zaanga�owanie 5 min Sprawdzenie obecno�ci.Pogadanka wst�pna. Podanie tematu lekcji. Organizacja pracy. Komunikacja nauczyciel- ucze�. Nauczyciel nawi�zuje do tematu Prezentacja 10 minut (Wszyscy uczniowie na wcze�niejszej lekcji otrzymali tekst inscenizacji i przydzia� r�l) Uczniowie kolejno odczytuj� tekst dramy "S�d nad �mij�". Organizacja pracy.Zaanga�owanie i efektywne wsp�dzia�anie w grupie Komunikacja ucze� -ucze� Sprawdza ,czy uczniowie maj� tekst dramy.Nauczyciel czuwa nad zachowaniem uczni�w i kontroluje prawid�owo�� odczytywanego tekstu Badanie i przekszta�canie 15 minut Uczniowie zadaj� sobie wzajemnie pytania oparte na informacjach o �mii zawartych w ich kwestiach. Wskazani przez pytaj�cego uczniowie udzielaj� odpowiedzi.Pogadanka na temat udzielania pierwszej pomocy w wypadku pogryzienia cz�owieka przez �mij�. Dyskusja nad problemem post�powania w razie uk�szenia przez �mij�. Notatka w zeszycie Komunikacja ucze� -ucze� Komunikacja nauczyciel- ucze� Nauczyciel czuwa nad przebiegiem zadania: koryguje b��dy, kontrowersje, czuwa nad poprawno�ci� merytoryczn� pyta� i odpowiedzi. Nauczyciel obja�nia uczniom zasady post�powania i pierwszej pomocy. Kieruje dyskusj� i zapisem w zeszycie zasad post�powania Refleksja 5 minut Uk�adanie pyta� do krzy��wki. Odczytywanie u�o�onych pyta�.Uczniowie oceniaj� na ile poszerzyli swoje wiadomo�ci .Uczniowie oceniaj� trafno�� zastosowanej metody. Ocena w�asnego uczenia si�. Ocena przydatno�ci zdobytej wiedzy Nauczyciel rozdaje rozwi�zane krzy��wki i prosi o u�o�enie pyta� do jej hase�.Czy forma zdobywania wiedzy w formie inscenizacji jest lepsza i ciekawsza od pracy z podr�cznikiem? Je�eli tak to dlaczego? [Opracowa�a mgr Mariola Miksiewicz i mgr Maria Gillner]
crazy_amazon