Proszę powtórzyć wszystko o krwi i test z krwi
Zadanie 1 (2 pkt.) Szczepienia ochronne są coraz powszechnej stosowanymi zabiegami medycznymi w wielu krajach na świecie. W pewnych przypadkach stosuje się także surowice. Porównując rolę lub skład szczepionek i surowic wskaż dwie różnice występujące między nimi.
Zadanie 3 Podaj przykłady czterech barier obronnych występujących u zwierząt i wyjaśnij ich znaczenie
1................................................................................................................................................................................... 2................................................................................................................................................................................... 3................................................................................................................................................................................... 4...................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
ZADANIE 10 Podaj cztery przykłady odporności nieswoistej (wrodzonej )
........................................................................................................................................................................................................
Nasz organizm do obrony wykorzystuje różne strategie: komórkową i humoralną
Za odporność komórkową odpowiedzialne są ..........................................................................................
a za odporność humoralną ..................................................................................................................................................
ZADANIE 13. . Przedstaw interpretację zamieszczonego obok wykresu, uwzględniając rolę komórek pamięci.
Wyjaśnij, dlaczego szczepionki wzmagają odporność organizmu na infekcje. Podaj przykład choroby człowieka, na którą stosowane są szczepionki w naszym kraju.
Określ cel stosowania surowic odpornościowych. Podaj przykład sytuacji, w której zasadne jest podanie odpowiedniej surowicy.
Zadanie 15. (2pkt) Organizm człowieka może nabyć odporność w wyniku wstrzyknięcia surowicy, przebycia choroby zakaźnej, szczepienia, zetknięcia się z drobnoustrojami, uzyskania przeciwciał od matki w okresie rozwoju płodowego, uzyskania przeciwciał od matki wraz z mlekiem.
Spośród wymienionych mechanizmów nabywania odporności wypisz te, które zapewniają odporność długotrwałą oraz te, które zapewniają odporność krótkotrwałą.
Mechanizmy zapewniające odporność długotrwałą
Mechanizmy zapewniające odporność krótkotrwałą
a) wrodzona-swoista a)wrodzona i nabyta-nieswoista
d) wrodzona i nabyta-swoista d) wrodzona-nieswoista i nabyta-swoista
Zadanie. 17 Przeciwciała krążące we krwi są produkowane przez...................................................pod wpływem ................................ wytwarzanych przez..................................
Zadanie 18 . Z jakiej grupy białek są immunoglobuliny :
a) albumin a) gamma-globulin a)betaglobulin a)żadnej z wymienionych
Zadanie 19 . Podaj krótką charakterystykę limfocytów określając ich rolę w Twoim organizmie .
Zadanie 20. Wyjaśnij w jaki sposób nabywasz odporność na drodze naturalnej , w sposób czynny
...................................................................................................................................................................................................
na drodze sztucznej, w sposób bierny ......................................................................................................................................
wymień komórki które w sposób czynny bronią organizm niszcząc antygeny
Zadanie 23. W odporności organizmu biorą udział między innymi: szkielet i grasica. Napisz krótko na czym to polega i która część szkieletu odgrywa tu istotną rolę.
Napisz dlaczego w przypadku szczepienia przeciwko niektórym chorobom szczepienie jest powtarzane kilka razy. Podaj przykład.
...............................................................................................................................................................
Podaj przykłady barier obronnych występujących u zwierząt (3).
Zadanie 25. Mechanizm odpowiedzi immunologicznej warunkowany przez przeciwciała. Wykres pierwotnej i wtórnej odpowiedzi immunologiczneja(3 pkt.) Wyjaśnij pojęcia: limfocyt, antygen, przeciwciało.b (2 pkt.) Ustal, ile antygenów neutralizuje jedno przeciwciało i wyjaśnij, dlaczego.
c (4 pkt.) Przedstaw interpretację zamieszczonego obok wykresu, uwzględniając rolę komórek pamięci.
d) Wyjaśnij, na czym polega pamięć immunologiczna.
