syllabus.doc

(225 KB) Pobierz

Metody jakościowe w badaniach społecznych, ćwiczenia

Wyższa Szkoła Europejska, 2008/2009, semestr I

 

I.       Warunki zaliczenia:

1.        Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności),

2.        Aktywne uczestnictwo w zajęciach,

3.        Zaliczenie „pytań dnia” (można nie zaliczyć 2 pytań dnia, wliczając te, na których się nie było),

4.        Wykonywanie zadań domowych i przeprowadzenie wszystkich etapów badań w terminie,

5.        Opracowanie raportu z projektu badawczego w terminie,

6.        Prezentacja wyników przeprowadzonych badań.

 

II.    Tematyka zajęć i lektury:

1.      Badania jakościowe, czyli jakie? Charakterystyka podejścia jakościowego, porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych, badania jakościowe w Polsce.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 7-23;

-         Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, s. 39-49, 52-67;

Dla zainteresowanych:

-         Konecki K, Kacperczyk A., Marciniak Ł., Polish Qualitative Sociology: The General Features and Development, Forum Qualitative Social Research, Volume 6, No. 3, Art. 27 – September 2005, http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-05/05-3-27-e.htm

 

2.      Wybrane podejścia do badań jakościowych: badania jakościowe jako „zwykła eksploracja”, teoria ugruntowana, action research, podejście etnograficzne.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 24-58;

-         Gustavse B., 2003, New form of knowledge production and the role of action research., Action Research vol 1 (2), 153-164;

-         Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań, s. 11-33;

 

Pomocne w konceptualizacji problemu badawczego:

-         Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, s. 17-41;

-         Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań, s. 34-63 (rozdz. 2 „Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki”);

 

3.      Jakościowa technika obserwacji: czego możemy się dowiedzieć patrząc i widząc.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, 145-168;

-         Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 101-120;

Dla zainteresowanych:

-         Woroniecka G., 1999, Elementy obserwacji uczestniczącej w badaniach nad samorządem terytorialnym, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa;

-         Chomczyński, P., 2006, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Qualitative Sociology Review”, Tom II Numer 1 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/PSJ_2_1_Chomczynski.pdf

 

4.      Omówienie ćwiczeń praktycznych z obserwacji.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 157-164;

-         Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, s.181-191;

Dla zainteresowanych:

-         Bourgois P., 2003, In Search of Respect. Selling Crack in El Barrio. Cambridge University Press (fragmenty);

 

5.      Wywiad swobodny jako technika zdobywania informacji, konstruowanie narzędzi do wywiadów swobodnych, wprowadzenie w zasady przeprowadzania wywiadów swobodnych,

 

Lektura obowiązkowa:

-         Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, 169-181;

-         Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe., PWE, Warszawa, 114-117, 144-161;

 

6.      Ćwiczenia praktyczne z zakresu przeprowadzania wywiadu swobodnego

 

Lektura obowiązkowa:

-         Oppenheim N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa, Zysk-ska, s. 83-101;

-         Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000, rozdz. 5. s. 131-163;

 

Dla zainteresowanych:

-         Nóżka M., 2006, Włóczęgostwo. Zjawisko społeczne i interwencja socjalna. Kraków: Wydaw. Uniw. Jagiellońskiego, Zeszyty Socjalne, 98-120;

-         Dzik A., 2008, Kobieta w męskim świecie – konflikt czy spójność ról? Studium socjologiczne kobiet uprawiających „męskie” sporty. Na przykładzie wspinaczki wysokogórskiej, narciarstwa wysokogórskiego oraz ekstremalnych rajdów przygodowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom IV Numer 1. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume6/PSJ_4_1_Dzik.pdf

 

7.      Omówienie ćwiczeń praktycznych z wywiadów, zasady sporządzania transkrypcji.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 162-164;

 

8.      Zogniskowane wywiady grupowe, czyli fokusy. Porównanie fokusu i wywiadu indywidualnego. Analiza nagrań fokusów, techniki prowadzenia fokusów

 

Lektura obowiązkowa:

-         Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 40-95; 

-         Dukaczewska-Nałęcz A., 1999, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa;

 

Dla zainteresowanych:

-         Nicińska, M., 2000, Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr. 8, s. 39-50;

 

9.   Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych. Przeprowadzanie fokusów przez studentów i analiza przebiegu ich realizacji.

Lektura obowiązkowa:

-         Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 113-154;

-         Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 175-196;

Dla zainteresowanych:

-         Oppenheim A. N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań, 244-263;

 

 

 

 

10. Analiza danych.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 95-106, 154-157;

-         Worek B., 2002, Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK 10, s.25-48;

-         Silverman D., 2008, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008, s. 191-232;

 

Dla zainteresowanych:

-         Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000, rozdz. 5. s. 210-244(o analizie obserwacji)

-         Silverman D., 2008, Prowadzenie badań jakościowych, , PWN, Warszawa, s. 233-256;

 

11. Przygotowywanie raportu z badań jakościowych

Lektura obowiązkowa:

-         Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, s. 311- 325;

-         Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001, s. 106-112;

 

12. Analiza treści i inne techniki analizy zawartości przekazów

 

Lektura obowiązkowa:

-         Mayntz R., Holm K., Hubner P., 1985, Analiza treści, (w): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa, PWN, 1985, rozdz. 8, str. 192-212; 

-         Kłosiński M., Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” I „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, „Kultura I Społeczeństwo” 1994, nr 3;

-         Konecki K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf

 

Dla zainteresowanych:

-         Sztompka P., 2006, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, s.40-74 (Fotografia jako uzupełnienie innych metod w socjologii);

 

13. Metoda biograficzna i analiza dokumentów osobistych. Narracje o rzeczywistości: technika wywiadu narracyjnego.

 

Lektura obowiązkowa:

-         Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 181-183;

-         Szczepański, J., 1973, Metoda biograficzna, [w:] tenże, Odmiany czasu teraźniejszego. PWN, Warszawa, s. 573-607;

-         Prawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze) Studia Socjologiczne, 4;

 

Dla zainteresowanych:

-         Rokuszewska-Pawełek A., 1996, Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego. "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody" nr 1: 37-54

 

http://tnn.pl/k_281_m_3.html (historia mówiona:Ośrodek Brama Grodzka, Teatr NN)

 

14. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin