Labirynt - cz2.pdf

(1582 KB) Pobierz
Untitled-2
Barbara Truchta
248378794.011.png 248378794.012.png 248378794.013.png
Wstęp
„Labirynt II” to zbiór zabaw edukacyjnych: krzyżówek,
rebusów, labiryntów, zagadek, logogryfów i innych łamigłó-
wek. Wszystkie zawierają treści znane, bliskie dziecku i doty-
czące wiedzy o świecie współczesnym. Ich zadaniem jest
bawiąc – uczyć. „Labirynt II” może służyć jako zbiór kart pracy
do kształcenia zintegrowanego dla klasy drugiej szkoły pod-
stawowej, prezentujących treści kształcenia w formie zabaw
edukacyjnych.
Różnorodność form ćwiczeń sprzyja pobudzaniu i rozwijaniu
logicznego myślenia, ale także myślenia twórczego – kojarzenia
i abstrahowania. Prezentowane zabawy wyzwalają również
zainteresowania poznawcze, wzbogacają słownictwo, wspo-
magają rozwój indywidualnych uzdolnień ucznia. Pomagają
dziecku w rozumieniu, definiowaniu i klasyfikowaniu pojęć
oraz w posługiwaniu się terminami zgodnie z ich znaczeniem.
Przybliżają dzieciom rozumienie i przekształcanie treści wy-
rażonych słownie na język symboli i odwrotnie (szyfry, kody).
Rozwiązywanie łamigłówek dostarczy uczniom dużo radości,
pobudzi ich wyobraźnię i poszerzy kompetencje w zakresie
korzystania z posiadanej wiedzy, wymaga ono bowiem
poszukiwania właściwej drogi do rozwiązania problemu. Dla
niektórych uczniów zabawy będą okazją do poszerzenia za-
kresu wiadomości. Dla wszystkich będzie to miła i ciekawa
forma bezstresowego przyswajania i utrwalania wiedzy oraz
rozwijania sprawności intelektualnych, przydatnych w na-
uce szkolnej: koncentracja uwagi, zapamiętywanie, uspraw-
nianie analizatora wzrokowego.
Szczególnie ważne jest odzwierciedlenie w zaproponowa-
nych formach indywidualizacji toku nauczania.
Dziecko, będąc podmiotem działań edukacyjnych (dydaktyczno-
-wychowawczych), powinno mieć jak najwięcej okazji do har-
monijnego rozwoju i doskonalenia, zgodnie z indywidualnymi
potrzebami i możliwościami.
248378794.014.png 248378794.001.png 248378794.002.png
W kontekście pracy indywidualnej książka stanowi propo-
zycję wspomagania tego rozwoju, ułatwiając pracę na różnych
poziomach. Są tu bowiem zabawy proste, atrakcyjne i zara-
zem łatwe do szybkiego zrealizowania, co umożliwia uczniom
mającym trudności w dłuższej koncentracji uwagi aktywiza-
cję w czasie zajęć.
Uczniowie, którzy mają trudności z ortografią, znajdą tutaj za-
bawy ułatwiające im przyswojenie zasad pisowni.
Niektóre z zabaw prezentowane są w formach, które zachęcają
dziecko do korzystania z odpowiedniego źródła informacji, np.
z mapy, słownika, czasopisma, podręcznika, literatury pięknej
czy z komputera.
Dodatkowo do pracy motywuje ucznia ciekawa i kolorowa szata
graficzna oraz obecność atrakcyjnych treści, bliskich współ-
czesnemu dziecku, np. elementy wiedzy z zakresu techniki,
astronomii czy lubianej przez dzieci, rozwijającej wyobraźnię,
fantastyki.
Na uwagę zasługują także zabawy utrzymane w konwencji
baśniowej oraz łamigłówki o tematyce sportowej. Nie brakuje
elementów wiedzy geograficznej.
Wszystkie prezentowane w książce treści kształcenia polo-
nistycznego, matematycznego i środowiskowego odpowiadają
wymogom „Podstawy programowej” dla pierwszego etapu edu-
kacyjnego zreformowanej szkoły. Mogą z niej korzystać wszy-
scy nauczyciele jako z książki uzupełniającej, niezależnie od
tego, jaki realizują program i z jakiego korzystają podręcznika.
Książka uatrakcyjni lekcję, wspierając pracę dydaktyczną
i ułatwiając pracę indywidualną. Może być wykorzystywana
podczas zajęć w świetlicy szkolnej oraz w domu, jako rodzaj
zabawy i samokontroli.
Życzę sukcesów w rozwiązywaniu łamigłówek oraz doskona-
łej zabawy.
Autorka
248378794.003.png 248378794.004.png 248378794.005.png
248378794.006.png 248378794.007.png
248378794.008.png 248378794.009.png 248378794.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin