Plan wynikowy dla przedmiotu - zajęcia artystyczne
I Gimnazjum 2011/2012
Lp
Temat
Podstawa programowa
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
1.
Zapoznanie z kryterium oceniania i z programem nauczania przedmiotu zajęcia artystyczne w zakresie sztuki muzycznej.
-
- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne,
- zna treści programu nauczania,
- dzieli się na grupy,
2.
Nuty, pauzy i ich podział.
Przypomnienie wiadomości ze szkoły podstawowej.
3.2 „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”
- zna wartości nut i pauz
- wie co to metrum,
- potrafi budować proste takty rytmiczne,
- zna nazwy solmizacyjne i literowe gamy,
- zapoznaje się z budową gamy durowej,
- zna budowę gamy durowej,
- potrafi omówić budowę gamy durowej,
3.
Znaki chromatyczne przygodne i przykluczowe – bemol, krzyżyk, kasownik
1.3 „Współpracuje z zespołem według ustalonych reguł”
-potrafi wymienić i zapisać znaki chromatyczne – krzyżyk i kasownik, bemol,
- potrafi nazwać dźwięki opatrzone krzyżykami, bemolami
- odnajduje znaki chromatyczne w zapisie nutowym,
- zna słowa i melodię piosenki „Tratwa blues” i śpiewa ją, korzystając tekstu,
- rozumie potrzebę zastosowania znaków chromatycznych we właściwym momencie,
- wyjaśnia zastosowanie bemola krzyżyka, kasownika,
- posługuje się wiedzą na temat znaków chromatycznych w działaniach muzycznych,
- śpiewa piosenkę „Tratwa blues” z pamięci, wykazując zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym,
4.
Głośniej i ciszej – czyli oznaczenia dynamiki w muzyce.
-znajomość pojęć związanych z dynamiką w zapisie nutowym oraz ich graficznego zapisu,
-samodzielna świadoma realizacja oraz zapis określeń dynamicznych,
-znajomość dodatkowych określeń dynamicznych (mezzoforte, mezzopiano),
-rozróżnianie i stosowanie poznanych określeń zarówno w odtwarzaniu utworu muzycznego (śpiew, gra na instrumentach) jak i w zapisie nutowym,
5.
Gestodźwięki co to takiego?
1.4 „Zna rolę i zadania dyrygenta (lidera zespołu)”
2.3 „Wykonuje improwizacje głosowe”
-poznaje definicję gestodźwięków,
-potrafi zrealizować w grupie zaproponowany przez nauczyciela schemat rytmiczny z zastosowaniem gestodźwięków,
-tworzy samodzielne schematy rytmiczne z zastosowaniem własnych gestodźwięków,
-potrafi w grupie oraz samodzielnie przedstawić za pomocą gestodźwięków zaproponowane przez nauczyciela miejsca i sytuacje,
6.
Partytura rytmiczna. Zespołowa muzykowanie.
-zna pojęcie partytury, oraz różnice między poszczególnymi rodzajami partytur,
-tworzy własną partyturę rytmiczną do zrealizowania na instrumentach perkusyjnych,
-tworzy własną partyturę z uwzględnieniem oprócz instrumentów perkusyjnych także jednego instrumentu melodycznego (flet prosty, gitara, keyboard),
7.
Dźwięk i jego właściwości.
2.1 „Stosuje różne rodzaje aktywności muzycznej”
1.5 „Zna i stosuje zasady zachowania estradowego”
-zna podstawowe cechy dźwięku,
-zna zakres słyszalności dźwięków,
-śpiewa piosenkę w grupie,
-aktywnie muzykuje w grupie,
-rozróżnia ze słuchu brzmienie chóru, zespołu kameralnego i orkiestry symfonicznej,
-potrafi sklasyfikować dźwięki ze względu na barwę,
8.
Rywalizacja zespołowa w realizacji ćwiczeń rytmicznych.
2.3. „Rozpoznaje i określa elementy muzyki oraz budowę utworu muzycznego”
-wykonuje w grupie partyturę rytmiczną zaproponowaną przez nauczyciela z zastosowaniem instrumentów perkusyjnych oraz gestodźwięków realizując wszystkie elementy artykulacyjne zawarte w nutach,
-tworzy w grupie własną partyturę perkusyjną później ją realizując z elementami oznaczeń artykulacyjnych i dynamicznych,
9.
Ile słyszy ludzkie ucho? Ultradźwięki.
-zna definicję ultradźwięków i infradźwięków, wie czym się one różnią,
-słucha jednego i drugiego rodzaju dźwięków, wie gdzie wykorzystuje się je w praktyce,
-potrafi podać częstotliwości, w których słyszy ludzkie ucho oraz te charakterystyczne dla ultradźwięków i infradźwięków,
-zna metody wytwarzania ultradźwięków, oraz wie gdzie występują one w naturze,
10.
Sprawdzian wiadomości z nut. Gatunki muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku.
3.3 „Interpretuje wykonywane utwory zgodnie z ich stylem i przeznaczeniem”
- pisze sprawdzian,
- poznaje gatunki muzyki XX1 wieku,
- poznaje słowa i melodię piosenki,
- potrafi wymienić i opisać gatunki muzyki XXI wieku,
11.
Nowe kierunki w muzyce rozrywkowej i klasycznej.
3.1 „Świadomie wybiera repertuar, dokonuje oceny jego trudności, wartości
i atrakcyjności”
-potrafi zaprezentować efekty swojej pracy,
- uczy się pracować w grupie,
-zna podstawowe rodzaje i kierunki muzyczne w muzyce XX wieku,
-potrafi rozróżnić gatunek muzyczny po wysłuchaniu utworu,
- uczy się tolerancji dla różnych, gustów i upodobań muzycznych,
-zna wybrane fakty z historii muzyki rozrywkowej i klasycznej dotyczące powstawania nowych kierunków i nurtów muzycznych,
colombo3