kurs_mobile_web-1.pdf

(484 KB) Pobierz
Kurs_Mobile_Web-1
Kurs Mobile Web – Mobilny serwis WWW – więcej na: www.divante.pl
KURS MOBILE WEB
wersja 1 Î najnowszej wersji szukaj na www.biznes20.pl
Twój serwis w wersji
na urządzenia przenośne.
Wydane przez: www.divante.pl
Informacje o prawach autorskich:
Autorem dokumentu oraz właścicielem praw autorskich jest Tomasz Karwatka. Treść dokumentu nie moŜe być
wykorzystywana ani przetwarzana bez zgody autora. Wszystkie wykorzystane ilustracje są własnością ich
autorów i zostały uŜyte jedynie w celach edukacyjnych.
1
 
Kurs Mobile Web – Mobilny serwis WWW – więcej na: www.divante.pl
Spis treści
Wstęp....................................................................................................................................................... 4
Rozwój Kursu Mobile Web.............................................................................................................. 4
O autorze ........................................................................................................................................ 4
Mobilny Internet - dlaczego warto? ......................................................................................................... 5
NajwaŜniejsze zalety Internetu mobilnego.......................................................................................... 5
Rynek mobilny..................................................................................................................................... 6
Potrzeby internautów mobilnych ......................................................................................................... 7
Przykłady zastosowań......................................................................................................................... 8
Serwisy informacyjne ...................................................................................................................... 8
eCommerce .................................................................................................................................... 8
Serwisy korporacyjne...................................................................................................................... 9
Rozrywka ...................................................................................................................................... 10
PodróŜe......................................................................................................................................... 10
Miasta w mobilnym Internecie ...................................................................................................... 11
Strategia mobilna................................................................................................................................... 12
Cele serwisu mobilnego .................................................................................................................... 12
Projektowanie ........................................................................................................................................ 13
Jak poznać swoich uŜytkowników?................................................................................................... 13
Architektura informacji....................................................................................................................... 13
Wytyczne dla mobilnej architektury informacji .............................................................................. 14
Click Streams .................................................................................................................................... 14
Scenariusze uŜycia (use cases) ................................................................................................... 14
Persony ......................................................................................................................................... 14
Prototypowanie.................................................................................................................................. 15
Wytyczne dla mobilnego layoutu .................................................................................................. 15
Najczęstsze prototypy................................................................................................................... 15
Testowanie.................................................................................................................................... 15
Jak przeprowadzić test z uŜytkownikami ...................................................................................... 15
Ilu uŜytkowników powinno brać udział w testach?........................................................................ 16
RóŜne urządzenia ............................................................................................................................. 16
Feature Phones ............................................................................................................................ 16
Smart Phones ............................................................................................................................... 17
PDA............................................................................................................................................... 17
Voice-Only Phones ....................................................................................................................... 17
Projektowanie graficzne .................................................................................................................... 17
Projektowanie na róŜne wielkości wyświetlacza........................................................................... 17
Kolory ............................................................................................................................................ 18
Wiarygodność ............................................................................................................................... 18
WdroŜenie.............................................................................................................................................. 19
Adaptacja ...................................................................................................................................... 19
Idea One Web............................................................................................................................... 20
Rekomendacje dla serwisów mobilnych ........................................................................................... 22
Szybkość działania ....................................................................................................................... 22
Kodowanie znaków ....................................................................................................................... 22
Tytuł strony ................................................................................................................................... 22
Tabele ........................................................................................................................................... 22
Ramki ............................................................................................................................................ 22
Ilość linków.................................................................................................................................... 22
Unikaj przeładowania.................................................................................................................... 23
Access keys .................................................................................................................................. 23
Unikaj wprowadzania tekstu ......................................................................................................... 23
Fonty ............................................................................................................................................. 23
Rozmiar obrazków ........................................................................................................................ 23
Alternatywny tekst......................................................................................................................... 23
Zewnętrzne elementy serwisu ...................................................................................................... 23
CięŜar serwisu .............................................................................................................................. 24
Nazwa serwisu....................................................................................................................................... 25
2
Kurs Mobile Web – Mobilny serwis WWW – więcej na: www.divante.pl
Testowanie serwisu mobilnego ............................................................................................................. 25
Jak testować...................................................................................................................................... 25
Desktop testing (“Quick and Dirty”)............................................................................................... 25
Testowanie w emulatorze ............................................................................................................. 25
Walidator ....................................................................................................................................... 26
Serwisy typu DeviceAnywhere ..................................................................................................... 26
Testowanie w urządzeniu ............................................................................................................. 26
Więcej informacji ................................................................................................................................... 27
3
Kurs Mobile Web – Mobilny serwis WWW – więcej na: www.divante.pl
Wstęp
Internet mobilny to najprościej mówiąc serwisy WWW dostępne z poziomu telefonów
komórkowych i wszelkich innych urządzeń przenośnych. Na całym świecie zaczyna się era
mobilnego Internetu. Telefon nadal będzie słuŜył do rozmów telefonicznych i wysyłania SMS, ale
coraz częściej będziemy za jego pomocą surfować po Internecie.
Ten kurs ma za zadanie wprowadzić Cię do świata mobilnego Internetu.
Kurs kierowany jest do osób zajmujących się Internetem w korporacjach i firmach zajmujących się
ebiznesem. Szczególnie pomocny powinien być menadŜerom i specjalistom kierującym pracami nad
nowymi kanałami komunikacji z klientami.
Z kursu dowiesz się:
·
jak rozwija się Internet mobilny na świecie i w Polsce,
·
jakie są udane wdroŜenia mobilne, kto moŜe być inspiracją,
·
jak stworzyć i wdroŜyć strategię mobilną,
·
jak zdefiniować i zaspokoić potrzeby uŜytkowników mobilnych,
·
jak budować uŜyteczne i profesjonalne serwisy mobilne,
·
jak testować i ulepszać serwisy mobilne,
·
skąd czerpać dalszą wiedzę.
Zapraszam do zapoznania się z Kursem. Będzie on sukcesywnie rozwijany, zapraszam teŜ do pisania
swoich uwag i pomysłów na rozwój Kursu.
Rozwój Kursu Mobile Web
Serdecznie zapraszam kaŜdego, kto chce pomóc w promowaniu, ulepszaniu, publikowaniu kursu do
kontaktu – tkarwatka@divante.pl . Jestem otwarty na wszelkie pomysły na współpracę w zakresie
mobile Internetu. Nowych wersji Kursu Mobile Internet szukaj w serwisiewww.biznes20.pl.
O autorze
Tomasz Karwatka jest dyrektorem operacyjnym w Divante. Tomasz Karwatka
jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej, członkiem Usability Professional
Association, Fundacji Internet PR oraz Akademii Internetu. Pracował w agencji
reklamowej, firmie informatycznej i agencji interaktywnej.
4
109454504.001.png
Kurs Mobile Web – Mobilny serwis WWW – więcej na: www.divante.pl
Mobilny Internet - dlaczego warto?
Internet mobilny jest medium łączącym elastyczność Internetu (głównie serwisów WWW) i
dostępności telefonów komórkowych. Zacznijmy od zasięgu tego medium . Według badań Outlook
2007: The Future is Now opublikowanych przez Fortune w 2007 Rynek mobilny juŜ dziś jest
największą platformą dystrybucyjną na Świecie. GSM Association szacuje, Ŝe 29 % ludzi na Ziemi
uŜywa telefonów komórkowych. JuŜ w 2006 Ipsos podawał, Ŝe około 28% uŜytkowników telefonów
komórkowych korzystało za ich pomocą z Internetu. Widać powstający wielki rynek, z wieloma
uŜytkownikami nie korzystającymi dotychczas z Sieci. W Japonii juŜ w ubiegłym roku ilość telefonów z
dostępem do Sieci przekroczyła ilość komputerów. Gdy w październiku 2006 ruszyła rejestracja
domen .mobi – przeznaczonych do umieszczania na nich stron w wersjach mobilnych w pierwszych 8
godzinach zarejestrowano 75 000 domen. Zainteresowanie Internetem mobilnym rośnie wraz z
ciągłym wzrostem ilości jego uŜytkowników.
Z technologicznego punktu widzenia Internet mobilny dziś to głównie serwisy WWW
przystosowane do oglądania na przeglądarkach w urządzeniach mobilnych.
Przystosowanie serwisu WWW do wersji mobilnej następuje w kilku obszarach.
·
Koszt – bardzo często uŜytkownicy mobilni są rozliczani za pobrane dane. NaleŜy
minimalizować koszty na jakie ich naraŜamy poprzez lekki layout serwisu.
·
Szybkość działania – dostęp mobilny odbywa się zazwyczaj wolniej niŜ na popularnych
łączach szerokopasmowych. NaleŜy zastosować techniki umoŜliwiające minimalizację
opóźnień.
·
Nawigacja – charakterystyka urządzeń mobilnych wymaga zupełnie innego zaprojektowania
user-experience. NaleŜy brać pod uwagę małe wymiary wyświetlacza, pracę w cięŜkich
warunkach, moŜliwość wystąpienia nawigacji z klawiatury lub ekranu dotykowego oraz wiele
innych czynników.
·
Poprawne działanie – urządzenia mobilne nie wykształciły jeszcze spójnego standardu
technologicznego. NaleŜy dopasowywać serwowane dane w zaleŜności od wykrytej
przeglądarki w urządzeniu. NaleŜy teŜ przeprowadzić testy serwisu w najpopularniejszych
urządzeniach.
·
Kontekst – potrzeby uŜytkowników mobilnych są diametralnie róŜne od potrzeb uŜytkowników
klasycznych. Konieczna jest analiza potrzeb dla ustalenia wartości kluczowych dla
uŜytkownika mobilnego.
Serwisy mobilne muszą ściśle odpowiadać potrzebom swoich uŜytkowników. Nie moŜemy mówić
zatem o przenoszeniu 1:1 serwisów tradycyjnych do wersji mobilnej. Nawet w rozwiązaniach
umoŜliwiających automatyczną konwersję (Volantis) wybierana jest ta treść, która odpowiada
potrzebom uŜytkowników kanału mobilnego.
NajwaŜniejsze zalety Internetu mobilnego
1. MoŜliwość dostępu do informacji wszędzie gdzie posiadamy z sobą telefon. Telefon jest teŜ
zawsze włączony.
2. Zasięg Internetu mobilnego juŜ teraz jest dwa razy większy niŜ zasięg Internetu klasycznego. Dziś
1/3 ludzi na Ziemi ma dostęp do Internetu mobilnego. Przed rokiem 2010 prawdopodobnie połowa
ludzi na Ziemi będzie mieć taki dostęp. (źródło: Informa Telecoms & Media, 2007)
3. UmoŜliwia zwiększenie funkcjonalności serwisów WWW poprzez moŜliwości związane z
nawigowaniem głosowym, zarządzaniem kontaktami, lokalizacją (zarówno poprzez GPS jak i
stacje bazowe i usługi operatorów).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin