Książka moim cprzyjacielem program zajęć czyt.docx

(45 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM

PROGRAM ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH

 

 

 

C:\Documents and Settings\Teresa\Pulpit\Teresa\2666.3.jpg

 

 

 

                                                                                                            Opracowała:

 

WOJTAS TERESA

 

                                                                                                                    

 

                                                                                                                       "Nikt nie rodzi się czytelnikiem,

czytelnika trzeba wychować”...

 

WSTĘP

 

 

 

       Mądre książki są nośnikami ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Kontakt z książką wzbogaca słownictwo dziecka, jego wyobraźnię; książki rozszerzają świat ich uczuć i myśli. Czytając ciekawą książkę, dziecko przeżywa losy bohaterów, a przy okazji uczy się doceniać postępowanie przedstawionych postaci, odróżniać to, co jest dobre od tego, co złe.

      Niestety, w chwili obecnej książka stała się zaledwie jednym z wielu środków umożliwiających człowiekowi kontakt z kulturą; pojawiło się wiele innych możliwości przekazywania informacji, a piękna i naprawdę wartościowa literatura dziecięca coraz częściej ginie w zalewie filmów i gier komputerowych. Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu, a rodzice często po prostu nie kontrolują, co i jak długo oglądają ich dzieci.

       Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa. Głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości.

         Proces wdrażania czytelnika, kształtowanie nawyku obcowania z książką powinien rozpoczynać się od najmłodszych lat. Człowiek nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować. Trzeba obudzić w dziecku zapał do książek, sprawić by czytanie stało się jego potrzebą i pasją. Należy uświadamiać dzieciom, że książka jest zawsze modna. To dzięki książce możemy miło spędzić czas wolny. Książka nigdy nas nie zawiedzie- jest naszym najlepszym przyjacielem.

 

CHARAKTERYSYKA PROGRAMU

     Program „Książka moim przyjacielem” obejmuje uczniów klas I-III, którzy są uczniami  Zespołu Szkół w Istebnej przebywającymi na leczeniu w Wojewódzkim Centrum Pediatrii „Kubalonka”. Program będzie realizowany w ramach lekcji bibliotecznych i pozalekcyjnych zajęć  wychowawczych od września do czerwca w roku szkolnym 2009/2010. Na realizację programu przeznaczę 2 godziny tygodniowo.

      Aby zachęcić dzieci do aktywnego czytelnictwa włączyłam się do ogólnopolskiej kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”.  Istotnym elementem działań w ramach programu będzie włączenie nauczycieli, wychowawców , starszych kolegów i koleżanki do głośnego czytania w szkole i na oddziale leczniczym.

   Do realizacji założonych celów programu zaplanowałam wykorzystać lekturę proponowaną przez kampanię „Cała Polska czyta dzieciom” oraz wybrane utwory następujących autorów:

J. Brzechwy, J. Tuwima, E. Szelburg – Zarembiny, H. Ch. Andersena, Ch. Perraulta, D. Wawiłow, D. Gellner, J. Porazińskiej

   Program ma być przede wszystkim zachętą, by dzieci chętniej i częściej sięgały po książki. Stwarza on też możliwość samodzielnego i świadomego korzystania z książki jako dobrego źródła informacji. Mam nadzieję, że po realizacji programu „Książka moim przyjacielem” książka  stanie się wiernym przyjacielem dziecka.

       Dla większości dzieci choroba przewlekła jest przeszkodą udaremniającą realizację planów

 

osobistych. Każdy pobyt w szpitalu jest dla dziecka trudnym, wręcz traumatycznym przeżyciem.

 

Dziecko wyłączone z życia rodzinnego, układów rówieśniczych i szkolnych wymaga szczególnego

 

wsparcia, ma specyficzne potrzeby i oczekuje fachowej pomocy nie tylko medycznej.

 

     Czytanie pozwala rozwijać wyobraźnię, zainteresowania i uzdolnienia budzić ciekawość otaczającym nas światem, poszerzać wiedzę. Książka pomaga kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne, mądrze wykorzystana, może stać się narzędziem bardzo pomocnym w rozwiązywaniu dziecięcych problemów.

      Program ten ma na celu redukowanie lęku, agresji i zaburzeń emocjonalnych, które nasilają się w związku z pobytem dziecka w szpitalu. Kolejnym jego celem jest wzbogacenie wiedzy dziecka, nauczenie go nowych słów, zachęcenie do czytania, a w ten sposób stawianie na rozwój intelektualny w zgodzie z rozwojem emocjonalnym.

 

CEL OGÓLNY :

Zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE :

 

·         Rozwijanie zainteresowań książką,

·         Doskonalenie techniki czytania

·         Rozwijanie wyobraźni twórczej, plastycznej, teatralnej,

·         Poszerzanie zasobu słownictwa,

·         Rozwijanie umiejętności uważnego i krytycznego słuchania,

·         Zachęcenie rodziców do codziennego czytania własnym dzieciom i sugerowanie ograniczenia korzystania z telewizji i komputera.

·         Zapoznanie z autorami literatury dziecięcej

·         Kształtowanie umiejętności rozpoznawania gatunków literatury dziecięcej(bajka, opowiadanie, wiersz)

·         Wdrażanie do poszanowania książek

·         Kształtowanie umiejętności ilustrowania tekstu

·         Nabywanie zdolności inscenizowania utworów literackich

·         Wyrabianie postawy świadomego i pożytecznego spędzania wolnego czasu

 

TREŚCI PROGRAMU:

 

1. Głośne czytanie jako forma przekazu literatury dziecięcej.

 

2. Zbiorowe i indywidualne czytanie ulubionych fragmentów utworów literackich.

 

3. Prowadzenie rozmów na temat czytanych tekstów literackich.

 

4. Korzystanie z czytelni i biblioteki szkolnej.

 

5. Rozróżnianie gatunków literackich: bajek, wierszy, opowiadań.

 

6. Zapoznanie z historią i budową książki.

 

7. Wygłaszanie z pamięci wierszy i fragmentów prozy.

 

8. Inscenizowanie tekstów lub ich fragmentów.

 

9.Prezentowanie lektury w różnych formach.

 

10. Wyrażanie przeżyć w formie plastycznej inspirowanych treścią utworów literackich.

 

11. Wypowiadanie się na temat ilustracji i tekstów.

 

 

 

TREŚCI EDUKACYJNE i SPOSOBY ICH REALIZACJI:

 

 

1.     Zapoznanie dzieci z  najbardziej znanymi  autorami literatury dziecięcej

 

·         przytoczenie  ciekawostek z życia i twórczości wybranych autorów

 

·         wyszukiwanie informacji o autorach książek

 

·         wykonanie gazetek o ulubionych autorach dla dzieci

 

·         słuchanie głośno czytanych fragmentów bajek i baśni dla dzieci,

 

·         wykonywanie ilustracji do przeczytanych utworów literatury dziecięcej,

 

·         konkursy  czytelnicze : „Brzechwa i Tuwim Dzieciom”, ” Czy znasz baśnie Andersena ?,

 

”Czy znasz lektury szkolne ?”

 

·         konkursy plastyczne: „Mój ulubiony bohater bajkowy”, „Najciekawsza ilustracja do wybranej

 

        książki dla dzieci”

 

·         rozpoznawanie bohaterów literackich na podstawie zagadek, rebusów,

 

fragmentów wierszy, opowiadań, skojarzeń

 

·         pisanie listów do bohatera, autora książki

 

·         wykonanie plakatu ”Czytaj książki”

 

 

 

    2. Książka dla dzieci źródłem pomysłów do zabaw w teatr

 

·         prezentowanie utworów dziecięcych w formie słownej ,plastycznej, muzycznej , ruchowej

 

·         inscenizowanie utworów przy użyciu rekwizytów

 

·         konkursy  „Pięknie recytuję wiersze J. Brzechwy i Tuwima”

 

·         konkursy ładnego czytania wybranych fragmentów książki

 

 

 

2.     Dzieci autorami książek

 

·         zawody związane powstaniem książki (autor, ilustrator, drukarz, introligator)

 

·         pisanie swobodnych tekstów do własnej książeczki

 

·         wykonywanie ilustracji

 

·         wystawa prac dzieci w bibliotece

 

 

 

3.     Książka źródłem informacji

 

·         historia książki i pisma

 

·         budowa książki dla dzieci

 

·         korzystanie z encyklopedii, słowników, leksykonów, atlasów

 

·         reklama ulubionej książki- „Tę książkę warto przeczytać”

 

·         obchody Międzynarodowego Dnia Książki (spotkanie w bibliotece , rozmowy na temat roli

 

książki w życiu człowieka)

 

 

 

4.     Biblioteka- miejscem rozwijania zainteresowań czytelniczych

 

·         wizyty w bibliotece

 

·         zapoznanie z księgozbiorem, korzystanie z niego

 

·         udział w zajęciach bibliotecznych

 

METODY:

·       praca z tekstem

·       pogadanka z elementami dyskusji

·       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin