zeszyt#11.pdf

(859 KB) Pobierz
Microsoft Word - KUP_98.DOC
METODY GRUPOWEGO
PORADNICTWA
ZAWODOWEGO
KURS INSPIRACJI cz. II
1
 
KRAJOWY URZĄD PRACY
Zespół Wydawniczy
ul. Tamka 1, 00-349 WARSZAWA
tel. 826-70-61
Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego
Podręcznik nie może być powielany i rozpowszechniany w jakiejkol-
wiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnej zgody Krajowego Urzędu
Pracy, Departamentu Poradnictwa Zawodowego i Szkolenia Bezrobotnych,
ul. Limanowskiego 23, 02-943 Warszawa.
Opracowanie części metodycznej: Małgorzata Kaczyńska, Anna Milewska,
Grażyna Morys-Gieorgica
Opracowanie scenariuszy ćwiczeń: Anna Milewska, Grażyna Morys-Gieorgica
Redakcja: Anna Milewska
Projekt okładki: Elżbieta Piwowarczyk
 Copyright by Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 1998
ISBN 83-86313-68-4
Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji
ul. K. Pułaskiego 6/10, 26-600 Radom, tel. 442-41, fax 44765
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
459
2
40194683.001.png
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE ...................................................................................
5
I. OPIS .......................................................................................................
7
2. Uczestnicy .........................................................................................
7
3. Forma pracy .......................................................................................
8
4. Miejsce kursu, sprzęt i materiały .......................................................
8
5. Treść kursu ........................................................................................
8
6. Osoby prowadzące kurs/instruktorzy ................................................
10
II. VADEMECUM PEDAGOGICZNE ..................................................
12
1.1. Pedagogika oparta na doświadczeniu ........................................
12
1.2. Pedagogika dorosłych (andragogika) .........................................
14
1.3. Współudział uczestników w kierowaniu kursem .......................
14
1.4. Atmosfera sprzyjająca uczeniu się .............................................
15
1.5. Sfera intymności (własne terytorium) ........................................
16
1.6. Dialog w nauczaniu ...................................................................
16
1.6.1. Aktywne słuchanie ...........................................................
16
1.6.2. Komunikacja empatyczna ................................................
18
2. Treść kursu ........................................................................................
20
2.1. Prezentacja kursu i uczestników ................................................
21
2.2. Człowiek i społeczeństwo ..........................................................
23
2.3. Zatrudnienie i wykształcenie .....................................................
24
2.4. Indywidualny plan działania ......................................................
25
2.5. Ewaluacja ...................................................................................
27
3. Przygotowanie instruktorów ..............................................................
29
4. Wybrane metody pracy .....................................................................
31
4.1. Metoda analizy historii życia (autobiografii) .............................
31
4.2. Gra w teatr .................................................................................
32
4.3. Kuźnia przyszłości .....................................................................
33
III. SCENARIUSZE ĆWICZEŃ DO „KURSU INSPIRACJI” ....... 36
Spis ćwiczeń ........................................................................................ 36
BLOK I: PREZENTACJA ............................................................. 37
BLOK II: CZŁOWIEK I SPOŁECZEŃSTWO ............................. 48
BLOK III: ZATRUDNIENIE I WYKSZTAŁCENIE ..................... 71
BLOK IV: INDYWIDUALNY PLAN DZIAŁANIA ..................... 115
BLOK V: EWALUACJA ................................................................. 124
3
1. Cel kursu ...........................................................................................
7
1. Wstęp .................................................................................................
12
WPROWADZENIE
Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego, przekazuje
Państwu kolejny numer „Zeszytów informacyjno-metodycznych doradcy zawo-
dowego”.
Zeszyt ten posiada nową szatę graficzną – zielony kolor czcionki w tytule
został zastąpiony kolorem czerwonym. W ten sposób zostaną wyodrębnione te
zeszyty, które dotyczą metod poradnictwa zawodowego stosowanych wyłącznie
w urzędach pracy.
Zeszyt ten jest w całości poświęcony „Kursowi Inspiracji” – metodzie
grupowego poradnictwa zawodowego, adaptowanej na grunt polski w ramach
umowy dwustronnej zawartej w 1995 roku między resortami pracy Polski
i Danii.
W 1997 roku została wydana w tej samej serii książka pt. „Kurs Inspiracji”,
opracowana przez polskich doradców zawodowych biorących udział w szkole-
niu prowadzonym przez ekspertów duńskich w roku 1996. Powstała ona na pod-
stawie materiałów otrzymanych podczas szkolenia oraz własnych doświadczeń
doradców prowadzących zajęcia tą metodą w Rejonowym Urzędzie Pracy
w Ostródzie.
Niniejszy zeszyt powstał w wyniku realizacji następujących przedsięwzięć:
w sierpniu 1997 roku powstało Centrum Metodyczne Informacji i Poradnic-
twa Zawodowego, do którego zadań należy m.in. wdrożenie metody „Kursu
Inspiracji” w urzędach pracy;
w listopadzie 1997 roku odbyła się wizyta szkoleniowa w Danii, w której
uczestniczyło 10 pracowników Centrum Metodycznego. Zostali oni zapozna-
ni przez duńskich ekspertów – Pana Vagn’a Saerkjaera i Panią Ritę Chri-
stiansen (pracowników Amu Center w Aarhus) z zaktualizowaną wersją me-
tody (w Danii metoda ta jest stale udoskonalana);
w maju 1998 roku odbyło się w Warszawie kolejne szkolenie pracowników
Centrum Metodycznego, prowadzone przez tych samych szkoleniowców,
koncentrujące się na problematyce nauczania osób dorosłych;
w marcu i maju 1998 roku pracownicy Centrum Metodycznego w Warszawie
przeprowadzili pilotaż metody, prowadząc „Kurs Inspiracji” z osobami bez-
robotnymi w Warszawie, Pruszkowie, Otwocku oraz Nowym Dworze Ma-
zowieckim.
Na treść prezentowanego zeszytu składają się: część metodyczna, zawiera-
jąca opis kursu i vademecum pedagogiczne oraz scenariusze ćwiczeń.
Część metodyczna zawiera uzupełnioną wersję „Vademecum pedagogicz-
nego”, którego pierwsze tłumaczenie z języka duńskiego znajduje się w zeszycie
informacyjno-metodycznym nr 7 pt. „Kurs Inspiracji”. Zmiany, jakich dokonano
4
w tekście, wynikają m.in. z dodatkowych informacji uzyskanych od duńskich
ekspertów podczas kolejnych szkoleń. Służą one również zwiększeniu przejrzy-
stości tekstu.
Scenariusze ćwiczeń powstały na podstawie materiałów otrzymanych
w czasie szkoleń oraz doświadczeń zdobytych podczas przeprowadzania pilota-
żu.
Pragniemy, aby niniejszy zeszyt zachęcił Państwa do stosowania tej metody
oraz aby informacje w nim zawarte okazały się użyteczne w pracy doradców
zawodowych Systemu Urzędów Pracy w całym kraju.
Departament Poradnictwa Zawodowego
i Szkolenia Bezrobotnych
Krajowego Urzędu Pracy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin