ETAP REJONOWY rok szkolny 2010/2011
KLUCZ ODPOWIEDZI
Nr zadania: Treści: Liczba pkt.
1. 2 – 3 – 4 3
2. A- kuzyni, bracia stryjeczni 3
B- H. Sandomierski stryjem L. Białego
C- bracia
3. C 1
4. A- nie, był w sojuszu z Mieszkiem Starym /2pkt./, B-d /1pkt/ 3
5. K. Odnowiciel- pol. wew.: E, H; pol. zew.: C, G 12 B. Śmiały- pol. wew.: A, K; pol. zew.: F, L;
Mieszko II- pol. wew.: D, I; pol. zew.: B, J;
6. E, C, D, B, A, F. 1
7. A- halowy, B- bazylika 6
A- 1. wielonawowy, 2. nawa główna równa z nawami
bocznymi, oświetlenie jej przez okna naw bocznych,
wspólne zadaszenie naw.
B- 1. nawa środkowa wyższa i szersza od naw bocznych,
2. bezpośrednie oświetlenie nawy głównej, oddzielne
zadaszenie naw bocznych. / uznać potoczne zwroty
i inne uczniowskie poprawne spostrzeżenia/
8. A – c; B – d; C – c; 3
9. C 1
10. C 1
11. awers- przednia, wierzchnia, strona przedmiotu 3
rewers- odwrotna strona przedmiotu, REX – król
12. 1 – a, 2 –b, 3 –c, 4 –d, 5 –e. 1
13. A 1
14. B 1
15. A – Jan Kazimierz, B – Jan Zamojski, 4
C – Stanisław Leszczyński, D – Tadeusz Rejtan
16. CN – 1740, s. konwokacyjny – 1764, KEN – 1773, 6
sejm walny – 1788, konfederacja barska – 1768, Sz. R –1765.
17. a) gen. Józef Chłopicki, b) pod Olszynka Grochowską, c) 1831 3
18. B 1
19. a) 1831, b)gen. Józef Sowiński, c) powstanie listopadowe 3
20. Powstanie listopadowe; przyczyny: łamanie konstytucji z 1815 r.
przez cara, ucisk ekonomiczny, represje, przygotowania do użycia
armii w Belgii, Francji.
skutki: ograniczenia autonomii Królestwa, wzmożony ucisk, zsyłki
powstańców na Syberię, emigracja powstańców. 8
Powstanie styczniowe; przyczyny: osłabienie Rosji, wpływ idei
niepodległościowych, działalność tajnych niepodległościowych
ugrupowań, manifestacje patriotyczne, branka, polityka ugody.
skutki: Likwidacja autonomii Kr. Pol., ostra rusyfikacja,
rekwizycja majątków, zsyłki, uwłaszczenie chłopów.
21. A. 1
22. A – pisane, aktowe /1 pkt/, B – zbór pruski/1 pkt/, 6
C – za próbę przeciwstawienia się decyzji władz pruskich o karze,
o karze chłosty /2 pkt./, D – za odmowę nauki religii, w języku
niemieckim /2 pkt./
23. C 3
Uwaga: w sytuacjach spornych proponuje się ponowną analizę odpowiedzi
ucznia i jeśli jest ona faktograficznie i interpretacyjnie poprawna –
choć napisana w uczniowskim stylu – można odp. uznać.
Wymagania dotyczące imion, nazwisk, stopni wojskowych zgodnie
z pytaniami. 75 pkt.
zdjeciaklasy3e