5. Znaczenie klasztorów we wczesnym średniowieczu
Le Goff
· We wczesnym średniowieczu klasztor wiejski, izolowany jest ośrodkiem cywilizacji
· W warsztatach klasztornych konserwują się techniki rzemieślnicze i artystyczne
· Scriptorium- biblioteka jest przechowalnią kultury umysłowej
· Dzięki posiadanym włością, narzędziom, sile roboczej mnichów i wszelkiego rodzaju ludzi zależnych jest on środkiem produkcji i wzorcem gospodarczym
· Ośrodek życia duchowego ( często związany z relikwią świętego)
· Dzięki klasztorom chrześcijaństwo przenika powoli w świat wiejski- walka z pogaństwem
· Wczesne średniowiecze to cywilizacja izolowanych punktów, ośrodki kulturalne pośród pustkowi, lasy, pola
· Lerins- Prowansja w V i VI wieku jest wielkim ogniskiem chrystianizacji
· Jest to bardziej szkoła ascezy niż szkoła myślenia
· Klerycy szukali tam duchowej medytacji nad biblią
· Pierwszy opat Honorat, w latach 430 – 500 przez Lerins przewiną się niemal wszystkie wielkie postacie prowansalskiego Kościoła
· św. Benedykt z Nursji – Monte Cassino od ok. 526 roku- jego działalność jest bardzo znana dla ludzi tej epoki. Był rzeczywistym założycielem zachodniego monachizmu. Harmonijnie dzieli czas klasztorny na pracę ręczną, umysłową i zajęcia ściśle duchowe
· od czasów św. Benedykta klasztory są to ośrodki produkcyjne, miejsca gdzie przepisuje się i iluminuje rękopisy, ogniska promieniowania religijnego
· Św. Benedykt nakazuje powściągliwość, prostotę życia, umiarkowanie
· Monachizm irlandzki- V wiek- działalność św. Patryka, ewangelizuje kraj
· Irlandia staje się wyspą świętych, powstają liczne klasztory naśladujące wschodnie klasztory pustelnicze, klasztorne miasta, szkoły misjonarzy ( V- IX – rozchodzą się po Anglii i Szkocji)
· Duch irlandzki nie ma w sobie nic z benedyktyńskiego umiaru, skrajności- obowiązkowe posty i praktyki ascetyczne, crosfigill- długotrwałe modły z rozłożonymi w kształt krzyża ramionami, kąpiel w lodowatej wodzie, surowy post
· Mnisi irlandzcy w VII i VIII wieku biorą udział w chrystianizacji Germanii, akcja to opiera się na fundacjach klasztornych
· Między wiekiem V a XI na wszystkich frontach chrystianizacji, w miastach, na wsi, poza granicami świata chrześcijańskiego klasztory odegrały rolę najpoważniejszą
Hauser:
· Po czasach panowania Karola Wielkiego dwór przestaje być centrum umysłowym państwa
· Nauka, sztuka i literatura płynie z klasztorów
· Pierwszy rozkwit sztuki chrześcijańskiej- dzięki pilności i bogactwu klasztorów
· W wyniku rozwoju klasztorów wzrasta liczba ośrodków kultury, następuje zróżnicowanie dążeń artystycznych
· Miejsce spotkań pielgrzymów, handlarzy, rybałtów
· Klasztory są samowystarczalne, skoncentrowane na własnych sprawach, obstają przy swych tradycjach
· Działalność zakonników- praca w polu, ogrodzie, rzemiosło
· Najgłębszy wpływ na rozwój sztuki i kultury – poprzez organizowanie pracy rzemieślniczej
· Wytwórczość artystyczna w uporządkowanych, zorganizowanych warsztatach
· We wczesnośredniowiecznych klasztorach znajdowali się w większości arystokraci
· Popularność życia klasztornego- nowy stosunek do pracy, praca fizyczna postrzegana pozytywnie ( jednak wciąż praca w klasztorach częściowo była uważana za pokutę i karę)
· Od zakonników Zachód uczy się systematycznej pracy, rzemiosło średniowiecza jest w znacznej mierze ich tworem
· W klasztorach po raz pierwszy gospodaruje się czasem, układa i wykorzystuje roztropnie dzień, mierzy się przemijanie godzin i oznajmia je uderzeniem dzwonów
· Rzemiosło artystyczne- kopiowanie i ilustrowanie rękopisów, biblioteki, skryptoria- zarówno przypominające manufaktury ( wielkie wspólne pracownie) jak i pojedyncze zakłady.
· Malarze miniaturzyści, mistrzowie kaligrafii, malarze inicjałów
· Zatrudniano pisarzy najemnych, świeckich
· Zakonnicy zajmują się budownictwem, rzeźbą, malarstwem, pracowali jako złotnicy i emalierzy, prowadzili tkalnie materiałów jedwabnych i wytwórnie dywanów, zakładali odlewnie dzwonów i introligatornie, wznosili huty szkła i warsztaty ceramiczne
· Wynalazki klasztorne- wyrób szkła, wypalanie malowideł na szkle do witraży, mieszanie farb olejnych
· Pracownie klasztorne są jednocześnie szkołami artystycznymi- dbano o kształcenie młodych sił, (np. klasztor Solignac- założyciel, święty Eligiusz był najsłynniejszym złotnikiem VII wieku)
· Doniosły udział stanu zakonnego w rozwoju budownictwa kościelnego, kierownikami najważniejszych przedsięwzięć budowlanych byli duchowni
1
AgataStr