prezentacja.doc

(33 KB) Pobierz
Helena Radlińska (ur

Helena Radlińska (ur. 02.05.1879r. w Warszawie, zm. 10.10.1954r. w Łodzi)

         występuje pod pseudonimami: H. Orsza, J. Strumiński, Warszawianin.

         twórczyni pedagogiki społecznej w Polsce

         Radlińska stanęła na czele wszechnicy warszawskiej gdzie przygotowywała pracowników socjalnych oraz prowadzono tam badania naukowe pod jej kierunkiem

        efektem badań empirycznych były pierwsze dzieła H. Radlińskiej

 

Poglądy:

-przedmiot pedagogiki społecznej (według Radlińskiej), to wzajemne oddziaływanie wpływów środowiska i przekształcających środowisko sił jednostek

-środowisko jako „zespół warunków, wśród których bytuje jednostka i czynników kształtujących jej osobowość stale lub przez dłuższy czas.”

 

-trzy rodzaje środowiska:

·         bezpośrednie, które obejmuje „to, co najbliższe”

·         obiektywne, oznaczające „to, po co człowiek sięgnąć może” / środowisko subiektywne (zawiera elementy oddziaływujące w danej chwili na człowieka)

·         materialne, (realne wytworów człowieka i przyrody) / środowisko niewidzialne (idee, wierzenia, zwyczaje, a także więź moralna)

 

-wpływ wychowawczy różnych czynników społecznych jest silniejszy niż działanie szkoły                à szkoła musi skoordynować swoją pracę wychowawczą z działalnością instytucji i zrzeszeń społecznych, nawiązać do bezpośrednich zagadnień czerpanych z życia

 

-dwa zadania pedagogiki społecznej:

·         zmienianie niekorzystnych warunków rozwojowych i ulepszanie wpływów pozytywnych.

(efekt - przeobrażenie warunków otaczających człowieka w środowisko wychowawcze,     współrealizujące cele wychowania)

·         przygotowanie człowieka do twórczego udziału w życiu narodu

 

-przywiązuje duże znaczenie do oświaty pozaszkolnej, pomocy kulturalnej i wszelkiej w ogóle służby społecznej

-pragnie, aby wszyscy na równi korzystali z dóbr wartościowych środowiska przedmiotowego

-wymaga ona, aby wychowanie dawało jednostce znajdowanie swego ,,ja” i ukazywało ,,ja” innych

-wychowanie umysłowe musi prowadzić do samodzielnego myślenia i zaprawiać do twórczości

-wychowanie duchowe powinno przyczynić się do harmonii wiedzy i życia

-praca społeczna, pojęta jako wychowanie, powinna obejmować równocześnie budzenie potrzeb, uświadamianie ideałów, organizowanie sił, uczenie techniki ( ale nie może ona wdzierać się w tajniki życia indywidualnego i dążyć do przemocy duchowej)

-pracownik społeczny ma mieć życzliwy stosunek do wszelkich wartości, wyćwiczony w obcowaniu z ludźmi.

à wartość jego pracy uzależniona nie od tego, co on sam czyni, ale od tego, co potrafi wydobyć z gromady, wśród której i z którą pracuje

-działalność wychowawcza powinna zmierzać do wciągania jednostek do udziału w świadomym używaniu i tworzeniu dóbr kulturalnych

-pożądaną cechą opieki, a równocześnie miarą jej efektywności, jest ciągłe wprowadzanie podopiecznego na drogi samodzielności

 

Główne prace: Początki pracy oświatowej w Polsce (1912), Książka wśród ludzi (1924), Społeczne przyczyny powodzeń i niepowodzeń szkolnych (1937), Pedagogika społeczna (1961), Z dziejów pracy społecznej i oświatowej  w Polsce (1964), Szkoły pracy społecznej w Polsce, Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej, Oświata dorosłych. Zagadnienia- dzieje- formy- pracownicy- organizacja

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin