grupowy trening.doc

(39 KB) Pobierz
Jerzy Mellibruda

Jerzy Mellibruda
GRUPOWY TRENING PSYCHOLOGICZNY

 

 

 

Podstawy Pomocy Psychologicznej

SWPS

Co to jest grupowy trening psychologiczny ?

                     trening jako metoda edukacji

          Inne podejście do uczenia się –badanie i eksperymentowanie

          Umiejętności ważniejsze od wiedzy

                     Trening jako metoda psychologiczna

          Zmiana osobista jako cel

          Doświadczenie osobiste

          Osobista komunikacja interpersonalna

          Pogłębianie samoświadomości

          Trening jako sytuacja społeczno-kulturowa

          Trening interpersonalny-popularna nazwa w Polsce

          Trening intrapersonalny,  T. asertywności, T.zadaniowy

 

 

 

 

 

 

GENEZA TRENINGU

                     Zagrożenia demokracji i obrona przed totalitaryzmem

                     Osobowość autorytarna                                                                     

       a) konwencjonalizm-posłuszeństwo wobec zewnętrznych reguł

       b) autorytarna uległość

       c) odrzucanie analizy psychologicznej i introspekcji

       d) zaabsorbowanie siłą i twardością-ostre podziały na silnych i słabych

       e) przesądy i stereotypy, myślenie sztywnymi kategoriami, potrzeba ładu i formalnej rutyny

        f) deprecjonowanie ludzi nie należących do włąsnej grupy

        g) gotowość do spostrzegania zagrażających sił w otoczeniu

        h) nadmierna koncentracja negatywna wokół spraw seksualnych

3.  Autokratyczne przywództwo

4.  Dogmatyczne myślenie w komunikacji społecznej

5.  Totalitarne formy współżycia i zarządzania

 

INTELEKTUALNE ŹRÓDŁA

                     FILOZOFIA PRAGMATYCZNA DEWEYA –filozofia edukacji, łączenie myślenia z działaniem, teorii z praktyką, demokracja jest nie tylko formą rządzenia ale określa specyficzny rodzaj kontaktów międzyludzkich, wspólnota celów i interesów uczestników i nauczyciela zwiększa efektywność uczenia

                     INTERPERSONALNA FILOZOFIA EGZYSTENCJALNA MARTINA BUBERA – istota człowieczeństwa ujawnia się w autentycznym spotkaniu człowieka z człowiekiem, dialog konstytuuje jedność, tendencja do „pokazywania się” tworzy bariery

                     KURT LEWIN –teoria pola, poznania jako eksperymentowanie (jeśli chcesz coś poznać, spróbuj to zmienić), łączenia badania, działania i ewaluacji –Centrum Badania Dynamiki Grupowej MIT

PREHISTORIA TRENINGU

                      SIERPIEŃ 1946 CONNECTICUT – letnie seminarium warsztatowe dla edukatorów – odkrycie roli informacji zwrotnych i współuczestnictwa w kształtowaniu procesu uczenia

                      LATO 1947 , BETHEL (MAINE) –ZMIANA FORMUŁY SZKOLEŃ – K.BENNE, L.BRADFORD, R.LIPPIT

                      NARODOWE LABORATORIA TRENINGOWE (NTL)

                      CARL ROGERS I GRUPY SPOTKANIOWE

                      PSYCHOLOGIA DYNAMICZNA – TAWISTOCK

                      ESALEN - PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA

                      WPŁYWY WSCHODNIE –KRISNAMURTI, ZEN, SUFFIZM

                      ODKRYCIE CIAŁA W PSYCHOEDUKACJI

                      PSYCHOLOGIA TRANSPERSONALNA

TEORIA I IDEOLOGIA

                     TRÓJFAZOWA TEORIA ZMIANY OSOBISTEJ

          Faza rozmrażania

          Faza indukcji zmian

          Faza zamrażania

                     METACELE I WARTOŚCI

         Badawcza postawa wobec życia

         Zwiększanie zdolności dokonywania wyborów

         Autentyczność i otwartość w kontaktach międzyludzkich

         Racjonalnie uzasadnione kontakty z autorytetami oparte na współzależności i współpracy

         Otwarte i racjonalne postępowanie w obliczu konfliktów

         Demokratyczne metody rozwiązywania problemów

ASPEKTY ZMIANY

ćwiczenie wzorów aktywności i umiejętności

doświadczanie i odblokowanie procesu rozwoju osobistego

TRENING INTERPERSONALNY

CELE TRENINGU-ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI

      a) spostrzegania i rozumienia innych ludzi

      b) komunikowania się

      c) rozwiązywania problemów i konfliktów

      d) udzielania i przyjmowania pomocy

      e) uczenia się na podstawie osobistych doświadczeń

ROLA DOŚWIADCZEŃ INTERPERSONALNYCH

KULTURA GRUPY TRENINGOWEJ

PRZEKAZYWANIE IN FORMACJI ZWROTNYCH

ĆWICZENIA USTRUKTURALIZOWANE

OPRACOWANIE POZNAWCZE

PRZEBIEG TRENINGU

OSOBA PROWADZĄCA

 

Wymiary zdrowia psychicznego

 

a)  konstruktywny stosunek do siebie

b)  zadawalający stan wewnętrznej integracji i energii

c) zdolność do urzeczywistniania pozytywnych możliwości i wartości osobistych

d) zdolność do osiągania autonomii i do konstruktywnych kontaktów z otoczeniem społecznym

e) adekwatność w spostrzeganiu rzeczywistości

f) zdolność do radzenia sobie z typowymi wymogami i stresem życia

Typowe zaburzenia i deficyty zdrowia psychicznego
 

a)              autodestrukcja i deprecjonowanie siebie

b)              cierpienie, wewnętrzne konflikty, brak energii i pozytywnej motywacji

c)              negatywna  lub  cyniczna wizja życia, 

d)              niezdolność do kierowania postępowaniem, chaos i destrukcyjność              w kontaktach z innymi

e)              irracjonalność i nieadekwatność procesów spostrzegania i myślenia

f)              bezradność i  załamanie morale

Wizje zdrowej osobowości

 

a)              odpowiedzialność              i zrównoważenie emocjonalne

      dojrzałość              i  mądrość

      Samorealizacja

      autentyczność i pełnia funkcjonowania

      ugruntowanie w teraźniejszości

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin