Pedagogika resocjalizacyjna(1).doc

(174 KB) Pobierz
Pedagogika resocjalizacyjna

Pedagogika resocjalizacyjna

 

Resocjalizacje inaczej nazywa się edukacją korekcyjną.

 

Cele resocjalizacji:

§         retrybutywny – cel odpłaty

§         izolacyjna – by ochronić społeczeństwo

§         resocjalizacyjny

 

Resocjalizacja aktualna – dotyczy osób w dużych kłopotach.

Minusy:

-        droga

-        mało skuteczna (zazwyczaj ludzie powracają do placówek)

-        drugie życie ją utrudnia

Plusy:

+        jest nieunikniona

 

Resocjalizacja potencjalna – dotyczy osób zagrożonych demoralizacją; zaliczamy tutaj np. Powiślańską           

                                              Fundację Społeczną

Minusy:

-        długo czeka się na jej efekty

-        ludzie, którzy podejmują decyzje o funduszach nie znają się

Plusy:

+        bardziej efektowna od aktualnej i szybsza

+        niedroga


Rozmiar: 14010 bajtów

Obszary, w których pracujemy w resocjalizacji:

1)     opieka – jeśli nadmiar opieki to wychowanek zatraca umiejętność  

                     zaspokojenia swoich potrzeb, nie uczy się jak je zaspokajać,

                     dawanie uczy braku szanowania i rozszczeniowości

2)     wychowanie 

3)     terapia – dotyczy poważnych zaburzeń sklasyfikowanych wg DSM, dotyczy 

                     rozwiniętej metodyki oddziaływania

 

 



                      

 

3 podejścia do resocjalizacji:

 

 

 

Podejście psychodynamiczne:

  • ustalenia wg. psychoanalizy (Freud)
  • wszystko rozstrzyga się w pierwszych 3 latach życia
  • odnoszą się do wczesnego dzieciństwa
  • to co nami kieruje jest dla nas niewidoczne, o wszystkim decyduje nieświadomość
  • nasza jaźń ma budowę piętrową

*        id – część biologiczna

*        superego – to co nabyliśmy w społeczeństwie

*        ego – nasza codzienna jaźń

 

METODA RESOCJALIZACJI:  terapia

WYCHOWAWCA:  pełni rolę terapeuty

PROBLEMY:

Ø      terapia jest dla osób, które mają zbudowaną motywację

Ø      terapia jest bardzo droga

Ø      są zaburzenia, w których nie można tego stosować, np. psychopatia

PLUSY:

+        są zaburzenia, w których inne podejścia się nie sprawdzają, np. przestępstwa seksualne

 

 

Podejście behawioralne:

      • można zaobserwować bodziec i reakcję
      • nie liczy się wnętrze
      • jeśli u kogoś są zaburzenia to dlatego, że się tego nauczył (w toku doświadczeń życiowych) i jego negatywne zachowania były wzmacniane pozytywami

METODA RESOCJALIZACJI: kary i nagrody czyli wzmocnienia pozytywne i negatywne

METODY STOSOWANE W RESOCJALIZACJI:

  • System punktowy (żetonowy)

Zagrożenia metody:

-        tylko motywacja zewnętrzna

-        zachowania się wygaszają, gdy zanikają wzmocnienia

-        uniformizacja zachowań (wyspecjalizowanie się w jakimś zachowaniu)

  • System progresywny – pobyt w placówce podzielony jest na różniące się etapy:

I. punkty często przydzielane, mało przywilejów

II.                    punkty rozliczane rzadziej, pewne przywileje

III.                 dużo przywilejów, punkty za niektóre zachowania np. 1 raz w miesiącu

IV.                 ostatni etap – brak punktów, wszystkie przywileje, ale można spaść na niższy etap

Rośnie tu: samokontrola, odpowiedzialność, samoocena

Maleje natomiast: kontrola

Systemy punktowe sprawdzają się tam, gdzie system ten jest ustalony razem z wychowankiem.

METODY BEHAWIORALNE:

  • Słoik z makaronem

Ø      na przezroczystych naczyniach zaznaczamy odpowiedni poziom

Ø      dosypuje się makaronu za pozytywne zachowania

Ø      stosuje się dla całej grupy

Ø      brak konkurencji

Ø      ważna jest nagroda symboliczna

Ø      metoda wzmacnia zachowania pozytywne

  • Metoda 5 kwadratów

Ø      wyznaczenie granic

Ø      narysowanie 5 prostokątów w rogu tablicy

Ø      nauczyciel wykreśla prostokąty za złe zachowanie nie przerywając prowadzenia zajęć

Ø      za wykreślenie wszystkich jakaś kara

Ø      osiągnięcie efektu samopilnowania

Z tych metod wycofujemy się w sposób warunkowy.

Drugie życie modyfikuje kary i nagrody.

WYCHOWAWCA:  przydziela kary i nagrody

 

 

 

 

 

 

Kierowanie interakcjami w grupie:

  • psychologia społecznego uczenia się (Bandery)
  • przyczyną problemów (np. uzależnienia) są zaburzone relacje
  • przenosze wychowanka do pozytywnej kultury rówieśniczej (zaburzonego umieszczam razem z zaburzonymi)
  • przykładem instytucji jest Monar

WYCHOWAWCA:  jest liderem społeczności; musi mieć taką moc, by przekonać do czegoś społeczność.

 

 

Pojęcie nieletni dotyczy tylko tego, kto robi coś źle. Ma oddźwięk negatywny.

Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (UPN):

§         26 października 1982r pierwsza wersja ustawy

§         ustawa ta od tamtej pory była wielokrotnie zmieniana

§         ustawa ta nie stosuje kar, ale środki wychowawcze

 

4 granice wieku:

1)     od 13 do 17 r.ż (nie ukończony)

Þ    dotyczy czynów karalnych (gdyby zrobił to człowiek dorosły to byłoby to przestępstwo, przestępstwo karno-skarbowe, poważne wykroczenie)

2)     brak dolnej granicy wieku do 18 r.ż

Þ    dotyczy demoralizacji, te zachowania i działania, które są niewłaściwe z punktu widzenia systemu wartości i nie są zapisane w kodeksie, np. niezrealizowanie obowiązku szkolnego, prostytucja, picie alkoholu

Þ    !!! przestępstwo dokonane przez nieletniego przed 13 r.ż jest to przejaw demoralizacji

3)     od 0 do 21 r.ż

Þ    wykonywanie środków wychowawczych i poprawczych

Þ    środki poprawcze mogą trwać tylko do 21 r.ż a potem wychowanek wychodzi; chyba, że sąd wypuści go przed 21 r.ż, ale zazwyczaj kieruje się do zakładu bez określonej granicy wieku (wtedy wiadomo, że do 21 r.ż)

Þ    jeśli dokona przestępstwa do 17 r.ż to go obejmują środki wychowawcze i poprawcze, jeśli jednak skończy 17 r.ż w chwili dokonania przestępstwa to jest karany jak dorosły

4)     zbrodnia – ukończony 15 r.ż

Þ    zaliczamy tu np. morderstwo, zbiorowy gwałt

Þ    sąd może potraktować nieletniego jak dorosłego, ale wtedy i tak może on dostać tylko 2/3 kary dorosłego

 

Istnieje społeczny obowiązek powiadomienia rodziców, policji, sądu rodzinnego jeśli nieletni robi coś niedobrego. Powinno się zareagować, ale nie trzeba.

 

Sąd w wypadku nieletniego przy określaniu środka wychowawczego bierze pod uwagę:

§         sytuację rodzinną

§         osobowość

§         poziom dojrzałości

§         poczucie winy

§         doświadczenie

 

Sąd zanim rozpozna sprawę kieruje nieletniego i jego rodzinę do RODK czyli rodzinnego ośrodka diagnostyczno – konsultacyjnego.

 

Nie ma kar są środki wychowawcze lub poprawcze dla nieletnich. Można dać kilka środków wychowawczych naraz.

 

 

Środki wychowawcze:

ü      upomnienie

ü      zobowiązanie do określonego postępowania (np. do przeproszenia pokrzywdzonego, naprawienia szkody, uczęszczania na zajęcia szkolne, pracy społecznej)

ü      sąd może orzec nadzór kuratora   !!!nie dozór, bo on tylko dla dorosłych!!!

ü      zakazać kierowania pojazdami

ü      odebrać rzeczy pochodzące z czynu karalnego

ü      nakazanie uczestnictwa w zajęciach o charakterze wychowawczym lub terapeutycznym

ü      skorzystać z poręczenia osoby lub instytucji godnej zaufania

ü      umieszczenie w placówce resocjalizacyjnej lub opiekuńczo – wychowawczej albo w rodzinie zastępczej

ü      nadzór odpowiedzialny rodziców lub opiekunów

ü      umieszczenie w schronisku dla nieletnich

ü      umieszczenie w zakładzie poprawczym

Dwa ostatnie punkty są to środki poprawcze.

 

Osoby środek wychowawczy:

§         mediacja

Þ    jest to jedyny środek wychowawczy, który nie jest nakazem a jest propozycją

Þ    nieletni może jej odmówić bez konsekwencji

 

Środki wychowawcze są te same w demoralizacji i czynach karalnych oprócz 2 ostatnich punktów.

 

Placówki:

1)     MOW – Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy

·         podlega Wydziałowi Edukacji

·         jest to placówka resocjalizacyjna

·         brak ochrony

·         są to ośrodki jednopłciowe (tylko kilka w Polsce koedukacyjnych)

·         nieletni tu mieszka i uczy się (głównie szkolenie zawodowe, nauka 6 dni w tygodniu)

·         przeciętna wielkość ok. 50-60 miejsc, a powinno być 30

·         po zakończeniu szkoły nie ma napisane na świadectwie, że skończył szkołę w placówce

·         są też specjalne ośrodki młodzieżowe dla upośledzonych umysłowo

·         przebywa się tu do 18 r.ż, ale może poprosić sam wychowanek o przedłużenie pobytu w placówce ze względu na naukę nawet do 21 r.ż

·         wychodząc z placówki dostaje się wyprawkę

MINUSY:

-        przestarzałe metody nauczania

-        nie jest to ośrodek zamknięty (problem z wnoszeniem alkoholu, narkotyków)

-        nie są przeznaczone dla osób uzależnionych

2)     Pogotowie opiekuńcze

·         zawiaduje nim MOPS

·         jest to placówka opiekuńcza

·         instytucja tymczasowa

MINUSY:

-        mieszanie dzieci ze spraw opiekuńczych ze sprawami wychowawczymi (demoralizacyjnymi)

 

 

 

 

 

3)     Schronisko dla nieletnich

·         placówka dla nieletnich pod wymiarem sprawiedliwości

·         umieszcza się tam nieletnich, którzy popełnili czyn karalny

·         odpowiednik aresztu śledczego

·         ma charakter zamknięty

·         mieści się tu szkoła i internat

·         nieletni powinien tu przebywać do 3 miesięcy, chociaż można przedłużyć do 6 miesięcy

·         dokonuje się tu wszechstronnej diagnozy nieletniego

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin