Edukacyjne wspieranie rozwoju ucznia.pdf

(78 KB) Pobierz
untitled
TEORETYCZNE PODSTAWY EDUKACJI
Edukacyjne wspieranie
rozwoju ucznia
Mianem edukacyjnego wspierania określamy
interakcyjne kompetencje nauczyciela, umożliwiające
mu trafne pomaganie uczniowi w osiąganiu jego
indywidualnych potrzeb rozwojowych. Potrzeby te
mogą być natury intelektualnej, psychomotorycznej,
emocjonalnej, społecznej, moralnej bądź innej.
n Władysław Puślecki
rodzaje edukacyjnego wspie-
rania rozwoju ucznia – ste-
rujące i oferujące. Idea wszechstronnego
rozwoju dziecka (ucznia) wymaga wyważo-
nego wspierania edukacyjnego zarówno ste-
rującego, które wyrasta z zasad racjonalno-
ści adaptacyjnej, jak i oferującego, typo-
wego dla racjonalności emancypacyjnej.
Trzeba jednak zhumanizować rozum instru-
mentalny i ograniczyć bezradność dzieci
(uczniów) wobec problemów przerastają-
cych ich możliwości oraz przyznać im taki
zakres obowiązków i swobody, jaki są w sta-
nie udźwigać. W niniejszym artykule przed-
stawię rodzaje i strategie oraz metodyczne
przesłanki edukacyjnego wspierania rozwo-
ju uczniów.
Rodzaje i strategie edukacyjnego
wspierania rozwoju ucznia
Racjonalność adaptacyjna legitymizuje
sterujące, natomiast emancypacyjna oferu-
jące wspieranie rozwoju ucznia. Są to dwa
główne i diametralnie odmienne rodzaje te-
go typu wspierania (schemat 1).
RODZAJE WSPIERANIA ROZWOJU UCZNIA
WSPIERANIE STERUJĄCE
(podejście intrumentalno-zobowiązujące,
konwencjonalne)
WSPIERANIE OFERUJĄCE
(podejście dialogowe nieinwazyjne,
swobodny wybór ofert,
postkonwencjonalne)
Schemat 1
6
Życie Szkoły
W yróżnia się dwa podstawowe
61655481.006.png
 
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje
edukacyjnego wspierania rozwoju
ucznia – sterujące i oferujące.
Idea wszechstronnego rozwoju
wymaga wyważonego wspierania
edukacyjnego zarówno sterującego,
jak i oferującego, typowego dla
racjonalności emancypacyjnej.
antydydaktyką z domieszką antypedagogi-
ki, bowiem przeciwstawia się nie tylko na-
uczaniu podającemu, ale i wszelkim for-
mom sterowania nauką i wychowaniem
ucznia według określonych wzorów. Oferu-
jące wspieranie rozwoju ucznia stanowi
zwartą koncepcję pedagogiczną, która za-
kłada nowe podejście do rozwoju osobowe-
go jednostki ludzkiej. A owo podejście na-
kazuje nauczycielowi liczyć się z tym, że
każdy człowiek, w tym także i uczeń, żyje we
własnym świecie i ma prawo tworzenia wła-
snego świata na swój sposób i nikt nie jest
powołany do tego, by go w tym wyręczać lub
ograniczać 3 .
W procesie sterującego wspierania roz-
woju ucznia kierowniczą rolę pełni nauczy-
ciel. Jest to pomoc udzielana oficjalnie
i w majestacie prawa. Obejmuje wszelkie ro-
dzaje doraźnej bądź systematycznej pomocy
edukacyjnej udzielanej uczniowi mającemu
określone problemy utrudniające jego roz-
wój umysłowy, psychomotoryczny, emocjo-
nalny, społeczny, moralny, aksjologiczny,
komunikacyjny czy duchowy. Zamiennie
wspieranie sterujące rozwoju ucznia moż-
na nazwać wspomaganiem rozwoju lub jego
stymulowaniem.
Ponieważ proces wspomagania rozwoju jest
działaniem konwencjonalnym, stąd wyróżnia
się w nim odpowiednie procedury, modele,
środki i metody. W literaturze przedmiotu
znanych jest wiele modeli edukacyjnego wspo-
magania rozwoju. Mówi się, między innymi
– o modelu metodycznym, kompensacyjnym,
oświatowym, moralnym 1 czy o modelu stymu-
lowania i wspierania rozwoju 2 .
Wspieranie sterujące wymaga od ucznia
bezwzględnego podporządkowania się jego
rygorom. W wielu przypadkach jest jedyną
receptą na likwidację bądź znaczne osłabie-
nie problemów, z jakimi boryka się uczeń.
Zgoła odrębnymi właściwościami cha-
rakteryzuje się oferujące wspieranie rozwo-
ju ucznia. Opiera się ono na racjonalności
emancypacyjnej. Właściwie jest ono swoistą
Wspieranie sterujące wymaga od ucznia
bezwzględnego podporządkowania się
jego rygorom. W wielu przypadkach
jest jedyną receptą na likwidację bądź
znaczne osłabienie problemów,
z jakimi boryka się uczeń.
Przejrzystą wykładnię interesującego nas
rodzaju wspierania rozwoju opracował
R. Kwaśnica. Według Kwaśnicy istota tego
typu wspierania polega „na komunikowaniu
osobie doświadczającej pomocy swojego
punktu widzenia. Pomoc tego rodzaju moż-
na zatem sprowadzać do mnożenia alterna-
tywy, wymiany punktów widzenia, zaświad-
czania o istnieniu innych możliwości, czy
wreszcie można ją traktować jako swoistą
postać dialogu, w którym pomagającemu
idzie o wypowiedzenie swego zdania po to,
aby mogło ono być odczytane jako oferta
jednego z możliwych sposobów rozwiązania
sytuacji, w jakiej znajduje się osoba do-
świadczająca pomocy” 4 .
1 Z.B. Gaś, Doskonalący się nauczyciel , Lublin 2001, Wyd. UMCS, s. 13 i dalsze.
2 A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju , Warszawa 2000, s. 90 i dalsze.
3 R. Kwaśnica, O pomaganiu nauczycielowi – alternatywa komunikacyjna , Wrocław 1994, Wrocławska
Oficyna Nauczycielska, s. 13-14.
4 R. Kwaśnica, O pomaganiu nauczycielowi – alternatywa komunikacyjna , Wrocław 1994, Wrocławska
Oficyna Nauczycielska, s. 16.
10/2006
7
61655481.007.png 61655481.008.png 61655481.001.png 61655481.002.png
Cytowany autor uważa, iż odpowiedniej-
szymi nazwami dla tej formy pomocy mogły-
by być takie określenia, jak: pomaganie po-
przez komunikację , wymianę punktów
widzenia albo pomaganie przez dialog . Z te-
go też względu, jak to się wydaje niektórym,
oferującego wspierania rozwoju ucznia ab-
solutnie i pod żadnym względem nie moż-
na kojarzyć z pedagogika specjalną. Jest to
pedagogika dla jednostek wolnych od przy-
musu i przemocy, autonomicznych, krytycz-
nych, samorealizujących się, kreatywnych,
odpowiedzialnych i pełnomocnych. Jednym
słowem takich, które potrafią krytycznie wy-
bierać z wielorakich ofert, których samo-
urzeczywistnianie sprzyja rozwojowi w okre-
ślonym zakresie.
trafnego pomysłu działania, prawidłowej je-
go realizacji, włożonego weń wysiłku, kon-
sekwencji postępowania i uzyskanych efek-
tów, z drugiej zaś w wizji alternatywnych
rozwiązań mających na celu przekraczanie
stanów zastanych w określonej dziedzinie
rozwoju ucznia.
Nauczycielskie oddziaływania mają tutaj
pośredni wpływ na ucznia i polegają głównie
na organizowaniu okazji edukacyjnych
sprzyjających rozwojowi. To trochę przypo-
mina postulat Montaigne’a głoszony cztery
wieki temu: „Nauczyciel powinien dziecku
dostarczyć kwiatów, z których by miód wysy-
sało, ale nie powinien dla niego tego miodu
robić” 5 .
Oferujące wspieranie rozwoju wymaga ze
strony ucznia niezbędnej dojrzałości w ko-
rzystaniu z tej sposobności. Jej braki mogą
zniweczyć tego typu pomoc edukacyjną i za-
trzymać rozwój na poziomie zadatków.
W takich przypadkach powstaje zastój
w procesie rozwojowym, którego usunięcie
lub osłabienie wymaga zastosowania wspie-
rania sterującego, a więc wspomagania
edukacyjnego.
We wspieraniu oferującym można wyróż-
nić trzy jego strategie realizacyjne, a miano-
wicie: wspieranie laudacyjno-motywacyjne,
semisterujące i multioferujące.
Oferujące wspieranie rozwoju wymaga
ze strony ucznia niezbędnej dojrzałości
w korzystaniu z tej sposobności.
Jej braki mogą zniweczyć tego typu
pomoc edukacyjną i zatrzymać rozwój
na poziomie zadatków. W takich
przypadkach powstaje zastój w procesie
rozwojowym, którego usunięcie lub
osłabienie wymaga zastosowania
wspierania sterującego, a więc
wspomagania edukacyjnego.
Główny cel oferującego wspierania edu-
kacyjnego to niedyrektywne pomaganie
uczniowi w samorealizacji własnego rozwo-
ju. Niewiele ma to wspólnego z pomaga-
niem uczniom z niepowodzeniami szkolny-
mi. Raczej jest swoistą edukacją, uprawianą
przez uczniów samorealizujących się
w szkolnym procesie dydaktyczno-wycho-
wawczym w samodzielnym dochodze-
niu do wiedzy oraz podmiotowym rozwoju
w innych dziedzinach.
Oferujące wspieranie rozwoju ucznia
przejawiać się może, z jednej strony
– w szczerym uznaniu przez nauczyciela
Wspieranie laudacyjno-motywacyjne
(łac. laudo = chwalić)
Podmiotowym mechanizmem wspiera-
nia rozwoju ucznia są jego potrzeby wyż-
szego rzędu , głównie potrzeba uznania ze
strony nauczyciela i innych osób znaczą-
cych, poczucie godności i zaufania we wła-
sne siły, zaspokajania swej ciekawości
i chęci zrozumienia świata oraz swobodne-
go i odpowiedzialnego działania edukacyj-
nego w szkolnych sytuacjach dydaktyczno-
-wychowawczych. Dążność do zaspo-
kojenia tych potrzeb jest wewnętrznym mo-
tywem działania.
5 Cytat za E. Key, Stulecie dziecka , Warszawa 1928, s. 115.
8
Życie Szkoły
61655481.003.png
W edukacji szkolnej urzeczywistnia-
na potrzeba uznania wpływa w dużej mierze
na autonomiczne decyzje wyboru określonej
formy zachowania, jego ukierunkowanie,
podtrzymanie i zakończenie, a więc posiada
moc motywującą .
Uczeń doświadcza spełnienia potrzeby
uznania, kiedy jego działania edukacyjne
i wyniki tych działań są akceptowane i pozy-
tywnie oceniane przez nauczyciela lub inne
osoby znaczące.
Pozytywna ocena określonego działania
i jego wyników oraz jej znaczenie dla ucznia
stanowi podstawę wyodrębnienia laudacyj-
no-motywacyjnej strategii edukacyjnego
wspierania rozwoju ucznia w procesie dy-
daktyczno-wychowawczym.
Pierwszy człon tej złożonej nazwy wska-
zuje, iż coś podlega wartościowaniu – pozy-
tywnej ocenie, zaś drugi – że przedmiot po-
zytywnej oceny posiada moc pobudzającą
podmiot do działania.
Szczera i autentyczna nauczycielska oce-
na pozytywna określonych czynności ucznia
i ich rezultatów – rodzi w uczniu poczucie
uznania, a jednocześnie pobudza go do ana-
logicznych lub bardziej twórczych działań
określonego typu.
Ten rodzaj edukacyjnego wspierania ma
wyjątkowo rozległe możliwości stosowania
w praktyce pedagogicznej. Spełnione jednak
muszą być podstawowe warunki – chodzi
o podmiotowe interakcje społeczne w szkol-
nym procesie edukacyjnym.
Za T. Gordonem przyjmujemy, że naczel-
nym celem wychowania jest szeroko rozu-
miany rozwój wychowanka, wynikający z jego
potencjału osobowego, prowadzący do tego,
by wychowanek stał się tym, czym stać się
może 6 . Trzeba jednak pamiętać, iż szeroko
pojmowany rozwój wychowanka to nie tylko
efekt wychowania niedyrektywnego czy nie-
autorytarnego, ale także, i to w dużej mierze,
wychowania dyrektywnego i autorytarnego.
„Nie jest zatem istotne, czy kogoś należy
wychowywać dyrektywnie czy niedyrektyw-
nie – twierdzi B. Śliwerski – ale dla jakich
celów i wartości zamierzamy to czynić. Nie
można zaniechać celowego i świadomego
oddziaływania na dzieci i młodzież, ufając
jedynie w ich możliwości samorozwojowe” 7 .
Kierując się właśnie tymi przesłankami,
wyodrębniliśmy ten semisterujący rodzaj
wspomagania rozwoju ucznia. Semisterują-
ce wspieranie rozwoju uczniów polega
na edukacyjnym orientowaniu ich w proce-
durze osiągania celów w ściśle określonym
zakresie. Treść owej orientacji ma charakter
proceduralny, ukierunkowujący działania
nastawiane na osiąganie założonych celów.
Repertuar tego rodzaju wspierania najczę-
ściej uwzględnia modele, etapy, schematy,
wytyczne i zasady zachowania się. Nie za-
wiera z reguły algorytmów.
Przykłady edukacyjnego wspierania se-
misterującego: Dydaktyczny model uczenia
się autorstwa Decroly’ego – „obserwuj – ko-
jarz – wyrażaj”; zmodyfikowany model
kształcenia Meighana –„planuj – wykonaj
– sprawdź – oceń” bądź zasady wykorzysta-
nia edubalu do rozwijania logicznego myśle-
nia dzieci w wieku przedszkolnym i wcze-
snoszkolnym.
Nauczycielskie wspieranie semisterujące
ukierunkowuje aktywność edukacyjną
uczniów, ale nie gwarantuje automatycznie
osiągnięcia zakładanego celu. Pomaga tym
uczniom, którzy potrafią z jego dobrodziej-
stwa korzystać.
Wspieranie semisterujące (fr. semi-
w złożeniach pół-)
Ten rodzaj edukacyjnego wspierania roz-
woju ucznia uwzględnia możliwość częściowe-
go stosowania w jego toku pewnych procedur
właściwych pedagogice dyrektywnej. Jednak
jego stosowanie uwarunkowaliśmy funkcjono-
waniem w pełni podmiotowych interakcji spo-
łecznych między uczestnikami szkolnego pro-
cesu dydaktyczno-wychowawczego.
6 T. Gordon, Wychowanie bez porażek , Warszawa 1991, s. 272.
7 B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004 , OW „Impuls”.
10/2006
9
61655481.004.png
Wspieranie multioferujące
Teoretyczną podstawą oferującego
wspierania rozwoju ucznia jest postmoder-
nistyczna orientacja humanistyczna, bezgra-
nicznie ufająca w możliwości samorozojowe
dzieci i młodzieży.
W nazwie tego sposobu wspierania
pierwszy jej człon „multi-” oznacza „wiele”,
„dużo”. I w samej rzeczy – ten rodzaj eduka-
cyjnego wspierania rozwoju ucznia, oparty
na orientacji humanistycznej – jest w pełni
niedyrektywny. Oferty nauczyciela nie mają
tutaj mocy obowiązywania, są propozycjami
adresowanymi do ucznia i jego w pełni pod-
miotowej oraz autonomicznej decyzji.
Cytując A. Mickiewicza, powiemy, że uczeń
jest „sam sobie sterem, żeglarzem, okrę-
tem”, a od siebie do tego dodajmy także
i „decydentem”.
A oto końcowa definicja edukacyjnego
wspierania ucznia: Mianem wspierania rozwo-
ju ucznia określamy zindywidualizowane, ste-
rujące, semisterujące, sterująco-oferujace, lau-
dacyjno-motywacyjne lub (i) multioferujące
formy edukacyjnej pomocy, udzielane uczniowi
w szkolnym procesie dydaktyczno-wychowaw-
czym, mające na celu osiągnięcie bądź przekra-
czanie standardów rozwojowych w dziedzinie
poznawczej, psychomotorycznej, emocjonal-
nej, społecznej, aksjologicznej lub duchowej.
gotowania może składać się z czterech czę-
ści i koncentrować się wokół poszukiwania
odpowiedzi na pytania ukierunkowujące
owo przygotowanie.
A oto ów model.
Założenia edukacyjne
1) Co w ogólności mają osiągnąć uczniowie
w czasie planowanych zajęć? (Ustalenie
celu ogólnego, często tożsamego z tema-
tem zajęć.)
2) Co w szczególności powinni osiągnąć
uczniowie w trakcie zajęć? (Ustalenie li-
sty celów szczegółowych w sferze po-
znawczej, psychomotorycznej i emocjo-
nalnej – najlepiej wyrażonych przy
użyciu czasowników operacyjnych.)
3) Czy cele szczegółowe zostały sformuło-
wane poprawnie? (Czy są konkretne,
realne, osiągalne, sprawdzalne i mie-
rzalne?)
4) Czy cele szczegółowe sfery poznawczej
mają szansę być przekształcone w fazy
zajęć w ich głównej części?
5) W którym momencie zajęć oraz w jaki
sposób zapoznam uczniów z ich celami
lub w jaki sposób ustalimy te cele?
Część wstępna zajęć
6) Jakie czynności organizacyjno-porząd-
kowe oraz edukacyjne wypełnią tę część
zajęć?
7) Jakie treści stanowić będą warunki
wstępne uczenia się nowych treści lub
utrwalania (ćwiczenia) wcześniej pozna-
nych i jak je sprawdzę?
8) Jakie zaproponuję uczniom sposoby po-
rozumienia się ze mną w trakcie ich sa-
modzielnej pracy?
Część główna zajęć
9) Jakie fazy wyróżnię w toku zajęć? Jakimi
posłużę się treściami, środkami i mate-
riałami dydaktycznymi, formami organi-
zacyjnymi pracy uczniów, metodami
kształcenia (w tym edukacyjnego wspo-
magania i wspierania ich rozwoju), które
umożliwią osiągnięcie założonych ce-
lów?
Metodyczne przesłanki
edukacyjnego wspierania
rozwoju ucznia
Ponieważ proces szkolnego kształcenia
charakteryzuje się planowym i zorganizowa-
nym działaniem, mającym na celu wywoła-
nie pożądanych zmian w osobowości
uczniów przy ich aktywnym udziale, stąd za-
gadnienie wszechstronnego wspierania ich
rozwoju musi stanowić część integralną me-
rytorycznego i metodycznego przygotowa-
nia się nauczyciela do zajęć edukacyjnych
(lekcji); obejmować ich projekcyjną stronę
(planowanie, realizację i ewaluację).
Podstawą zajęć edukacyjnych jest ich wi-
zja wynikająca z programu szkolnego. Po-
stulowany model metodyczny takiego przy-
10
Życie Szkoły
61655481.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin