Hopej - Pytania na egzamin(1).doc

(320 KB) Pobierz
PODSTAWY ZARZĄDZANIA - Dr Hopej

Co to jest system?

System to zbiór składników połączonych ze sobą tak, że każdy składnik powiązany jest z każdym innym  pośrednio lub bezpośrednio. Zmiana jednego elementu powoduje zmianę w innych elementach.

 

Wymień składniki systemu.

System składa się z części społecznej i części technicznej.

 

Co to jest organizacja?

Organizacja to uporządkowany system społeczno-techniczny.

 

Czy każdy system jest organizacją?

Nie każdy system jest organizacją, ale każda organizacja jest systemem.

 

Wymień znaczenia terminu – organizacja.

·         rzeczowe – ludzie, budynki, instytucje.

·         atrybutowe – cecha instytucji np. scentralizowana.

·         czynnościowe – proces mający określony cel.

 

Czy każde przedsiębiorstwo jest organizacją?

Każde przedsiębiorstwo jest organizacją, z wyjątkiem przedsiębiorstw jednoosobowych. Organizacja – to przynajmniej dwie osoby.

 

Wymień elementy modelu organizacji wg Leavita

Ludzie, cele, struktura organizacyjna, technologia.

 

Na jakie dwa podsystemy można podzielić model wg Leavita?

Ludzie i cele – podsystem społeczny; struktura i technologia – podsystem techniczny.

 

Wymień płaszczyzny analizy ludzi jako elementu organizacji.

Działające jednostki, funkcjonujące grupy, płaszczyzna kulturowa.

 

Wymień typy osobowości organizacyjnej

Autokrata – charakterystycznym rysem jego osobowości jest dominacja wobec podwładnych, a służalczość wobec przełożonych.

Gracz – osoba o nieprzeciętnej inteligencji, zmiany traktuje jak wyzwanie, a nie jak zagrożenie.

Biurokrata – postrzega rzeczywistość organizacyjną przez perspektywę oficjalnych dokumentów.

Profesjonalista – osoba dążąca do doskonałości w tym, co robi.

Przedsiębiorca – osoba dążąca do działania na własny rachunek.

Twórca – osoba, którą bardziej interesuje to, czego nie ma niż to, co jest.

 

Jakiej osobowości odpowiada „działanie szarej eminencji”?

Osobowości gracza.

 

Wymień typy grup interesów jakie funkcjonują w organizacji

Strategiczna – jej członkami są osoby z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do zmiany istniejącego stanu rzeczy.

Konserwatywna – jej członkami są osoby  z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do utrzymania istniejącego stanu rzeczy.

Wybuchowa – jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji podstawowej funkcji organizacji i mające istotny wpływ na to, co się w niej dzieje.

Apatyczna – jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji pomocniczych funkcji organizacji i mające niewielki wpływ na to, co się w niej dzieje.

 

Co to jest kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna - to zbiór norm i wartości : regulujących zachowania organizacyjne, podbudowanych założeniami dotyczącymi istoty rzeczywistości i wyrażających się artefaktami.

 

Podaj przykład normy, założenia i artefaktu

Norma – szacunek dla klienta, założenie – klient jest najważniejszy, artefakt – przyjęcie klienta kawą.

 

Jaką rolę pełni kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna - spaja organizację i ogranicza dowolność i nieprzewidywalność zachowań uczestników organizacji.

 

Wymień poziomy kultury organizacyjnej wg Scheina

·         założenia

·         normy i wartości 

·         artefakty

 

Czego dotyczą założenia kulturowe?

Natury człowieka, relacji międzyludzkich, samej organizacji, natury otoczenia, relacji organizacji z otoczeniem.

 

Czym są normy, a czym wartości?

Norma – to pewien wzorzec działania. Wartości – to wszystko to, co dla uczestników organizacji jest ważne.

 

Jak dzielą się normy i wartości?

Normy i wartości dzielą się na deklarowane i przestrzegane.

 

Czym są artefakty?

Artefakty – to zewnętrzne przejawy kultury organizacyjnej.

 

Wymień rodzaje artefaktów

Językowe – język, mity, legendy. Behawioralne – ceremonie, rytuały sprzedaży, zachowania. Fizyczne wytwory organizacji – produkty materialne.

 

Co określa sukces firmy na rynku?

Zysk – gdy firma oferuje wyroby kupowane przez klientów. Indywidualny wizerunek firmy w świadomości klienta – firma musi się wyróżniać.

 

Co to jest struktura organizacyjna?

Struktura organizacyjna - to zbiór reguł ograniczających dowolność i nieprzewidywalność zachowań uczestników organizacji.

 

Czym jest struktura organizacyjna dla procesu zarządzania?

Struktura organizacyjna  jest podstawą procesu zarządzania

 

Czy pojęcia „struktura organizacji” i „struktura organizacyjna” są tożsame ?

Nie. Struktura organizacji – to zbiór elementów organizacji i powiązań między nimi. Struktura organizacyjna – to zbiór reguł regulujących zachowania organizacyjne.

 

Wymień cechy struktury organizacyjnej

Hierarchia – opisuje kształt struktury, w szczególności to, czy jest płaska, czy wysmukła, określa rozpiętość i zasięg kierowania. Centralizacja – opisuje sposób rozmieszczenia składników struktury. Formalizacja – opisuje dokumentację organizacyjną. Specjalizacja – opisuje podział pracy. Standaryzacja – opisuje ujednolicone sposoby działania i procedury organizacyjne.

 

Co charakteryzuje dobrą strukturę wg modelu Leavitta?

Dobra struktura wg modelu Leavitta to taka, której cechy dostosowane są do celów organizacji.

 

Czy jest różnica między rolą kultury a rolą struktury  organizacyjnej?

Nie ma. Obie pełnią tę sama funkcję – regulują zachowania ludzi, ale każda z nich nieco inaczej.

 

Jakie są różnice między normami kulturowymi, a regułami?

Normy są kształtowane latami, a reguły można zmieniać. Normy i wartości kulturowe są takie same dla wszystkich pracowników, a reguły są określane dla poszczególnych pracowników.

 

Czy jednorazowe polecenie jest elementem struktury organizacyjnej?

Nie jest.

 

Czy śniadanie jest elementem struktury organizacyjnej?

Tak - jest elementem kultury oraz regułą organizacyjną.

 

Czym jest rozpiętość kierowania?

Rozpiętość kierowania – to liczba bezpośrednich podwładnych danego kierownika.

 

Czym jest zasięg kierowania?

Zasięg kierowania – to liczba wszystkich podwładnych danego kierownika: pośrednich i bezpośrednich.

 

Wymień cechy charakterystyczne rozpiętości i zasięgu kierowania – wskaż różnicę między nimi

Rozpiętość kierowania jest zawsze ograniczona, a zasięg kierowania – nieograniczony.

 

Wymień typy rozpiętości kierowania

Potencjalna – teoretycznie uzasadniona liczba bezpośrednich podwładnych. Rzeczywista – rzeczywista liczba bezpośrednich podwładnych. Formalna – wynikająca ze struktury organizacyjnej.

 

Co się dzieje, gdy rzeczywista rozpiętość kierowania jest mniejsza od potencjalnej?

Rozpiętość kierowania nie jest wykorzystana optymalnie, co może być przyczyną wzrostu kosztów kierowania. Rzeczywista rozpiętość kierowania powinna odpowiadać potencjalnej.

 

Co się dzieje, gdy rzeczywista rozpiętość kierowania jest większa od potencjalnej?

Kierownik może być przeciążony i niezdolny do właściwej kontroli wszystkich podwładnych.

 

Co łatwiej dostosować: kulturę do strategii, czy odwrotnie?

Kulturę trudniej zmienić, bo kształtowana jest latami. Należy dostosować strategię do kultury.

 

Jakie powinny być relacje między kulturą i strategią?

Kultura i strategia powinny być wzajemnie zgodne.

 

Co powinno być podstawą do ustalania formalnej i rzeczywistej rozpiętości kierowania?

Potencjalna rozpiętość kierowania.

 

Wymień czynniki kształtujące rozpiętość kierowania wg Stuglitza

Podobieństwo funkcji wykonywanych przez podwładnych. Złożoność tych funkcji. Przestrzenne rozmieszczenie pracowników. Kwalifikacje pracowników. Koordynacja – łączenie w jedną całość. Planowanie. Pomoc organizacyjna – pracownicy liniowi – podejmują decyzje, sztabowi – pełnią funkcje pomocnicze.

 

Jak oddziałują te czynniki na rozpiętość kierowania?

Wyższe kwalifikacje personelu – rozpiętość rośnie. Kontakty personelu ograniczone – rozpiętość maleje. Duży zakres planowania – rozpiętość rośnie. Więcej sztabowców – rozpiętość rośnie.

 

Czy główny księgowy jest pracownikiem liniowym, czy sztabowym?

Główny księgowy może być pracownikiem liniowym (kieruje pionem administracyjnym) oraz sztabowym (w przedziale całego przedsiębiorstwa).

 

O czym mówi zasada ograniczonej rozpiętości kierowania?

Zasada ograniczonej rozpiętości kierowania głosi, że kierownik, w danych warunkach, może skutecznie kierować ograniczoną liczbą bezpośrednich podwładnych.

 

Czym jest hierarchia organizacyjna?

Hierarchia organizacyjna - jest konsekwencją nakładania się na siebie zasad nieograniczonego zasięgu i ograniczonej rozpiętości kierowania.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin