motywacja - teorie - Natalia-1.doc

(46 KB) Pobierz
Natalia Kowalska „nie chce się uczyć” – twierdzą nauczyciele, rodzice, pedagog szkolny

MOTYWACJA DO UCZENIA SIĘ – Zadania dla Moich Ulubionych Studentów

(opracowała dr Krystyna Liszka, Katedra Dydaktyki Ogólnej UŚ)

 

 

ZADANIE 1.

Natalia Kowalska „nie chce się uczyć” – twierdzą nauczyciele, rodzice, pedagog szkolny. Co się dzieje z tą dziewczyną, zadają sobie pytanie? Dlaczego? Jak do tego doszło, że całkiem fajna i normalnanastolatka nie traktuje poważnie szkolnych obowiązków?

Natalia ma 13 lat, uczy się w gimnazjum i... na razie to wszystko, co o niej wiemy.

W celu ustalenia diagnozy tego przypadku oraz opracowania strategii zaradczej zwrócono się o pomoc do kilku wybitnych specjalistów – teoretyków. Każdy z nich opracował zwięzły schemat postępowania diagnostycznego oraz terapeutycznego, zgodny z założeniami swojej szkoły naukowej.

Zbuduj zarysy hipotetycznego obrazu zaburzeń motywacyjnych Natalii stosując terminologię i sposób wyjaśniania motywacji zgodny z czterema podejściami do motywacji w szkolnym uczeniu się:

 

TEORIA WZMOCNIEŃ

Zgodnie z założeniami tego nurtu, należy diagnozę Natalii zacząć od zebrania danych na temat.....

 

TEORIA POTRZEB

Zwolennicy tego spojrzenia na motywację zalecają, by rozpoznanie przypadku Natalii oprzeć na analizie danych dotyczących......

 

TEORIA POZNAWCZA

Teoria poznawcza zachęca, by w diagnozie stanu motywacji dziewczynki do nauki szkolnej główne miejsce przeznaczyć na ....

 

TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ

Przedstawiciele tego podejścia zalecają, by w diagnozie Natalii skupić się na odkryciu.....

 

JAK ZABURZENIA MOTYWACJI DO UCZENIA SIĘ NATALII OBJAŚNIŁBY J.BROPHY? Zajrzyj do jego publikacji, zachęcam!

 

ZADANIE 2

Szkoła- jako miejsce instytucjonalnego kształcenia - także może powodować zaburzenia w motywacji do uczenia się. Podaj przykłady 9 sytuacji – zdarzeń , w których pojawiają się niebezpieczeństwa naruszenia (nieprzestrzegania) określonych strategii motywacji, sformułowanych przez R.Arendsa. Jakie mogą być systemowe przyczyny zachowań nauczyciela, który popełnia błąd – nie przestrzega danej strategii?

 

ZADANIE 3

H.H.L. Marshal ukazała w swych badaniach wpływ stylu motywacyjnych wypowiedzi nauczycieli na poziom wyników w nauce czytania.

a)       Którego z 3 „typów” nauczycieli (X,Y,Z) najczęściej spotykałaś/spotykałeś jako uczeń? Jaki to mogło mieć wpływ na Twoje zachowanie - nie tylko jako ucznia?

b)       Którego z 3 „typów” nauczycieli (X,Y,Z) najchętniej zatrudniłbyś w swej szkole jako dyrektor, który dba o rozwój swej instytucji? Jakie dalekosiężne skutki będzie miał dobór kadry pedagogicznej wg modelu X, Y lub Z?

Zgłoś jeśli naruszono regulamin