Jak się wiosna budziła - scenariusz zajęcia w grupie 3 - latków
Temat zajęcia:Opowiadanie w oparciu o utwór literacki W.Grodzieńskiej "Jak się wiosna budziła" .Cele ogólne:- poznawanie charakterystycznych cech wiosny;- uczenie się słuchania i rozumienia treści przekazywanych przez nauczyciela;- wyrabianie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat;- wywoływanie przeżyć natury emocjonalnej i estetycznej;- nabywanie umiejętności posługiwania się liczebnikiem głównym 1, 2;- rozwijanie umiejętności tańca w parze;- stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia.Cele operacyjne:- uważnie słucha i rozumie treść opowiadania;- swobodnie wypowiada się na określony temat;- liczy w zakresie 2;- zna pojęcie para;- wystukuje prosty rytm;- naśladuje odgłosy przyrody;- uczestniczy w zabawie tanecznej ze śpiewem;- naśladuje ruchem różne czynności;- zna określenia: muzyka cicha-głośna, szybka-wolna;- ćwiczy pamięć i koncentracjęMetody:aktywizujące: zabawy muzyczno-ruchowe;zadań stawianych do wykonania;podające: inscenizacja, rozmowa, objaśnienie;praktyczna: pokaz;Formy pracy: z całą grupąŚrodki dydaktyczne: makieta obrazująca treść opowiadania ( namiot domku lub domek z plastiku- ogrodowy), kosz kwiatów wiosennych z bibuły (2razy tyle co dzieci), kukiełki z tektury i materiału przedstawiające postacie występujące w opowiadaniu( wietrzyk, słońce, krople deszczu, kos), płyta CD z piosenką M.Grechuty ,, Wiosna ach to ty” , ,,Wiosenny bal” ABC 3-latka i nagranie śpiewu ptaków, postać przebrana za panią wiosnę ( może być kukiełka lub osoba dorosła), trójkąt metalowy, puste wazoniki, duża koperta zawierająca obrazki do kolorowania z postacią pani wiosny dla każdego dziecka.Przebieg zajęcia1. Powitanie fragmentem piosenki M.Grechuty ,,Wiosna ach to ty”- improwizacje ruchowe przy muzyce, krótka rozmowa nawiązująca do tematu.2. Przedstawienie postaci występujących w opowiadaniu.3. Słuchanie przez dzieci opowiadania nauczycielki z użyciem kukiełek Jak się wiosna budziła” (osoba dorosła przebrana za wiosnę lub kukiełka schowana w domku – na zakończenie opowiadania wiosna wychodzi z domku i wita się z dziećmi).4. Wypowiedzi dzieci na temat opowiadania.5. Zabawa ruchowa- postacie zapraszają dzieci i panią wiosnę do wspólnej zabawy:- wietrzyk zaprasza dzieci do tańca wietrzyków: naśladowanie szumu wiatru na zgłoskach szu, szu ,wiu,wiu w różnym tempie i tonacji głosu (szybko-wolno, głośno-cicho);- kropelki deszczu zapraszają do zabawy – nauczycielka gra na trójkącie w różnym tempie, dzieci powtarzają, wystukując rytm o podłogę i mówiąc kap,kap,kap ,stuk, stuk, stuk;- promyk słoneczny zaprasza do zabawy z ptaszkami przy nagraniu z płyty CD – naśladowanie śpiewu ptaków .6. Zbieranie kwiatów wiosennych – pani wiosna rozsypuje kwiaty po sali, zadaniem każdego dziecka jest zebranie dwóch kwiatków – po jednym do ręki. Dzieci przeliczają kwiaty do 2, porównują ilość – gdzie jest więcej, gdzie mniej, a może jest tyle samo. 7. Umieszczenie zebranych kwiatów w wazonikach – na stolikach stoją puste wazony, nauczycielka prosi dzieci, aby zebrane kwiatki umieściły w tym wazoniku, który stoi na ich stoliku.8. Zabawa taneczna do piosenki ,,Wiosenny bal”- dzieci dobierają się w pary. W czasie melodii zwrotki trzymają się za ręce i obracają w koło. Podczas refrenu zatrzymują się i rękoma ,,kręcą młynek” raz w jedną, raz w druga stronę.9. Pani wiosna opuszcza salę i zostawia dzieciom niespodziankę. Nauczycielka wyjmuje z koperty obrazki do kolorowania, które przedstawiają postać pani wiosny. Obrazek dzieci będą kolorowały pastelami na kolejnym zajęciu.
katinga