48 guriewicz - czasowo przestrzenne wyobrażenia ¶redniowiecza.doc

(25 KB) Pobierz
Aron Guriewicz: CZASOWO-PRZESTRZENNE WYOBRAŻENIA ŚREDNIOWIECZA

 

 

 

Aron Guriewicz: CZASOWO-PRZESTRZENNE WYOBRAŻENIA ŚREDNIOWIECZA

[w:] Kategorie kultury średniowiecznej. Moskwa 1972

 

 

Przestrzeń              - trójwymiarowa, geometryczna i rozległa forma, pozwalająca się dzielić na odcinki.

Czas              - trwanie, nieodwracalna konsekwencja przepływu zdarzeń z przeszłości przez teraźniejszość w przyszłość.

 

Są one czynnikami obiektywnymi; ich cechy są niezależne od wypełniającej je materii.

 

º     Człowiek nie rodzi się ze zmysłem czasu – jego aparat orientacji czasowo-przestrzennej jest określany przez kulturę, do jakiej należy. Są to z założenia pojęcia abstrakcyjne.

 

º     Czas nigdy wcześniej nie był tak ceniony, a przestrzeń tak szybko nie kurczyła się jak współcześnie.

 

º     Stosunek ludzi pierwotnych do tych zagadnień był z reguły konkretny i przedmiotowo-zmysłowy.

 

º     Są to naturalne wyznaczniki życia, ale o charakterze potężnych i tajemniczych sił

 

º     Czas może być dobry albo zły, sprzyjający lub nie … (podobnie przestrzeń)

 

º     Podział na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość możliwy jest dopiero w przypadku przyjęcia linearnej koncepcji czasu z ideą jego nieodwracalności (w pewnych okresach dominuje cykliczna koncepcja czasu – np. coroczne święta, pory roku)

 

º     W antyku czas pozbawiony był homogennej, chronologicznej kolejności i podobnie jak przestrzeń nie był jeszcze pojęciem abstrakcyjnym.

 

º     Nie można mówić o jednakowych kategoriach czasu i przestrzeni dla całego średniowiecza – wszystkich krajów Europy.

 

º     Przełom od okresu późnego średniowiecza – pojawienie się i wzrost znaczenia klasy ludności miejskiej (praktyka gospodarcza i styl życia diametralnie różne od życia wsi). Zmiana systemu czasu z „epoki biblijnej” na „epokę kupców” (związek z rozwojem kupiectwa, rzemieślnictwa i nauki).

 

º     Źródło naszej wiedzy: sztuki plastyczne i literatura -  prawdziwy (wyższy) realizm cechuje tylko świat istot boskich (związek z etyką i ideologią).

 

º     Czas i przestrzeń nigdy w średniowieczu nie uzyskały takiego stopnia niezależności jaki mają współcześnie ß skłonność do uniwersalizmu i jednolitego pojmowania rzeczywistości.

 

 

º     Epos i mitologia – odbicie jednej, archaicznej warstwy kultury. (podobnie żywoty świętych, listy, traktaty, dokumenty gospodarcze, eposy bohaterskie)

 

º     Źródła pisane – język, terminologia, formuły, wyrażenia i grupy słowne

 

º     Sztuka – anonimowa; odtwarzanie ugruntowanej przez tradycję maniery; wyróżnianie idei i pojęć o uniwersalnym znaczeniu. („Teologia sztuki”)

 

º     W średniowieczu trudne do rozróżnienia były granice pomiędzy fikcją a prawdą, tak samo jak brak podziału między literaturą świecką a sakralną.

 

º     Kategoria czasu jak i inne elementy „modelu świata”, była stosowana spontanicznie i podświadomie.

 

 

 

Druk i opracowanie: Michał Pyka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin