Rozklad materialu cz.1.pdf

(441 KB) Pobierz
1rozkład.indd
WSTĘP
Rozkład materiału. Część 1 stanowi integralną część Przewodnika
metodycznego ze scenariuszami zajęć. Część 1 dla nauczyciela pracującego
z Księgą pomysłów. Sześciolatek . Zawarty w nim materiał odnosi
się do dwóch pierwszych zeszytów ćwiczeń oraz części podręcznika
wykorzystywanej w pierwszym półroczu.
Proponowany rozkład materiału zawiera treści ułożone w kręgi
tematyczne z podziałem na tematy do realizacji w poszczególnych
dniach zajęć. Nauczyciel znajdzie w nim także wykaz proponowanych
środków dydaktycznych potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Rozkład
uwzględnia również przewidywane osiągnięcia dziecka.
WYKAZ SKRÓTÓW
P. – Księga pomysłów. Podręcznik
Ćw. 1 – Księga pomysłów. Ćwiczenia część 1
Ćw. 2 – Księga pomysłów. Ćwiczenia część 2
ćw. – ćwiczenie
p. – polecenie
KP – karta pracy
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
1
Zabawy integracyjne ułatwiające dzieciom wzajemne
poznawanie się i zapamiętywanie imion. Pokazanie
dzieciom ich sali, poznanie miejsc wspólnych
codziennych spotkań. Rozmowa na temat wiersza
Cz. Janczarskiego Szkoła pod buczyną . Zapoznanie
z piosenką Marsz na powitanie .
P. s. 3, Ćw. 1, s. 3, pudełko
wielokrotnie opakowane
papierem pakowym, wizy-
tówki z imionami dzieci,
cukierki, kredki, lina,
puzzle, arkusz szarego
papieru, przybory szkolne
i toaletowe, worek, koło
hula-hoop, CD1, scena-
riusz 1.
2
Zabawy integracyjne utrwalające znajomość imion.
Kształtowanie umiejętności poprawnego konstruowania
wypowiedzi ustnych na podstawie ilustracji oraz
własnych przeżyć. Klasyfi kowanie, porządkowanie
i przeliczanie elementów w zbiorach. Ćwiczenia słuchu
fonematycznego; dzielenie wyrazów na sylaby. Ćwiczenia
w globalnym odczytywaniu imion dzieci. Opracowanie
piosenki Marsz na pożegnanie .
Ćw. 1, s. 4, piosenka Wszy-
scy są, witam Was , kilka
przedmiotów służących do
zabawy i do nauki, wizy-
tówki z imionami dzieci,
kartki z kolorowego bloku
rysunkowego, szablony
baloników, klej, zszywacz,
kolorowe wstążeczki, duży
arkusz szarego papieru,
wazonik z brystolu, piłka,
CD1, scenariusz 2.
3
Zabawy integracyjne utrwalające znajomość imion
i pomagające w bliższym poznaniu się dzieci. Dostrzeganie
i rozumienie wartości koleżeństwa i przyjaźni. Ćwiczenia
w globalnym odczytywaniu imion dzieci. Rozpoznawanie
swojego imienia zapisanego na kartce. Nawiązywanie
serdecznych kontaktów z innymi dziećmi. Usprawnianie
narządów artykulacyjnych. Kształtowanie umiejętności
poprawnego konstruowania wypowiedzi ustnych.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego; dzielenie wyrazów
na sylaby. Klasyfi kowanie, porządkowanie i przeliczanie
elementów w zbiorach. Utrwalenie piosenek Marsz
na powitanie i Marsz na pożegnanie .
Ćw. 1, s. 5, wizytówki
z imionami dzieci, arkusz
papieru formatu A0 lub A1
z narysowanym konturem
drzewa, różnokolorowe
farby, CD1, scenariusz 3.
4
Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami znajdującymi
się w placówce – omówienie przeznaczenia każdego
z nich. Ćwiczenie spostrzegawczości. Kształtowanie
umiejętności określania charakterystycznych cech
niektórych przedmiotów oraz ich zastosowania. Ćwiczenia
utrwalające umiejętność dzielenia wyrazów na głoski
i sylaby. Wykonywanie gry planszowej. Kształtowanie
umiejętności działania w grupie. Zagadki słuchowe
i korowód marszowy . Improwizowanie na grzechotkach
i bębenkach.
Ćw. 1, s. 6 – 7, kilka przed-
miotów pochodzących
z różnych miejsc w pla-
cówce, rysunki tych przed-
miotów, szablony koła,
kostki i pionki do gry,
arkusz szarego papieru
(lub brystolu), grzechotki,
bębenki, opakowania po
jogurtach lub lekarstwach,
sznurek lub gumka, ryż,
CD1, scenariusz 4.
4
313400630.001.png
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
wiadomości, umiejętności, efekty wychowawcze
słucha czytanego wiersza i piosenki z płyty; próbuje wypowiadać się zdaniami; odpowiada
na pytania N.; wypowiada się na temat własnych ulubionych rzeczy; wykonuje pracę plastyczną
na dany temat; poprawnie trzyma kredki; wypowiada się na temat własnej pracy; porusza się
po sali zgodnie z poleceniami N.; śpiewa piosenkę z grupą; porusza się rytmicznie przy muzyce;
zapamiętuje imiona kolegów; tworzy szeregi; segreguje zabawki i inne przedmioty w sali;
określa przeznaczenie wybranego przedmiotu i jego miejsce w sali.
zapamiętuje imiona kolegów; rysuje kredkami na papierze; poprawnie trzyma kredki;
wypowiada się na temat obrazka; tworzy zbiory przedmiotów; porównuje liczebność
elementów w zbiorach; próbuje przeliczać elementy w zbiorze; rysuje po śladzie; zauważa
rytm; przedstawia wskazany rytm ruchem; wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem;
dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów; wypowiada głoski w wyrazach – nazwach
przedmiotów; śpiewa piosenkę z grupą; porusza się rytmicznie przy muzyce.
dostrzega i stara się zrozumieć wartość koleżeństwa i przyjaźni; poprawnie konstruuje
wypowiedzi ustne; dokonuje poprawnej analizy i syntezy wyrazów; dzieli wyrazy na sylaby
i głoski; klasyfi kuje elementy w zbiorach; przelicza elementy w zbiorach; przyporządkowuje
przedmioty do ich miejsc przeznaczenia; rysuje po śladzie; zauważa rytm; przedstawia
wskazany rytm ruchem; poprawnie trzyma ołówek; przestrzega ustalonych reguł i zasad;
współpracuje w grupie; Śpiewa piosenkę.
śpiewa piosenkę z grupą; rytmicznie maszeruje; pamięta imiona kolegów;
przyporządkowuje przedmioty do ich miejsc przeznaczenia; konstruuje grę planszową;
przestrzega ustalonych reguł i zasad; współpracuje w grupie; poprawnie trzyma ołówek;
kreśli po śladzie; gra na grzechotkach i bębenkach według własnego pomysłu.
5
313400630.002.png
Zintegrowane treści nauczania
Proponowane środki
dydaktyczne
5
Spacer do przejścia dla pieszych. Rozmowa na temat
zasad obowiązujących w ruchu drogowym: bezpieczne
przechodzenie przez ulicę, znaczenie sygnalizacji
świetlnej, zachowanie na przejściu dla pieszych.
Zapoznanie dzieci z wierszem A. Soból Na ulicach
ruch od rana . Ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się
i logicznego myślenia na podstawie ilustracji. Rozmowa
na temat treści piosenki Uliczne sygnały .
P. s. 4 – 5, Ćw. 1, s. 8,
2 koła – czerwone
i zielone, długie pasy
z białego papieru (białej
krepiny), koła lub obręcze
symbolizujące kierownice,
CD1, scenariusz 5.
6
Zapoznanie dzieci z podstawowymi znakami
drogowymi. Rozwiązanie zagadek o znakach drogowych.
Przypomnienie zasad przechodzenia przez jezdnię.
Wypowiedzi na temat ilustracji z Ćwiczeń część 1.
Zabawa ruchowa „Hamowanie”. Analiza i synteza
wyrazów: „zebra”, „znaki”, „auto”. Wykonanie znaków
drogowych. Nauka I zwrotki piosenki Uliczne sygnały .
Ćw. 1, s. 9 – 10, zdjęcia,
ilustracje znaków drogo-
wych, 2 koła w kolorze
czerwonym i zielonym,
tarcze gimnastyczne
w 3 kolorach, nakrętki
od butelek, patyczki
do szaszłyków, szablony
znaków drogowych, kartki
z bloku technicznego,
plastelina, nożyczki, kred-
ki, taśma klejąca, plansza
ilustrująca ulice i skrzyżo-
wania, CD1, scenariusz 6.
7
Utrwalanie znajomości przepisów ruchu drogowego.
Rozpoznawanie i nazywanie niektórych znaków
drogowych. Uważne słuchanie wiersza A. Soból
Na ulicach ruch od rana . Kształtowanie umiejętności
wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce (spacer
na skrzyżowanie). Dzielenie wyrazów na sylaby.
Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie.
Śpiewanie piosenki Uliczne sygnały.
P. s. 4 – 5, Ćw. 1, s. 11,
duża gładka kartka
z zaznaczonym wokół
krawędzi miejscem
na ramkę, wycięte kontury
stóp, klej, kredki, kartki
z bloku rysunkowego,
KP35, CD1, scenariusz 7.
8
Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych fi gur
geometrycznych, określanie ich cech. Czytanie
globalne nazw fi gur geometrycznych. Ćwiczenia słuchu
fonematycznego. Klasyfi kowanie elementów zbioru
na podstawie wybranej cechy. Ćwiczenie umiejętności
dostrzegania i odtwarzania rytmów. Utrwalenie
znajomości nazw kolorów. Wykonanie pracy plastycznej
„W krainie fi gur geometrycznych”. Doskonalenie
sprawności manualnych. Zapoznanie z technikami gry na
talerzach.
Ćw. 1, s. 12, napisy na du-
żych kartkach papieru:
fi gury geometryczne, koło,
kwadrat, trójkąt, prostokąt,
rysunki fi gur geometrycz-
nych, kolorowe kartki
kartonu, klocki w kształcie
fi gur geometrycznych,
4 szarfy lub pętle, fi gury
geometryczne (różnej
wielkości) z kolorowego
papieru i z KP40, klej, kart-
ka z bloku technicznego
formatu A4, talerze, CD1,
scenariusz 8.
6
313400630.003.png
Przewidywane osiągnięcia dziecka:
wiadomości, umiejętności, efekty wychowawcze
wypowiada się na temat słów piosenki Uliczne sygnały ; śpiewa piosenkę z grupą; rytmicznie
maszeruje; pamięta imiona kolegów; wie, co to jest sygnalizator świetlny; poprawnie
koloruje sygnalizator świetlny; prawidłowo reaguje na kolor zielony i czerwony na sygnalizatorze
świetlnym; poznaje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach; poznaje niektóre znaki
drogowe; uważnie słucha czytanego wiersza; próbuje wypowiadać się zdaniami; odpowiada
na pytania N.; reaguje na sygnały dźwiękowe; rozwiązuje zagadki; dokonuje analizy i syntezy
wyrazów.
uczy się piosenki Uliczne sygnały ; śpiewa piosenkę z grupą; rytmicznie maszeruje;
prawidłowo reaguje na kolor zielony i czerwony na sygnalizatorze świetlnym; poznaje
niektóre znaki drogowe; rozwiązuje zagadki o ruchu drogowym; poznaje zasady bezpiecznego
poruszania się po drogach; próbuje wypowiadać się zdaniami; odpowiada na pytania N.;
dokonuje analizy i syntezy wyrazów: „zebra”, „znaki”, „auto”; poznaje zasady, jak należy
zachować się w środkach komunikacji.
prawidłowo przechodzi przez przejście z sygnalizatorem świetlnym; wie, co to jest sygnalizator
świetlny; reaguje na sygnały dźwiękowe w zabawach ruchowych; odpowiada na pytania N.;
porusza się zgodnie z poleceniem N.; reaguje na kolory i sygnały; uważnie słucha wiersza
Na ulicach ruch od rana ; zachowuje czujność podczas przechodzenia przez jezdnię; dzieli
wyrazy na głoski i sylaby; starannie rysuje po śladzie; śpiewa piosenkę.
rozpoznaje poznane fi gury geometryczne; dokonuje analizy i syntezy wyrazów; tworzy
zbiory i podzbiory fi gur geometrycznych pod kierunkiem N.; samodzielnie koloruje fi gury
geometryczne; wykonuje samodzielnie zadanie zgodnie z poleceniem N.; wykonuje
kompozycję z fi gur geometrycznych; tworzy rytmy i szeregi; porządkuje fi gury geometryczne
wg koloru, kształtu, wielkości; porównuje liczebność zbiorów; wykonuje akompaniament
na talerzach, wykorzystując dwie techniki gry.
7
313400630.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin