Rozdział I
Środowiskowe i osobowościowe uwarunkowania używania środków odurzających przez dzieci i młodzież
1.1 Wpływ domu rodzinnego na używanie środków odurzających przez dzieci
Dom rodzinny jest miejscem, w którym człowiek poznaje system wartości moralnych i etycznych. Stanowi on, zatem istotny czynnik środowiskowy mogący wywierać wpływ na zachowanie dzieci i młodzieży, jeżeli chodzi o wykazywane przez nich przejawy patolog, jaką jest narkomania.
Należy więc zauważyć, że „atmosfera domu rodzinnego i samopoczucie w rodzinie w okresie dorastania i lat szkolnych mogą świadczyć o przystosowaniu lub nie przystosowaniu do tego środowiska” (Cz. Cekiera, l985,s.123).
Z badań prowadzonych przez psychologów wynika, że powodem złego samopoczucia w rodzinie są często konflikty między rodzicami, brak któregoś z rodziców, jak również brak rodzeństwa. Przyczyną tego, że dzieci i młodzież coraz częściej sięgają po środki odurzające jest także nadmierny krytycyzm rodziców, poczucie osamotnienia, do znanej krzywdy i potrzeba kontaktu.
Współcześnie większość rodziców jest zajęta pracą zawodową, co wiąże się z tym, że coraz mniej uwagi poświęcają swoim dzieciom. Wspólne spędzanie czasu wolnego przez cale rodziny staje się rzadkością. Giną wartości życia rodzinnego. Młody człowiek potrzebuje wsparcia i pomocy w wielu sytuacjach. Być może w wielu przypadkach szczera rozmowa rodziców z dzieckiem skutecznie przeciwdziałałaby zażywaniu narkotyków. Takie sytuacje jednak zdarzają s się nie często.
Nadmierny rygoryzm i wymagania rodziców wobec dzieci sprawiają, że często szukają one zapomnienia we własnym środowisku, gdzie często mają kontakt ze środkami odurzającymi.
Rodzice zbyt rzadko przestrzegają dzieci przed zagrożeniem dla zdrowia i życia, jakie niesie za sobą doraźne nawet zażywanie narkotyków.
Warto zauważyć, że dziecko wychowywane w rodzinie patologicznej jest narażone na kontakt z narkotykami, aniżeli wychowane w domu pełnym ciepła, miłości i wzajemnego zrozumienia, takim, w którym nie ma tematów „tabu”.
Konflikty pomiędzy członkami rodziny, alkoholizm i narkomania rodziców lub jednego z nich stanowią często przyczynę tego, że młodzi ludzie uciekają z rodzinnego domu, tułają się po kraju, są narażeni na kontakty z przygodnie poznanymi ludźmi. W wielu przypadkach są to jednostki patologiczne, które często pokazują młodym ludziom rzekomo „lepszy świat”. Kreowanie postawy młodego człowieka w dużym stopniu zależy zatem od sytuacji, jaka panuje w rodzinnym domu / A. Jaworska, 1982, s.98/
1.1.1. Struktura rodziny
Charakteryzując współczesną rodzinę należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
rodzina jest małą naturalną grupą społeczną, składającą się z małżonków i ich dzieci, przy czym parą stanowiącą o pełności rodziny jest para małżeńska( H. Ziemska,1982,s. 457)
rozbicie małżeństwa na skutek separacji, rozwodu czy też śmierci jednego z rodziców
powoduje, że rodzina w swojej strukturze staje się niepełna.
Wśród członków rodziny istnieje lub powinny istnieć trwała więź uczuciowa, aby dzieci mogły w niej prawidłowo wzrastać. Stosunki wzajemne powinny mieć serdeczny i przyjazny charakter, jednak w wielu przypadkach tak nie jest, co w znacznej mierze przyczynia się do wejścia dzieci i młodzieży na drogę patologii społecznej.
Zaspokojenie potrzeb psychicznych i społecznych dzieci w rodzinie jest uwarunkowane wzajemną akceptacją i współdziałaniem członków rodziny, poszanowania praw i właściwie pojętej swobody. Nie chodzi tutaj bynajmniej o wyznawanie hasła, że każdy robi, co chce, lecz o swobodę myśli, wyrażania własnych opinii, wybór przedmiotu zainteresowań czy też sposobu spędzania czasu wolnego od nauki i pracy.
Powszechnie wiadomo, że zakłócenie wzajemnych stosunków w rodzinie i pojawienie się jakiegokolwiek dystansu emocjonalnego, czy też nadmiernej koncentracji uczuciowej w stosunku do danego członka rodziny, w niekorzystny sposób wpływa na rozwój osobowości dzieci i młodzieży.
W sytuacji, kiedy na przykład dziecko odczuwa fakt, iż rodzice otaczają większa troską czy też zainteresowaniem jego brata czy siostrę z racji faktu, że jest zdolniejsze, a nawet chore i wymagające opieki, czuje się gorsze. Pragnie zamanifestować swoje istnienie poprzez różne, często niekorzystne dla jego rozwoju i zdrowia działania. Jednak wtedy tego nie rozumie. To rodzina powinna wytłumaczyć dziecku panujące w niej relacje, uświadomić, że jest kochane tak samo jak brat czy siostra tylko ono wymaga większej troski /J. Papież, 1994, s.65/.
Każda rodzina ma, jak twierdzi M. Ziemska własną „mikrokulturę” czyli świat wartości, uznawane i przyjęte przez jej członków normy postępowania, zwyczaje oraz obyczaje. Małżonkowie w budowaniu swoich rodzin często opierają się na wzorcach wyniesionych ze swojego rodzinnego domu, starając się wprowadzać do nich pewne nowe elementy. Warto zaznaczyć, że to właśnie konflikty między małżonkami w sferze wartości, jak również konflikty pokoleniowe (generation gap) związane z brakiem porozumienia między dziećmi i rodzicami mogą stanowić istotną przyczynę dezintegracji rodziny.
Rozbicie pary małżeńskiej stwarza dla dziecka różne trudności natury psychicznej i nierzadko wiąże się też z pogorszeniem warunków życia. Zakłócona zostaje też funkcja psychohigieniczna i powstaje zagrożenie dla zdrowia psychicznego członków rodziny i rozwoju osobowości dzieci. Rozbicie rodziny stanowi niewątpliwie szok dla dziecka i pozostawia trwały uraz, który może być tylko łagodzony.
Wielu badaczy wskazuje, że przeżycie, jakim jest rozbicie rodziny z różnych przyczyn, stwarza warunki sprzyjające aspołecznemu zachowaniu się wychowywanych w niej dzieci. Dzieje się tak nie tylko na skutek samego faktu rozłączenia z którymś z rodziców, ale także z poprzedzających rozwód stosunków międzyosobowych. W przypadku rozbicia rodziny „dom przestaje dostarczać dziecku poczucia bezpieczeństwa, jakie zapewniał mu dotychczas wzajemny związek emocjonalny rodziców, ich wzory osobowe oraz reprezentowany przez nich świat wartości” (H. Ziemska 1982, s.462).
W sytuacji, kiedy ten nie ustabilizowany, ale dynamiczny system rozbicia rodziny ulega dezintegracji i rozbicia, to wówczas dzieci i młodzież szukają oparcia poza domem. Należy podkreślić, że rodziny niepełne stanowią istotny problem społeczno- wychowawczy.
Badania wskazują, że w stosunku do stanu z 1970 roku uległa zmniejszeniu liczba rodzin wielodzietnych w Polsce o około 20%. W przypadku tego rodzaju rodzin trudno rodzicom poświęcić wiele czasu każdemu z dzieci.
Jak już wspomniano, rozwód jest szokiem dla każdego dziecka, a jego dotychczasowy sposób widzenia świata jest zaburzony. W życiu dochodzi do sytuacji, kiedy rodzina zostaje ponownie skonstruowana, wówczas nierzadko dla dzieci pojawia się nowy problem związany z trudnościami w zaakceptowaniu człowieka, bądź co bądź obcego, który zajął miejsce należące uprzednio do matki lub ojca. Pojawia się dysharmonia ± dziecko usiłuje w jakiś sposób rozładować stres, nie zawsze jednak efekty tego postępowania mają pozytywne rezultaty. /K. Pospiszyl, 1981,s.303/.
Podobny problem mają rodziny zastępcze. Tutaj konstruuje się bowiem rodzinę złożoną z obcych sobie ludzi, którzy mają do spełnienia szczególną rolę- zbudowanie więzi, które praktycznie nie istnieją. Istnieje tutaj konieczność wzbudzenia zaufania wśród podopiecznych, którzy zazwyczaj pochodzą z rodzin rozbitych i patologicznych i w większości przypadku trafiły do placówek opiekuńczych z powodu odebrania rodzicom praw rodzicielskich.
Te dzieci bardzo trudno aklimatyzują się w nowym środowisku, są nieufne lub wręcz boją się nowej sytuacji. W strukturze rodziny i jej wpływie na postawę dzieci i młodzieży wobec zagrożenia środkami odurzającymi ma również kolejność narodzin.
Badania wykazują, że rodzice w szczególny sposób faworyzują dzieci najmłodsze, natomiast starsze czują się zepchnięte na drugi plan, odtrącone” (M. Berko— Hass, 1985, s. 67).
Za niekorzystną dla właściwego rozwoju dzieci i młodzieży w rodzinie można uznać również dominowanie jednego z rodziców nad p pozostałymi członkami rodziny. Dziecko czuje się osaczone, boi się przyznać do błędów czy np. złych ocen w szkole, co nierzadko jest przyczyną załamań nerwowych dziecka, ucieczek z domu a nawet prób samobójczych.
Struktura rodziny jest tym czynnikiem, od którego zależy kształtowanie się postaw dziecka i jego odporności na zagrożenia patologiczne środowiska zewnętrznego /B. Babińska, 1981, s.112/. Strukturę rodzin w Polsce, stanu z 2000 roku przedstawia tabela 1. Tabela 2 obrazuje rozwody w Polsce wg liczby małoletnich dzieci w małżeństwie z grudnia 2000 roku.
Tab. 1. Struktura rodzin w Polsce (stan z roku 2000)
wyszczególnienie
rodziny
członkowie rodzin
ogółem
małżeństw
bez dzieci
małżeństw z dziećmi
matki
z dziećmi
ojcowie
z
dziećmi
współ-małzonkowie
rodzice
dzieci
/razem/
dzieci do 24l
w tysiącach
miasta
gosp. domowe:
jednorodzinne
dwurodzinne
trzy i więcej
rodzinne
wieś
gosp.domowe:
6644
6148
474
22
3889
3019
812
58
1580
1418
155
7
903
604
282
17
3851
3679
164
8
2427
1988
409
30
1088
938
143
492
372
110
10
125
113
12
0
67
55
11
1
20799
19500
1238
61
13491
10843
2476
172
3159
2836
309
14
1807
...
pedagog107