WYKŁAD 3
MYŚLENIE
Na poprzednich wykładach powiedzieliśmy, iż myślenie to ciąg operacji umysłowych, za pomocą których przetwarzamy informacje zakodowane w spostrzeżeniach, wyobrażeniach i pojęciach.
Spójrzmy na poniższy rysunek. Jest to znana kostka Neckera.
Na którym boku sześcianu znajduje się litera Y?
Widzimy, że problem, polegający na określeniu, na którym boku sześcianu znajduje się litera Y, przedstawiony został częściowo w kodzie wyobrażeniowym (analogowym), częściowo w kodzie pojęciowym.
Przyjrzyjmy się z kolei temu problemowi:
Zadanie polega na odwróceniu piramidy utworzonej z krążków, pokazanej po lewej stronie, w taki sposób, by przestawić jedynie trzy krążki
Oto inny problem. Jest to przykład zadań stosowanych w dawnych badaniach G. Katony nad sztywnością w myśleniu. Problem polega na usunięciu z podanych układów dwóch patyczków, tak, żeby pozostały tylko cztery kwadraty
Tym razem problem polega na usunięciu trzech zapałek, tak żeby pozostały cztery kwadraty
Rozwiązanie przedstawione po prawej stronie jest poprawne, gdyż nie pozostały żadne „wolno stojące” zapałki.
Poniżej podany jest sławny problem 9 punktów Maiera.
Polega on na połączeniu wszystkich punktów widocznych na rysunku „a” czterema prostymi bez odrywania ołówka.
Rozwiązanie tego problemu jest możliwe jedynie wówczas, gdy te cztery proste wykraczają poza płaszczyznę kwadratu i prowadzone są po przekątnych
Przykład problemu reprezentowanego w kodzie semantycznym
1. Opowiadanie prokuratora Rolfa
Sytuacja początkowa:
Pewien człowiek w Ameryce Południowej zainwestował swój majątek w hodowlę świń. Hodowla nie przynosiła jednak spodziewanych zysków, a w dodatku któregoś roku nastała katastrofalna susza.
W takich sytuacjach stada krokodyli wyruszają na żer. Właściciel fermy zauważył właśnie, iż wielkie stado tych zwierząt zbliża się do zabudowań gospodarczych znęcone widokiem świń.
“Co robić? Nieszczęśnik mógł na przykład wdrapać się na dach I powystrzelać krokodyle. Ale nie zrobił tego”
Rozwiązanie:
“Pozwolił, żeby zżarły wszystkie świnie, które I tak nie chciały mu przynosić zysków, wzmocnił natomiast płot dookoła całego terenu I nagle stał się właścicielem fermy krokodylowej, dostawcą surowca na damskie torebki I człowiekiem, któremu dopisało szczęście”
Dawno temu pewien kupiec z Londynu zaciągnął ogromną pożyczkę, której nie był w stanie spłacić i, zgodnie z ówczesnym prawem, groziło mu wtrącenie do wiezienia Wierzyciel, stary i brzydki, adorował młodą i piękną córkę kupca, z którą pragnął się ożenić. Korzystając z sytuacji, w której znalazł się dłużnik zaproponował układ: umorzenie długu w zamian za rękę córki. Ojciec i córka byli wstrząśnięci propozycją.
Chytry wierzyciel zaproponował jednak pewien układ: niech los zadecyduje o córce. Oto umieści w pustym mieszku czarny i biały kamyk. Jeśli córka wyciągnie kamyk czarny – zostanie jego żoną i dług ojca będzie darowany. Jeśli natomiast wyciągnie kamyk biały – córka zostanie przy ojcu i dług zostanie również darowany. Jeżeli córka nie przystąpi do zakładu – ojciec zginie w więzieniu.
Mimo, iż kupiec niechętnie zgodził się na warunki, przystąpiono do ciągnięcia losów. Wierzyciel schylił się więc by podnieść dwa kamyki z wyżwirowanej alei ogrodu, na której stali rozmawiając.
W momencie, gdy podnosił on kamyki i chował je do mieszka bystra dziewczyna zauważyła, że były to dwa czarne kamyki. Nie dała jednak poznać po sobie, że spostrzegła to. Wierzyciel prosił następnie, by dziewczyna ciągnęła los, który zdecyduje o przyszłości jej i ojca.
Co Państwo by zrobili na jej miejscu? Jak ona sama powinna postąpić?
Istnieją trzy rozwiązania, które podsuwa myślenie logiczne, które de Bono nazywa „myśleniem wertykalnym”:
Żadne z tych rozwiązań, uzyskane za pomocą tego typu myślenia, nie jest korzystne dla ojca i dziewczyny. Jak postąpiła dziewczyna?
Wyciągając kamyk z mieszka udała, że ręka jej zadrżała. Kamyk upadł na ścieżkę znikając wśród innych kamyków. Ona zaś powiedziała: „Ach, jaka jestem niezręczna. Co teraz będzie? Ale, ale, jeśli zajrzymy do mieszka, przekona się Pan, jaki kamyk musiałam wyciągnąć!”
Ponieważ na pewno pozostał w mieszku kamyk czarny, należało – zgodnie z zasadami gry – przyjąć, że dziewczyna musiała wyciągnąć kamyk biały.
Tak więc, córka zwyciężyła, bowiem wierzyciel nie mógł się przyznać, że oszukiwał!
Opowieść ta pokazuje, zdaniem de Bono, różnicę między myśleniem logicznym, „wertykalnym”, a myśleniem twórczym, „produktywnym”, „lateralnym”.
Proces myślenia logicznego („wertykalnego”) koncentruje się na tym, iż dziewczyna musi wylosować kamyk
W myśleniu „wertykalnym” przyjmujemy najbardziej rozsądną hipotezę i stopniowo poddajemy ją osądowi logicznemu
Proces myślenia produktywnego („lateralnego”) na kamyku, który pozostaje w mieszku
W myśleniu „lateralnym” – staramy się najpierw wyczerpać wszystkie możliwe sposoby spojrzenia na problem, nim zaakceptujemy ostateczne rozwiązanie.
Posługując się tym właśnie myśleniem, dziewczyna zmieniła sytuację początkową, wydawałoby się beznadziejną, w niebywale korzystną dla niej i dla ojca.
Przykład problemu przedstawionego w kodzie pojęciowym
Jest to analiza procesu rozwiązania problemu postawionego młodemu Gausowi na klasówce z matematyki
Zadanie 1:
Zadanie polegało na dodaniu wyrazów długiego ciągu liczb. Dla uproszczenia przyjmijmy, że był to szereg:
1 + 2 + 3 + + 10
Gaus nie dodawał kolejno liczb w sposób podany poniżej
Gaus zauważył, że sumy skrajnych liczb w ciągu są sobie równe:
Jeżeli sumy skrajnych liczb oznaczymy przez (n+1), to wartość wyrażenia jest jednakowa dla każdej pary liczb. Dla uzyskania ogólnej sumy, należało wyrażenie (n+1) pomnożyć przez parę liczb: n/2
W ten sposób Gaus sformułował na klasówce znany nam wzór:
Zadanie 2:
Mamy dwa sznurki, o których wiemy, że każdy z nich pali się godzinę. Sznurki nie palą się z równomierną szybkością.
Zadanie:
Odmierzyć 45 minut za pomocą tych sznurków.
W rozwiązaniu tego problemu może pomóc wykorzystanie kodu wyobrażeniowego. Proszę spojrzeć na poniższy rysunek:
t0 Zapalić jeden ze sznurków równocześnie z dwóch końców i drugi tylko z
jednego
t1 Po całkowitym spaleniu się pierwszego sznurka (upłynie wówczas od t1
pół godziny), należy zapalić drugi sznurek z drugiego końca.
t2 Po całkowitym spaleniu się drugiego sznurka (upłynie wówczas kwadrans od t1 ) minie 45 minut od to (30+15 minut).
TYPY PROBLEMÓW
Typ I
Wszystkie elementy struktury problemu:
Sp - sytuacja początkowa,
Sk - sytuacja końcowa,
C -cel są określone
Sp---------------C----------------Sk
Przykład problemu:
Zadania logiczne, kulinarne, pewne zadania inżynierskie
Typ II
Sytuacja początkowa (Sp) jest znana
Sytuacja końcowa (Sk) jest nieznana
Cel (C)są określony
Sp---------------C-----------------?
Problemy ekonomiczne, społeczne, pewne problemy kulinarne, medyczne
Typ III
Sytuacja początkowa jest nieznana
Sytuacja końcowa jest znana
Cel jest nieznany
Sp-----------------C-----------------?
Prognostyczne badania psychologiczne – przewidywanie powodzenia w studiach za pomocą danych narzędzi psychologicznych
Typ IV
Sytuacja początkowa nieznana
Sytuacja końcowa jest nieznana,
Cel C dopuszcza wiele rozwiązań
?-----------------C-----------------?
Złożone problemy badawcze i inżynierskie
RODZAJE REGUŁ ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
W zależności od stopnia zdefiniowania problemów, tzn. od tego, czy mamy do czynienia z problemami dobrze, czy źle zdefiniowanymi, inaczej mówiąc – problemami zamkniętymi, czyli takimi, w których wszystkie elementy struktury problemu są dobrze znane, czy też problemami otwartymi, w których większość elementów struktury jest nieznana, możemy wykorzystywać w rozwiązywaniu problemów dwa rodzaje reguł:
1. Algorytmy
To procedury określające jaki skończony ciąg operacji należy kolejno wykonać, aby rozwiązać problem danej klasy
Cechą algorytmów jest:
1. Niezawodność
2. Jednoznaczna kolejność operacji
3. Ogólność, tzn. możliwość stosowania ich do szerokiej klasy problemów
2. Heurystyki
Cechą heurystyk jest:
1. Zawodność
2 Brak jednoznacznej kolejności zastosowania danej reguły
3. Ogólność i szczegółowość
Przykład problemu używanego przez Dunckera w badaniu sztywności funkcji
Oto schemat zadania, które mieli rozwiązać badani. Polegało ono na zniszczeniu za pomocą przenikliwych promieni wysyłanych ze źródła Z wrzodu żołądka W, tak by nie uszkodzić tkanek leżących na drodze promieniowania.
Badani mieli trudność ze znalezieniem prawidłowej odpowiedzi, gdyż nie spotykają się w życiu codziennym z tym, by źródło promieniowania obracało się wokół oświetlanego obiektu.
Używanie przedmiotu w normalny sposób zmniejsza prawdopodobieństwo jego nowych zastosowań. To zjawisko nazywa się sztywnością funkcji lub fiksacja funkcjonalną.
Efekt fiksacji funkcjonalnej zanika jednak z czasem, jak pokazuje poniższy wykres pochodzący z badań eksperymentalnych.
Oto stary problem wykorzystywany w badaniach nad sztywnością funkcji
Sytuacja początkowa
Zbiór przedmiotów: Podpórka, 40. cm linijka, świeczka, zapałki
Zrównoważenie wagi, aby po pewnym czasie równowaga samorzutnie uległa za zachwianiu
Sztywność funkcji zwiększa się gdy:
1. Przedmiot stosowany jest w jeden określony sposób. Ogranicza to i
tłumi możliwość zastosowania go w inny sposób.
2. Obiekt może być dotykany i gdy można nim manipulować
3. Obiekt narzuca percepcyjnie wskazówki co do sposobu jego
zastosowań
4. W sytuacji problemowej przeważa funkcja pierwotna jaką pełni
obiekt
5. Obiekt pełni funkcję zgodną z jego funkcją zwyczajową
6. Funkcję wtórną obiektu mogą pełnić różne obiekty. Np. różne
ciężkie przedmioty mogą pełnić funkcję młotka
7. Trzeba dokonywać zmian fizycznych obiektu. Np. oddzielić korek od
kałamarza, tzn. utworzyć nową całość (Gestalt)
8. Obiekt dany jest zmysłowo, a nie pojęciowo
9. Obiekt nie nadaje się do pełnienia funkcji wtórnej
10. Funkcja wtórna obiektu jest inna od funkcji pierwotnej, jaką pełni
Ważne badania nad wpływem nastawienia na rozwiązywanie problemów przeprowadził Luchins.
Zadanie polegało na odmierzaniu za pomoca naczyń o różnej pojemności (A, B i C) żądanej ilości wody (D). Luchins tak dobrał pojemność naczyń A, B i C by badani przyzwyczaili się do określonego schematu rozwiązania w myśl reguły: D = B – A - 2C. Gdy jednak zmienił schemat eksperymentu (zadanie 6 i 7) tak, iż zadania mogły być rozwiązane za pomocą prostszego schematu (typu D = A – C), badani nadal posługiwali się poprzednim, bardziej złożonym schematem (typu D = B – A – 2C).
Okazało się, że gdy badanym (w grupie eksperymentalnej), którzy nadal posługiwali się nawykowym i nieekonomicznym schematem rozwiązywania zadań, Luchins kładł na biurku kartkę z napisem „Nie bądź ślepy”, efekt nastawienia znikał. Badani stosowali bardziej przemyślany (ekonomiczny i elegancki) sposób rozwiązywania zadań.
Przykład zadań stosowanych przez Luchinsa w badaniach nad wpływem nastawienia w rozwiązywaniu problemów
Zadanie
Pojemność pustych naczyń
Potrzebna ilość wody
D
Schemat rozwiązania
A
B
poczfarka_SWPS