MISTRZ I MALGORZATA.pdf

(73 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
Autor: Michaił Bułhakow
Tytuł: Mistrz i Małgorzata
Forma: powieść
Data powstania: 1928-40, pierwsze wydanie: 1966 r.
Mistrz i Małgorzata to dzieło życia Bułhakowa. Pisał je przez 12 lat (1928-1940), tworząc osiem różnych wersji
utworu. Zapisał w nim los udręczonego pisarza i umierającego człowieka. Pełne “zaistnienie” Bułhakowa w odbiorze
czytelniczym miało miejsce dopiero w 26 lat od chwili jego śmierci w 1966 roku. Powieść ta to “dzieło zemsty”
autora za zniewolenie okresu stalinowskiego, jego rozrachunek ze współczesnością, testament. Powieść jest
podzielona na dwie części, opowiada trzy splatające się ze sobą historie.
STRESZCZENIE
W powieści zawarty jest satyryczno – groteskowy obraz rzeczywistości radzieckiej lat trzydziestych, wynaturzenia
systemu totalitarnego, który całkowicie podporządkował sobie człowieka. Zasady kierujące ludzkimi czynami to:
strach, konformizm, tchórzostwo i donosicielstwo. Uwaga autora skupiona jest na mechanizmach rządzących strefą
kultury, czego przykładami mogą być: dramatyczna historia życia i powieści Mistrza zniszczona za sprawą
“wiernych partii” krytyków literackich, Dom Gribojedowa, zarząd Masolitu, wszechobecna i paraliżująca obecność
Pewnej Instytucji Śledczej (NKWD), klinika psychiatryczna dr Strawińskiego i obóz na Sołówce dla
“niewygodnych” i “nieposłusznych”. W groteskową rzeczywistość Moskwy autor wprowadza Szatana i całą świtę
jego złośliwych diabłów. Grupa diabelska składa się z Wolanda – diabła, mistrza sztuk magicznych, posiadającego
największą moc, Korowiowa , który reprezentuje typ sprytnego żartownisia i staje się ironicznym komentatorem
zdarzeń, Behemota – czarnego kota mówiącego ludzkim językiem i będącego nieodłącznym towarzyszem
Korowiowa, Helli - pięknej kobiety, symbolu cielesności, Asasella - wysłannika Wolanda. Przybywają by spełnić
swoistą misję - urządzić wielki bal Szatana. Ich przybycie rozpoczyna łańcuch tajemniczych, dramatycznych i
komicznych wydarzeń. Wszystko zaczyna się na Patriarszych Prudach, gdzie pierwszymi ofiarami diabła stają się
Berlioz (redaktor miesięcznika literackiego), który ginie pod kołami tramwaju, oraz Iwan “Bezdomny” (młody poeta,
który później usiłuje schwytać Wolanda i trafia do szpitala psychiatrycznego). Ludzie szatana wywołują szereg afer i
skandali, w różny sposób oddziałują na ludzkie losy. Co ciekawe, szkodzą ludziom złym i zepsutym, natomiast sporo
dobrego czynią dla tytułowych bohaterów powieści. Bułhakow przedstawia szatana o dwoistej naturze. Może on być
wysłannikiem Boga, badającym ludzkie dusze i sprawdzającym siłę cnoty i wiary, boskim misjonarzem lub
buntownikiem, strąconym z nieba upadłym aniołem. Kolejne ofiary Wolanda to kierownictwo Varietes, członkowie
Komisji Nadzoru Widowisk i Rozrywek Lżejszego Gatunku oraz prezes spółdzielni mieszkaniowej, u którego diabeł
wynajął mieszkanie.
W szpitalu psychiatrycznym Iwan spotyka Mistrza, zakochanego w Małgorzacie autora powieści o Poncjuszu Piłacie,
której nikt nie chce wydać. Mistrz znienawidził swoje dzieło i spalił je. W szpitalu umieszczono go po tym, jak ktoś,
chcąc zająć jego mieszkanie, doniósł na niego. W tym czasie Małgorzata spotyka Asasella, który daje jej magiczny
krem (odmładzający i umożliwiający latanie). Już jako wiedźma dokonuje w trakcie lotu zemsty niszcząc dom
krytyków Mistrza. Małgorzata zostaje królową balu Szatana i dostaje w nagrodę prawo do jednego życzenia -
uwalnia Friedę od jej cierpienia (kobieta udusiła swoje dziecko). Woland wspaniałomyślnie zwraca jej Mistrza i ich
dawne mieszkanie. Woland ze swoją świtą opuszczają Moskwę, a Mistrz i Małgorzata wypijają truciznę, by dołączyć
do niego i opuścić ziemię. Docierają do miejsca uwięzienia Piłata, Mistrz go uwalnia. Prowadzone w Moskwie
śledztwo wyjaśnia, że sprawcami wszystkich wypadków była szajka “hipnotyzerów i brzuchomówców”.
W ówczesnym Związku Radzieckim szalała cenzura. Bezpośrednio dotknęła Mistrza, który w ateistycznym kraju
odważył się napisać książkę o Chrystusie. Pisarzami nie byli bynajmniej ci, którzy mieli talent. Pisarzem był każdy,
kto miał legitymację Massolitu (związku zawodowego literatów). Najmilej widziani byli ci, którzy w swoich
utworach negowali istnienie Boga. Powieść, którą napisał Mistrz dotyczy ważnego epizodu z życia Piłata wydającego
wyrok na niewinnego Jeszuę Ha – Nocri. Jest on nawiązaniem do ewangelicznej historii Jezusa i Piłata, ale się od niej
znacznie różni. W tym wątku podejmuje autor istotną problematykę egzystencjalną. Bułhakow zastosował chwyt
utworu w utworze. Historia Piłata (podobnie zresztą jak losy Mistrza) w sposób paraboliczny, metaforyczny ilustruje
los człowieka uwikłanego w dramat wyboru między złem a dobrem. Piłat uczynił zło, a mimo to dostąpi łaski
odkupienia, ponieważ miał świadomość grzechu i doznał oczyszczenia moralnego poprzez cierpienie. “Męka
sumienia” Piłata sprawiła, że wina została mu wybaczona. Podobnie jak Mistrz, który początkowo sprzeniewierzył
się sztuce i misji pisarza, ale w końcu dostanie swój spalony uprzednio rękopis i zasłuży na zbawienny spokój.
W tradycyjny sposób pojmowany Szatan jest uosobieniem zła. U Bułhakowa Woland i jego diabelska świta zostają
wprowadzeni w świat ludzki po to, aby zdemaskować zło i wymierzyć sprawiedliwą karę. Paradoksalnie stają się
rzecznikami i obrońcami wartości pozytywnych: prawdy, piękna, sprawiedliwości, dobra. Przykłady pozytywnych
1 z 2
diabelskich ingerencji to np. przywrócenie przez Wolanda do istnienia spalonego rękopisu Mistrza, ukaranie
perfidnego donosiciela – barona Meigla, spalenie domu Gribojedowa. Wprowadzenie “wątku diabelskiego” do
powieści jest pretekstem do filozoficznych rozważań na temat dobra i zła. Tradycyjne pojęcie zła traci w powieści
swój sens, staje się swoistą odmianą dobra. Zło jest środkiem, przy pomocy którego manifestuje się dobro. Zło nie
tkwi w naturze człowieka, tylko w systemie, który sobie tego człowieka podporządkował.
Ludzie przedstawieni w powieści stanowią przekrój społeczeństwa moskiewskiego. Są tu zarówno zdemoralizowani
pisarze z Massolitu, tajna milicja, jak i ogłupiali przeciętni moskwiczanie, myślący jedyni o najprostszych,
przyziemnych potrzebach. Takich właśnie ludzi poznajemy w Variete, gdzie podczas spektaklu demaskuje ich i
ośmiesza Korowiow. Społeczeństwo ówczesnego Związku Radzieckiego było zdemoralizowane przez panujący
system totalitarny. Naiwność, głupota, chęć zysku za wszelką cenę, marzenia o wygodniejszym życiu, ładniejszych
strojach, drogich perfumach, wszystko to powodowało utratę zdolności krytycznej oceny sytuacji. Ludzie biorący
udział w spektaklu Wolanda, mimo że nie wierzyli w istnienie diabła ani czarnej magii, nie zastanawiali się, czy
prawdziwe są pieniądze i stroje, które dostają. Chciwość pozbawiła ich moralnych dylematów.
Narrator w sposób niemal naukowy przedstawia wydarzenia z przeszłości, pozwala sobie na komentarze, potrafi też
przyjąć perspektywę swoich bohaterów, rozmawiać z czytelnikiem i mówić o sobie. Powieść jest grą konwencji
literackich i stylistycznych, zawiera elementy komiczne, dramatyczne, groteskowe, patetyczne i liryczne, łączy
realizm z fantastyką.
Cytaty:
1. “Wszystko będzie jak należy; na tym trzyma się świat”
2. “Rękopisy nie płoną”
2 z 2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin