Autor
Tytuł
Treść
I.
- wszystkie sztuki są sztukami mimetycznymi (naśladowczymi);
- różnią się środkami przekazu, przedmiotami i odmiennym sposobem naśladownictwa;
- w naśladowaniu posługują się rytmem, słowem i melodią;
- utwór ma być piękny;
II.
- przejaskrawianie przedstawień naśladowczych – ludzie lepsi lub gorsi / tacy jacy są naprawdę;
- tragedia – ludzie lepsi / komedia – ludzie gorsi;
III.
- trzeci element rozróżniający sztuki – sposób, w jaki można przedstawiać przedmioty;
- Dorowie przypisują sobie wynalezienie tragedii i komedii, bo ich wioski to komy (Ateńskie to demy) a aktorzy komediowi to kata` kómes, podczas gdy ateńskie to koma’dzein;
IV.
- dwie przyczyny powstania sztuki poetyckiej:
· wrodzony instynkt naśladowczy;
· kwintesencja poznania;
- hymny i pochwały – tragedie / szyderstwa – komedie;
- dytyramb / pieśni falliczne;
- ważna rola dialogu;
- tragedia – dostojna postać i metrum jambiczne;
V.
- komedia – naśladownictwo przedstawień ludzi gorszych;
- nikt nie doceniał komedii;
- z Sycylii – pomysł tworzenia fabuły komediowej;
- epopeja – podobna do tragedii pod względem naśladowania rzedmiotów poważnych wierszem, różna pod względem posiadania jednego rodzaju wiersza i długości;
- wszystkie składniki epopei znajdują się w tragedii, nie wszystkie zaś składniki tragedii znajdują się w epopei;
VI.
- TRAGEDIA jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawienie w ormie dramtycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do „oczyszczenia“ tych uczuć.
- zawiera 6 składników (3 przedmioty i 3 sposoby naśladowania):
· fabuła – fundament i dusza;
· charakter;
· sposób myślenia – zdolność wyrażania w mowie tego, co istotne;
· wysłowienie – odpowiedni dobór słów;
· śpiew – najważniejsza ozdoba tragedii;
· widowisko – najmniej ważne, należące gł. do scenografii;
VII. VIII.
- układ zdarzeń – wg trzech zasad jedności;
- całość musi mieć odpowiednią wielkość, początek, środek i koniec;
- piękniejsza jest fabuła dłuższa tylko kiedy jest przejrzysta;
- jedność fabuły – nienaruszalna całość;
hiszpanscy