KONSPEKT NR 10 LEKCJI GIER I ZABAW RUCHOWYCH Data:15.03.2006r
Klasa: IVa Liczba ćwiczących: 14 Czas trwania 45¢ Miejsce: sala gimnastyczna
Przybory: 14 piłki kolorowe, 4 chorągiewki, 14 szarf, gwizdek.
Umiejętności (zadania główne i dodatkowe): nauka zab. ze śpiewem „Marsz dzieci”, dosk. zab. skocznej „Skoki żabki”.
Motoryczności: kształtowanie skoczności.
Wiadomości: dotyczące treści zabawy ze śpiewem Postawy: współpraca w zespole (wspólny śpiew).
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Dozowanie
Uwagi organizacyjno- metodyczne, wiadomości, postawy
I część wstępna
ćw. porządkowo- dyscyplinujące
zabawa ze śpiewem
zabawa orientacyjno- porządkowa
II część główna
zabawa na czworakach
zabawa rzutna
zabawa bieżna
zabawa skoczna
III część końcowa
ćw. uspokajające
cz. organizacyjno- porządkowe
zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności,
podanie zadań lekcji
Dzieci zaczynają śpiewać piosenkę i w czasie pierwszej zwrotki dobierają się parami, pary ustawiają się jedna za drugą, ciągle maszerując. „Będziemy bliżej maszerować. Raz, dwa! I dwójkami postępować”, itd. Gdy zaczną śpiewać drugą zwrotkę wszystkie pary już są dobrane i maszerują dookoła sali ze słowami „A więc śmiało maszerujmy! Raz, dwa! Raz, dwa!”
Dzieci otrzymują szarfy wg kolorów biegają w dowolnych kierunkach. Na sygnał „stój” zatrzymują się. Gdy nauczyciel podniesie rękę biegną szybko do swoich kolorów (chorągiewek) i ustawiają się parami.
Uczniowie w luźnej gromadzie w przysiadzie podpartym. Prowadzący rozsypuje kolorowe piłeczki po podłodze, dzieci jak kotki na czworakach dobiegają do piłeczek i bawią się nimi – popychając i tocząc je łapkami.
Dzieci podrzucają piłeczki do góry ,na coraz większą wysokość i chwytają ją oburącz, gdy rzuty i chwyty są dość pewne, dodajemy klaśnięcia.
W narysowanym z boku kole stoi „jastrząb” oznaczony szarfą, dzieci biegną, na sygnał wylatuje „jastrząb” i łapie biegające „kury”. „kura”, która wykona przysiad podparty z głową (schowaną) na kolanach jest bezpieczna „jastrząb” nie może jej dotknąć.
Dzieci, ustawione w kolumnie czwórkowej na odległość ramion, podają sobie ręce, przez co pomiędzy poszczególnymi czwórkami powstają korytarze. Tymi korytarzami przebiega wyznaczona para uczestników, z której jeden stara się schwytać drugiego. Parze tej wolno przebiegać tylko przebiegać tylko korytarzami. Tymczasem na sygnał prowadzącego kolumna wykonuje zwrot w lewo, w prawo , w tył. Szybko zmieniający się kierunek korytarzy utrudnia bieg i wymaga dobrej orientacji. Po schwytaniu uciekającego może nastąpić zmiana ról albo też wyznacza się nową parę. Zależy to od stopnia zmęczenia biegających w czasu trwania biegu.
Żabki skaczą z miejsca na miejsce ( równocześnie RR i NN), na sygnał zatrzymują się w przysiadzie podpartym i kumają lub rechocą, po czym dalej podskakują.
Wszyscy śpiewają w siadzie skrzyżnym, grupa naśladuje zwierzęta (koty, psy, itd.) budzą się kolejno dając znać zawołaniem w końcu pies dobiega do „Dorotki” i głośnym szczekaniem budzi ją ze snu. Teraz rozpoczyna się zabawa. Dzieci tworzą koło, kręcąc się, „Dorotka” tańczy lub podskakuje w środku, wszyscy śpiewają, zabawa toczy się w rytm piosenki.
Marsz swobodny po sali.
Zbiórka, omówienie lekcje, pożegnanie
3¢
6¢
4¢
/13¢
3’
4’
5’
7’
/23’
6’
3’ /9’
//45’
W szeregu zbiórka! N
Baczność! Kolejno odlicz! XXXXXXX
Koszulki w spodenki!
W: na początku podaję słowa piosenki. Dzieci powtarzają razem ze mną. Zwracam uwagę aby wszystkie dzieci śpiewały w marszu.
P: Śpiewamy pięknie wszyscy razem
Dzielimy się na 4 zespoły, N rozdaje szarfy w 4 kolorach.
Odkładamy szarfy na wieszaki.
Zwracam uwagę na bezpieczeństwo i na to aby wszystkim dzieciom wystarczyło piłek i każdy miał jedną.
Podrzucamy dokładnie nad sobą, nie rzucamy w innych ćwiczących ani w sufit.
Po zabawie zbieramy piłki i odkładamy do kosza.
Nauczyciel wyznacza Jastrzębia
N egzekwuje pozycję ochronną „kury”, oraz zwraca uwagę na bezpieczeństwo.
Zabawę należy tak prowadzić, aby przez zmianę kierunku korytarzy ułatwić lub utrudnić schwytanie w zależności od sytuacji, jaka wytwarza się każdorazowo w czasie gonitwy dzieci. Pary powinny także często zmieniać się aby możliwie wszystkie, a przynajmniej większość dzieci, mogła biegać.
Skaczemy na ugięta NN i uważamy na lądowanie po skoku.
P: Wszyscy wspólnie śpiewamy, głośno i wyraźnie.
Ćwiczymy do rytmu.
Niećwiczący odkładają sprzęt.
Oddychamy spokojnie i głęboko.
W szeregu zbiórka! N Czołem klasa!
XXXXXXX
madzianga85