Ćwiczenia si.pdf

(125 KB) Pobierz
Microsoft Word - cwiczsi.doc
www.pandm.prv.pl
Ę w.1
P.w – siad kl ħ czny tyłem do drabinek
Przybory : mata , ta Ļ ma Thera-band, lustro , kr ĢŇ ek gumowy
Ruch - fixujemy ta Ļ m ħ Thera-band o drabinki
- chwytamy ta Ļ m ħ obur Ģ cz
Na 1.wykonujemy ruch ci Ģ gni ħ cia ta Ļ my w przód z równoczesnym przej Ļ ciem do pozycji
kl ħ ku prostego
Na 2.utrzymanie pozycji 2-3 sekundy
Na 3.powrót do pozycji wyj Ļ ciowej
Uwagi:
Dodatkowo mo Ň na zastosowa ę lustro , w celu kontrolowania poprawnej, wyporostowanej
pozycji ciała ( biofeedback ) .
Pod stawy kolanowe mo Ň na podło Ň y ę kr ĢŇ ek w celu zwi ħ kszenia trudno Ļ ci w utrzymaniu
pozycji ciała ( ę wiczenie równowa Ň ne )
Cel : - napi ħ cie mi ħĻ ni grzbietu , ko ı czyn górnych i ko ı czyn dolnych w celu utrzymania
odpowiedniej pozycji ciała
- ę wiczenie dla pleców płaskich ( wykorzystanie pozycji kifotyzuj Ģ cej – kl ħ k prosty )
pozycja ko ı cowa ( strzałka ukazuje pogł ħ bienie kifozy podczas ruchu – co jest celem w tym
ę wiczeniu w przypadku pleców płaskich ).
Ę w.2
P.w – siad prosty
Przybory : skrzynka pełna zabawek
Ruch - pchni ħ cie skrzynki w jedn Ģ stron ħ
- nast ħ pnie ci Ģ gni ħ cie
- powrót do pozycji wyj Ļ ciowej
Uwagi :
Podczas pchania skrzynki plecy zaokr Ģ glaj Ģ si ħ , przyjmuj Ģ kifotyzuj Ģ c Ģ postaw ħ , oraz
zwi ħ ksza si ħ lordoza l ħ d Ņ wiowa.
Podczas ci Ģ gni ħ cia napinaj Ģ si ħ łopatki przyj ħ cie postawy antykifotycznej.
Ę wiczenie to nie jest przeznaczone dla osób z pogł ħ bion Ģ lordoz Ģ l ħ d Ņ wiow Ģ , plecami
okr Ģ głymi ( I ruch – pchanie ).
Cel : - napi ħ cie mi ħĻ ni grzbietu , ko ı czyn górnych i ko ı czyn dolnych w celu utrzymania
odpowiedniej pozycji ciała
- ę wiczenie dla pleców płaskich
-
1
1.Zjawisko kokontrakcji
zwi ħ ksze lordozy l ħ d Ņ wiowej
9456714.010.png
 
www.pandm.prv.pl
-
kształtowanie priopriocepcji
Ę w.3
P.w – pozycja stoj Ģ ca w rozkroku , zgi ħ cie w stawach biodrowych i kolanowych , ko ı czyna
górna prawa zgi ħ ta do k Ģ ta 90 stopni , głowa oparta na ramieniu.
Ruch : wykonywanie płynnych ruchów okr ħŇ nych całym ciałem , si ħ gaj Ģ c jak najdalej , mo Ň e
by ę to kre Ļ lenie ósemek w powietrzu.
Cel: -Ruchy te stymuluj Ģ przekraczanie lini Ļ rodka ciała.
-Pobudzaj Ģ ħ dnik
-Pozwalaj Ģ na czucie ruchu całego ciała
-Mo Ň na w tym ę wiczeniu patrze ę na r ħ k ħ ( kciuk ) i wodzi ę oczami za ruchem
dodatkowo stymulujemy percepcje wzrokow Ģ
Uwaga : ę wiczenie to mo Ň e nale Ň e ę do ę wicze ı polisensorycznych
2.Kształtowanie kinestezji
1 .
2.
3 .
4.
Ę w.4
P.w – kl ħ k skrzy Ň ny
Ruch : – uniesienie ko ı czyn dolnych
- obroty ciała , nap ħ dzane ko ı czynami górnymi , obroty s Ģ płynne , szybkie
Cel : -Pobudzaj Ģ ħ dnik
-Pozwalaj Ģ na czucie ruchu całego ciała
-Kształtowanie pewno Ļ ci grawitacyjnej
Uwaga : Jest to ę wiczenie westybularne
Powinny by ę wykonywane na Ļ liskich powierzchniach ( nie na dywanie ! )
2
9456714.011.png 9456714.012.png 9456714.001.png 9456714.002.png 9456714.003.png
 
www.pandm.prv.pl
Szczególnie lubiana ta zabawa jest przez małe dzieci ok.2 lat
1.
2.
3.
4 .
5 .
6.
3. Ę wiczenia ukierunkowane na kształtowanie małej motoryki
Ę w.5
Zabawa z ciastem
-
polega na formowaniu z mokrego ciasta surowego ró Ň nych figur, postaci
-
zamykanie r ħ ki w pi ħĻę i otwieranie
-
zanu Ň anie r Ģ czki w cie Ļ nie
-
ugniatanie
Cel zabawy : - koordynacja oko-r ħ ka , rozwój tej koordynacji
- kształtowanie somatognozji
- oddziaływanie polisensoryczne ; dotyk, smak, w ħ ch, priopriocepcja ( poprzez
chwytanie ciasta, Ļ ciskanie, dostrzegani ħ r ħ ki która jest zanurzona w cie Ļ cie )
- rozwój ruchowy r ħ ki
Ę w.6
Koszykówka
Przybory : - piłki o ró Ň nych rozmiarach
- plastikowe kosze
Zabawa polega na wrzucaniu piłek z ró Ň nej odległo Ļ ci do kosza.
Mo Ň na si ħ z dzieckiem bawi ę poprzez przytrzymanie kosza, pokazanie mu jak ma wrzuca ę
pił ħ czki.
Cel zabawy : - rozwija wzrokowo-manualn Ģ koordynacj ħ
4. Ę wiczenia na pewno Ļę grawitacyjn Ģ
Ę w.7
Tor przeszkód dla dzieci
Przybory : - poduszki, krzesła, stół, prze Ļ cieradła, pudełka kartonowe ró Ň nej
wysoko Ļ ci,hamak.
Uło Ň y ę w stos poduszki, przykry ę je r ħ cznikiem , prze Ļ cieradłem.
Zach ħ ca ę dziecko do wspinania si ħ . (dziecko podtrzymujemy )
Nast ħ pnie budujemy tunel u Ň ywaj Ģ c dwóch krzeseł, pod którymi dziecko b ħ dzie si ħ czołga ę -
inny wariant to stanie rodzica w rozkroku , dzieko przechodzi przez rozkrok. Za tunelem
mo Ň emy postawi ę zabawk ħ któr Ģ dziecko ma zabra ę i wrócic drugi raz przez tunel.
Stół w domu mo Ň e słu Ň y ę jako most przez który dziecko ma przej Ļę
3
-
9456714.004.png 9456714.005.png 9456714.006.png 9456714.007.png 9456714.008.png 9456714.009.png
 
www.pandm.prv.pl
Zawieszamy hamak i zach ħ camy dziecko do hu Ļ tania si ħ w nim, zmian pozycji z siadu do
le Ň enia, z le Ň enia do siadu przy lekkim poruszaniu si ħ hamaku. Dodatkow Ģ trudno Ļ ci Ģ mo Ň e
by ę łapanie piłeczki któr Ģ rodzic mu rzuca.
Cel : - stymulacja układu przedsionkowego
- kształtowanie ruchu zmian pozycji ( uło Ň enia tułowia , głowy w przestrzeni )
-stymulacja bł ħ dnika ( poprzez hu Ļ tanie na hamaku )
-kształtowanie praksji
-kształtowanie równowagi
-kształtowanie percepcji wzrokowej
Uwagi : jest to zabawa polisensoryczna dostarcza dziecku wielu bod Ņ ców
równie Ň kształtuje relacje dziecka z inn Ģ osob Ģ ( rodzicem ) , przedmiotem
Ę wiczenie 4 – równie Ň zaliczane jest do kształtowania pewno Ļ ci grawitacyjnej
5. Ę wiczenia polisensoryczne
Ę w.8
Malowanie r Ģ k, stóp farbami
Przybory : - farby plakatowe, oleiste, kartka papieru , kredki
Zabawa polega na robieniu odbitek r Ģ k, stóp dziecka na papierze.
Dziecko zanu Ň a r ħ k ħ w farbie oleistej , lub maluje r ħ k ħ p ħ dzelkiem farb Ģ plakatow Ģ i
nast ħ pnie odbija j Ģ na kartce.
Innym wariantem jest malownie konturów r ħ ki lub stopy , lub malowanie obydwiema r ħ kami
Ň nych przedmiotów, wzorów itp.
Cel : - dziecko uczy si ħ jak postrzega ę swoje ciało
- ksztłtowanie relacji pomi ħ dzy przedmiotem a ciałem
- doznaje dodatkowych bod Ņ ców
- kształtowanie si ħ koordynacji oko-r ħ ka
- dodatkowo dziecku mo Ň na pu Ļ ci ę muzyk ħ i b ħ dzie si ħ wtedy kształtowa ę percepcja
słuchowa
Ę wiczenie 7, 5, 3 – równie Ň s Ģ ę wiczeniami polisensorycznymi
Ę w.9
Obrazki
Przybory : -ksia Ň ka z obrazkami ró Ň nych cz ħĻ ci ciała
Zabawa polega na tym Ň e pokazujemy dziecku obrazek w ksi ĢŇ ce np.nosa i dziecko ma
dodtkn Ģę swój nos powtarzaj Ģ c słowo.
Cel : - kształtowanie somatognozji
-
kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej
Ewa
4
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin