Moje emocje program biblioterap. 1-3.doc

(80 KB) Pobierz
Temat: Oswajanie i pokonywanie lęku

 

„MOJE EMOCJE”

 

Program zajęć z biblioterapii

przeznaczony dla dzieci klas I-III szkoły podstawowej

 

 

 

Treść programu.

 

Prezentowany przeze mnie program ma pomóc dziecku w zrozumieniu jego własnych emocji i emocji innych. Ma wspierać je w rozwoju i kształtowaniu osobowości. Obejmuje on 9 tematów zajęć przeznaczonych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (klasy I-III szkoły podstawowej). Realizacja jednego tematu zajmuje około 60 minut. Zajęcia można prowadzić zarówno grupowo, jak i indywidualnie. Powinny odbywać się w świetlicy lub sali lekcyjnej. Zalecane jest tworzenie kręgu sprzyjające rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć. Program był realizowany przez 9 miesięcy, to jest, od października 2006 r. do czerwca 2007 r.

Wybrane przeze mnie tematy zajęć:

1.      Lęk.

2.      Smutek.

3.      Radość.

4.      Nienawiść.

5.      Przyjaźń.

6.      Samotność- wrażliwość.

7.      Zazdrość.

8.      Nieśmiałość.

9.      Tolerancja.

 


Cele programu:

·         wyciszenie uczestników zajęć,

·         wywołanie chęci działania i podjęcie działania,

·         współdziałanie z innymi uczestnikami grupy,

·         przekazywanie dziecku wartości i norm postępowania,

·         wspieranie dziecka w rozwoju i kształtowaniu jego osobowości,

·         pomoc dziecku w zrozumieniu jego własnych emocji,

·         wskazywanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć,

·         pomoc dziecku w zrozumieniu potrzeb i emocji innych, uczucie empatii,

·         uświadomienie dziecku, że oprócz praw ma również obowiązki.

·         pozytywne wpływanie na stany emocjonalne, poprzez dostarczanie lektur i rozmowy o nich

·         stymulowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i postępowaniu uczestników zajęć,

·         odkrycie w literaturze wartości dotychczas niedostrzeganych,

·         rozwijanie zainteresowań czytelniczych,

·         rozwijanie mowy,

·         rozwijanie wyobraźni i fantazji,

·         ćwiczenie pamięci

·         poszerzanie wiedzy ogólnej.                                                                                                                                                               
 

Metody pracy.                                                                                                                                      Realizację proponowanych zajęć umożliwią następujące metody:                                                                - praca z tekstem;                                                                                                                                         - głośne czytanie, słuchanie, dyskusja na temat głównych wątków, relacji między bohaterami,             - - techniki plastyczne (rysunek omówiony i wyeksponowany),                                                                       - gry i zabawy ruchowe (propozycje można znaleźć w książce autorstwa Klausa W. Vopela pt. „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”. Cz 1-4. Kielce, 1999),

Do zajęć proponuję wykorzystać następujące utwory:

·         D. Wawiłow: O Rupakach.

·         J. R. R. Tolkiena : Władca pierścieni - Pieśń elfów

·         W. Chotomska: Parasole od łez

·         J. Kulmowa: List do Andersena 

·         D. Wawiłow: Wędrówka.

·         J. Papuzińska: Smutna Baba Jaga.

·         A.Niedźwiedź, N. Usenko: Bajka o uśmiechach

·         Małgorzaty Musierowicz: Co mam.

·         M. Molicka: Bajki terapeutyczne. (Mały pajączek)

·         E. Janikowska: Wszyscy kochamy nasze mamy.

·         A.Fredro: Paweł i Gaweł

·         J. Tuwim: Murzynek Bambo.

·         J. Andrychowska – Biegacz: Eskimos jedzie.

     Osiągnięcia uczniów

 

Jeżeli proces biblioterapeutyczny w szkole, będzie przebiegał prawidłowo, to uczeń:

·         nabędzie przekonania, że w książkach można znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących pytań natury egzystencjonalnej; można uzyskać wzorce osobowe, materiał do refleksji nad samym sobą i nad tym co się czyni,

·         dokona doboru lektur zgodnie z własnymi potrzebami psychicznymi,

·         będzie miał odwagę prosić o pomoc w sytuacjach dla siebie trudnych (bibliotekarza, pedagoga szkolnego, wychowawcę),

·         wyrobi sobie nawyk obcowania z wytworami kultury i czerpania z nich radości i inspiracji do własnego rozwoju,

·         wzmocni normy moralne jako podstawy właściwego funkcjonowania w społeczeństwie,

·         umocni w sobie przekonanie - ja też mogę, ja tez potrafię, moja praca jest potrzebna, jestem kimś ważnym,

·         ugruntowuje wiarę w to, że w szkole są osoby, które mogą pomóc w rozwiązywaniu jego trudnych osobistych problemów,

·         nabędzie umiejętności czerpania radości ze zdobywania nowej wiedzy i dzielenia się nią z innymi

EWALUACJA          

 

Ewaluacja to ciągłe monitorowanie przebiegu zaplanowanych działań. Będzie ona odbywać się poprzez:

-prowadzenie rozmów z uczniami,

-wnikliwą obserwację uczniów, 

-rozmowę z nauczycielami- wychowawcami świetlicy.

 

opracowała:                           mgr Mirosława Sobkowiak

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin