Metody jakościowe w badaniach społecznych, ćwiczenia
Wyższa Szkoła Europejska, 2008/2009, semestr I
I. Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności),
2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach,
3. Zaliczenie „pytań dnia” (można nie zaliczyć 2 pytań dnia, wliczając te, na których się nie było),
4. Wykonywanie zadań domowych i przeprowadzenie wszystkich etapów badań w terminie,
5. Opracowanie raportu z projektu badawczego w terminie,
6. Prezentacja wyników przeprowadzonych badań.
II. Tematyka zajęć i lektury:
1. Badania jakościowe, czyli jakie? Charakterystyka podejścia jakościowego, porównanie jakościowych i ilościowych metod badawczych, badania jakościowe w Polsce.
Lektura obowiązkowa:
- Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 7-23;
- Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa, s. 39-49, 52-67;
Dla zainteresowanych:
- Konecki K, Kacperczyk A., Marciniak Ł., Polish Qualitative Sociology: The General Features and Development, Forum Qualitative Social Research, Volume 6, No. 3, Art. 27 – September 2005, http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/3-05/05-3-27-e.htm
2. Wybrane podejścia do badań jakościowych: badania jakościowe jako „zwykła eksploracja”, teoria ugruntowana, action research, podejście etnograficzne.
- Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 24-58;
- Gustavse B., 2003, New form of knowledge production and the role of action research., Action Research vol 1 (2), 153-164;
- Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań, s. 11-33;
Pomocne w konceptualizacji problemu badawczego:
- Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, s. 17-41;
- Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań, s. 34-63 (rozdz. 2 „Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki”);
3. Jakościowa technika obserwacji: czego możemy się dowiedzieć patrząc i widząc.
- Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, 145-168;
- Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 101-120;
- Woroniecka G., 1999, Elementy obserwacji uczestniczącej w badaniach nad samorządem terytorialnym, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa;
- Chomczyński, P., 2006, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, „Qualitative Sociology Review”, Tom II Numer 1 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume2/PSJ_2_1_Chomczynski.pdf
4. Omówienie ćwiczeń praktycznych z obserwacji.
- Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 157-164;
- Hammersley M., Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, s.181-191;
- Bourgois P., 2003, In Search of Respect. Selling Crack in El Barrio. Cambridge University Press (fragmenty);
5. Wywiad swobodny jako technika zdobywania informacji, konstruowanie narzędzi do wywiadów swobodnych, wprowadzenie w zasady przeprowadzania wywiadów swobodnych,
- Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, 169-181;
- Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe., PWE, Warszawa, 114-117, 144-161;
6. Ćwiczenia praktyczne z zakresu przeprowadzania wywiadu swobodnego
- Oppenheim N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa, Zysk-ska, s. 83-101;
- Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000, rozdz. 5. s. 131-163;
- Nóżka M., 2006, Włóczęgostwo. Zjawisko społeczne i interwencja socjalna. Kraków: Wydaw. Uniw. Jagiellońskiego, Zeszyty Socjalne, 98-120;
- Dzik A., 2008, Kobieta w męskim świecie – konflikt czy spójność ról? Studium socjologiczne kobiet uprawiających „męskie” sporty. Na przykładzie wspinaczki wysokogórskiej, narciarstwa wysokogórskiego oraz ekstremalnych rajdów przygodowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom IV Numer 1. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume6/PSJ_4_1_Dzik.pdf
7. Omówienie ćwiczeń praktycznych z wywiadów, zasady sporządzania transkrypcji.
- Kostera M., 2005, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych. PWN, Warszawa, 162-164;
8. Zogniskowane wywiady grupowe, czyli fokusy. Porównanie fokusu i wywiadu indywidualnego. Analiza nagrań fokusów, techniki prowadzenia fokusów
- Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 40-95;
- Dukaczewska-Nałęcz A., 1999, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, (w): Domański H., Lutyńska K. i Rostocki A. (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. IFiS PAN, Warszawa;
- Nicińska, M., 2000, Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza, „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr. 8, s. 39-50;
9. Techniki projekcyjne w badaniach jakościowych. Przeprowadzanie fokusów przez studentów i analiza przebiegu ich realizacji.
- Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 113-154;
- Nikodemska-Wołowik A., 1999, Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 175-196;
- Oppenheim A. N., 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań, 244-263;
10. Analiza danych.
- Maison D., 2001, Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa, s. 95-106, 154-157;
- Worek B., 2002, Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK 10, s.25-48;
- Silverman D., 2008, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008, s. 191-232;
- Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2000, rozdz. 5. s. 210-244(o analizie obserwacji)
- Silverman D., 2008, Prowadzenie badań jakościowych, , PWN, Warszawa, s. 233-256;
11. Przygotowywanie raportu z badań jakościowych
- Miles M. B, Huberman A. M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, s. 311- 325;
- Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, PWN, Warszawa 2001, s. 106-112;
12. Analiza treści i inne techniki analizy zawartości przekazów
- Mayntz R., Holm K., Hubner P., 1985, Analiza treści, (w): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa, PWN, 1985, rozdz. 8, str. 192-212;
- Kłosiński M., Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” I „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, „Kultura I Społeczeństwo” 1994, nr 3;
- Konecki K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf
- Sztompka P., 2006, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, s.40-74 (Fotografia jako uzupełnienie innych metod w socjologii);
13. Metoda biograficzna i analiza dokumentów osobistych. Narracje o rzeczywistości: technika wywiadu narracyjnego.
- Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa, s. 181-183;
- Szczepański, J., 1973, Metoda biograficzna, [w:] tenże, Odmiany czasu teraźniejszego. PWN, Warszawa, s. 573-607;
- Prawda M., 1989, Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (O koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze) Studia Socjologiczne, 4;
- Rokuszewska-Pawełek A., 1996, Miejsce biografii w socjologii interpretatywnej. Program socjologii biografistycznej Fritza Schützego. "ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody" nr 1: 37-54
http://tnn.pl/k_281_m_3.html (historia mówiona:Ośrodek Brama Grodzka, Teatr NN)
14. ...
goffu