„MOJE EMOCJE”
Program zajęć z biblioterapii
przeznaczony dla dzieci klas I-III szkoły podstawowej
Treść programu.
Prezentowany przeze mnie program ma pomóc dziecku w zrozumieniu jego własnych emocji i emocji innych. Ma wspierać je w rozwoju i kształtowaniu osobowości. Obejmuje on 9 tematów zajęć przeznaczonych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym (klasy I-III szkoły podstawowej). Realizacja jednego tematu zajmuje około 60 minut. Zajęcia można prowadzić zarówno grupowo, jak i indywidualnie. Powinny odbywać się w świetlicy lub sali lekcyjnej. Zalecane jest tworzenie kręgu sprzyjające rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć. Program był realizowany przez 9 miesięcy, to jest, od października 2006 r. do czerwca 2007 r.
Wybrane przeze mnie tematy zajęć:
1. Lęk.
2. Smutek.
3. Radość.
4. Nienawiść.
5. Przyjaźń.
6. Samotność- wrażliwość.
7. Zazdrość.
8. Nieśmiałość.
9. Tolerancja.
Cele programu:
· wyciszenie uczestników zajęć,
· wywołanie chęci działania i podjęcie działania,
· współdziałanie z innymi uczestnikami grupy,
· przekazywanie dziecku wartości i norm postępowania,
· wspieranie dziecka w rozwoju i kształtowaniu jego osobowości,
· pomoc dziecku w zrozumieniu jego własnych emocji,
· wskazywanie skutecznych sposobów łagodzenia napięć,
· pomoc dziecku w zrozumieniu potrzeb i emocji innych, uczucie empatii,
· uświadomienie dziecku, że oprócz praw ma również obowiązki.
· pozytywne wpływanie na stany emocjonalne, poprzez dostarczanie lektur i rozmowy o nich
· stymulowanie pozytywnych zmian w zachowaniu i postępowaniu uczestników zajęć,
· odkrycie w literaturze wartości dotychczas niedostrzeganych,
· rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
· rozwijanie mowy,
· rozwijanie wyobraźni i fantazji,
· ćwiczenie pamięci
· poszerzanie wiedzy ogólnej.
Metody pracy. Realizację proponowanych zajęć umożliwią następujące metody: - praca z tekstem; - głośne czytanie, słuchanie, dyskusja na temat głównych wątków, relacji między bohaterami, - - techniki plastyczne (rysunek omówiony i wyeksponowany), - gry i zabawy ruchowe (propozycje można znaleźć w książce autorstwa Klausa W. Vopela pt. „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży”. Cz 1-4. Kielce, 1999),
Do zajęć proponuję wykorzystać następujące utwory:
· D. Wawiłow: O Rupakach.
· J. R. R. Tolkiena : Władca pierścieni - Pieśń elfów
· W. Chotomska: Parasole od łez
· J. Kulmowa: List do Andersena
· D. Wawiłow: Wędrówka.
· J. Papuzińska: Smutna Baba Jaga.
· A.Niedźwiedź, N. Usenko: Bajka o uśmiechach
· Małgorzaty Musierowicz: Co mam.
· M. Molicka: Bajki terapeutyczne. (Mały pajączek)
· J. Tuwim: Murzynek Bambo.
· J. Andrychowska – Biegacz: Eskimos jedzie.
Osiągnięcia uczniów
Jeżeli proces biblioterapeutyczny w szkole, będzie przebiegał prawidłowo, to uczeń:
· nabędzie przekonania, że w książkach można znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących pytań natury egzystencjonalnej; można uzyskać wzorce osobowe, materiał do refleksji nad samym sobą i nad tym co się czyni,
· dokona doboru lektur zgodnie z własnymi potrzebami psychicznymi,
· będzie miał odwagę prosić o pomoc w sytuacjach dla siebie trudnych (bibliotekarza, pedagoga szkolnego, wychowawcę),
· wyrobi sobie nawyk obcowania z wytworami kultury i czerpania z nich radości i inspiracji do własnego rozwoju,
· wzmocni normy moralne jako podstawy właściwego funkcjonowania w społeczeństwie,
· umocni w sobie przekonanie - ja też mogę, ja tez potrafię, moja praca jest potrzebna, jestem kimś ważnym,
· ugruntowuje wiarę w to, że w szkole są osoby, które mogą pomóc w rozwiązywaniu jego trudnych osobistych problemów,
· nabędzie umiejętności czerpania radości ze zdobywania nowej wiedzy i dzielenia się nią z innymi
EWALUACJA
Ewaluacja to ciągłe monitorowanie przebiegu zaplanowanych działań. Będzie ona odbywać się poprzez:
-prowadzenie rozmów z uczniami,
-wnikliwą obserwację uczniów,
-rozmowę z nauczycielami- wychowawcami świetlicy.
opracowała: mgr Mirosława Sobkowiak
aster10