historia35.doc

(4671 KB) Pobierz
Zestaw zadań

KONKURS HISTORYCZNY – etap wojewódzki 2003/2004

Witamy Cię w ostatnim etapie konkursu.

Przed Tobą test składający się z 23 zadań. Odpowiedzi wpisz czytelnie w wyznaczonych miejscach. Zadania możesz rozwiązywać w dowolnej kolejności. Na udzielenie wszystkich odpowiedzi masz 90 minut. Nie denerwuj się. W tym konkursie nic nie tracisz, zdobywasz natomiast nowe doświadczenia.

Życzymy Ci powodzenia!

 

Zestaw zadań

 

1. Ilustracja przedstawia zabytkowy obiekt.

 

a)      Podaj nazwę obiektu przedstawionego na ilustracji.

 

……………………………………….

 

b)      Kto jest głównym bohaterem scen umieszczonych na obiekcie?

 

……………………………………….

 

2. Ilustracje przedstawiają budowle charakterystyczne dla pewnego stylu architektonicznego.

 

             

 

a) Rozpoznaj i porównaj ten styl ze stylem romańskim. Wpisz brakujące informacje.



nazwa stylu: romański              nazwa stylu: ..........................................

styl obejmuje stulecia: ...........................              styl obejmuje stulecia: ...........................

 

 

b) Opisz podobieństwa oraz różnice między tymi stylami.

 

podobieństwa:

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

różnice:

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Scharakteryzuj politykę zagraniczną Kazimierza Wielkiego, odnosząc się do:

 

a) stosunków polsko-krzyżackich

……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………....

 

b) stosunków polsko-czeskich

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

c) stosunków polsko-węgierskich

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

4. Określ rodzaj pokrewieństwa łączącego królową Jadwigę z Piastami.

………………………………………………………………………………………………………………

 

 

5. Uporządkuj podane niżej zdania, wpisując w pola liczby od 1 do 7, zgodnie z następstwem czasowym.

 



Bitwa grunwaldzka rozpoczęła się 15 lipca 1410 r. koło południa, trwała około 7 godzin
i zakończyła się zwycięstwem Polaków i Litwinów.

 



W lutym 1411 r. Jagiełło i Witold podpisali w Toruniu traktat pokojowy z Zakonem Krzyżackim.

 



Pod Czerwińskiem spotkała się armia polska pod dowództwem Władysława Jagiełły
i armia litewsko-ruska pod dowództwem Witolda.

 



Pod koniec lipca Jagiełło podjął regularne oblężenie Malborka, jednak opór Krzyżaków
i trudności z wyżywieniem armii zmusiły króla do odwrotu.

 



Zimą 1409-1410, w trakcie przygotowań do wojny, Władysław Jagiełło i Witold określili cele wojny i obmyślili plan kampanii przeciw Zakonowi Krzyżackiemu.

 



Następnego dnia Jagiełło rozkazał zwłoki wielkiego mistrza odesłać do Malborka, zmarłych z obu armii pogrzebać, a wszystkich rannych opatrzyć.

 



Po przekroczeniu granicy państwa Zakonu armia polsko-litewska kierowała się na Malbork. Do spotkania wojsk doszło pod Grunwaldem.

 

 

6. Nazwij opisane niżej instytucje polityczne Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

a)      reprezentacja polityczna ogółu szlachty, w której skład po 1569 r. wchodziło 170 przedstawicieli wszystkich ziem Rzeczpospolitej

 

……………………………………….

b)      składał się z ministrów, czyli najwyższych dostojników państwa, oraz arcybiskupów Gniezna i Lwowa, biskupów rzymskokatolickich, wojewodów i kasztelanów

 

……………………………………….

c)      do jego kompetencji należało tworzenie nowych ustaw, uchwalanie podatków, kontrola nad skarbem państwa i wyrażanie zgody na zwołanie pospolitego ruszenia

 

……………………………………….

 

Ilustracja do zadań: 7.-9.

 

 

7. Nazwij wydarzenie przedstawione na ilustracji.

 

……………………………………….

8. Podaj rok, w którym miało ono miejsce.

 

……………………………………….

9. Wymień trzy negatywne skutki tego wydarzenia dla Polski.

·           ............................................................................................................................................

·           ............................................................................................................................................

·           ............................................................................................................................................

Ilustracja do zadań: 10. i 11.

 

 

10. Którego władcę przedstawia ta ilustracja?

……………………………………….

 

 

11. Co ważnego uczynił on dla Rzeczpospolitej?

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

 

 

12. Podaj pięć przyczyn upadku Rzeczpospolitej w XVIII wieku.

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

 

 

 

13. Na kongresie wiedeńskim zapadły decyzje dotyczące podziału ziem polskich.
W przedstawiony sposób zaznacz na mapie:

 

   Królestwo Polskie

 

                          ziemie, które otrzymało Królestwo Pruskie

 

  obszar pod nadzorem Rosji, Prus i Austrii

 

14. Podaj trzy skutki autonomii galicyjskiej.

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

15. Wymień cztery skutki powstania listopadowego.

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

·         ............................................................................................................................................

 

16. Podkreśl postanowienia, które zapadły na konferencjach międzynarodowych po pierwszej wojnie światowej oraz dotyczyły ziem polskich.

 

Przyłączenie Pomorza Gdańskiego i Gdańska do Niemiec.

Plebiscyt na Górnym Śląsku.

Plebiscyt na Warmii, Mazurach i Powiślu.

Utworzenie Wolnego Miasta Gdańska.

Plebiscyt w Wielkopolsce.

Przyłączenie Wielkopolski do Polski.

Przyłączenie Górnego Śląska do Niemiec.

Przyłączenie Pomorza Gdańskiego bez Gdańska do Polski

 

17. Wyjaśnij znaczenie terminów:

a) autonomia

......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... .........................................................................................................................................................

 

b) inflacja

......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

c) sarmatyzm

......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ......................................................................................................................................................... ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Ilustracja do zadań: 18.-21.

 

?







?

18. Nazwij obszar wyróżniony na mapie znakiem „?” i otoczony czarną linią.

.......................................................................................................................................................

 

19. Napisz, w jakim okresie został utworzony ten ośrodek.

.......................................................................................................................................................

 

20. Podaj nazwisko inicjatora utworzenia tego ośrodka.

.......................................................................................................................................................

 

21. Uzasadnij słuszność nazwy tego rejonu.

 

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

 

22. Przeczytaj tekst.

 

O co właściwie chodzi? Czy o swobodę niemieckiej ludności Gdańska, która nie jest zagrożona, czy o sprawy prestiżowe – czy też o odepchnięcie Polski od Bałtyku, od którego Polska odepchnąć się nie da! […] Pokój jest rzeczą cenną i pożądaną […] Ale pokój, jak prawie wszystkie sprawy tego świata, ma swoją cenę wysoką, ale wymierną. My w Polsce nie znamy pojęcia pokoju za wszelką cenę. Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna i tą rzeczą jest honor.

 

Kto i kiedy wypowiedział te słowa?

………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………….....

 

 

23. Uzasadnij, że Polska jest republiką.

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 


Klucz odpowiedzi i schemat punktowania

 

Nr zad.

Prawidłowa odpowiedź

Zasady przyznawania punktów

1.        

a)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin