Xawery Dunikowski.pdf

(114 KB) Pobierz
1053904_144-145.pdf
Xawery Dunikowski
POCZET WIELKICH ARTYSTÓW
126. Xawery Dunikowski. Postać
y Dunikowski. Postać
Urodził się w roku 1875 w Warszawie w rodzi-
nie kolejarza, a studia artystyczne odbył w Krakowie
w latach, gdy tworzyli tam najwięksi artyści polscy
związani z modernizmem, wśród nich znani Wam:
Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski i Witold
Wojtkiewicz. Poszukując wzorów dla własnej twór-
czości, znalazł je w starożytnej sztuce greckiej oraz
w dziełach żyjącego jeszcze wówczas, opromienione-
go zasłużoną sławą Augusta Rodina. Wzorów tych
jednak nie naśladował, raczej czerpał z ich wielko-
ści zachętę do własnej twórczości.
W Krakowie powstały pierwsze, lecz bez wąt-
pienia wybitne dzieła artysty — portrety oraz kom-
pozycje symboliczne, wśród nich Tchnienie oraz Ko-
biety brzemienne .
W roku 1914 Xawery Dunikowski wyjechał do
Londynu, gdzie wyrzeźbił kilka portretów, a następ-
nie na osiem lat osiedlił się w Paryżu. Tu powstały
nowe znakomite dzieła, niektóre o tematyce antycz-
nej ( Głowa śpiewaka greckiego, Kobiety kartagińskie
— projekt fontanny dla miasta Paryża, niestety
zniszczony podczas II wojny światowej) oraz słyn-
na rzeźba Grobowiec Bolesława Śmiałego , w której
artysta uległ w pewnym stopniu wpływom kubizmu.
Po powrocie do Krakowa w roku 1922, na
prośbę dyrekcji Zamku Wawelskiego artysta podjął
zadanie niezwykłe..., lecz zanim o tym opowiemy,
przytoczmy króciutką historię pewnej sali zamko-
wej, zwanej Poselską, z czasów panowania króla
Zygmunta Starego. Sala ta przykryta jest tzw. stro-
pem kasetonowym, kwadratowymi wgłębnymi pola-
mi, powstałymi przez krzyżowanie się belek stropo-
wych. Pola te władca polecił wypełnić rzeźbami głów
znakomitych Polaków, wyciętymi w drewnie lipowym.
Było ich początkowo 194, do XX wieku przetrwało
zaledwie trzydzieści. Otóż o uzupełnienie ubytków
poproszono Xawerego Dunikowskiego. W ciągu kil-
ku lat artysta wyrzeźbił w drewnie i pokrył barwną
polichromią sześćdziesiąt nowych Głów Wawelskich ,
wśród nich głowy królewskie, m.in. Zygmunta
z cyklu Kobiety brzemienne
Kobiety brzemienne ,
1906–1908
Oto kobieta oczekująca dziecka, jed−
na z kilku takich postaci wyrzeźbio−
nych przez znakomitego artystę
i zwykle pokazywanych razem. Kie−
dy patrzymy na to dzieło, udziela
nam się nastrój powagi i zamyśle−
nia matki nad przyszłością oczekiwa−
nego potomka. Nastrój ten podnosi
sposób wymodelowania postaci. Luź−
na, lekka suknia spływająca aż do
ziemi tworzy miękką i płynną linię
konturu, a masyw postaci ożywia
delikatna faktura.
144
126. Xawer
z cyklu
Kobiety brzemienne
1906–1908
695268622.001.png 695268622.002.png
125. Xawer y Dunikowski
y Dunikowski T chnienie
chnienie ,
1906
Z symbolizmem spotkaliście się
w naszym podręczniku już kilkakrot−
nie. Przypominacie sobie zapewne
obraz Paula Gauguina Skąd przyszli−
śmy? Kim jesteśmy? Dokąd idzie−
my? (il. 31). Wiecie zatem, że dzie−
ła takie są wieloznaczne i można je
tłumaczyć na różne sposoby. Dzieło
Dunikowskiego przedstawia postać,
która zdaje się oddechem nadawać
życie maleńkiej istotce. Życie? A może
jest to Geniusz, darzący siłą niepozor−
ne jeszcze stworzenie, przeznaczone
w przyszłości do wielkich czynów?
Kontrast wielkości obu postaci spra−
wia, że „dobroczyńca” wydaje się
nam nadludzki, ogromny.
127. Xawery Dunikowski
y Dunikowski Głowa
Głowa
FFryder
yderyka Chopina
yka Chopina , 1925–1927
, 1925–1927
145
125. Xawer
y Dunikowski
chnienie
125. Xawer
y Dunikowski
chnienie
1906
127. Xawer
y Dunikowski
FFr
Fr
yder
yka Chopina
695268622.003.png 695268622.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin