Inteligentne_oszczedzanie_-__fragment.pdf

(719 KB) Pobierz
108632953 UNPDF
108632953.001.png
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości
publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśl i .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 05.03.2008
Tytuł: Inteligentne oszczędzanie (fragment utworu)
Autor: Marcin Jaskulski
Wydanie I
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Anna Popis-Witkowska
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
108632953.002.png
SPIS TREŚCI
...............................................................................................
4
....................................
8
RADOŚĆ Z
NIEPOSIADANIA
. ...........................................................
11
.......................................................
16
LICZY SIĘ KAŻDY GROSZ
...............................................................
20
ZESTAWIENIE WYDATKÓW
...........................................................
23
PLANOWANIE WYDATKÓW
...........................................................
28
KAIZEN OSZCZĘDZANIA
.................................................................
31
NAWET NIE WIESZ, CZEGO CI BRAKUJE…
...................................
34
POZOSTAĆ W
DOBREJ FORMIE
.....................................................
37
PUBY, RESTAURACJE, IMPREZY
...................................................
40
NAPIJ SIĘ PIWA,
ALE NIE KUPUJ BROWARU
............................................................
43
ŻYWNOŚĆ I
NAPOJE
.......................................................................
46
WODA I ENERGIA ELEKTRYCZNA
.................................................
50
KARTY ZNIŻKOWE I ZBIERANIE PUNKTÓW
.................................
55
KONTO OSOBISTE
...........................................................................
57
KREDYTY
........................................................................................
60
DNI BUDDYJSKIE
...........................................................................
64
TE OKROPNE (I
DROGIE) PAPIEROSY…
........................................
67
UWAGA NA
PROMOCJE
..................................................................
70
..........................................................................................
73
NIE RÓB Z LOGO BOŻKA
.................................................................
77
KILKA DODATKOWYCH TRIKÓW DLA
SKNER
.............................
80
ZAKOŃCZENIE
................................................................................
84
INTELIGENTNE OSZCZĘDZANIE – darmowy fragment – kliknij po więcej
Marcin Jaskulski
str. 4
Wstęp
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego tak wielu ludziom
ciągle brakuje pieniędzy — i to niezależnie od tego, jak wiele zara-
biają? Czy często zdarza Ci się zachodzić w głowę, na co, u diabła, po-
szła w tym miesiącu cała Twoja pensja i dlaczego mimo wcześniej-
szego zarzekania się znów jesteś zmuszony korzystać z wysoko
oprocentowanego kredytu na karcie? Czy bywają sytuacje, w których
nie potrafisz odmówić sobie zupełnie zbędnego wydatku, choć do-
brze wiesz, że będzie on kolejnym krokiem do Twojej osobistej finan-
sowej katastrofy? Czy stosujesz wówczas system zaprzeczeń w stylu
„raz się żyje” albo „jakoś to będzie”? A może kupujesz coś, na co
absolutnie Cię nie stać, kwitując to krótkim: „Nie będę się ciągle
ograniczał”? Jeśli tak, to powinieneś wiedzieć, że właśnie w momen-
cie, gdy to mówisz, decydujesz się na ograniczanie siebie. I choć
ograniczanie to nie jest jeszcze wówczas namacalne, kolejne raty do
zapłacenia szybko uświadomią Ci, że horacjańskie „carpe diem” nie
powinno być stosowane w dziedzinie ekonomii, również ekonomii
domowego budżetu.
Napisałem ten poradnik po to, by zaoszczędzić Ci czasu. Przez ponad
dziesięć lat borykałem się z problemami finansowymi i patrząc
wstecz, wiem już, że stan mojego konta tylko pośrednio uzależniony
był od tego, jak wiele zarabiałem. Wydawanie pieniędzy jest przecież
proste. Wszechobecne reklamy kuszą nas, byśmy kupowali więcej
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Jaskulski
 
INTELIGENTNE OSZCZĘDZANIE – darmowy fragment – kliknij po więcej
Marcin Jaskulski
str. 5
i więcej. Moda i prestiż każą nam nabywać rzeczy, których tak na-
prawdę zupełnie nie potrzebujemy. Kłamliwe slogany sprawiają, że
zaczynamy wierzyć, iż dany towar naprawdę uczyni nas szczęśliwymi
(halo, ziemia do naiwniaka…), dana usługa jest nam niezbędna do
dalszego funkcjonowania (teraz, nagle — bo dopóki nie mieliśmy
pojęcia o jej istnieniu, wszystko było w porządku), a jeśli chcemy na-
prawdę odpocząć, może się to udać tylko i wyłącznie dzięki egzotycz-
nej wycieczce na drugi koniec świata (z której, notabene, wracamy
jeszcze bardziej zmęczeni). Zdrowy rozsądek podpowiada nam oczy-
wiście, by absolutnie w to wszystko nie wierzyć, ale nasza
podświadomość atakowana jest przez tego typu przekazy niemal
każdego dnia i naprawdę trudno się temu przeciwstawić. Jak już
wspomniałem, mnie zajęło to ponad dziesięć lat.
Nie pomyśl tylko, że o wszystko obwiniam „te wstrętne reklamy”.
Byłoby to z mojej strony poważnym nadużyciem. Reklama jest po-
trzebna, byśmy mogli wiedzieć, że taki a taki produkt w ogóle istnie-
je. Ty musisz jedynie dobrze przemyśleć, których zachwalanych
towarów naprawdę potrzebujesz, a które zwyczajnie dajesz sobie
wciskać, zamieniając się z klienta w ofiarę (czego przecież — na zdro-
wy rozum — każdy rozsądnie myślący człowiek pragnie uniknąć).
Poza niewłaściwymi wzorcami myślowymi, związanymi z reklamą
i stylem życia, do uszczuplenia naszych portfeli przyczyniają się złe
nawyki. W równym stopniu co pieniędzmi, szastamy energią elekt-
ryczną. Zużywamy o wiele więcej wody, niż jest to konieczne. Wyko-
rzystujemy raz lub najwyżej kilka razy produkty, których moglibyś-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Jaskulski
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin