KONKURS HISTORYCZNY – etap wojewódzki 2003/2004
Witamy Cię w ostatnim etapie konkursu. Przed Tobą test składający się z 34 zadań. Odpowiedzi do zadań wpisz czytelnie w wyznaczonych miejscach. Zadania możesz rozwiązywać w dowolnej kolejności. Na udzielenie wszystkich odpowiedzi masz 120 minut. Nie denerwuj się. W tym konkursie nic nie tracisz, zdobywasz natomiast nowe doświadczenia.
Życzymy Ci powodzenia!
Zestaw zadań
1. Uporządkuj chronologicznie proces rozwoju społeczno-politycznego Słowian, wpisując w pola oznaczenia literowe.
A. wspólnota rodowa
B. wspólnota plemienna
C. państwo
D. wspólnota opolna (terytorialna)
2. Mieszko I jest pierwszym historycznym władcą państwa. Wyjaśnij, co oznacza określenie „pierwszym historycznym”.
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................
3. Uzupełnij schemat. Wpisz te pojęcia, które są niezbędnym atrybutem istnienia każdego państwa.
A. władza
..............
............
Państwo
.............
B. religia
C. ludność
D. terytorium
E. język
F. kultura
4. Uzupełnij fragment drzewa genealogicznego Piastów.
Władysław Herman
5. Na podstawie wykresu napisz, czyje lokacje: monarchy, duchownych czy rycerstwa wykazywały w XV wieku największą dynamikę wzrostu.
.
.............................................................................................................................
6. Na podstawie zamieszczonego planu miasta Chełmno, wskaż trzy charakterystyczne cechy miasta średniowiecznego.
1......................................................................................................................................
2. ....................................................................................................................................
3. ....................................................................................................................................
7. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z historii Polski średniowiecznej.
A. zjazd w Łęczycy
B. testament Krzywoustego
C. bitwa pod Legnicą
D. sprowadzenie Krzyżaków
E. koronacja Wacława II
1 2 3 4 5
8. Przeczytaj tekst.
Zwoławszy prałatów i szlachetnych panów z całego królestwa, odrzuciwszy wszystkie zwyczaje przeciwne prawu i rozumowi, ustawy z prawem i rozumem godne, według których sprawiedliwość mogłaby być wszystkim jednakowo i równomiernie wymierzana, za wspólną zgodą prałatów i panów, zawarł w piśmie, dla zachowania na wieczne czasy.[...]
Tak tedy król ten ponad wszystkich monarchów polskich dzielnie rządził rzeczą pospolitą, albowiem jak drugi Salomon podniósł do wielkości dzieła.
Nota kronikarska z XIV wieku.
a. O którym władcy Polski mówi autor tekstu?
.....................................................................................................................................................
b. O jakiej działalności władcy mówi autor tekstu? Na podstawie wiedzy własnej podaj dwa przykłady podanej działalności.
..............................................................................................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
9. O jakich dwóch okresach w historii kultury europejskiej mówią poniższe teksty?
umieściłem cię po środku świata, abyś tym łatwiej mógł obserwować wszystko, co się w świecie dzieje. Nie uczyniłem cię ani istotą niebiańską, ani ziemską, ani śmiertelną, ani nieśmiertelną, abyś jako swobodny i godny siebie twórca i rzeźbiarz sam sobie nadał taki kształt, jaki zechcesz.
......................................................................................................................................
[...] nadrzędnym elementem była wszechobecna koncepcja chrześcijańskiego Boga. Wola Boga była wystarczającym wyjaśnieniem wszystkich zjawisk. W służbie Boga widziano jedyny prawowity cel wszelkiego ludzkiego działania.[...] Sztuka [...] rozwijała się w cieniu kościołów i katedr.
10. Podaj nazwę przywileju.
[...] zwalniamy i wyjmujemy od składania wszelkich danin, podatków i opłat [...] wszystkie miasta, grody, posiadłości, miasteczka i wsie, mieszkańców wsi całego Królestwa Polskiego, należących do panów i wszystkiej szlachty [...] Chcemy zadowolić się tym tylko, aby corocznie [...] nam i następcom naszym na znak najwyższego panowania i uznania korony Królestwa Polskiego płacono po dwa grosze zwykłe monety [...]
a.
................................................................................................................
Nieużytecznego sołtysa pan w dziedzictwie mając albo krnąbrnego może rozkazać mu sołectwo jego sprzedać [...] ów dziedzic z wymienionym sołtysem powinien i są obowiązani przyjść przed sędziego ziemskiego i [...] wybrać dwie osoby roztropne, [...] które w ten sposób wartość sołectwa na jedną sumę taksując, oznajmią jej wysokość temuż panu lub dziedzicowi do zapłacenia. I tak pan po zapłaceniu owej taksy pieniężnej dla siebie sołectwo otrzyma.
b.
Nareszcie przyrzekamy najuroczyściej, że żadnego obywatela osiadłego za popełnioną winę lub przestępstwo nie będziemy więzili, ani więzić i karać dozwolimy, aż gdy o nie sądowo i dowodnie przekonanym, [...] wyjąwszy takiego, który by schwytany był na kradzieży lub [...] podpalaniu, rozmyślnym zabójstwie, porywaniu panien lub niewiast, łupież i pustoszeniu włości; [...] Nikomu też dóbr ani dzierżaw zabierać nie będziemy, chyba że w drodze prawa przez sędziów właściwych albo panów naszych jako winowajca będzie nam wskazany.
c.
11. Wymień ziemie, które uzyskał Kazimierz Jagiellończyk w wyniku traktatu pokojowego z Krzyżakami w Toruniu w 1466 r.
................................................................................................................................................................................................................................................................................
12. Uporządkuj w związek przyczynowo–skutkowy podane wydarzenia, wpisując oznaczenia literowe w odpowiednie pola.
A. zakładanie folwarków
B. wzrost obciążeń chłopów
C. koniunktura na zboże
D. wzrost aktywności gospodarczej szlachty
B
E. zagospodarowanie nieużytków
A
13. Wymień nazwy ziem, które decyzją Zygmunta Augusta podczas sejmu w Lublinie w 1569 roku zostały przyłączone do Korony.
14. Uporządkuj wzajemne zależności wymienionych pojęć. W pola wpisz litery odpowiadające właściwym pojęciom.
A. demokracja szlachecka
B. sejmiki ziemskie
C. liberum veto
D. kultura polityczna
E. wolna elekcja
15. Jakiego wydarzenia dotyczy przedstawiona mapa?
16. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z życia religijnego w Polsce w XVI i XVII wieku.
A. unia brzeska
B. wygnanie Arian
C. zgoda sandomierska
D. konfederacja warszawska
1 2 3 4
17. Poniższy diagram przedstawia zmiany struktury dochodów dóbr ziemskich na przykładzie królewszczyzn woj. sandomierskiego, lubelskiego i rawskiego.
a. Wyjaśnij, na czym polegała główna zmiana w strukturze dochodów ziemskich.
....................................................................................................................................................
b. Podaj dwie tego przyczyny.
...................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...
zdjeciaklasy3e