Zadanie 26. (1 pkt)
Gdy zranimy ciało i nie oczyścimy rany, do organizmu mogą wniknąć bakterie tężca. Toksyny produkowane przez te bakterie mogą spowodować bardzo groźne dla organizmu skutki. Żeby temu przeciwdziałać, podaje się zranionemu surowicę przeciwtężcową.
Odporność organizmu uzyskana przy zastosowaniu surowicy przeciwtężcowej jest
A. naturalna, bierna. B. naturalna, czynna. C. sztuczna, bierna. D. sztuczna, czynna.
Dlaczego na początku nie podajemy szczepionki? .................................................................................
Zadanie 27. (2 pkt)
W pewnej miejscowości większość mieszkańców sprzeciwiła się planowanej tam budowie ośrodka dla nosicieli wirusa HIV, w tym chorych na AIDS. Mieszkańcy uzasadniali swój sprzeciw troską o zdrowie własne i swoich dzieci.
Przedstaw dwa różne argumenty, które pozwolą przekonać mieszkańców tej miejscowości, że sama obecność nosicieli wirusa HIV i chorych na AIDS nie powoduje zagrożenia zakażeniem.
Zadanie 29. (3 pkt)
Jedną z istotnych funkcji układu krążenia, a dokładniej płynącej w nim krwi, jest obrona organizmu przed ciałami obcymi (antygenami). Poniższy wykres obrazuje wytwarzanie przeciwciał w odpowiedzi pierwotnej i wtórnej na kolejne dawki antygenu. Linia ciągła obrazuje pierwotną odpowiedź immunologiczną wywołaną podaniem antygenu 1. Linia przerywana obrazuje wtórną odpowiedź immunologiczną wywołaną ponownym podaniem antygenu 1.
Określ, co obrazuje kropkowana linia wykresu, oraz sformułuj dwa wnioski, dotyczące przebiegu pierwotnej i wtórnej odpowiedzi immunologicznej na ten sam antygen.
Zadanie 30.(2 pkt)
Stwierdzono, że każdy człowiek w ciągu roku zapada na co najmniej dwie infekcje wirusowe.
Zaznacz dwa najbardziej skuteczne sposoby zapobiegania chorobom wirusowym.
A. Dieta bogata w witaminę K i sód. B. Szczepienia ochronne. C. Podawanie antybiotyków. D. Dieta bogata w tłuszcze nasycone. E. Unikanie kontaktów z osobami zainfekowanymi.
Zadanie 10. (2 pkt) 2008 Poznań
Na skutek działania obcego antygenu w organizmie występuje pierwotna i wtórna odpowiedź immunologiczna. Odpowiedź pierwotna zachodzi w czasie pierwszego kontaktu organizmu z antygenem. W jego następstwie w organizmie pojawiają się komórki plazmatyczne produkujące przeciwciała. Koncentracja przeciwciał w osoczu rośnie logarytmicznie i w kilka dni po infekcji osiąga maksymalną liczbę, a następnie w okresie około trzech tygodni stopniowo opada do pewnego, określonego poziomu. Odpowiedź wtórna występuje przy ponownym kontakcie organizmu z tym samym antygenem, ale jej przebieg jest odmienny. W ciągu dwóch, trzech dni od infekcji koncentracja przeciwciał we krwi wzrasta kilkakrotnie,a ich podwyższony poziom utrzymuje się przez dłuższy czas.
Na podstawie informacji zawartych w tekście podaj, co na wykresie ilustruje fragment krzywej oznaczony jako B.
...............................................................................................................................
Zadanie 31. (1 pkt) Przewróciłeś (-łaś) się na chodniku. Otwarta rana została zabrudzona ziemią. W gabinecie zabiegowym podano ci surowicę przeciwtężcową. Zaznacz rodzaj odporności, którą uzyskałeś (-łaś) dzięki podanej surowicy.
A. Odporność naturalna czynna. B. Odporność naturalna bierna.
C. Odporność sztuczna bierna. D. Odporność sztuczna czynna.
Zadanie 4. (2 pkt) 2006 Rysunek przedstawia schematycznie sposób krążenia krwi i limfy w organizmie człowieka. Podaj dwie, widoczne na schemacie, cechy budowy różniące układ krwionośny od limfatycznego.
1....................................................................................................................2....................................................................................................................
Zadanie 35. (2 pkt) 2006 Dzięki zróżnicowaniu właściwości leukocytów organizm dysponuje dwoma rodzajami odporności: komórkową i humoralną. Podaj, na czym polega odporność komórkowa a na czym humoralna, wykorzystując określenia: fagocytoza, przeciwciała.
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie 39. (2 pkt) Na wykresie przedstawiono miano przeciwciał z grupy IgG wytwarzanych w odpowiedzi na dwukrotne podanie antygenu. Uzasadnij słuszność dwukrotnego podawania antygenu (szczepienie i doszczepianie) w celu zwiększenia odporności swoistej organizmu.
Zadanie 14. (1 pkt) U dziewcząt około 13. roku życia stosuje się obowiązkowe szczepienie ochronne przeciw różyczce. Wyjaśnij, dlaczego szczepienia przeciw różyczce są obowiązkowe tylko dla dziewcząt.
.................................................................................................................................
Zadanie 1. (2 pkt)XI 2006 Odporność nieswoista obejmuje mechaniczne i chemiczne bariery przeciwko patogenom. Pierwszą zaporę przeciwko czynnikom chorobotwórczym stanowią powłoki ciała.
Uzasadnij, podając dwa argumenty, że skóra człowieka pełni funkcję nieswoistej bariery przeciw patogenom.
1. ........................................................................................................................
2. ...........................................................................................................................
Zadanie 37. W oparciu o poniższy schemat wyróżnij 4 etapy pierwotnej odpowiedzi odpornościowej i scharakteryzuj ich przebieg.
Zadanie 39. Przeanalizuj wykres, a następnie porównaj poziom przeciwciał wytwarzanych podczas pierwotnej i wtórnej odpowiedzi odpornościowej oraz czas jaki upłynął od podania antygenu do momentu wytworzenia maksymalnej ilości przeciwciał w pierwszym i drugim przypadku.
Zadanie 40. Wyjaśnij na czym polega odporność swoista a na czym nieswoista. Skonstruuj tabelę, w której przypiszesz podane niżej mechanizmy i struktury obronne określonemu typowi odporności.
Nabłonek jelita, dróg oddechowych, błony śluzowe, limfocyty Tc, nabłonek dróg moczowych, płciowych, lizozym, łzy, fagocyty, skóra, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała, interferon, limfocyty pamięci, gorączka, układ dopełniacza, reakcja zapalna.
Zadanie 42. Na podstawie schematu wytłumacz rodzaje odporności: komórkowej, humoralnej, swoistej i nieswoistej.
Zadanie (2 pkt) 2006 probna operon Mechanizmy odporności dzielimy na swoiste i nieswoiste. Zaklasyfikuj podane mechanizmy odporności do właściwej kategorii i wpisz je do odpowiedniej kolumny tabeli.
kwaśne pH skóry, tworzenie kompleksu antygen–przeciwciało, produkcja interferonu, złuszczanie się nabłonka błon śluzowych, produkcja lizozymu, produkcja przeciwciał, właściwości żerne monocytów i granulocytów
Odporność nieswoista
Odporność swoista
Zadanie (2 pkt) XI 2005 Z drobnoustrojami chorobotwórczymi stykamy się nieustannie. W większości przypadków nie prowadzi to do choroby. Przedstaw po jednym przykładzie swoistej i nieswoistej reakcji obronnej organizmu na drobnoustroje chorobotwórcze.
Reakcja swoista: ...........................................................................................................................
Reakcja nieswoista: ....................................................................................................
Zadanie 17. (2 pkt)2008 Wyróżnia się dwa rodzaje odporności: wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą).
a) Podaj, w którym z tych rodzajów odporności następuje wytworzenie w organizmie pamięci o patogenie.
.........................................................
b) Wśród podanych niżej sposobów obrony organizmu przed patogenami (A-D) zaznacz ...
elasokal