TEMAT TYGODNIA: Idziemy na bal
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 6-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Ocena dyżurnych z poprzedniego tygodnia. Przeglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie i wycinanie postaci dzieci w strojach karnawałowych. Zabawy z piosenką.
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za swoją salę- ćwiczenie umiejętności cięcia nożyczkami- łączenie ruchu ze śpiewem
- dziecko wypełnia swoje zadania- dziecko starannie wycina postacie- dziecko zna teksty piosenek
Zapoznanie z opowiadaniem Cz. Janczarskiego Bal karnawałowy. Praca plastyczna - naklejanie wyciętych w ranku postaci. Uzupełnianie brakujących elementów kredkami lub farbami.
- wyrabianie umiejętności słuchania w skupieniu- rozwijanie wyobraźni
- dziecko z uwagą słucha prezentowanych treści- dziecko tworzy ciekawe prace
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [021]. Rozpoznawanie piosenek poznanych od początku roku na podstawie melodii.
- rozwijanie percepcji słuchowej
- dziecko rozpoznaje piosenki, które nuci nauczycielka
WTOREK
Rozmowy na temat Za co chciałbym być przebrany na balu. Słuchanie piosenki B. Forma: Bal. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [042].
- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi
- dziecko chętnie opowiada o swoim stroju
Zabawy matematyczne - odwzorowywanie zbiorów. Odtwarzanie liczby elementów z wykorzystaniem liczmanów. Zabawa ruchowa Tunel - z wykorzystaniem tunelu. Projektowanie strojów balowych. Nauczycielka przygotowuje duże szablony postaci, wycięte z tektury. W dużej skrzyni znajdują się materiały zgromadzone przez dzieci (koraliki, guziki, koronki, apaszki, kapelusze). Dzieci podzielone na trzyosobowe zespoły. Ubierają wycięte postacie według własnych pomysłów. Postacie można wykorzystać jako element dekoracyjny w sali lub w holu przedszkola.
- rozwijanie wiedzy matematycznej- rozwijanie wyobraźni- zwracanie uwagi na estetykę wykonanej pracy- oczekiwanie na swoją kolej
- dziecko prawidłowo posługuje się liczmanami- dziecko dobiera odpowiednie elementy garderoby
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Wykorzystanie naturalnych nierówności terenu podczas zabaw na śniegu. Zabawy ruchowe: bieg pod górkę, zjazdy. Zwracanie uwagi na charakterystyczne elementy pogody.
- poznanie charakterystycznych cech zimy
- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie
ŚRODA
Porządkowanie wspólnie z nauczycielką kącika książki. Rozmowa na temat bohaterów i ich przygód. Pomoc prowadzącej w dekorowaniu sali na bal (wieszanie serpentyn, balonów, masek).
- rozumienie konieczności utrzymywania porządku w sali- rozwijanie poczucia estetyki
- dziecko porządkuje salę- dziecko chętnie pomaga nauczycielce
Odgadywanie przez dzieci wydłużonych głosek w wyrazach związanych z omawianym tematem, np. baaal, wooodzireeej. Zagadki obrazkowe - wybieranie ze zbioru obrazków przedstawiających postacie bajkowe obrazka postaci którą opisuje nauczycielka. Ozdabianie karnawałowej czapki. Prowadząca przygotowuje z kolorowych arkuszy bloku technicznego czapki w kształcie trójkąta. Będą one stanowiły rekwizyt podczas zabaw ruchowych. Można je wykorzystać podczas dekorowania sali lub jako elemant stroju balowego dla lalek.
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania- rozwijanie sprawności manualnych- rozwijanie logicznego myślenia
- dziecko prawidłowo odgaduje przedłużone głoski- dziecko w ciekawy sposób ozdabia czapkę- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych. Zabawy, gry przy stolikach.
- oczekiwanie na swoją kolej
- dziecko przestrzega reguł gry
CZWARTEK
Prezentacja strojów karnawałowych przez dzieci. Swobodne rozmowy z nauczycielem. Zabawy ruchowe w kole. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenki B. Forma Bal połączony z elementami ruchu.
- zachęcanie do rozmowy
Udział w balu karnawałowym. Konkursy, tańce, zabawy, gry prowadzone przez wodzireja. Robienie zdjęć. Zabawa ruchowa Idziemy na bal - naśladowanie ruchów zabawek (lalki, pajace, misie) na określone hasła.
- przestrzeganie ustalonych reguł podczas wspólnej zabawy- kojarzenie odpowiedniego ruchu z nazwą zabawki
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie- dziecko reaguje na sygnały
Słuchanie muzyki relaksacyjnej. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- zachowanie porządku po skończonej zabawie
- dziecko odkłada zabawki na swoje miejsce
PIĄTEK
Dzielenie się spostrzeżeniami dotyczącymi balu karnawałowego. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie mowy- zachęcanie do wypowiedzi dzieci nieśmiałych
- dziecko chętnie rozmawia o balu
Słuchanie krótkich fragmentów bajek - dzieci rozpoznają co to za bajka (Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka, Kot w butach). Na zestawionych stolikach nauczycielka rozkłada kartoniki odwrócone obrazkiem do stolika. Kartoniki zawierają ilustracje z bajek. Dwa kartoniki tworzą całość. Ilość kartoników równa ilości dzieci. Dzieci poruszają się zgodnie z muzyką. Na przerwę każde wybiera kartonik. Dzieci kolejno podnoszą ręce z kartonikami szukając dziecka z brakującą częścią. Dobrane pary przechodzą do siadu. Prowadząca sprawdza, czy kartoniki zostały połączone prawidłowo. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- utrwalenie znajomości bajek- rozwijanie umiejętności kojarzenia
- dziecko rozpoznaje prezentowane fragmenty- dziecko szybko odnajduje drugie z odpowiednim kartonikiem
Praca plastyczna - wyklejanie konturów postaci bajkowych plasteliną Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami. Zwracanie uwagi na sposób tworzenia wysokich budowli (szeroka podstawa).
- doskonalenie sprawności manualnych
- dziecko chętnie tworzy budowle i nadaje im nazwy
dorotka880