org_220kor_ocena_wykorzystywania_seksualnego_malych_dzieci.pdf

(455 KB) Pobierz
39006211 UNPDF
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach • ocena wykorzystywania seksualnego małych
dzieci w rodzinie
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach
Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna, Kraków
Ocena wykorzystywania seksualnego
małych dzieci w rodzinie
Jak wskazuje praktyka opiniodawcza, w ostatnich latach coraz częściej organy procesowe za-
sięgają opinii biegłych psychologów w sprawach o wykorzystywanie seksualne małych dzieci.
Szczególny problem stanowią przypadki, w których ze względu na nasilony konlikt rodzinny
wątpliwości budzą motywy zgłoszenia sprawy przez matkę. Dążąc do weryikacji podstaw zgło-
szenia, organy procesowe często zlecają badania dzieci przez kolejnych specjalistów, co wpływa
na przedłużanie postępowania. Co ważniejsze, ze względu na specyikę okresu rozwojowego,
w jakim znajdują się dzieci, wielokrotne badania mogą powodować niekorzystne skutki dla ma-
łoletnich oiar. Szczególnego znaczenia nabiera właściwe opracowanie pierwszej diagnozy, które
najczęściej stanowi podstawę zgłoszenia sprawy organom ścigania.
Celem artykułu jest omówienie podstawowych problemów związanych z prawidłowym opraco-
waniem diagnozy. Autorki przedstawiają własne sugestie dotyczące zakresu diagnozy i źródeł
zbierania informacji.
Wprowadzenie
stalenie, czy małe dziecko było oiarą
wykorzystania seksualnego w rodzi-
nie pozostaje ciągle jednym z naj-
trudniejszych problemów diagnostycz-
nych, wobec którego stają zarówno osoby
zajmujące się szeroko rozumianą pomocą
psychologiczną, jak i przede wszystkim
psychologowie – biegli sądowi.
Mimo podejmowanych w ostatnich
latach działań, w tym także prawnych,
zmierzających do ochrony interesów dzie-
cka uwikłanego w postępowanie sądowe,
sytuacja – jak wynika z praktyki Zakładu
Psychologii Sądowej Instytutu Eksper-
tyz Sądowych w Krakowie – nie napawa
optymizmem. Wprawdzie obowiązujące
obecnie przepisy formalnie chronią dzie-
ci przed wielokrotnymi przesłuchaniami,
jednak niewystarczająco zabezpieczają
przed interwencjami licznych, powoły-
wanych przez organy procesowe specjali-
stów.
Jak wskazują przy tym doświadczenia
autorek, problem ten dotyczy zwłaszcza
dzieci najmłodszych. Przyczyny tego są
dość oczywiste. Do najważniejszych i jed-
nocześnie ściśle ze sobą związanych należą:
– trudności diagnostyczne, związane
zarówno z okresem rozwojowym, w jakim
znajduje się dziecko, jak i skomplikowaną
najczęściej, bardzo konliktową sytuacją ro-
dzinną;
30
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
ocena_wykorzystywania_seksualneg2 2
2008-02-06 22:16:36
39006211.049.png 39006211.050.png 39006211.051.png 39006211.052.png 39006211.001.png 39006211.002.png 39006211.003.png 39006211.004.png 39006211.005.png 39006211.006.png
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach • ocena wykorzystywania seksualnego małych
dzieci w rodzinie
– wątpliwości organów procesowych do-
tyczące podstaw pierwszej diagnozy;
– niska jakość opinii biegłych psycholo-
gów;
– świadomość skutków wniesienia oskar-
żenia przeciwko osobie bliskiej (bądź jego
zaniechania) dla dalszego rozwoju psychicz-
nego i sytuacji wychowawczej dziecka.
Nic więc dziwnego, że organy procesowe,
poszukując podstaw do jednoznacznego
rozstrzygnięcia sprawy, są skłonne odwo-
ływać się do kolejnych opinii biegłych. Bio-
rąc jednak pod uwagę negatywne, z punku
widzenia psychologicznego, konsekwencje
wielokrotnego badania dzieci w tego typu
sprawach, jak i fakt, że wbrew oczekiwaniom,
że względu na różnorodne uwarunkowania
mogą one w istocie okazać się mało przy-
datne dla jednoznacznego rozstrzygnięcia
sprawy, sytuacja ta wymaga unormowania
w imię szeroko rozumianego dobra dzie-
cka.
Celem niniejszego artykułu jest próba
wskazania pewnego modelu postępowa-
nia, który może przyczynić się do bardziej
skutecznego rozwiązania problemu.
Podstawowe przyczyny trudności diagnostycznych
Wiek dziecka
Jak wynika z praktyki ostatnich lat, coraz
częściej zgłaszane są sprawy, w których wy-
stępuje podejrzenie, że oiarami wykorzysta-
nia seksualnego w rodzinie są małe dzieci,
nierzadko nawet poniżej wieku przedszkol-
nego. Ze względu więc na okres rozwojowy,
w jakim znajduje się dziecko, przyczyną
poważnie ograniczającą możliwości diagno-
styczne mogą być po prostu trudności swo-
bodnego komunikowania się z dzieckiem.
Zadaniem specjalisty powołanego do
diagnozy jest wówczas wnikliwa analiza in-
terpretacji zachowań i wypowiedzi dziecka,
jaką podaje opiekun zgłaszający sprawę, oraz
ustalenie, czy uwzględniając obserwowane
w czasie badania właściwości psychiczne
dziecka są prawdopodobne.
Z wiekiem dziecka i poziomem jego roz-
woju ściśle związana jest też możliwość ro-
zumienia przez dziecko istoty zajść i konse-
kwencji składanych przez nie zeznań. Fakt
ten może bezpośrednio wpływać na moty-
wację dziecka do udzielania odpowiedzi
na pytania biegłego w czasie badań diagno-
stycznych.
Warto przy tym podkreślić, że brak zrozu-
mienia istoty zajść, w tym zwłaszcza intencji
sprawcy, może być ważną wskazówką wia-
rygodności relacji dziecka. Wiek i poziom
rozwoju rodzi też problem prawny, związa-
ny z ewentualnym przesłuchaniem, a doty-
czący właściwego poinformowania dziecka
o przysługujących mu prawach.
Jednym z podstawowych problemów
jest więc określenie kryteriów dojrzałości
do składania zeznań. Zgodnie z ustaleniami
psychologii rozwojowej, dziecko poniżej 4.
roku życia nie może i nie powinno występo-
wać w charakterze świadka. Ze względu na
prawidłowości rozwoju procesów poznaw-
czych, zwłaszcza spostrzegania, uwagi i pa-
mięci, a także rozwoju emocjonalnego i spo-
łecznego, dopiero począwszy od tego wieku
dziecko rozpoznaje nie tylko przedmioty
i osoby dobrze znane, ale jest także w stanie
przypomnieć sobie sporadyczne sytuacje
i przeżycia, o ile były one związane z przeży-
waniem silniejszych emocji.
A więc w zasadzie dopiero w tym wieku
posiada ono kompetencje, które pozwalają
mu na złożenie zrozumiałej relacji o zdarze-
niach – zarówno aktualnych, jak i przeszłych
– a także ewentualnie zrozumieć odpowied-
nio przekazane pouczenie o przysługujących
mu prawach.
Należy przy tym pamiętać, że niezależnie
od ogólnych prawidłowości rozwojowych,
dla oceny kompetencji dziecka do składa-
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
31
ocena_wykorzystywania_seksualneg3 3
2008-02-06 22:16:37
39006211.007.png 39006211.008.png 39006211.009.png 39006211.010.png 39006211.011.png 39006211.012.png 39006211.013.png 39006211.014.png 39006211.015.png 39006211.016.png 39006211.017.png
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach • ocena wykorzystywania seksualnego małych
dzieci w rodzinie
nia zeznań, istotne jest także uwzględnie-
nie jego indywidualnych właściwości (Jaś-
kiewicz-Obydzińska 1986; Brzezińska 2000;
Toeplitz-Winiewska 2004; Schaffer 2005).
Jeśli chodzi o dzieci młodsze, które
mogą być oiarami przestępstw seksual-
nych, podstawą ustalenia tego faktu są
z reguły relacje opiekunów o zmianach w
zachowaniu i psychice dziecka, a zada-
niem specjalisty jest ich analiza i ustalenie
czy mogą one być wynikiem wykorzysta-
nia seksualnego.
Brak śladów specyficznych
Poważną przyczyną trudności diagno-
stycznych w rozpoznawaniu, czy małe
dziecko było oiarą wykorzystania seksu-
alnego, jest brak śladów specyicznych za-
równo izycznych, jak i psychicznych.
Brak śladów izycznych najczęściej zwią-
zany jest z faktem, że w kontakcie z małym
dzieckiem sprawcy wykorzystują do swo-
ich działań zabiegi pielęgnacyjne czy oko-
liczności zabawy, rzadko dopuszczając się
czynów bardziej drastycznych (por. Glaser,
Frosh 1995; Beisert 2002). Jednocześnie, jak
wskazują sprawy kierowane w ciągu ostat-
nich lat do Instytutu, działania te najczęściej
nie są długotrwałe, co wynika zarówno ze
specyiki cech sprawców, jak i matek (por.
Beisert 2002; Czerederecka 1999; Czerede-
recka, Jaśkiewicz-Obydzińska 2004).
Wśród objawów psychicznych ujawnia-
nych przez małe dzieci przeważają zwykle
zaburzenia wynikające z konliktu pomię-
dzy rodzicami. W literaturze przedmiotu
wśród głównych objawów zaburzeń prze-
jawiających się w zachowaniu i wyróżnia-
jących dzieci, które doświadczyły molesto-
wania, wymienia się objawy PTSD (Post
Traumatic Stress Disorder) oraz seksualiza-
cję zachowania (Elliot 1992 cyt. za Beisert
2004). Jednak tego drugiego zjawiska nie
obserwuje się u około 20%–40% oiar (He-
vitt, Friedrich 1991; Kendall-Tackett i in.
1993; Friedrich 2002). Brak śladów specy-
icznych nie może więc być podstawą do
wyeliminowania podejrzeń.
Z badań przeprowadzonych w 2004 r.
Instytucie Ekspertyz Sądowych w Kra-
kowie wynika, że wśród objawów nie-
specyicznych, obserwowanych zarówno
przez matki, jak i przez biegłych u dzieci,
co do których istniało podejrzenie wyko-
rzystywania seksualnego, w porównaniu
z dziećmi, które były badane wyłącznie
w związku ze sprawą o powierzenie opieki,
dominowały zaburzenia koncentracji uwa-
gi, uogólniony lęk i regresja (Czerederecka,
Jaśkiewicz-Obydzińska 2004).
Nasilony konflikt między rodzicami i wątpliwości,
co do motywów oskarżenia
Kolejna trudność wynika z faktu oskar-
żania partnera o molestowanie seksualne
dziecka w sytuacji nasilonego konliktu
pomiędzy jego rodzicami, walki o wyko-
nywanie władzy rodzicielskiej i dążenia do
ograniczenia lub całkowitego przerwania
kontaktów ojca z dzieckiem. Psycholog sta-
je więc wobec problemu rozróżnienia prze-
jawów związanych z naruszeniem podstaw
stabilizacji życiowej dziecka, konliktu lo-
jalności wobec walczących o opiekę nad
nim rodziców i ewentualnych prób mani-
pulowania nim w konlikcie od zaburzeń
charakterystycznych dla oiar wykorzysta-
nia seksualnego.
Biorąc pod uwagę wspomniane wyżej
trudności związane z brakiem objawów
specyicznych u małych dzieci, w postępo-
waniu diagnostycznym nie można pominąć
więc wnikliwej analizy sytuacji rodzinnej
domniemanej oiary.
Ważną wskazówkę może stanowić już
przyczyna pierwszego kontaktu ze specja-
listą. W wielu przypadkach może ona po-
32
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
ocena_wykorzystywania_seksualneg4 4
2008-02-06 22:16:37
39006211.018.png 39006211.019.png 39006211.020.png 39006211.021.png 39006211.022.png 39006211.023.png 39006211.024.png 39006211.025.png 39006211.026.png 39006211.027.png
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach • ocena wykorzystywania seksualnego małych
dzieci w rodzinie
móc w wyjaśnieniu rzeczywistych motywów
oskarżania partnera o wykorzystywanie sek-
sualne dziecka. W praktyce najczęściej wystę-
pują dwie sytuacje.
1. Matka zwraca się do specjalisty o wery-
ikację podejrzeń, że dziecko było oiarą wy-
korzystania seksualnego przez ojca. W trak-
cie spotkań opisuje obserwowane u dziecka
objawy, które zgodnie z jej oceną wskazują
na nadużycie. Najczęściej wymienia:
– zmiany w zachowaniu dziecka obser-
wowane po wizytach u ojca,
– wzmożoną nerwowość,
– zainteresowanie własnym ciałem,
– niekonwencjonalne próby kontaktu
izycznego z matką lub innymi dorosłymi
członkami rodziny,
– masturbację.
Zdarza się też, iż matka podaje własną in-
terpretację niepokojących ją zachowań dzie-
cka, której dokonuje na podstawie informacji
uzyskiwanych z literatury fachowej lub od
znajomych specjalistów (np. interpretuje sa-
modzielnie rysunki dziecka). Szukanie po-
twierdzenia dla podejrzeń wykorzystywania
seksualnego dziecka przez aktualnego lub
byłego partnera, w sytuacji nasilonego kon-
liktu, zawsze zobowiązuje interweniującego
specjalistę do szczególnej ostrożności.
2. Matka zgłasza się z dzieckiem z powo-
du obserwowanych u niego zaburzeń, nie
podejrzewając jednak, że ich źródłem może
być wykorzystanie seksualne, nie szuka też
winnych. Uzyskana od specjalisty informa-
cja o ewentualnych przyczynach zaburzeń
występujących u dziecka stanowi dla niej
całkowite zaskoczenie; często powoduje
silną reakcję emocjonalną. Matka nie jest
też najczęściej skłonna do natychmiasto-
wego podjęcia działań zmierzających do
odizolowania sprawcy od dziecka i zgło-
szenia sprawy.
Z punktu widzenia oceny motywacji
oskarżania partnera o molestowanie sek-
sualne dziecka, niewątpliwie więcej za-
strzeżeń budzi pierwsza z wymienionych
sytuacji, zwłaszcza jeśli matka cytuje cały
katalog objawów opisywanych w litera-
turze przedmiotu, następnie uzupełnia
go w trakcie kolejnych spotkań ze specja-
listą, a co więcej – podaje coraz wcześniej-
szy okres ich występowania u dziecka.
Oczywiście sytuacja ta nie pozwala jesz-
cze uznać podejrzeń za całkowicie bez-
podstawne. Ważne jest jednak dokładne
dokumentowanie relacji matki i analizo-
wanie jej zawsze w kontekście konliktu
rodzinnego.
Znaczenie pierwszej diagnozy
W przypadkach, gdy podejrzenie wy-
korzystania seksualnego dotyczy małego
dziecka, z zasady pierwszy kontakt z nim
ma specjalista zajmujący się szeroko pojętą
pomocą psychologiczną, nierzadko tera-
peuta.
Warto więc zwrócić uwagę na kilka
czynników decydujących o znaczeniu tej
pierwszej diagnozy, szczególnie gdy jest
ona dokonywana w toku procesu terapeu-
tycznego.
Po pierwsze, ze względu na specyi-
kę sytuacji terapeutycznej, a zwłaszcza
długotrwałość procesu i dynamikę moż-
liwych zmian psychicznych związanych
z rozwojem dziecka i podjętymi oddziały-
waniami terapeutycznymi, należy liczyć
się z brakiem możliwości ponownego za-
obserwowania w późniejszym okresie wy-
stępujących u dziecka objawów. Dlatego
konieczne jest dokładne opisanie objawów
prezentowanych przez dziecko na począt-
ku procesu terapeutycznego. Pozwoli to na
dokonanie ewentualnego porównania ze
stanem dziecka w chwili ewentualnego ba-
dania go przez innych specjalistów w toku
prowadzonego postępowania karnego.
Po drugie, terapeuta musi się liczyć
z możliwymi konsekwencjami prawnymi
wynikającymi z faktu rozpoznania, że dzie-
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
33
ocena_wykorzystywania_seksualneg5 5
2008-02-06 22:16:38
39006211.028.png 39006211.029.png 39006211.030.png 39006211.031.png 39006211.032.png 39006211.033.png 39006211.034.png 39006211.035.png 39006211.036.png 39006211.037.png 39006211.038.png
T eresa J aśkiewicz -O bydzińska , e wa w ach • ocena wykorzystywania seksualnego małych
dzieci w rodzinie
cko było oiarą wykorzystania seksualnego.
Rozpoznanie to często stanowi podstawę
do zgłoszenia przestępstwa, dlatego też te-
rapeutę obowiązuje szczególna ostrożność
i dokładność w dokumentowaniu proce-
su diagnozy stanu psychicznego dziecka,
zwłaszcza że dokumentacja ta może sta-
nowić główne źródło informacji dla ewen-
tualnych kolejnych specjalistów i biegłych
występujących w sprawie.
Może to być również szczególnie istot-
ne w sytuacji, kiedy ze względu na wiek
i stan psychiczny dziecka niemożliwe jest
jego przesłuchanie w toku postępowania.
Dobrze udokumentowany proces pierw-
szej diagnozy może też w konsekwencji
przyczynić się do ograniczenia bądź zgoła
wyeliminowania kolejnych badań psycho-
logicznych dziecka.
Podstawy i zakres pierwszej diagnozy
Jak wynika z praktyki, częstym powo-
dem zasięgania w toku prowadzonego po-
stępowania opinii kolejnych specjalistów są
wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące pierw-
szej diagnozy dziecka i podstaw wniesienia
sprawy. Wydaje się więc, że warto poświę-
cić kilka słów problemowi jej podstaw i za-
kresu, w jakim powinna być dokonana.
Nie ulega wątpliwości, że pierwsza diag-
noza nie może ograniczać się wyłącznie do
oceny stanu psychicznego dziecka, ale musi
uwzględnić także jego sytuację rodzinną,
której charakterystyczna struktura i relacje
mogą wzmocnić czy uprawdopodobnić po-
dejrzenie, że dziecko było oiarą wykorzy-
stania seksualnego.
Istotnym punktem procesu diagnozy
jest więc wywiad z głównym opiekunem
dziecka (często zresztą jest to właśnie oso-
ba zgłaszająca podejrzenie wykorzystania).
Wywiad powinien koncentrować się przede
wszystkim na zebraniu informacji dotyczą-
cych z jednej strony rozwoju psychoizycz-
nego dziecka od urodzenia do momentu
badania, z drugiej jego sytuacji rodzinnej.
W rozwoju psychoizycznym dziecka
szczególną uwagę należy zwrócić na obser-
wowane przez osobę udzielającą wywia-
du ewentualne zaburzenia, przejawiające
się w zachowaniach dziecka, ich charakter
i nasilenie oraz związek z pojawieniem się
podejrzeń wykorzystania seksualnego.
Jeśli chodzi o informacje dotyczące sy-
tuacji rodzinnej dziecka, to najważniejsze
z nich dotyczą charakteru i nasilenia kon-
liktu pomiędzy rodzicami, właściwości
psychicznych osoby zgłaszającej podejrze-
nie wykorzystania, a także relacji pomię-
dzy tą osobą a dzieckiem.
Należy zwrócić uwagę, że np. ogólne
stwierdzenie „bliskiego kontaktu” dziecka
z matką, bez wskazania wyraźnej zależno-
ści emocjonalnej dziecka od niej, podpo-
rządkowania czy zabiegania o akceptację,
nie jest wystarczające dla wyjaśnienia ewen-
tualnego podłoża wypowiedzi dziecka do-
tyczących zachowań sprawcy. W przypad-
kach nasuwających szczególne wątpliwości
co do motywów oskarżenia, jakimi kieruje
się matka, pomocne może okazać się prze-
prowadzenie wywiadu z podejrzewanym
o wykorzystywanie seksualne dziecka oj-
cem (opiekunem).
Należy podkreślić, że możliwość taka
jest m.in. uzależniona od jego statusu praw-
nego. Można jednak przyjąć, że w okresie
pierwszej diagnozy sprawca nie występu-
je jeszcze w charakterze podejrzanego czy
oskarżonego i przeprowadzenie z nim wy-
wiadu psychologicznego dotyczącego dzie-
cka jest w pełni uzasadnione.
Wywiad ten ma na celu przede wszystkim
zebranie informacji wskazujących na jego
orientację co do rozwoju i potrzeb dziecka,
w szczególności dostrzeganie u dziecka
ewentualnych zaburzeń i ich uwarunkowań,
zaangażowanie w opiekę nad nim, częstość
i charakter kontaktów. Przydatne też może
34
Dziecko krzywdzone • nr 4(21) 2007
ocena_wykorzystywania_seksualneg6 6
2008-02-06 22:16:38
39006211.039.png 39006211.040.png 39006211.041.png 39006211.042.png 39006211.043.png 39006211.044.png 39006211.045.png 39006211.046.png 39006211.047.png 39006211.048.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin