KLUCZE DO DOBREJ KOMUNIKACJI.doc

(22 KB) Pobierz
KLUCZE DO DOBREJ KOMUNIKACJI

KLUCZE DO DOBREJ KOMUNIKACJI

 

 

I              ZASADY DOBREJ KOMUNIKACJI

1.     Zaczynaj zdania od „Ja lub mnie”

2.     Wyrażaj swoje uczucia, myśli o przeżycia jasno, szczerze, uczciwie

3.     Patrz rozmówcy w oczy

4.     Mów wyraźnie

5.     Zachowuj odpowiednią odległość od rozmówcy

6.     Zachowuj zgodność gestów i wyrazu twarzy ze słowami

 

II              UMIEJĘTNOŚĆ SŁUCHANIA JEST WAŻNIEJSZA W DOBREJ KOMUNIKACJI NIŻ UMIEJĘTNOŚĆ MÓWIENIA

 

CO POMAGA SŁUCHAĆ?                                          CO PRZESZKADZA SŁUCHAĆ?

- Skupienie tylko na rozmówcy                                          - Przedwczesne wnioski

-         Dobór miejsca i czasu rozmowę              - Niechętne nastawienie z góry

-         Wyeliminowanie zakłóceń                            - Ukryte zamiary

-         Pytania zaczynaj od:                                          - Przygotowywanie odpowiedzi

§        gdzie?                                             w czasie, gdy mówi druga osoba

§        co?

§        kto?

§        jak

§        ( NIE: dlaczego? czy?)

 

III DOBRE ZWROTY MAJĄ CHARAKTER:

-         Opisowy, nie oceniający lub osądzający

-         Konkretny, nie ogólnikowy

-         Taktowny i zyczliwy zarówno wobec mówcy, jak i słuchacza

-         Dotyczący konkretnych zachowań ( nie osoby)

-         Zrozumiały , nie zawiły

 

IV CELE ZWROTÓW:

 

-         Wyeliminowanie uprzedzeń

-         Pokazanie, że mówca został uważnie wysłuchany

-         Podzielenie się obserwacjami

-         Podzielenie się przeżyciami, jakie wywołało słuchanie

-         Zbliżenie przez wzajemną identyfikację

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin