Bawimy się liczbami - scenariusz zabaw popołudniowych z udziałem rodziców
CELE OPERACYJNE:dzieci: -udoskonalą znajomość liczebników głównych oraz cyfr w zakresie 1-9,-zastosują prawidłowo pojęcia dotyczące schematu ciała i orientacji w przestrzeni,-udoskonalą poczucie rytmu,-zaprezentują swoje umiejętności rodzicom,-doświadczą radości z wykonanego zadaniaŚRODKI DYDAKTYCZNE: płyta CD z muzyką taneczną oraz relaksacyjną, kartoniki z cyframi 1-9, woreczki z grochem, arkusze papieru A3 , mazaki, gumka związana w koło o dł. ok.5 m, książka M. Bogdanowicz pt."Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki".1. „Powitanie liczb” – każdy uczestnik zabawy losuje kartonik z cyfrą od 1-9, Każda liczba przedstawia się w następujący sposób, np. jestem mniejsza niż 5 i większa niż 3, jaką jestem liczbą?2. Zabawa rytmiczno-ruchowa - "Odliczanie" - dzieci i rodzice chodzą w rytm muzyki, gdy prowadząca pokazuje kartonik z określoną cyfrą –np. 5, uczestnicy zabawy zatrzymują się, odliczają (początkowo głośno, potem w myślach) do pięciu i maszerują dalej.3. Zabawa „Krążące woreczki” -uczestnicy zabawy siedzą w kręgu. Nauczyciel rzuca jeden woreczek do wybranego dziecka i głośno nadaje mu numer „jeden”. Dziecko chwyta woreczek i rzuca go do kolejnej osoby, nadając jej numer „dwa”. Czynność wykonujemy, aż wszyscy będą mieli swój numer. Ostatnie dziecko kładzie woreczek obok siebie na podłodze. Do zabawy z czasem wprowadzamy dwa lub więcej woreczków. Można też zmienić tempo i kolejność rzucania i odliczania (od tyłu).4. „Opowiadanie z liczbami” – układanie opowiadania twórczego, w którym wystąpią liczby od 1 do 9, rysowanie mazakami schematycznych ilustracji do opowiadania.5. „Nad, pod, obok” –zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni- rodzice przyjmują pozycję klęku podpartego tworząc „mostek”, dzieci poruszają się nad, pod, obok, dookoła itp. mostku lub mostków; kolejnym etapem może być połączenie „mostków” w jeden długi tunel.6. Zabawa – „Ruchome koło” -uczestnicy kładą się na plecach i wyciągają ręce do góry; na sygnał prowadzącej obracają się przez prawe lub przez lewe ramię, a na koniec jednocześnie wstają.7. Zabawa ruchowa ze śpiewem –„Magiczna liczba 7”- uczestnicy zabawy w dużym kole tańczą do piosenki wymieniając kolejne liczby od 1 do 7:To jest 1 - tupią prawą nogąTo jest 2 -tupią lewą nogąTo jest 3 -klękają na prawe kolanoTo jest 4 -klękają na lewe kolanoTo jest 5 - opierają się na prawym łokciuTo jest 6 - opierają się na lewym łokciuTo jest 7 -kładą sie na podłodze.8. „Gumowe cyferki” –uczestnicy wiążą koło trzymając przed sobą w dłoniach gumkę; ich zadaniem jest ułożenie z gumki odpowiednich cyfr.9. „Sześć parasoli” -masażyk wg M. Bogdanowicz (najpierw rodzic masuje dziecko, później zmiana -w tle muzyka relaksacyjna).
ewajorek