27. Renesans karoliński w interpretacji Hausera i Le Goffa.doc

(29 KB) Pobierz
27

27.Renesans karoliński w interpretacji Hausera i Le Goffa

 

 

 

 

 

 

 

Le Goff:

 

·         Odrodzenie karolińskie jest wyolbrzymiane, renesans karoliński jako końcowy wynik serii małych renesansów ( od 680 roku widoczne w Corbie, w Tours, W Sankt Gallen, W Bobbio, Yorku, Pawii, Rzymie)

·         Odrodzenie karolińskie nie było nowatorskie, stworzony przez nie program szkolny jest programem szkół przykościelnych

·         Kultura dworu karolińskiego, to kultura królów barbarzyńskich- turnieje słowne, zagadki, uczone „pytania”- rodzaj „rozrywek umysłowych”- Królewska Akademia uprawia właściwie towarzyskie zabawy

·         Jest to prowincjonalny dwór książęcy- Cesarz umie czytać- to dużo jak na człowieka świeckiego ( ale pisać nie umie)

·         Odrodzenie karolińskie było odpowiedzią na powierzchowne potrzeby małej grupy społecznej

·         Miało zapewnić minimum wykształcenia nielicznym wysokim urzędnikom królewskim

·         Kultura jako rozrywka i przedmiot estetycznej rozkoszy, możność wynoszenia się ponad innych („ jest pomocna w rządzeniu nie prze to, że kształci pospólstwo, ale przez to, że je onieśmiela”)

·         Rękopisy jako przedmioty zbytku, nie służą wysiłkowi intelektualnemu. Książki nie czyta się tylko się ją ogląda – nacisk położony na kaligrafię

·         Mimo to renesans karoliński był etapem w konstytuowaniu się intelektualnego i artystycznego wyposażenia wieków średnich

·         Poprawione i ulepszone rękopisy dawnych pisarzy, nowe dzieła

·         Alkuin- ulepsza program sztuk wyzwolonych, Hraban Maur- encyklopedia De universo

·         Pisarze karolińscy stają się nowymi intelektualnymi autorytetami, tak samo niektóre budowle np. kaplica pałacowa w Akwizgranie- często naśladowany wzór

·         Waga odrodzenia- przekazuje ludziom średniowiecza zamiłowanie do jakości, do poprawności tekstu, do kultury humanistycznej, przekonanie, że wykształcenie jest jednym z najistotniejszych obowiązków i jedną z głównych sił państwa i panujących

·         Stworzyło autentyczne arcydzieła- miniatury, zamiłowanie do konkretu, swoboda rysunku, świetność koloru

·         Ocena- renesans karoliński był zrywem nieudanym, stłumionym przedwcześnie, jest jednak pierwszą manifestacją dłuższego i głębszego odrodzenia – które utrwali się miedzy X i XIV stuleciem

 

 

 

 

 

 

 

 

Hauser:

 

 

 

·         W Akwizgranie zgromadzona – akademia literacka, pałacowa pracownia artystyczna i najlepsi uczeni świata.

·         Karol Wielki tworzy prawzór europejskich dworów książęcych „ognisko muz”, władca odnosi się z prawdziwym zainteresowaniem do nauki, sztuki i literatury

·         Karol Wielki kieruje się własnym programem kulturalnym- zamierza odnowić kulturę umysłową, chce wychować dla administracji wyszkolony personel

·         Na dworze istnieje literackie zrzeszenie poetów i uczonych- regularne posiedzenia i konkursy- tworzą Akademię

·         Pracownia pałacowa- ilustrowane rękopisy, przedmioty rzemiosła artystycznego

·         Program kulturalny- wskrzeszenie antyku

·         Odrodzenie karolińskie różni się od chrześcijańskiego antyku- nie kontynuuje po prostu rzymskiej tradycji, ale na nowo ją odkrywa

·         Sztuka karolińska przezwycięża ornamentalny styl płaszczyznowy epoki wędrówek ludów i ukazuje znowu ciało ludzkie w jego przestrzennej trójwymiarowości

·         Nie tylko figuralne, ale częściowo iluzjonistyczne pojmowanie sztuki, malarsko- impresjonistyczne widzenie charakterystyczna dla sztuki antyku

·         Psałterz z Utrechtu – rysunki piórkiem , stylistycznie sięgają do wzorów chrześcijańsko – orientalnych, styl lokalny szkoły w Reims 

·         Szeroki, malarski styl całostronicowych miniatur, soczyste farby kryjące- kierunek szkoły pałacowej w Akwizgranie

·         Źródłem rozmaitych stylów- odmienna pozycja społeczna zleceniodawców

·         Pracownia pałacowa- ośrodek aktywności artystycznej, przez nią organizowane skryptoria klasztorne

·         Liczne skryptoria- świadczy o tym duża liczba zachowanych rękopisów oraz ich rozmaita jakość artystyczna

·         Wytwory wszystkich pracowni mają rys wspólny- są stosunkowo małego formatu, kłóci się to ze zmierzającą do monumentalności tendencja sztuki dworskiej, jednak zamiłowanie sztuki karolińskiej do małego formatu, wiąże się z niespokojnym charakterem ówczesnego życia, z jego licznymi cechami koczowniczymi

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin