KONKURS HISTORYCZNY – etap rejonowy 2003/2004
Witamy Cię w drugim etapie konkursu.
Przed Tobą test składający się z 34 zadań. W niektórych zadaniach prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź. Wybierz i zaznacz ją znakiem X. Jeżeli pomylisz się, otocz ją kółkiem. Odpowiedzi do pozostałych zadań wpisz czytelnie w wyznaczonych miejscach. Zadania możesz rozwiązywać w dowolnej kolejności. Na udzielenie wszystkich odpowiedzi masz 90 minut. Nie denerwuj się. W tym konkursie nic nie tracisz, zdobywasz natomiast nowe doświadczenia.
Życzymy Ci powodzenia!
Zestaw zadań
Przeczytaj tekst do zadań: 1. i 2.
Znajomość [...] przeszłości oraz spraw, jakie rozgrywały się wewnątrz i na zewnątrz kraju [...], równa jest cnocie i mędrcy uważają ją za mistrzynię życia. Wiadomo, że nie mniejsze ona przynosi korzyści rodzajowi ludzkiemu niż filozofia, bo chociaż filozofia kieruje człowiekiem i uczy jak naśladować cnoty, tamta staje się bodźcem dla większej liczby ludzi niż ta, w spełnianiu świetnych czynów lub zdążaniu ku nim. Podczas gdy filozofia zapala i pobudza, historia ukazuje ponadto już sam czyn dokonany [...] przynosi ona zarówno oświeconym, jak prostym najważniejsze dobro i najwyższą rozkosz [...] i przez czyny i obyczaje znakomitych bohaterów; wiodąc ich do poznania cnoty, do naśladowania najsłynniejszych zasług, do osiągnięcia najczcigodniejszych zaszczytów.[...]
w: J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa polskiego, Warszawa 1962.
1. Znajomość historii jest porównana w powyższym tekście do .....................................................
2. Podaj dwa argumenty, których używa autor, by uzasadnić własną opinię.
...................................................................................................................................................
3. Które z wymienionych państw jako pierwsze przyjęło chrzest?
14
A. Polska.
B. Czechy.
C. Ruś.
D. Litwa.
4. Uporządkuj chronologicznie wymienione niżej wydarzenia okresu średniowiecza. W pola wpisz odpowiednio liczby od 1 do 4.
Konkordat w Wormacji.
Rozłam Kościołów na wschodni i zachodni.
Traktat w Verdun.
Pierwsza wyprawa krzyżowa.
5. Uporządkuj wzajemne zależności między pojęciami. W okręgi wpisz brakujące litery oznaczające poszczególne pojęcia.
a. kultura europejska
b. język łaciński
c. kultura średniowiecza
d. gotyk
e. chrześcijaństwo
6. Kto, zgodnie z legendą, był symbolem zjednoczenia państwa polskiego w okresie rozbicia dzielnicowego? Uzasadnij swoją odpowiedź.
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Pierwszym władcą koronowanym na króla Polski po rozbiciu jej na dzielnice był
A. Wacław II. B. Władysław Łokietek. C. Przemysł II. D. Henryk Pobożny.
8. Podkreśl nazwy ziem, które zdobył lub odzyskał Kazimierz Wielki podczas swojego panowania.
Ziemia Chełmińska
Ziemia Dobrzyńska
Pomorze Gdańskie
Kujawy
Ruś Halicka
Śląsk
9. Poniższy rysunek przedstawia plan wsi, której mieszkańcy uprawiają rolę według funkcjonującego od czasów średniowiecza systemu uprawy ziemi.
w: T. Jasiński, Przerwany hejnał, Kraków 1988.
Podaj nazwę przedstawionego na rysunku systemu uprawy ziemi. Wyjaśnij na czym polegał ten system.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10. Podane wydarzenia tworzą związki przyczynowo-skutkowe. Uporządkuj je, wpisując w pola odpowiednio liczby od 1 do 6.
akt inkorporacji Prus do Polski
uzyskanie przywilejów szlacheckich w obozie pod Cerekwicą
powstanie Związku Pruskiego
niezadowolenie stanów pruskich z administracji krzyżackiej
wybuch wojny Polski z Zakonem Krzyżackim
zwołanie pospolitego ruszenia rycerstwa wielkopolskiego
11. Podanym kronikarzom przyporządkuj władców, za panowania których powstały ich kroniki.
Kazimierz Jagiellończyk
Gall Anonim
Kazimierz Wielki
Janko z Czarnkowa
Bolesław Krzywousty
Jan Długosz
Bolesław Śmiały
12. Wymienionym Kościołom przyporządkuj cechy i zasady doktrynalne, wstawiając w odpowiednie rubryki znak x :
katolicki
luterański
kalwiński
komunia święta pod dwiema postaciami
Pismo Święte jedynym źródłem wiary
celibat duchownych
kościół hierarchiczny
13. Elekcja viritim oznacza wybór króla
A. przez ogół szlachty.
B. za życia obecnie panującego.
C. przez najwybitniejsze rody magnackie.
D. przez połączone izby senatu i sejmu.
14. Uzupełnij schemat ilustrujący postanowienia unii lubelskiej. Wstaw brakujące oznaczenia literowe.
instytucje
odrębne odrębne
wspólne
c
f
b
e
...............................
a. polityka zagraniczna
b. wojsko
c. sejm
d. urzędy
e. skarb
f. moneta
g. prawo sądowe
h. monarcha
15. Nazwij style architektoniczne przedstawione na rysunkach.
.................................................... ........................................................
16. Które zjawisko życia politycznego Polski zostało wykorzystane do anarchizacji ustroju demokracji szlacheckiej?
A. Konstytucja „Nihil novi".
B. Sądy grodzkie.
C. Wolna elekcja.
D. Ruch egzekucyjny.
Uzasadnij swoją odpwiedź.
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
17. Na czyj wniosek zwoływany był sejm w demokracji szlacheckiej?
A. Senatu. B. Króla. C. Kanclerza. D. Sejmików.
18. Uporządkuj chronologicznie systemy produkcji gospodarczej. W pola wpisz odpowiednio liczby od 1 do 4.
fabryka
nakład
manufaktura
cechy
19. Okres walk z Moskwą w XVII wieku zakończył się rozejmem w
A. Polanowie. B. Andruszowie. C. Sztumskiej Wsi. D. Jamie Zapolskim.
20. Połącz cytat ze źródłem, z którego pochodzi.
I
Iż za żywota naszego my i potomkowie nasi królowie polscy i ci...
zdjeciaklasy3e