Plan wynikowy Zajęcia artystyczne Gimnazjum I.doc

(109 KB) Pobierz

Plan wynikowy dla przedmiotu - zajęcia artystyczne

I Gimnazjum 2011/2012

Lp

Temat

Podstawa programowa

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

1.

Zapoznanie z  kryterium oceniania i z programem nauczania przedmiotu zajęcia artystyczne w zakresie sztuki muzycznej.

 

 

-

- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,

- zna treści programu nauczania,

- dzieli się na grupy,

- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,

- zna treści programu nauczania,

- dzieli się na grupy,

2.

Nuty, pauzy i ich podział.

Przypomnienie wiadomości ze szkoły podstawowej.

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

 

- zna wartości nut i pauz

- wie co to metrum,

- potrafi budować proste takty rytmiczne,

- zna nazwy solmizacyjne i literowe gamy,

- zapoznaje się z budową gamy durowej,

- zna budowę gamy durowej,

- potrafi omówić budowę gamy durowej,

3.

Znaki chromatyczne przygodne i przykluczowe – bemol, krzyżyk, kasownik

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

1.3 „Współpracuje z zespołem według ustalonych reguł”

 

-potrafi wymienić i zapisać znaki chromatyczne – krzyżyk i kasownik, bemol,

- potrafi nazwać dźwięki opatrzone krzyżykami, bemolami

- odnajduje znaki chromatyczne w zapisie nutowym,

- zna słowa i melodię piosenki
„Tratwa blues” i śpiewa ją, korzystając tekstu,

 

- rozumie potrzebę zastosowania znaków chromatycznych we właściwym momencie,

- wyjaśnia zastosowanie bemola krzyżyka, kasownika,

- posługuje się wiedzą na temat znaków chromatycznych w działaniach muzycznych,

- śpiewa piosenkę „Tratwa blues” z pamięci, wykazując zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym,


4.

Głośniej i ciszej – czyli oznaczenia dynamiki w muzyce.

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

-znajomość pojęć związanych z dynamiką w zapisie nutowym oraz ich graficznego zapisu,

-samodzielna świadoma realizacja oraz zapis określeń dynamicznych,

-znajomość dodatkowych określeń dynamicznych (mezzoforte, mezzopiano),

-rozróżnianie i stosowanie poznanych określeń zarówno w odtwarzaniu utworu muzycznego (śpiew, gra na instrumentach) jak i w zapisie nutowym,

5.

Gestodźwięki co to takiego?

1.4 „Zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu)”

2.3 „Wykonuje improwizacje głosowe”

 

-poznaje definicję gestodźwięków,

-potrafi zrealizować w grupie zaproponowany przez nauczyciela schemat rytmiczny z zastosowaniem gestodźwięków,

 

-tworzy samodzielne schematy rytmiczne z zastosowaniem własnych gestodźwięków,

-potrafi w grupie oraz samodzielnie przedstawić za pomocą gestodźwięków zaproponowane przez nauczyciela miejsca i sytuacje,

6.

Partytura rytmiczna. Zespołowa muzykowanie.

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

 

-zna pojęcie partytury, oraz różnice między poszczególnymi rodzajami partytur,

-tworzy własną partyturę rytmiczną do zrealizowania na instrumentach perkusyjnych,

-tworzy własną partyturę z uwzględnieniem oprócz instrumentów perkusyjnych także jednego instrumentu melodycznego (flet prosty, gitara, keyboard),

7.

Dźwięk i jego właściwości.

 

2.1 „Stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej”

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

1.5 „Zna i stosuje zasady zachowania estradowego”

 

-zna podstawowe cechy dźwięku,

-zna zakres słyszalności dźwięków,

-śpiewa piosenkę w grupie,

 

-aktywnie muzykuje w grupie,

-rozróżnia ze słuchu brzmienie chóru, zespołu kameralnego i orkiestry symfonicznej,

-potrafi sklasyfikować dźwięki ze względu na barwę,


8.

Rywalizacja zespołowa w realizacji ćwiczeń rytmicznych.

1.3 „Współpracuje z zespołem według ustalonych reguł”

1.4 „Zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu)”

2.3. „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

 

-wykonuje w grupie partyturę rytmiczną zaproponowaną przez nauczyciela z zastosowaniem instrumentów perkusyjnych oraz gestodźwięków realizując wszystkie elementy artykulacyjne zawarte w nutach,

-tworzy w grupie własną partyturę perkusyjną później ją realizując z elementami oznaczeń artykulacyjnych i dynamicznych,

9.

Ile słyszy ludzkie ucho? Ultradźwięki.

3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”

 

-zna definicję ultradźwięków i infradźwięków, wie czym się one różnią,

-słucha jednego i drugiego rodzaju dźwięków, wie gdzie wykorzystuje się je w praktyce,

 

-potrafi podać częstotliwości, w których słyszy ludzkie ucho oraz te charakterystyczne dla ultradźwięków i infradźwięków,

-zna metody wytwarzania ultradźwięków, oraz wie gdzie występują one w naturze,

 

10.

Sprawdzian wiadomości z nut. Gatunki muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku.

3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem

 

- pisze sprawdzian,

- poznaje gatunki muzyki XX1 wieku,

- poznaje słowa i melodię piosenki,

- potrafi wymienić i opisać gatunki muzyki XXI wieku,

11.

Nowe kierunki w muzyce rozrywkowej i klasycznej.

 

3.1 „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości

i atrakcyjności”

2.1 „Stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej”

 

-potrafi zaprezentować efekty swojej pracy,

- uczy się pracować w grupie,

-zna podstawowe rodzaje i kierunki muzyczne w muzyce XX wieku,

-potrafi rozróżnić gatunek muzyczny po wysłuchaniu utworu,

 

- uczy się tolerancji dla różnych, gustów i upodobań muzycznych,

-zna wybrane fakty z historii muzyki rozrywkowej i klasycznej dotyczące powstawania nowych kierunków i nurtów muzycznych,


Zgłoś jeśli naruszono regulamin