rap_2004_internet.pdf

(834 KB) Pobierz
Microsoft Word - rap_2004_Internet.doc
Centralna Komisja Egzaminacyjna
w Warszawie
SPRAWDZIAN 2004
WYNIKI KRAJOWE
Warszawa sierpień 2004
712195421.001.png
WSTĘP
1 kwietnia 2004 roku po raz trzeci został przeprowadzony sprawdzian umiejętności
uczniów kończących naukę w sześcioletniej szkole podstawowej.
Sprawdzian ten jest pierwszym powszechnym i obowiązkowym egzaminem zewnętrz-
nym, do którego przystępują uczniowie w naszym systemie oświatowym. Jego zasadniczym
celem jest sprawdzenie, w jakim stopniu umiejętności uczniów kończących drugi etap eduka-
cji odpowiadają krajowym standardom wymagań egzaminacyjnych. Informacje o poziomie
osiągnięć uczniów, przekazywane im samym, szkołom, organom prowadzącym, placówkom
doskonalenia nauczycieli, kuratorom oświaty i wreszcie Ministrowi Edukacji Narodowej
i Sportu, mają służyć podnoszeniu jakości kształcenia.
Druga bardzo istotna funkcja sprawdzianu to funkcja kształtującą. Perspektywa spraw-
dzianu motywuje uczniów do uczenia się, a jego interdyscyplinarny charakter zachęca na-
uczycieli do międzyprzedmiotowej współpracy w planowaniu i realizacji nauczania.
Merytoryczną podstawą przeprowadzenia sprawdzianu są standardy wymagań egzamina-
cyjnych obejmujące pięć kluczowych obszarów umiejętności ucznia:
- czytanie,
- pisanie,
- rozumowanie,
- korzystanie z informacji,
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Pod wpływem standardów wymagań egzaminacyjnych nauczyciele w procesie nauczania
kładą większy nacisk na kształcenie umiejętności uczniów, a nie na encyklopedyczną wiedzę.
Niniejsze opracowanie odnosi się do osiągnięć 527 245 uczniów z 13 818 szkół podsta-
wowych.
I. ORGANIZACJA I PRZEBIEG SPRAWDZIANU
Z łącznej liczby 529 920 szóstoklasistów do sprawdzianu przystąpiło 527 245 uczniów.
Z przyczyn zdrowotnych lub losowych z udziału w sprawdzianie zwolniono 717 uczniów,
a 1958 nie przystąpiło do egzaminu. Natomiast 136 uczniów jednej z szkół z terenu podległe-
go OKE w Łomży nie przystąpiło do sprawdzianu w dniu 1 kwietnia 2004 r., ponieważ prze-
wodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego nie mógł otworzyć kasy pancernej, w której
przechowywano arkusze egzaminacyjne. Wszystkim tym uczniom dyrektor CKE ustalił do-
datkowy termin przeprowadzenia sprawdzianu w dniu 15 czerwca 2004 r.
Za zgodą dyrektorów okręgowych komisji egzaminacyjnych obserwowało lub nadzoro-
wało przebieg sprawdzianu 4406 obserwatorów i 4586 ekspertów.
Nad prawidłowością przebiegu sprawdzianu odbywającego się w 13 818 szkołach i w
30 970 salach czuwało 30 970 zespołów nadzorujących.
Na terenie całego kraju zorganizowano 239 ośrodków odbioru prac egzaminacyjnych.
W celu sprawdzenia rozwiązanych przez uczniów zadań otwartych OKE powołały łącz-
nie 286 zespołów egzaminatorów, w których skład weszło 6017 przeszkolonych i wpisanych
do ewidencji OKE egzaminatorów zewnętrznych.
Sprawdzian, który odbywał się 1 kwietnia został przeprowadzony w wersjach:
- standardowej (517 081 uczniów – w tym 44 946 uczniów z dysleksją),
- dostosowanej dla uczniów słabo widzących i niewidomych (583 uczniów),
- dostosowanej dla uczniów słabo słyszących i niesłyszących (812 uczniów),
- specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (8769 uczniów).
2
Dane liczbowe dotyczące sprawdzianów 2003 i 2004 r.
2003
2004
UCZNIÓW
540 902
527 245
(-13 657 )
CHŁOPCÓW
51,1%
51,1%
DZIEWCZĄT
48,9%
48,9%
SZKÓŁ
13 957
13 818
(-139)
UNIEWAŻNIEŃ
97
54
(-43)
3
2003
2004
UCZNIÓW
540 902
527 245
(-13 657 )
CHŁOPCÓW
51,1%
51,1%
DZIEWCZĄT
48,9%
48,9%
SZKÓŁ
13 957
13 818
(-139)
UNIEWAŻNIEŃ
97
54
(-43)
712195421.002.png
II. OPIS ARKUSZA
Arkusz egzaminacyjny „Chleb” jest standaryzowanym testem tematycznym, przeznaczo-
nym do sprawdzenia stopnia opanowania umiejętności opisanych w standardach wymagań
egzaminacyjnych u uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Test ten 1 kwietnia 2004 r. rozwiązywali uczniowie:
- bez dysfunkcji i uczniowie z dysleksją rozwojową (symbol arkusza: S-A1-042),
- słabo widzący (symbole arkuszy: S-A4-042, S-A5-042),
- niewidomi (symbol arkusza: S-A6-042).
Na rozwiązanie wszystkich zadań przewidziano 60 minut, w przypadku uczniów z dys-
funkcjami czas ten mógł być przedłużony o dodatkowe 30 minut. Za poprawne wykonanie
wszystkich zadań uczeń mógł otrzymać 40 punktów. Zakres badanych umiejętności przed-
stawia poniższa tabela.
Umiejętność
Liczba
punktów
Waga Numery zadań arkusza S-A1-042
Czytanie
10
25% 1, 2, 3, 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20
Pisanie
12
30%
21, 22
Rozumowanie
8
20%
4, 5, 11, 12, 23 I, 24 I, III, 25
Korzystanie z informacji
2
5%
16, 23 II
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce
8
20%
6, 7, 8, 9, 13, 24 II, IV, V
W zakresie czytania sprawdzono umiejętności:
- odczytywania tekstu popularnonaukowego,
- odczytywania tekstu literackiego,
- odczytywania tekstu użytkowego.
W zakresie pisania sprawdzono umiejętności:
- redagowania opowiadania odtwórczego,
- redagowaniaogłoszenia.
W zakresie rozumowania sprawdzono umiejętności:
- umieszczania dat w przedziałach czasowych,
- rozpoznawania charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych,
- opisywania sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego,
diagramu słupkowego,
- ustalania sposobu rozwiązania zadania.
W zakresie korzystania z informacji sprawdzono umiejętności:
- posługiwania się źródłami informacji.
W zakresie wykorzystywania wiedzy w praktyce sprawdzono umiejętności:
- rozwiązywania problemów praktycznych z wykorzystywaniem własności figur geome-
trycznych oraz obliczeń dotyczących czasu, pieniędzy, długości, pola i wagi.
Test zawierał 20 zadań zamkniętych wyboru wielokrotnego, punktowanych w skali 0 – 1
i 5 zadań otwartych. Za zadania otwarte można było łącznie uzyskać taką samą liczbę punk-
tów jak za zadania zamknięte (20 pkt). W teście wykorzystano teksty popularnonaukowe,
użytkowe i wiersz.
Zastosowany w teście motyw przewodni porządkował układ zadań i nadawał całości ze-
stawu praktyczny wymiar.
4
712195421.003.png
III. WYNIKI SPRAWDZIANU
1. Stopnie osiągnięć
O opanowaniu umiejętności przez uczniów będziemy wnioskować na podstawie procentu
punktów uzyskanych za wszystkie zadania sprawdzające tę umiejętność. Wzorem ubiegłego
roku zespół ekspertów Wydziału Sprawdzianów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ustalił
6 stopni osiągnięć uczniów i nadał im następujące nazwy:
1. bardzo niski
2. niski
3. niżej zadowalający
4. zadowalający
5. dobry
6. bardzo dobry
Za podstawę wyodrębnienia stopni osiągnięć zespół przyjął stosowaną w pomiarze dy-
daktycznym klasyfikację łatwości zadań. Łatwość zadań a stopnie osiągnięć uczniów podano
w poniższej tabeli.
Procent
uzyskanych
punktów
0 – 19 20 – 49
50 - 59
60 – 69
70 – 79
80 – 89 90 – 100
Średnia
łatwość
zadań
bardzo
trudne
trudne
umiarkowanie trudne łatwe
bardzo
łatwe
Stopień
osiągnięć
bardzo
niski
niski
niżej
zadowalający
zadowalający
dobry
bardzo
dobry
2. Osiągnięcia uczniów bez dysfunkcji i uczniów z dysleksją rozwojową
OGÓLNE WYNIKI UZYSKANE PRZEZ UCZNIÓW
Ogółem szóstoklasiści 2004 uzyskali w teście 63,9% pkt. Wynik ten świadczy o tym, że
uczniowie kończący w 2004 r. szkołę podstawową ogólnie w stopniu zadowalającym opano-
wali umiejętności, które zostały opisane w standardach wymagań i poddane badaniu na
sprawdzianie.
W populacji szóstoklasistów średni wynik wynosi 25,55 pkt. Wynik zerowy uzyskało
13 uczniów, a maksymalny 4461 uczniów. Najczęściej uczniowie osiągali wynik 25 pkt
(24 957 uczniów).
Rozkład wyników został przedstawiony na wykresie 1.
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Wykres 1. Rozkład ogólnych wyników sprawdzianów
liczba punktów
5
712195421.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin