FILOZOFIA EGZAMIN WYKLADY.doc

(72 KB) Pobierz
hgh

FILOZOFIA

 

 

 

1.SPECYFIKA FILOZOFICZNEGO PODEJŚCIA DO RZECZYWISTOŚCI- Specyfika filozofii polega na tym, że jest ona myśleniem istotowym, a więc dociekaniem samych podstaw problemu. Jest ona rodzajem aktywności intelektualnej, w której nie można dojść do ostatecznych rozwiązań. Specyficzne jest również to, że nie można dojść do różnych wniosków. Jest to spowodowane następującymi cechami filozofii: *refleksja filozoficzna ma charakter końcowo ogólny *podstawy myślenia filozoficznego są nie udowodnione *filozofia ma dwoistą bazę wewnętrzną *filozofowanie jest nie tylko własnością rozumu ale i emocji pytania związane z problemem stosunku między bytem duch. A mater.-:*co było pierwsze duch czy materia? *który był przyczyna a który skutkiem? *czy występuja między nimi jakies zalezności? W odniesieniu do świata- *czy przyroda rządzi się swoimi prawami? *czy porządek jest ustalony przez siłę duchową od niej niezależną? W odniesieniu do człowieka- *czy dusza jest zależna od ciała? *czy może dusza istnieć bez ciała?

 

 

 

2. RÓŻNE ROZUMIENIA FILOZOFII W DZIEJACH MYŚLI LUDZKIEJ- słowem 1)„Filozofia” pierwszy posłużył się Pitagoras (VI w.p.n.e) który mówił o sobie że jest filozofem-miłośnikiem mądrości. Termin pochodził od dwóch słów greckich „hileo”-miłuję,lubię „Sophia”-mądrość,wiedza. Gdy wiedza ludzka zaczęła się rozszerzać nastąpiło podzielenie filozofii na kilka wycinków co dało początek naukom m.in. fizyka matematyka, w wyniku czego znaczenie słowa „filozofia” zaczęło ulegać zmianom. Wyróżnia się 3 czynniki ukierunkowujące pogląd na przedmiot filozofii- *typ stosunków ekonom-społ. *poziom wiedzy o świecie *system wartości 2) poglądy na przedmiot filozofii w Starożytności 1)filozofia powinna zajmować się przyrodą jako załościa i poznawać prawa które nią żądzą.-jest to kosmologiczna koncepcja filozofii reprezentowana przez Malesa, Heraklita częściowo  Platona Arystotelesa 2)Filozofia ma zajmować się przede wszystkim człowiekiem zastanawiać się jak żyć i postępować w stosunku do siebie i innych ludzi- antropologiczna koncepcja przedmiotu fil. –Sokrates  3)W okresach nowożytności uważano ze filozofia powinna być królową nauk, ma tworzyć ogólny obraz świata i formułować ogólną metodę jako poznania. Powinna się posługiwać przede wszystkim myśleniem abstrakcyjnym.             

 

 

 

3. SWOISTOŚĆ MYŚLENIA FILOZOFICZNEGO. GŁÓWNE DZIAŁY FILOZOFII - filozofia pochodzi z greckiego terminu oznaczającego miłość i mądrość. Pomimo że ludzie myślą o niej jak o czymś poza ich zasięgiem, czymś odległym od zainteresowań to i tak każdy z nas ma jakies swoje filozoficzne poglądy nie zdając sobie z tego sprawy. Działy: ontologia-teoria bytu-. Zajmuje się analizą i opisem rzeczywistości jako całości. Usiłuje odkryć naturę rzeczywistości i odpowiedzieć na pyatania: czy byt jest z natury materialny? Czy duchowy? Czy w bycie występuje uporządkowanie ? aksjologia-teoria wartości-zajmuje się analiza postaw i kryteriów wartościowania, stanowi ogólną teorię wszelkich dóbr i tego co cenne i godne pożądania. Zajmuje się wartościami moralnymi etycznymi poznawczymi religijnymi. Gnoseologia-teoria poznania- docieka nad istotą i strukturą poznania ludzkiego, bada jego źródła, wyodrębnia różne jego rodzaje i ocenia ich wartość naukową, określa granicę poznawalności świata.

 

 

4.POJĘCIE ŚWIATOPOGLĄDU. ŚWIATOPOGLĄD A FILOZOFIA-filozofia jest teoretyczna propozycją światopoglądową. W obrębie każdego światopoglądu funkcjonuje mała cząsteczka określonego systemu filozoficznego. 3 znaczenia światopoglądu- *system światopoglądowy – system ten ustala lub próbuje ustalić ogólny zakres wiedzy przyrodniczej, społecznej i wiedzy o człowieku. Wskazuje jak ustosunkować się do tej wiedzy, jak ją ocenić, wartościować. *światopogląd grupy społecznej- bada element więzi społecznej łączącej jednostki w większą całość. Światopogląd ten zależy od warunków bytu materialnego, ustroju społecznego. * światopogląd indywidualny- zespół sądów twierdzeń i ocen za pomocą których jednostka tłumaczy sobie charakter świata.  W światopoglądzie w sposobach jego rozumowania wyróżnia się 3 warstwy jego struktury problemowej: warstwa *ontologiczna *socjologiczna *antropologiczna  5. POZNAWCZE I PRAKTYCZNE FUNKCJE FILOZOFII- w filozofii nie chodzi tylko o poznanie i interpretowanie świata ale o jego przekształcanie i doskonalenie dla dobra człowieka. F. poznawcza – człowiek dąży do całościowego ujęcia poznania, przedstawiania sobie otaczającej rzeczywistości i własnego miejsca w świecie. Zajmuje się jego rozwojem, statusem, F. badawcza- bada otaczającą rzeczywistość jako całość a to prowadzi do uzupełniania luk wiedzy o społeczeństwie. F. ideologiczna- uzasadnia i przedstawia interesy klas i grup społecznych F. praktyczna- poznajemy potrzeby praktyczne niezbędne do przeżycia i zaspokojenia potrzeb. F. instytucjonalna- filozofia jest nauką i z niej żyją ludzie. 

 

 

 

6. FILOZOFIA A NAUKI SZCZEGÓŁOWE- związki- filozofia dostarcza naukom szczegółowym systemu zasad i postulatów z ogólnej teorii poznania. Dla nauk szczegółowych dużą wartość przedstawiają filozoficzne dociekania z zakresu meta nauki, która zajmuje się między innymi analizą logiczną badania naukowego i logicznej struktury jego wyników, zasadami myslenia teoretycznego. Filozofia pomaga naukom szczegółowym uświadomić sobie społeczne konsekwencje dokonanych odkryć naukowych. Różnice- 1)filozofia zajume się badaniem swiata jako całość a nauki szczegółowe poszczególnych jego elementów 2)nauki szcz. za swoje główne zadanie uważają opis i wyjaśnienie rzeczywistości, a filozofia stara się badaną rzeczywistość ocenić. 3)n. szcz. podejmują głównie problemy które można rozwiązać w drodze precyzyjnego badania danego fragmentu rzeczywistości a filozofia takie których rozwiązanie wymaga wiedzy o jej fragmentach. 8. FILOZOFIA A RELIGIE- filozofia czyni religię przedmiotem swoich rozważań. Treść, potrzeby i zainteresowania filozofii i religii są wspólne. Przedmiotem zarówno religii jak i filozofii jest wiara i prawda sama w swojej obiektywności. Filozofia kiedy wyjaśnia religię wyjaśnia tylko siebie i kiedy wyjaśnia siebie wyjaśnia religię, w ten sposób religia i filozofia zlewają się w jedno. Różnica między filozofią a religia polega na formie. Filozofia jest „myślącym rozumem” natomiast religia jako naiwnie myślący rozum. W średniowieczu pojawiło się swoiste rozumienie filozofii jako „służebnicy teologii”. Sprawy religijne uzyskały wówczas decydujące znaczenie a wszystkie strony życia były im podporządkowane a najwyższą rangę uzyskała teologia a filozofia wobec niej odgrywała rolę służebną.

             

 

 

7. STRUKTURA FILOZOFII- filozofia dzieli się na dwa zasadnicze działy: 1. ontologia (teoria bytu, metafizyka) 2. teoria poznania (gnoseologia, epistemologia) z ontologią wiążą się : filozofia *człowieka(antropologia) człowiek jako byt * przyrody(kosmologia) problem struktury i sposobu istnienia wszechświata *boga (teologia) nauka o istnieniu i istocie boga oraz jego stosunków do świata *moralności-(etyka) interesuje się postępowaniem ludzkim jako charakterystyką z punktu widzenia dobra i zła *piękna(estetyka)- nauka o pięknie. Z teorią poznania wiąże się : *logika formalna- o poprawnym rozumowaniu prawa i reguły tworzenia pojęć, sądów i rozumowania *semantyka- o poprawnym wyrażaniu się *metodologia- o poprawnym zastosowaniu metod nauki * teoria nauk- w ramach metodologii Ontologia-jest to teoria bytu szeroko rozumianej rzeczywistości. Stara się rozstrzygnąć czy istenie jeden byt czy więcej jego rodzajów. Rozważa byt w aspektach czasowych i przestrzennych. Interesuje się strukturą rzeczywistości. Teoria poznania- zajmuje się problemami poznania bytu, prawdziwością ludzkiego poznania. Rozważa kwestię czy świat jest w pełni dla człowieka poznawalny czy nie. Stara się określić prawdę oraz podać jej kryterium.             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. PODSTAWOWE PROBLEMY FILOZOFII- ONTOLOGIA- kto stworzył świat? Jaka jest jego struktura? Czy świat jest skończony urządzony czy rozwija się dalej? Ontologia zajmuje się analizą i opisem rzeczywistości jako całości. Usiłuje odkryć naturę rzeczywistości i opowiedzieć na pytania czy byt jest z natury jednorodnej czy tez w rzeczywistości występuje dużo niesprawdzalnych do siebie bytów, czy byt jest z natury materialny czy duchowy, czy panuje w bycie chaos.AKSJOLOGIA- rozumiana jako ogólna teoria wartości, zajmuje się analizą postaw i kryteriów wartościowania, stanowi ogólna teorię wszelkich dóbr i wszystkiego co cenne i godne pożądania.  Z zakresu etyki normatywnej zajmuje się wartościami określonego rodzaju. Ustala co jest dobrem moralnym ,w zakresie estetyki- co jest piękne GNOSEOLOGIA- zajmuje się filozoficzną analizą osiągania wiedzy ludzkiej. Docieka nad istotą i strukturą poznania ludzkiego, bada jego źródła, wyodrębnia różne jego rodzaje i ocenia ich wartość naukową i praktyczną, określa granicę poznawalności świata. Analizuje poznawczą wartość wiedzy ludzkiej, istotę i kryterium prawdy. ANTROPOLOGIA- przedmiotem zainteresować jest człowiek we wszelkich wymiarach jego istnienia. Jest nauką o człowieku jako całość. Głównym celem jest wyprowadzenie ogólnej koncepcji człowieka w ramach której możliwe stało by się odpowiedzenie na pytanie o istotę gatunkową człowieka czy tez ludzką naturę.

 

10. MATERIALIZM FILOZOFICZNY-HISTORYCZNY ROZWÓJ, RODZAJE, PRZEDSTAWICIELE- Materializm został zapoczątkowany w czasach starożytnych. Odmiany materializmu: żywiołowy- z czego i jak powstał świat, wskazywanie na jeden pierwiastek –żywioł. Przedst..- Tales -wszystko powstało z wody, Anaksymenes- wszystko powstało z bezkresu. Mechanistyczny- zapoczątkowany przez Demokryta który podjął problem budowy materii.twierdził że różne rzeczy biorą się stąd że atomy w wyniku przemieszczania tworzą różne kombinacje. Łączenie i rozłączanie atomów odbywa się mechanicznie.przedst. Hobbes, La Mettrie, wulgarny- przedst.. Karol Vogt, Ludwig Buchner. Przedstawiciele ci w sposób wulgarny ujmowali problem istoty procesów świadomościowych. Uważali że wszytsko w świecie jest materialne włącznie ze świadomością, dialektyczny- jednym bytem istniejącym jest materia. Cała materialna rzeczywistość jest w ciągłym ruchu. Twórcami są Karol Marks, Fryderyk Engels.

 

 

11. IDEALIZM FILOZOFICZNY JEGO RODZAJE I PRZEDSTAWICIELE- 2 zasadnicze formy idealizmu: obiektywny- zapoczątkowany przez Platona, później kontynuowany przez Aureliusza Augustyna i Tomasz z Akwinu. Idealizm ten zakłada że podstawowym bytem jest byt duchowy, istniejący niezależnie od woli i świadomości człowieka. Subiektywny- przedst.. Georg Berkeley. Wg. Niego istnieje tylko substancja duchowa na która składa się umysł ludzki i umysł boski. Umysły te są źródłem idei, wrażeń. Świat przyrody nie istniej obiektywnie jest on tylko zespołem wrażeń.  12. ROZUMIENIA MATERII FILOZOFII- materia- Tales utożsamił ją z wodą, Heraklit- ogniem, Parmenides twierdził że materię można poznać tylko teoretycznie. W aspekcie ontologicznym jest ona tym, co nie istnieje , w aspekcie teoriopoznawczym tym, co nie określone ale możliwe do określenia przez formy. Dzięki Galileuszowi materia przestaje być czymś przypadkowym, niemożliwym do określenia. Ciało materialne jest dla niego produktem masy i ruchu.  Kant twierdzi, że materia jest czymś danym niezależnie od myślącego „ja”. W Filozofii przyrody materia nie stanowi ani przedmiotu ani wyłącznie bodźca pobudzającego myślące „ja”. Helg- materia to ustopniowana sekwencja siły ciążenia świata i życia. Jest określona przez ducha i tylko wtedy posada prawdę i obiektywność. Mach- materia to pomocnicze źródło przyrodoznawstwa.

 

 

 

13. MIEJSCE CZŁOWIEKA W PRZYRODZIE: SWOISTOŚĆ CZŁOWIEKA JAKO BYTU – w rozważaniach antropologicznych pojawiło się ujęcie człowieka wolnego od założeń religijnych, traktujące go jako pewne zjawisko które można opisać i zrozumieć na podstawie znajomości ogólnej budowy i funkcjonowania przyrody. Tę koncepcje znajdujemy u zwolenników atomizmu.Demokryt i Pikur twierdzą że człowiek zbudowany jest z atomów tak jak wszystko istniej. Dotyczy to nie tylko ciała ale i duszy. Zadaniem człowieka jest nadanie sensu swemu życiu, osiągnięcia szczęścia i zadowolenia.

14. CZŁOWIEK JAKO PRZEDMIOT WYJAŚNIEŃ FILOZOFICZNYCH: PODSTAWOWE ASPEKTY ANALIZY BYTU LUDZKIEGO- aspekty wiążące się z bytem człowieka: * na czym polega stosunek człowieka do przyrody i otaczającego świata? czym się różni od stosunku zwierząt do przyrody? Czym różni się człowiek od innych istot rzywych? *w jakich płaszczyznach człowiek współpracuje z innymi ludzmi i któraz tych płaszczyzn współpracy jest najważniejsza dla życia ludzkiego i rozwoju społecznego? *jaki jest kierunek przemian społecznych i co jest motorem tych przemian? * w jaki sposób powstaje kultura duchowa człowieka i jaką funkcję społeczną pełnią systemy morlane?

 

 

 

15. PROBLEM PSYCHOFIZYCZNY I JEGO ROZWIĄZANIA- spór psychofizyczny- jest to spór o to, czy człowiek jest bytem w swej strukturze i jakościowym uposażeniu jednorodnym czy wielorakim. Pluralizm- człowiek jest złożony z różnych elementów, ukonstytuowanych przez czynniki jakościowo niejednorodne różnorodzajowe. Dualizm- człowiek jest złożony z dwu różnorzędnych ale odmiennych elementów ciała i psychiki.

16. MATERIALISTYCZNE POJMOWANIE ŚWIADOMOŚCI- materializm uznaje obiektywnie istnienie rzeczywistości czyli materialnego bytu w całym bogactwie jego przejawów. Takie stanowisko reprezentuje filozofia marksistowska. Na egzystencję świata materialnego nie ma wpływu żadna świadomość ludzka. Cała działalność poznawcza nie narusza w niczym autonomii świata materialnego. Celem poznania jako świadomej aktywności ludzkiej jest dotarcie do bytu.

17. IDEALISTYCZNA KONCEPCJA ŚWIADOMOŚCI- rozważania nad problemem stosunku do świadomości można określić: czy byt istnieje niezależnie od naszych przeżyć psychicznych? Byt jest uzależniony w swym Steniu od przeżyć świadomości człowieka. Inni filozofowie uznali że na istnienie bytu przeżycia świadomie nie mają żadnego wpływu. Byt istnieje niezależnie od świadomości, w pełni obiektywnie.

 

 

 

18. POJĘCIE DETERMINIZMU I JEGO HISTORYCZNE FORMY- determinizm- postawa wedle której każde zjawisko przyrodnicze jest wyznaczone zarówno w swoim Steniu jak i zachowaniu się przez inne zjawisko. Deter. Mitologiczno-reeligijny- dotyczy zachowania się człowieka, jest próbą wyjaśnienia losów życia ludzkiego determinizm mechaniczny- zapoczątkowany przez Demokryta. Założenia: wszystkie zjawiska mają przyczyny, związki między zjawiskami mają charakter związków ważnych jak i zjawisk drobnych. Determinizm dialektyczny- założenia: wszystkie zjawiska mają swoje przyczyny w innych naturalnych zjawiskach , są jednak przyczyny zasadnicze i ubocze, związki między zjawiskami mają różne charaktery.

19. DETERMINIZM A WOLNOŚĆ CZŁOWIEKA, FATALIZM I WOLUNTARYZM- determinizm- postawa wedle której każde zjawisko przyrodnicze jest wyznaczone zarówno w swoim Steniu jak i zachowaniu się przez inne zjawisko.. Fatalizm- los jest zapisany w gwiazdach, wszystko co dzieje się w świecie jest zdefiniowane przyczyną znajdującą się poza naturą. Woluntaryzm- wola, pogląd wg. którego wola ludzka jest jednym czynnikiem kształtującym zarówno poznanie jak i przedmiot poznania- rzeczywistości

Wolność człowieka polega na zrozumieniu praw rządzących światem. Tylko człowiek rozumujący świat może odnaleźć w nim swoje miejsce i szczęście, może zapanować nad losem oraz otaczającą go przyrodą. Wolność zależy od samego człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.POJĘCIE WOLNOŚCI W KONTEKŚCIE PRZYRODNICZYCH I SPOŁECZNYCHUWARUNKOWAŃ ŻYCIA LUDZKIEGO- Wolność polega na zrozumieniu praw rządzących światem. Tylko człowiek rozumujący świat może odnaleźć w nim swoje miejsce i szczęście, może zapanować nad losem oraz otaczającą go przyrodą. Wolność zależy od samego człowieka. Wolność w filozofii wzbudza wiele  kontrowersji. Stoicy próbowali poradzić sobie z faktem że istnieją prawidłowości przyrodnicze których człowiek nie jest w stanie przełamać.   22. SPÓR O CHARAKTER I PRZEDMIOT POZNANIA- przedmiot poznania- jest tym elementem procesu poznawczego który swoje zainteresowanie skierowuje na przedmiot poznania. Przedmiotem poznania nazywamy to co poznajemy, co jest obiektem aktu poznawczego. Stanowiska: 1)realizm epistemologiczny- przedmiot poznania jest tworem podmiotu, przedmiot podmiotu jest pewnego rodzaju konstrukcją utworzoną przez subiekt, zespołem idei powstałych w umyśle. 2) idealizm epistemologiczny- przedmiot poznania jest bytem obiektywnym, to co poznajemy istnieje poza Przedmiotem i niezależnie od niego. Jest on realną rzeczywistością

 

 

 

24. CZYM ZAJUMJE SIĘ GNOSEOLOGIA(T. POZNANIA)- teoria poznania zwana epistemologią lub gnoseologią. Jest nauką o poznaniu. Teoria poznania zajmuje się ukazywaniem rożnych twórczych wizji ludzkich i poglądów na ten sam temat. Bada istotę i strukturę ludzkiego poznania. Docieka jakie są jego źródła i wyodrębnia różne rodzaje poznania. Ocenia wartość poznania. Zajmuje się granicami poznawalności świata. Bada Uwarunkowania działalności poznawczej, a także szuka naukowych metod uzasadniania wiedzy i kryteriów prawdziwości poznania. 25. SPÓR O POZNAWALNOŚĆ ŚWIATA- 1. realizm naiwny- świat jest poznawalny. Jest on takim, jakim wydaje się na pierwszy rzut oka. 2. Realizm krytyczny- zadaniem agnostycyzmu poznać możemy tylko zew. stronę rzeczy a zatem tylko to co dostępne jest naszym zmysłom. Sceptycyzm- jedni z przedstawicieli twierdzą że wszelka wiedza jest fałszywa, nic nie zasługuje na zaufanie, do wiedzy należy podchodzić z niedowierzaniem. Inni natomiast że skoro wiedza, poznanie ma charakter subiektywny to należy powstrzymać się od twierdzenia na temat otaczającej rzeczywistości. 

 

26. AGNOSTYCYZM A SCEPRYCYZM-  agnostycyzm- twierdzi że poznać możemy tylko zew. stronę rzeczy a zatem tylko to co dostępne jest naszym zmysłom. Sceptycyzm- jedni z przedstawicieli tego poglądu twierdzą że wszelka wiedza jest fałszywa, że nic nie zasługuje na zaufanie, do wiedzy należy podchodzić z niedoważaniem. Inni natomiast że skoro wiedza, poznanie ma charakter subiektywny to należy powstrzymać się od twierdzenia na temat otaczającej rzeczywistości.   27. POZNANIE ZMYSŁOWE A ROZUMOWE-  Czy w procesie poznania podmiot poznający wykracza poza siebie, czy tez poznanie ma charakter wewnętrzny? Realizm epistemologiczny zakłada że właściwy podmiot poznania istnieje obiektywnie czyli jest odebrany i niezależny od świadomości podmiotu poznającego. Idealizm obiektywny zakłada że przedmiot poznania istnieje wyłącznie w obrębie świadomości i podmiotu poznającego a zatem człowiek w procesie poznania nie wykracza poza granice swojej psychiki, świadomości, umysłu.   28. KLASYCZNA KONCEPCJA PRAWDY- koncepcja ta zakłada, że prawdziwy jest sąd zgodny z rzeczywistością. W takim rozumieniu prawda polega na adekwatności myśli i rzeczy. Wyróżnikiem prawdy jest zbieżność z naszym najprostszym rozumieniem prawdziwości wiedzy. Nasze przekonania o świecie SA prawdzie wtedy gdy odpowiadają faktycznemu światu. Prawda określa relacje jakie zachodzą między sądem opisującym rzeczywistość a samym faktem mającym miejsce w tej rzeczywistości.

 

 

 

29. ANALIZA NIEKLASYCZNYCH DEFINICJI PRAWDY- koncepcja oczywistości- według tej teorii to zdanie jest prawdziwe którego treść jest dla nas oczywista. Teorii tej zarzuca się subiektywizm ponieważ uzależnia ona prawdziwość zdania od subiektywnego odczucia podmiotu. Teoria zasady powszechnej- to zdanie jest prawdziwe które za prawdziwe przez ogół ludzi jest uważane, jest powszechnie aprobowane. Teoria koherencji- to zdanie jest prawdziwe które jest niesprzeczne z systemem zdań przyjętych za prawdziwe. Jeżeli jakieś zdanie nie popada w sprzeczność logiczną ze zdaniami poprzednio uznanymi za prawdę, nie należy uznawać je za prawdziwe. Pragmatyczna teoria prawdy- to zdanie jest prawdziwe które jest użyteczne. Przyjęcie punktu widzenia tej teorii prowadzi do subiektywizmu. Teoria oparta na kryterium autorytetów- prawdziwe zdanie to takie które zostało wypowiedziane przez osobą uznana za autorytet, nie zyskuje miana zdania prawdziwego.  31. ABSOLUTNOŚĆ I WZGLĘDNOŚĆ PRAWDY- prawda absolutną nazywamy taka wiedzę prawdziwą która mówi o rzeczywistości w sposób wyczerpujący, kompletny, niezmienny, stały. Prawdą względną nazywamy wiedzę prawdziwą która mówi o rzeczywistości w sposób niepełny, cząstkowy, zmienny, niestały. Zdanie absolutnie prawdziwe przybiera charakter prawd banalnych, stwierdzeń prostych. Są niezmiennym elementem w zmiennej wiedzy ludzkiej o świecie.

 

 

 

32. POJĘCIE NAUKI I POZNANIA NAUKOWEGO- poznanie naukowe jest optymalnie skutecznym sposobem odzwierciedlenia w umysłach ludzkich istniejąca rzeczywistość. Charakteryzuje się ono tym, że opiera się na informacjach o rzeczywistości zebranych w konfrontacji z innymi infor. naukowymi. Ma ona maksymalnie skutecznie służyć praktyce społecznej.  Głównym rezultatem  poznania naukowego jest odtworzony w umysłach ludzi system praw przyrody i społecz. Poznanie naukowe często jest określone mianem nauki. Oznacza wiedzę o świecie już zdobytą i dostatecznie uzasadnioną, metody poznawcze uświadomione i sformułowane w konkretnych dyrektywach badawczych.  33. FILOZOFICZNE PRZESŁANKI POZNANIA NAUKOWEGO- poznanie naukowe jest optymalnie skutecznym sposobem odzwierciedlenia w umysłach ludzkich istniejąca rzeczywistość. Charakteryzuje się ono tym, że opiera się na informacjach o rzeczywistości zebranych w konfrontacji z innymi infor. naukowymi. Ma ona maksymalnie skutecznie służyć praktyce społecznej.  Głównym rezultatem  poznania naukowego jest odtworzony w umysłach ludzi system praw przyrody i społecz Odkrywanie tego systemu praw wiąże się z koniecznością zagłębienia istoty zjawisk otaczającej nas rzeczywistości. Poznanie naukowe często jest określone mianem nauki. 34. Główne stanowiska w sporze o status ontyczny człowieka. Materializm, spirytualizm (inaczej zwany idealizmem), dualizm. Przeważnie mówi się o dwóch obozach : materializmie i idealizmie. Material...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin