scenariusz zajęć z porannego kręgu(1).doc

(51 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ

KONSPEKT ZAJĘĆ

 

Miejsce:                               Przedszkole nr 3 w Andrychowie

 

Oddział:                              integracyjny dzieci 5-6 letnich

 

Temat zajęć:              Poznajemy zwiastuny wiosny. Stymulujemy nasze zmysły podczas zajęć prowadzonych w oparciu o metodę „Porannego kręgu”.

 

Data                                            20. 03. 2006r.

 

Prowadzące:                mgr Aneta K.

                                            mgr Magdalena C.(pedagog wspomagający)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CEL OGÓLNY:              Rozwijanie umiejętności wielosensorycznego poznawania świata

 

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

    Doskonali wrażliwość zmysłową poprzez angażowanie zmysłu: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu w trakcie działalności

    Zapoznaje się z kolorem, smakiem, zapachem związanym z wiosną

    Określa smak cytryny

    Określa cechy ognia (ciepły, jasny, czerwony)

    Określają cechy gliny (zimna, lepka, zasychająca

    Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania

    Tańczy do muzyki A. Vivaldiego „Wiosna”, ruchem wyraża muzykę

    Wypowiada się na temat swoich odczuć podczas zajęć

    Poznaje zasady bezpiecznego postępowania z ogniem,

    Wie, że ręce, gdy są brudne należy umyć, zna etapy korzystania z umywalki, kulturalnie korzysta z wody,

    Potrafi adekwatnie do swoich odczuć, wybrać odpowiednie słońce podczas ewaluacji zajęć

 

CELE OPERACYJNE DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH:

Dziecko:

    Doskonali wrażliwość zmysłową poprzez angażowanie zmysłu: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu w trakcie działalności

    Określa smak cytryny

    Zapoznaje się z kolorem, smakiem, zapachem związanym z wiosną

    Określa cechy ognia (ciepły, jasny, czerwony)

    Określają cechy gliny (zimna, lepka, zasychająca

    Udziela poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące treści opowiadania

    Tańczy do muzyki A. Vivaldiego „Wiosna”, ruchem wyraża muzykę

    Wypowiada się na temat swoich odczuć podczas zajęć

    Poznaje zasady bezpiecznego postępowania z ogniem,

    Wie, że ręce, gdy są brudne należy umyć, zna etapy korzystania z umywalki, kulturalnie korzysta z wody,

    Potrafi adekwatnie do swoich odczuć, wybrać odpowiednie słońce podczas ewaluacji zajęć

    Czekają cierpliwie na swoją kolej, nie obraża się,

    Znają etapy mycia rąk i kulturalnie zachowują się w łazience

 

SYTUACJA EDUKACYJNA – czynności nauczyciela

Czynności dzieci

Czynności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

1.            Zaproszenie dzieci do kręgu w zaciemnionej, zielonej  części sali

 

 

2.            Zapalenie kominka zapachowego – stymulacja węchu  - obejście z kominkiem zapachowym kręgu dzieci, wymienienie imion, zwrócenie uwagi na zapach. Nauczyciel zwraca uwagę na zachowanie ostrożności podczas obserwacji ognia – stymulacja wzroku

 

3.            Powitanie każdego dziecka z osobna

- nauczyciel śpiewa piosenkę: „Witaj Kasiu, witaj Kuba........” (melodia Panie Janie), witając w ten sposób każde dziecko z osobna. Podczas śpiewu masuje każdemu dziecku rączkę olejkiem cytrynowym – stymulacja dotyku; prosi każde dziecko o powąchanie rączki – stymulacja węchu.

 

4. Opowiadanie pt.:                                       

 

 

 

 

 

 

 

5. Zabawa przy muzyce A. Vivaldiego „Wiosenne kwiaty” – poza zaciemnionym pomieszczeniem

Nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „panią wiosną”. Ma ona założony pelerynę wiosenną a na głowie zielny wianek. Pozostałe dzieci to kwiaty, ptaki i wietrzyki z zielonymi wstążkami na rękach. Kwiaty śpią pod śniegiem, ptaki przykucają i chowają się w rogu sali, w tle gra muzyka Vivaldiego, pani wiosna tańczy przy muzyce, podchodzi do każdego kwiatka, ptaka, wietrzyka i budzi go do życia poprzez jego dotknięcie. Kwiaty, ptaki, wietrzyki budzą się do życia i zaczynają tańczyć wiosenny taniec.- stymulacja słuchu

 

 

6. zgromadzenie dzieci w zaciemnionej części sali – stymulacja smaku – nauczycielka daje każdemu dziecku kawałek cytryny do spróbowania.

-          Określenie smaku cytryny i jej koloru, dotykanie skórki cytryny.

-          Wręczenie orderów uśmiechniętego słońca dla dzieci

 

 

7.Spotkanie z żywiołem: nauczyciel opowiada dzieciom, że wiosną budzą się kwiaty, ptaki, ale i cała ziemia się przebudza do życia.

- nauczyciel rozciera dzieciom glinkę na dłoniach- stymulacja węchu, wzroku, dotyku.,

-          umycie rąk w łazience

 

 

 

8. Ewaluacja – rozmowa  na temat tego, co się dzieciom w tych zajęciach podobało, a co nie.

Wybór słońca wesołego lub smutnego, w zależności od tego, czy się dzieciom podobało, czy nie

 

 

- siedzą w kręgu, oglądają zaciemnione na zielono pomieszczenie

 

 

- czekają na swoją kolej, wąchają zapach, określają do czego jest ten zapach podobny, nazywają ten zapach,

- obserwują ogień, doświadczają odczuć ciepła, nazywają te odczucia, określają cechy ognia (kolor i temperaturę – jest czerwony i ciepły),

- są ostrożne podczas obserwacji ognia w zapalonym kominku

 

-wąchają swoje ręce, określają, do czego jest ten zapach podobny

-chętne dzieci mogą po masażu ich ręki przez panią, ponownie wymasować rękę w tym miejscu, w którym znajduje się olejek cytrynowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-czynnie uczestniczą w zabawie, tańczą do muzyki, ekspresywnie wyrażają ją ruchem, własnym śpiewem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-smakowanie cytryny, określanie jej koloru, smaku, szorstkości skórki cytryny

 

 

-każde dziecko otrzymuje order uśmiechniętego słońca w nagrodę za dzielne zjedzenie cytryny

 

 

 

- dziecko wypowiada się na temat swoich odczuć związanych z rozcieraniem gliny przez nauczycielkę,

- określa zapach gliny poprzez jej wąchanie, kolor, wrażenia dotykowe

- wie, że ręce należy umyć, gdyż są brudne, potrafi kulturalnie zachowywać się w łazience

 

 

 

 

- wypowiada się na temat wrażeń, które odczuwał podczas zajęć, co mu się podobało, a co nie,

- potrafi wybrać rodzaj słońca w zależności od nastroju po zajęciach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Paulina, Sylwia, Jacek siedzą w kręgu, Justyna  potrafi siedzieć w kręgu i nie zmieniać miejsca i nie zaczepiać kolegów.

 

- czekają na swoją kolej, wąchaja zapach, określają do czego ten zapach jest podobny, nazywają go,

- to samo co inne dzieci

 

 

 

 

 

- wąchają swoje ręce, określają, do czego jest ten zapach podobny, masują rękę olejkiem cytrynowym, Justyna próbuje przy pomocy nauczyciela wymasować punkt na ciele, w którym pachnie olejkiem cytrynowym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Jacek, Paulina, Sylwia – tańczą przy muzyce, Jacek – potrafi zrozumieć zasady zabawy, Sylwia, Paulina – nie obraża się, gdy nie zostanie wybrana wiosną, czeka cierpliwie, kiedy zostanie dotknięta przez wiosnę i będzie mogła tańczyć, Justyna- stara się ruszać rękami, nogami w rytm muzyki,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Justyna – ogląda cytrynę (cały owoc), stara się choć trochę spróbować cytryny, wie, jaka jest cytryna: kwaśna, żółta, skórka chropowata, Jacek, Paulina, Sylwia- starają się czekać cierpliwie na swoją kolej smakowania cytryna, wiedzą jaki jest smak cytryny, kolor, szorstkość, wszyscy otrzymują order

 

 

 

- Justyna – pozwala sobie rozetrzeć glinkę na ręce, wącha, ogląda kolor gliny; Jacek, Paulina, Sylwia- wypowiadają się na temat wrażeń, dotyku gliny, węchu, koloru gliny; czekają na swoją kolej

- Jacek, Paulina, Sylwia – poprawnie korzystają z wody podczas mycia rąk, starannie wycierają ręce; Justyna – zna etapy mycia rąk, starannie i w tempie pozostałych dzieci wyciera ręce do ręcznika

 

Jacek, Sylwia, Paulina, Justyna – wybierają odpowiednie słońce adekwatnie do ich odczuć po zajęciach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin