TYDZIEŃ I: JESIEŃ POD PARASOLEM
Cele ogólne – obserwowanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.
- rozwijanie zasobu słownictwa poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk i zdarzeń
- posługiwanie się pojęciem para do określania zbioru dwuelementowego
Poniedziałek
1 dzień
Wtorek
2 dzień
Środa
3 dzień
Czwartek
4 dzień
Piątek
5 dzień
E. umysłowa
Zabawa wizualizacyjna „Budzimy się”.
Zabawa dydaktyczna „Ubieramy misia” – nazywanie ubrań i utrwalanie kolejności ich zakładania. Ćwiczenia słownikowe „Co ubieramy jesienią”.
W szatni – próby samodzielnego zakładania czapek i szalików.
Słuchanie wiersza D. Gellner „Buty chca isć na przechadzkę”
Wybieranie z pośród ubrań tych, o których jest mowa w wierszu.
Zabawa dydaktyczna „Znajdź buty do pary”, wyjaśnienie pojęcia para. Porównywanie butów, dostrzeganie i określanie różnic.
„Bajka o jesiennym szalu” E. Ostrowskiej – teatrzyk sylwet
Nauka wiersza „Kółko małe…”, próby wymyślania ruchów odpowiednich do wiersza.
Zabawa naśladowca do w/w utworu wykorzystanie elementów kinezjologii edukacyjnej (ruchy naprzemienne).
„Kalendarz pogody” – rozumienie pojęć: słoneczne, zachmurzone, pokazywanie wskazówką na kalendarzu aktualnej pogody. Poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia określające deszcz.
Ćwiczenia słuchowe „Co słyszysz?”, rozpoznawanie i nazywanie usłyszanych dźwięków, przyporządkowywanie ich do obrazka.
Ćwiczenia ortofoniczne „Wieje i pada” – naśladowanie szumu wiatru, padającego deszczu, chodzenia po kałużach itp.
Liczenie w zakresie 3 – krople deszczu, wprowadzenie koloru szarego. Tworzenie zbiorów równolicznych (tyle samo).
Zabawa „Zrób 3 razy” – utrwalenie przeliczania w zakresie 3.
E. estetyczna
Słuchanie piosenki „Kolorowe listki”, określanie nastroju utworu.
„Jesienna szaruga” – malowanie farbą klejową w jesiennych kolorach, rysowanie patyczkiem drogi wirującego listka. Wycinanie listka i naklejanie go na pomalowaną kartkę.
„Kropla” – rozdmuchiwanie kropli farby na kartce, doszukiwanie się podobieństw do różnych przedmiotów i zjawisk.
„Taniec w deszczu” – zabawy przy muzyce do melodii „Deszczowa piosenka”
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Kolorowe listki”
„Szalik dla lalki” – cięcie po linii prostej nożyczkami – frędzle szalika.
Bezpieczne posługiwanie się narzędziem.
„Deszcz” – malowanie kropel deszczu dużym pędzlem, wyrabianie odwagi w swobodnym zapełnianiu przestrzeni nieregularnymi kreskami i plamami.
„Dwa parasole” – rozpoznawanie dźwięków w wysokim i niskim rejestrze
„Parasol” – kolorowanie sylwety parasola dwoma kolorami kredek naprzemiennie.
„Deszcz i deszczyk” – naśladowanie deszczu uderzaniem opuszków palców o bębenek, różnicowanie siły uderzeń. Utrwalenie piosenki „Kolorowe listki”
E. zdrowotna
Zabawy ruchowe:
-z elementem równowagi „Omiń kałużę”
-„Spacer zwierzątek”
Spacer w okolicy przedszkola – w szatni zwrócenie uwagi na prawidłowe ubieranie czapki (zasłonięte uszy).
-orient.-porządk. „Dzieci w domkach-dzieci na spacer”, z --elementem skoku „Przeskocz kałużę”
Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury.
Ćwiczenia ruchowe nr 5: czworakowanie w przód ze zmiana kierunku
-„Wirujące listki” zab. z elementem równowagi
-„Wiatr i wietrzyk”- ćw. dużych grup mięśniowych
-orientacyjno-porządkowa „Słońce świeci-deszcz pada”
-„Kto idzie na spacer?” –zabawa z elementem czworakowania
-„Omiń kałużę” z elem. równowagi
Ćwiczenia ruchowe nr 5
-„Spacer z parasolem” – zabawa naśladowcza
-„Przeskocz kałużę” – zabawa z elementem skoku
Osiągnięcia dzieci
-rozpoznaje i nazywa części garderoby
-samodzielnie zakłada czapkę i szalik
- wycina prosty kształt nożyczkami
- zna pojęcie para
-dostrzega i określa różnice w podobnych obrazkach
- potrafi improwizować do muzyki
-nauczy się wierszyka
- tnie nożyczkami po linii prostej
-wie jak bezpiecznie posługiwać się nożyczkami
-wykonuje ruchy naprzemienne
-potrafi wskazać aktualną pogodę za pomocą symbolu
-pozna pojęcia słoneczne, zachmurzone
-rozpoznaje i nazywa usłyszane dźwięki
-przelicza w zakresie 3
-tworzy zbiory równoliczne (tyle samo)
-koloruje sylwetę parasola, zachowując prosty rytm
TYDZIEŃ II: KTO ROZNOSI LISTY?
Cele ogólne –zapoznanie z pracą poczty i listonosza.
- utrwalenie znajomości swojego imienia i nazwiska
-kształcenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów z użyciem pojęć: jest mniej, jest więcej, jest tyle samo
-zapoznanie ze słowami określającymi ciężar przedmiotów: ciężki-lekki
Rozmowa kierowana na podstawie ilustracji „Jak trafiają do nas listy?”
Oglądanie różnych kartek pocztowych, wyszukiwanie takich samych.
Ćwiczenie manualne- wkładanie kartki pocztowej w otwór skrzynki pocztowej (zrobionej z tekturowego pudełka).
Teatrzyk cieni na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego „List do dzieci”
Przeliczanie listów w rękach misia. Porównywanie: mniej, więcej, czy tyle samo.
Zabawa z piłką „Czy znasz swoje imię i nazwisko?”
Historyjka obrazkowa „Zaproszenie”, próby wymyślania innego zakończenia.
„Listonosz”-omawianie wyglądu i akcesoriów potrzebnych do pracy
Zabawa „Zgadnij, o którym znaczku mówię”
„Jedzie listonosz”-ćwiczenia ortofoniczne
Wycieczka na pocztę, oglądanie pomieszczenia z zewnątrz i wewnątrz, poznanie wyposażenia i przyglądanie się pracy jej pracowników. Wrzucenie kartki pocztowej do skrzynki.
Zabawa „Do kogo jest ta kartka?” –utrwalenie znajomości swojego imienia i nazwiska
Zabawa tematyczna „W okienku pocztowym”, wykorzystanie stempli.
Zabawa „Głuchy telefon inaczej”-rysowanie prostego kształtu na plecach kolegi.
„Paczki”-porównywanie ciężaru- prawidłowe używanie pojęć ciężki -lekki
Słuchanie piosenki „Chodzi listonosz”
„Karta pocztowa” – komponowanie z figur wyciętych z papieru kolorowego własnej kartki pocztowej, rozbudzanie inwencji twórczej.
„List, niespodzianka dla mamy”- rysowanie na temat dowolny, składanie kartki i wkładanie do koperty.
„Stempel pocztowy” – zabawa rytmiczna, wystukiwanie klockiem prostych rytmów
Zabawa przy piosence „Chodzi listonosz”
„Mój znaczek” – malowanie palcem maczanym w farbie plakatowej konturu muchomora, wykonanie palcem białych kropek.
Naklejanie obrazka na kartkę z ząbkowanym brzegiem.
„Czapka listonosza” – kolorowanie konturu czapki, naklejanie logo poczty (trąbki) Opowieść ruchowa „Droga listonosza”
Ćwiczenia słuchowe „Co to było?”
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Listonosz zuch”
Rozpoznawanie dźwięków w wysokim i niskim rejestrze.
„Kręta droga listonosza” –ćwiczenie grafomotoryczne
-„Przez tunel”- z elem. czołgania
-„Rowerek”
-„Poczta” –z elem. toczenia piłki
Spacer w pobliżu przedszkola, odnalezienie skrzynki pocztowej, zwrócenie uwagi na jej kolor i kształt
-„Każdy Tomek ma swój domek” -orient.-porządkowa
-„Przez tunel” –z elem. czołgania
-Zabawy kołowe ze śpiewem ”Karuzela”, „Mało nas”
„Kręta droga” –z elem. równowagi
...
ursulinaa