Podstawa_programowa_mechanik_poj._sam._723_04.pdf

(89 KB) Pobierz
zawody_723_04
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA
W ZAWODZIE MECHANIK POJAZDÓW
SAMOCHODOWYCH
SYMBOL CYFROWY 723 [04]
I. ZAŁO ENIA PROGRAMOWO – ORGANIZACYJNE
KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
A. OPIS KWALIFIKACJI ABSOLWENTA
W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent powinien umie:
1) klasyfikowa pojazdy samochodowe według ich przeznaczenia i budowy,
2) interpretowa podstawowe zjawiska i prawa z zakresu mechaniki ruchu
i budowy pojazdów samochodowych, technologii mechanicznej oraz
elektrotechniki,
3) interpretowa procesy robocze oraz zuyciowo – starzeniowe zachodzce
w pojazdach samochodowych,
4) interpretowa zasady działania oraz zna budow i przeznaczenie maszyn
i urzdze wyposaenia elektrycznego samochodów,
5) czyta i interpretowa proste rysunki techniczne oraz schematy (w tym
instalacji elektrycznej),
6) posługiwa si instrukcjami uytkowania i obsługi samochodów, katalogami
czci samochodowych oraz dokumentacj technologiczn montau
i naprawy,
7) sporzdza szkice prostych czci maszyn,
8) wykonywa podstawowe operacje obróbki rcznej i mechanicznej,
9) wykonywa operacje montau i demontau zespołów i pojazdów,
10) stosowa w montau pojazdów samochodowych podstawowe metody
łczenia materiałów i elementów,
11) posługiwa si narzdziami i oprzyrzdowaniem (uniwersalnym
i specjalistycznym) do montau i naprawy samochodów,
12) mierzy podstawowe wielkoci fizyczne i geometryczne oraz interpretowa
wyniki pomiarów,
13) stosowa wymienno zespołów i czci (z uwzgldnieniem grup
wymiarowych),
14) rozpoznawa podstawowe materiały eksploatacyjne i charakteryzowa ich
własnoci,
1
15) ocenia stan techniczny pojazdów i zespołów z wykorzystaniem metod
diagnostyki samochodowej (w tym diagnozowania wspomaganego
komputerem),
16) wywaa statycznie i dynamicznie wirujce czci maszyn,
17) stosowa w procesie naprawy podstawowe metody regeneracji czci,
18) obsługiwa typowe urzdzenia diagnostyczne i obsługowo – naprawcze,
19) wykonywa próby kontrolne zespołów i pojazdów po naprawie,
20) posługiwa si dokumentacj eksploatacyjn samochodu,
21) interpretowa akty prawne dotyczce eksploatacji technicznej samochodów,
22) wykorzystywa technik komputerow w praktyce warsztatowej,
23) kierowa pojazdami samochodowymi w zakresie kategorii B,
24) kalkulowa koszty typowych usług motoryzacyjnych,
25) ocenia jako wykonywanej pracy,
26) organizowa i utrzymywa w naleytym porzdku swoje miejsce pracy,
27) stosowa zasady bezpieczestwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoarowej
oraz ochrony rodowiska,
28) prezentowa swoje kwalifikacje podczas poszukiwania pracy.
B. SPECYFICZNE WYMAGANIA KSZTAŁCENIA
W ZAWODZIE
1. Wymagania psychofizyczne właciwe dla zawodu:
1) zainteresowania techniczne,
2) koordynacja zmysłowo – ruchowa,
3) wyobrania przestrzenna,
4) podzielno uwagi,
5) szybka orientacja i spostrzegawczo,
6) koncentracja uwagi,
7) odporno na warunki rodowiska pracy.
2. Na uzyskanie kwalifikacji zawodowych mechanika pojazdów samochodowych
składa si z jednej strony umiejtno wykorzystania wiedzy ogólnotechnicznej
umoliwiajcej zrozumienie budowy i zasad działania pojazdów oraz procesów
technologicznych ich wytwarzania, obsługiwania i naprawiania, z drugiej za
2
strony - znajomo warunków i sposobów eksploatacji pojazdów. W procesie
produkcji mechanik pojazdów samochodowych uczestniczy we wszystkich
etapach procesu technologicznego, w których znajomo budowy i eksploatacji
pojazdów decyduje o poprawnoci wykonania danych operacji. Nale do nich
przede wszystkim operacje monterskie oraz czynnoci kontrolno – odbiorcze.
W procesie wytwórczym samochodów stosuje si take róne specjalne
technologie, gdzie wymagane s kwalifikacje bdce domen mechaników,
specjalizujcych si w poszczególnych rodzajach obróbki, a nie mechanika
pojazdów samochodowych.
W procesie eksploatacji samochodów kwalifikacje mechanika pojazdów
samochodowych s niezbdne na rónych szczeblach słuby technicznej. Zakres
zada zawodowych bdzie jednak odmienny w duych gospodarstwach
samochodowych i w małych zakładach obsługowo - naprawczych, co wynika
z moliwoci i potrzeby specjalizowania si w poszczególnych pracach. Wspóln
cech tych zada bdzie znajomo teoretyczna oraz praktyczna budowy
i eksploatacji pojazdów samochodowych.
3. Realizacja wyej wymienionych zada zawodowych jest uwarunkowana nabyciem
w procesie kształcenia odpowiednich umiejtnoci intelektualnych i praktycznych.
Wymaga to właciwego doboru metod i form realizacyjnych pracy z uczniem
w procesie dydaktyczno - wychowawczym.
Podstawow form realizacyjn procesu dydaktycznego we wszystkich typach szkół
s lekcje prowadzone w specjalistycznych pracowniach dydaktycznych oraz zajcia
praktyczne w odpowiednio wyposaonym zapleczu warsztatowym.
W szkole kształccej mechaników pojazdów samochodowych powinny by
wydzielone nastpujce pracownie:
1) rysunku technicznego,
2) informatyczna,
3) technologii mechanicznej,
4) elektrotechniki i urzdze elektrycznych samochodów,
5) pomiarów warsztatowych,
6) budowy i eksploatacji samochodów.
3
Wyposaenie poszczególnych pracowni musi odpowiada współczesnym wymogom
techniki. Modele i eksponaty z zakresu techniki motoryzacyjnej powinny by zgodne
z aktualnymi rozwizaniami konstrukcyjnymi w budowie samochodów.
Szkolne zaplecze warsztatowe powinno umoliwia realizacj zaj praktycznych
w zakresie podstawowych operacji obróbki rcznej i maszynowej oraz w zakresie
bada kontrolnych, obsługi technicznej oraz napraw biecych pojazdów
samochodowych i ich zespołów. Wane jest, aby wyposaenie warsztatów szkolnych
przewyszało przecitny poziom wyposaenia typowych stanowisk pracy w zapleczu
technicznym motoryzacji. Natomiast ich organizacja powinna by zbliona do
typowego układu technologiczno – organizacyjnego w stacjach obsługi i zakładach
naprawczych samochodów.
4. Podstawa programowa kształcenia w zawodzie zawiera obligatoryjny zbiór treci
kształcenia (działów programowych) w postaci trzech wyodrbnionych bloków
programowych:
1) techniczne podstawy zawodu,
2) budowa i eksploatacja pojazdów samochodowych,
3) przedsibiorczo, organizacja i bezpieczestwo pracy.
5. Rozwój w budowie pojazdów samochodowych wyraa si cigłym wprowadzaniem
do eksploatacji nowych modeli, typów i odmian pojazdów.
Mechanik pojazdów samochodowych, korzystajc z odpowiedniej dokumentacji,
musi umie wykorzysta nabyte ogólne umiejtnoci w obsłudze i naprawie
kadego samochodu. W przypadku samochodów produkcji zagranicznej
korzystanie z dokumentacji (zwłaszcza obsługowo – naprawczej) oraz urzdze
specjalnych dostarczanych przez producenta, wymaga umiejtnoci posługiwania
si podstawowym słownictwem z zakresu techniki motoryzacyjnej w jzyku
obcym. T umiejtno naley traktowa na równi z innymi umiejtnociami
zawodowymi.
We współczesnych samochodach coraz wiksza liczba zespołów nie wymaga
okresowych zabiegów obsługowych a ich naprawa polega na wymianie na nowe.
Zrozumienie zasad działania i budowy tych zespołów nie jest konieczne do
poprawnego wykonania zada zawodowych.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin