WYJAŚNIENIA POSZKODOWANEGO.doc

(33 KB) Pobierz

Jak dokumentować wyjaśnienia poszkodowanego w wypadku przy pracy?

Obecnie przepisy nie określają ani procedury, ani formy, w jakiej powinny być odebrane wyjaśnienia poszkodowanego czy informacje pozyskane od świadków wypadku. Nie określają również żadnego wzoru druku, na którym należałoby spisać wyjaśnienia poszkodowanego czy informacje od świadka.

Jak dokumentować składane wyjaśnienia?
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku powinny być sporządzone w formie pisemnej. Należy podać w nich dane pozwalające na zidentyfikowanie osoby składającej wyjaśnienia lub informacje. Oznacza to, że dokument powinien zawierać dane takie, jak:

·         datę i miejsce wypadku, którego dotyczy,

·         imię i nazwisko poszkodowanego/świadka,

·         datę i miejsce urodzenia poszkodowanego/świadka,

·         PESEL,

·         miejsce zamieszkania,

·         adres do korespondencji,

·         miejsce pracy,

·         zajmowane stanowisko lub rodzaj wykonywanej pracy,

·         nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

W przypadku spisywania informacji od świadka wypadku dokument powinien zawierać również informacje, w jakim stosunku pozostaje świadek do poszkodowanego, oraz o ewentualnym pokrewieństwie między nimi. W przypadku wejścia na drogę sądową osoba najbliższa może bowiem odmówić składania zeznań. W myśl przepisów, pomimo że nikt nie ma prawa odmówić składania zeznań w charakterze świadka, to wyjątek stanowią małżonkowie osoby poszkodowanej, rodzice, dzieci (nawet te adoptowane), rodzeństwo, rodzeństwo cioteczne. Przywilej odmowy składania zeznań trwa nawet po ustaniu małżeństwa lub rozwiązaniu stosunku przysposobienia (art. 261 § 1 kc).

Dane odbierającego wyjaśnienia
W dokumencie zawierającym wyjaśnienia poszkodowanego lub informacje od świadka wypadku powinny znaleźć się również dane o zespole, który przyjął wyjaśnienia/informacje.

Należy podać w takich dokumentach:

·         imiona i nazwiska osób przyjmujących wyjaśnienia/informacje,

·         miejsce ich zatrudnienia,

·         stanowiska, które zajmują lub rodzaj wykonywanej przez nich pracy,

·         miejsca zamieszkania i adresy do korespondencji,

·         stosunek do osoby poszkodowanego, w tym przypadku również z uwagi na przysługujące podczas ewentualnej drogi sądowej prawo odmowy składania zeznań.

Ważne
Zespół powypadkowy zbierający informacje o zdarzeniu wypadkowym powinien odebrać informacje nie tylko od tych świadków, którzy zgłosili się spontanicznie, lecz także wskazanych przez poszkodowanego - bez względu na to, czy osoby te są pracownikami zakładu, na którego terenie doszło do zdarzenia wypadkowego.

Podstawa prawna

·         Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz.U. nr 115, poz. 744 z późn. zm.).

Jan M. Pióro
specjalista z zakresu prawa pracy

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin